Recenze

Vindobona ze Studénky – vozy Aam a Bam od MTB

Dalo se to čekat – když už byla Vindobona v H0, a 854 v TT, a pak M296.1 v TT… tak už ke komplet Vindoboně byl jen kousek. A ona přišla 🙂 Opět něco, co se před pár roky zdálo jako fikce. Jak se dneska píše „když přišla krabice, neuvěřil po rozbalení, co úžasného v ní bylo – klikněte a zůstane vám rozum stát“!

No, uvnitř krabice byla, kupodivu, pozor, VINDOBONA. Vozy balené každý do své krabičky, sada 3 vozů (2x Aam a 1x Bam).

K dokonalosti chybí BRam, tedy vůz s jídelním oddílem. Prý se v TT nechystá. Ale nevadí, i na to máme řešení (o tom příště). Můžu už prozradit, že přestavbová sada pro vůz MTB by měla být již za pár týdnů ke koupi. Hezké čtení o historii Vidobony je např. na webu 854foto.net.

Pro focení jsem vybral vůz první třídy Aam, kromě žlutého pruhu a označení vozové třídy se vozy neliší.

Porovnání se skutečným vozem, snad jediná dostupná barevná fotky. (Zdroj: http://www.obtisky-jiran.cz/p/osobni-vozy.html)

Aktuálně lze tedy sestavit pětivozová Vindobona bez BRamu – Vindobony jezdily buďto šestivozové (M+Aam+Bam+BRam+Aam+M), nebo čtyřvozové (M+Aam+BRam+M). Tedy bohužel řešení je to taková polovičaté. Kdo chce celou, musí někde sehnat 1 vůz navíc, kdo chce krátkou, naopak mu jeden vůz přebývá. Většina domácích kolejišť není dělaná na šestivozovou soupravu, i z pohledu „radosti z jízdy, aby se oko potěšilo“ by úplně stačilo vytvořit čtyřvozovku M296.1 + BRam + Aam + M296.1. Mně se pětivozovka vejde od námezníku k námezníku, čtyřvozová by stačila. A to si troufám tvrdit, že nemám zrovna malé kolejiště.

Jedná se o vozy ve stavu dodaném z výroby – ČSD, epocha IV, žluté popisy a silný červený pruh nad okny (u vozů 853 byl za éry ČD obnoven pruh poloviční šířky -> nutno nepomíchat). Tedy tak, jak byly nasazeny na jejich sice krátké, ale pro naše dráhy nezapomenutelné působení na motorovém rychlíku Vindobona. Některé zdroje říkají, že vozy chodily z výroby s celočervenými dveřmi, ale fotky tohoto jsem nenašel. Ve stejné době měly některé motorové vozy dveře celočervené a některé „již“ dělené dle barev skříně do polomáčena.

Dolepovací doplňky – madla, schůdky (celkem zásadní věc, navíc bez nich vůz vypadá opravdu divně), hadice, háky a plíšky pro sběr proudu s drátky. Navíc jsou tam pro motorové vozy houkačky a antény, takže bude dost náhradních dílů na cokoliv 🙂

Rozdíl mezi Aam a Bam je i ve skutečnosti jen v žlutém pruhu a označením vozové třídy. Vozy se pak lišily jen počtem sedaček 8 vs. 6 v kupé.

Vozy respektují specifický tvar vozů ze Studénky, tedy snížená střecha. Jejich zaoblení si netroufnu hodnotit, na první pohled to „dělá, co má“. Potisky na čele jsou podrobné a podle skutečných fotek odpovídají. Vozy pro Vindobonu (BRam, Aam, Bam) mají vedle pravého světla projovací elektrický kabel (vypadá to jako 3000V topný kabel). Vozy Baim ho nemají. Model ho také nemá – tedy chyba, pro modelování čela byly použité vzory vozů Baim. Všimněte si zvednutého zobáčku spřáhla – ještě o tom bude řeč.

Jako celek vůz působí dobře, tvary a záhyby má, ale působí trošku baculatě. Nedokážu pořád přijít na to, čím to přesně je.

Z potisků chybí potisky v oblasti podvozků (zvedací místa) a znak ruční brzdy.

Z jedné rozmazané fotky se domnívám, že střecha není správně. Na straně, kde nejsou mřížky ventilátorů topení (tedy na tom představku, kde není nic), se má nacházet jeden dekl, pod kterým byla nádrž na vodu. Označeno zde na voze Aam, kryt je zřetelně vidět nad oknem WC. Podobná (ale horší) fotka a zajímavé čtení o Vindoboně je na Želpage. Další nepřesností je rozmístění větráčků na střeše – vozy oddílové mají dva větráčky na jedné straně uprostřed vozu, ale střecha modelu má 4 větráčky rozístěné pravidelně po střeše, což odpovídá velkoprostorovým vozům Baim. (Zdroj fotky: https://seznam.cd.cz/assets/zeleznicar/hlavni-zpravy/vind1500-_3_.jpg)

Matoucí k této krytové/nádržové tezi je, že vozy Baim (velkoprostorové) tam mají nádrž také, ale dekl na tomto představku nemají žádný. A protože fotek vozů Aam / Bam je obecně velmi málo, došlo při tvorbě modelu asi k záměně střech „střecha jako střecha, vždyť jsou to stejné vozy“. Lépe je to vidět později na voze Bam, tehdy už Bn (053) ČD. Dá se však s velkou pravděpodobností předpokládat, že vůz je v původním stavu. Středové větráčky se na této straně opět nenachází. Z mého laického pohledu je prostě na vozech Aam/Bam střecha odpovídající vozům Baim. Nepřekonatelné to není, jen je to další věc špatně. (Zdroj: https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CZ/CD_053_2.php)

Další nepřesností je vzdálenost oken. Je to stejná chyba jako v H0. První okno oddílu má nesprávně vzdálenost od dalšího okna – sloupek mezi WC a první kupé by měl být užší a rozestup mezi okny kupé by pak měl být všude stejný.

Vůz jsem chtěl prozkoumat kvůli budoucím plánům na přestavby – rozebrat jde snadno přes tradiční čtyři západky v oblasti podvozků.

Uvnitř je základní interiér. Není to třeba tak detailně zpracované jako u Kuehna, ale naprosto to stačí.

Dveře jsou naznačené – kdo má fetiš na interiéry, trocha štětce zmůže hodně věcí.

Sedačky jsou tvarově pěkné, jsou to sedačky do Aam (6 míst v kupé), i když rozebraný vůz je Bam, který má mít 8 míst v kupé a nedělené sedáky. Ale to bych nebral jako nějaký zásadní nedostatek, dovnitř je stejně vidět prdlajs.

Interiér je k rámu chycený několika šroubky – za mě lepší řešení, půjde to snadno vyndat.

Podvozek je uchycený velmi jednoduše, a to šroubkem. Vůz má samozřejmě kovová dvojkolí, uložená v plastovém podvozku. Netočí se úplně na fouknutí větříku, ale jízdní odpor je přiměřený velikosti a délce vozu. Motorový vůz by si s dvěma vozy měl poradit i do rozumného stoupání, delší rychlíky tažené lokomotivou nejsou problém.

Bedny a brzdový válec pod vozem.

Provedení kinematik – zdají se být malé, ale výkyv spřáhla byl u mě na R310 bez připomínek. Celý spodek je trošku spartánský, když porovnám třeba provedení Tilliga nebo Kuehna, ale dokud funguje, je to asi jedno.

Zkosené nárazníky a otvory pro dosazení háku a hadic.

Podvozky jsou plasticky hodně zjednodušené a na první pohled jsou nějaké malé, nebo spíš drobné – působí tak nějak vtipně maličkaté, všude je spousta prostoru, nemá to žádnou masivnost. Za zmínku stojí vystrčená šachta kinematiky – vypadá to docela ošklivě, ale funkčně je to v pořádku a aby se tam vše vešlo, tak muselo být spřáhlo asi hodně předsazené. Dá se pochopit. Nevytýkám, jen konstatuji.

Uvnitř skříně jsou nalepená okna po dvou nebo po třech, jsou evidentně ručně lámaná z nějakého výlisku pro jiný vůz (nebo pro motorák). Jsou nalepená celkem slušně rovně, takže to nevadí. Otvory pro okna jsou přesné, nemají žádnou vůli, takže dovnitř nefouká kolem rámů.

Uprostřed střechy je zesílení proti kroucení skříně, na osvětlení je tam každopádně pořád místa dost.

Prostor představků a čirá koncová světla. Nikde žádné oddělení, při osvětlení bude nutné si pohrát s černou barvou proti prosvítání, ale s tím se dá počítat.

Rám je celkem robustní, což je dobře, aby se časem nekroutil. Na skříni jsem zaznamenal prohnutí v řádu desítkek milimetru při pohledu od představku ke druhému konci, ale na běžný pohled to není nijak vidět. Je to bohužel trochu dlouhodobý problém, vzpomeňte např. na skříně Zamračených, kde je jedna strana nad podvozky pravidelně vypouklá. Výlisky se prostě MTBčku kroutí. Tady vše sedí dobře, jen je prostě při pohledu „na délku“ znát miniaturní prohnutí do luku, které nejde ani pořádně vyfotit. Nic zásadního to není.

Na rámu jsou místa pro variabilní osazení beden.

Uprostřed střechy je zbytek po vtoku, není moc pěkně zabroušený.

Větráky jsou trochu hranaté a trochu ploché.

Na jedné straně jsou dekly a mřížky ve střeše, jejich plasticita je v pořádku. Mřížka nad dveřmi by chtěla barevně probarvit alespoň v domácích podmínkách napuštěním nějakým washem, protože jsou ve skutečnosti skutečně znát otvory „do tmy“. To se ale v rámci výlisku bude řešit vždy těžko. Případně by šlo pořešit obtiskem.

Vedle dveří jsou prolisy pod madly i otvory, madla jsou přibalená zvlášť z drátku (stříbrného jako obvykle).

Potisk, kvalita nástřiku – vše perfektní. Rámy oken jsou stříbrné a jsou opět trochu zjednodušené, ale ani Tillig je nedělá lepší (výjimka je Kuehn).

Potisk boků je pěkně čitelný, zdá se mi jen, že je jedna tabulka s revizí natisknutá 2x vedle sebe.

Ještě je potřeba provést srovnání s vozy Y, aby byl výčet uvedení do provozu kompletní. Jednak tvar střechy, ale samozřejmě podvozky, rozložení oken, provedení čelníků – to vše je jiné, byť vozy vypadají pro laika velmi podobně.

Nejzásadnější rozdíl je tvar střechy, vozy ze Studénky jí mají téměř plochou, zatímco Ypsilonky mají znatelný hrb.

Jinak se jedná bočnicí a jízdním profilem o vozy velmi podobné dle standardu UIC-Y, tedy délka 24500mm.

I když se mohou zdát světla vozu Bam přezvýrazněná, mají tvar i provedení čoček věrně odpovídající předloze.

Nenechte se zmást, že B má 10 oken a Bam jen 9 oken, ale zrovna jsem vzal k porovnání (možná, že bohužel) desetiokenný vůz.

Vozy se takto vedle sebe zdají velmi odlišné. Občas se obě řady vyskytly na jednom vlaku dohromady například při nedostatku přípojných vozů, jejich míchání je tak v provozu sice méně časté, ale možné.

Délka vozů je shodná. Celý vůz MTB je ale bohužel cca o cca 1,5 mm širší jak v bočnici, tak na čelech, proto vůz působí širším a buclatějším dojmem.

Ve velmi pěkném a technicky podrobném představení řady Baim je uvedeno, že okna jsou šířky 1200 mm a výšky 910 mm. Celý popis vozu Baim doporučuji prohlédnout: https://www.vagony.cz/vozidla/baim/baim.html. Okna jsou proti Tilligovi menší téměř o 1 mm v obou rozměrech a rozdíl je znát. Okna vozů Y/B by přitom měla být shodného rozměru 1200 mm. Jenže okna Tillig mají přes 11 mm a to na měřítko vůbec nevychází, okna jsou tedy rozměrově věrnější u MTB! Dobře jsou zde vidět rozdíly v podvozcích. Rozměry i vzhled dveří jsou u obou vozů velmi podobné. Návalky jsou méně masivní u MTB.

Všechny tři vozy ze setu nasazené na koleje.

Protože motorové vozy tahaly běžně nejvíce 2 přípojné vozy, vozby 3 vozů se ujala Zamračená.

První výjezd ze zhlaví dopadl opravu neslavně.

Problém je zjevný. Problém je spřáhlo MTB. Není to novinka, už jsem to řešil víckrát. Zobáčky spřáhla nechodí volně, zůstávají zvednuté a spojení není spolehlivé. Potřebují trochu přihnout a každé spřáhlo potřebuje rozchodit, aby zobáček chodil úplně volně. Nebo v horším případě spřáhla zahodit a dát tam normálně Tillig nebo Kuehn, která fungují (Kuehn asi před rokem taky nefungoval, takže jen Tillig).

Po zatlačení zobáčků směrem dolů už souprava projela celý okruh bez problému.

Vlaky vedené klasickou lokomotivou byly často k vidění ve směru Praha – M.Boleslav – Turnov nebo Praha – Jičín – Trutnov (jak říkal Lexa – Trutnov není Turnov), takže i zde můžou vozy skvěle posloužit.

Skvělé bude, až bude vozů víc variant, hlavně vozy Baim (Btn), které byly v takových soupravách kvůli početnímu zastoupení běžnější.

Takové vlaky poslouží i jako osobní vlaky nebo rychlíky.

Dovnitř je vidět hlavně kvůli blesku a velkému množství světla.

Omluvte moje míchání epoch, nebudu sundavat 10 vagónů ČD kvůli jednomu průjezdu Vindobony 🙂

Po přechodu vozů z Vindobony na vnitrostátní vlaky vede M296.1 dva vozy kolem zastávky Pecerady. Dva vozy byly vždy maximum.

Našel jsem snad jen jednu fotku, kde M296.1 táhne 3 přípojné vozy, jinak to byly vždy 1-2 kousky, nebo při více vozech byly 2 motorové vozy na čelech a 4 přípojné vozy uprostřed.

Je perfektní, že celá souprava k sobě ladí odstíny i provedením.

Spojení s motorovým vozem je trošku delší.

Ale pořád slušné.

Mezi sebou mají vozy spojení krásně těsné.

Mám k těm vozům samozřejmě opět spoustu výtek. Čekat, že by vozy byly bezchybné, je bohužel u MTB problém.

Na druhou stranu, i když zmiňuju hlavně negativa, jsem za ty vozy ohromně rád. Nebýt MTB, tak bychom tu dnes stále lezli po stromech a pilovali odlitky. Půlka TT modelářů by už za tu dobu přešla k H0 nebo N, kde se sortiment rozšiřuje mnohem rychleji. Žádný velký výrobce nám takové vozy nenabídl a zřejmě ani nenabídne, protože jejich tvar je pro ČSD tak specifický, že jsou pro ostatní státy nezajímavé. A tak to beru jako ohromný úspěch, že takové vozy vůbec vznikly.

Na závěr dávám jednu vzpomínkovou recenzi, jak to vypadalo, když se o naše přípojné vozy staral Tillig. „To nechceš“.

ČD Btn (053) od Tilliga – tudy ne?!

12 komentářů: „Vindobona ze Studénky – vozy Aam a Bam od MTB

  • Tak jsem si říkal, že v TT máte stejně ploché střechy jako H0 a ejhle – vozy jsou širší. To by mě nenapadlo…

    V H0 mě ohromně rozčilovala ta chodbová stěna jak do lůžkového vozu, kdy okenní otvor je jen ve dveřích. To máte, koukám, v “téčku” taky.

    Jinak skvělé foto budějovické M296.2 s rychlíkem do Prahy v řazení Bam, Bam, Aam z roku 1973 je v knize “Atlas Vozidel motorové vozy a jednotky ČD a ZSSK 2003 na str. 106, takže stačí sedřít žlutý pruh jednoho vozu a máme reálný vlak i bez hospody:-)

  • MTB mě na podzim hodně potěšilo soupravou socialistické Vindobony. 2 motory + 3 vložené vozy, souprava akorát na mé kolejiště. A jak je u MTB zvykem, koupil jsem si polotovar. U obou motoráků hned vypadl kardan (skoro kompletní rozborka, nasazení a upravení vzdáleností uchycení kardanu) Vyměnil jsem všechny spřáhla za vodivá magnetická, do přívěsných vozů doplnil osvětlení od Peliho a celou soupravu elektricky propojil (napájení soupravy z motoráků). Interiér osadil figurkami z AliExpressu ( velikost 1:150, byli nebarvené, tak největší piplačka byla je trochu nabarvit, ale byli za pusu). Jezdí bez problémů, na kolejišti vypadá dost dobře. Ještě 5 let zpátky by mě vůbec nenapadlo, že ně co takového, bude na mém kolejišti jezdit.

    A teď malé zamyšlení:
    __________________________________________________
    2 ks motorový vůz M296.1 9.600,–
    3 vozy 5.700,–
    4 sady spřáhlo 600,–
    3 desky osvětlení Peli 1.500,–
    2 ks dekodér 1.600,–
    ========================================
    CELKEM 19.000,– Kč.

    O dva měsíce později jsem si pořídil další soupravu Vindobony, Delfína VT 18,16 DR, čtyřvozová souprava za 14.000,– Kč + vložený vůz za 3.000,– Kč. Kompletně digitalizovaná (neozvučená), žádná dodělávka. A o kvalitě provedení a věrnosti předloze není třeba se vůbec zmiňovat.

    V porovnání s výrobkem firmy KRES je MTB souprava vlastně hodně předražený šunt.

  • Ja som si kúpil k vianociam M286 a Balm… nikdy viac.
    Najprv bol problém so spriahaním vozidiel, kvôli „sukni“ má MTB vlastné spriahla „schlitz“, avšak ten pliešok je nepodarok, buď ostáva hore (ako je tu spomenuté), alebo sa zasekáva do koľajnicových spojov v oblúku. Tillig do týchto vozov nepasuje, ani očkový, ani tento nový.
    Súpravu som zabehával na rovinnej podlahe na trati s podložím s oblúkmi R396. Perfektná geometria. Po 10 minút vlak ostal visieť v oblúkoch. Z pribalenej nápravy s bandážami po ďalších 10 minút spadla bandáž. Výmena za tesnejšiu od Piko.
    V cenovej relácii 200€ za motor a 85€ za prívešák by sa to nemalo stať.
    To isté platí o Tatra vozňoch od Igra model… plytká šachta pre spriahla, a okolesníky sa obtierajú o podlahu vozňa.
    Od teraz, ak ČSD, akokoľvek to bude lákavé, (ako táto Vindobona), tak už len od Tillig, Kuehn, Piko a Roco. Ak nebudú vyrábať ČSD, nebudem ČSD mať.

  • Bohužel, Piko neznamená automaticky, že bude všecko v pořádku, viz Kaluga, co je dobrá akorát tak do vitríny. Ani barva Vectrona Metrans neodpovídá skutečnosti. Já ho nemám, kolega ano, na předloze oba jezdíme tak jsme porovnávali originál s modelem, spousta detailů vůbec nesedí, ta mašina je vlastně lepší freelance. Množící se stížnosti ostatních kolegů na spálené motorky v nových mašinách Roco taky stavějí obnovenou produkci do jiného světla. Kuple MTB jsou děs, stejně jako ty od Kuehna. Nejezdící modely IGRA se už tady řešily mockrát … A modely Tillig? To jsou vlastně jen přelakované německé předlohy. Třeba odporáky Y ve verzích A, B, AB a Bc – mají podvozky Gö Va se zavěšením torny na čepech, místo původních závěsek – viz modely ještě z dob Zeukeho, ty to mají správně. Snad jen s výjimkou 740-742 a BDs, tyto tři typy, to je skutečně ČSD. Přičemž BDs je původem originál ČSD pravděpodobně jen proto, že si technici od Tilliga vzali za vzor jednu jedinou konkrétní (pravděpodobně v současnosti jedinou německou provozuschopnou) BDs , kterou u výrobce odmítl přejímač ČSD převzít, tak jí se slevou koupila DR. Tato pak jezdila u DR až se nakonec objevila u jednoho parostrojního spolku (sám jsem si jí kdysi před cca 10ti lety pronajímal, v zavazadlovém oddíle byl klavír). Co výrobce, to průser. Fakt.

  • Ano, i dle fotek je střecha očividně moc plochá a větší šířka vozu to jen podtrhuje. Ale souhlasím s Vovem, kdo jiný než MTB je vyrobí? Kdo chce, koupí, kdo ne, oželí. Já se MTB spíše vyhýbal, ale motoráky si nějaké koupím. Prostě tak to je. Nerad bych však, aby se tato diskuze zvrhla jen na hejtování MTB. Na druhou stranu chválím zvládnutou povrchovku, to byl dříve problém a jeden z hlavních důvodů, proč jsem od nich nic nekupoval.

    Ad hydra a 3 přípojňáky. Před cca 22 lety jsem zažil, že na R směr Tanvald, který byl úplně narvaný, přidávali ve Vysočanech posilový vůz. Hydra pak skutečně táhla 3 vozy a měla toho vskutku dost, ale dojela (minimálně tedy do Mnichova Hradiště).
    No a nyní, kdy jezdí na Kladno se mi také nedávno zdálo, že jsem viděl jednu soupravu bez obvyklého druhého motoru a místo něj přípojňák. Ovšem, ruku do ohně bych za to nedal. Každopádně je jisté, že občas takto hydry jezdily.

  • Objevil jsem dnes další chybu na vozech – nesedí šířky sloupků mezi WC, prvním a druhým oddílem. Zadívejte se, porovnejte s fotkou a uvidíte. Od WC je sloupek moc široký a mezi prvním a druhým oddílem moc úzký – platí pro všechny 4 rohy. Myslím, že už se to řešilo snad i v H0 a problém zůstal?!

  • Ano, ten problém H0 se opakuje i v TT. Vozy jsou také širší – už jsem se k tomu dostal. Vůz má 3,4 cm šířku (a to ještě po přitisknutí volné skříně k pojezdu) takže už je jasné, proč se mi při pohledu na čela něco nezdá:-D

    Vůz provozuji s 842 a nevypadá to špatně. Zkoušel jsi to také? Myslím, že v TT máte “kvatra” o dost širší, takže to muže vypadat docela dobře.

  • Dobrý den pane Vohlídko,děkuji za tento článek.Taky jsem koupil 2 M296.1+3vozy.Mám dotaz.Budete dělat,,BRam“.Ale já(i ostatní)musíme bohužel koupit 3 vozy,tak jsem uvažoval,že ze zbylých 2,kdyby byly bočnice,bych udělal vozy Fa(Post)typ 501(vagonka Studénka 1971-72)Mám lepty DKmodel a MM,ale ty do MTB nepasujou.

  • Kvalita upadá obecně skoro všude. Ale jak píše VoVo, kdo by si byl pomyslel, že něco takového bude. A abych ocitoval jednoho kolegu, jsme modeláři:-)
    Takže úpravy:
    Mám soupravu Vindobony a tří vozů. Vozy osvětlení Peli, spřáhla MTB samozřejmě do koše jako vždy, spojení přes magnetická spřáhla PEHO. Na mých 2% procentech je potřeba bandážová náprava. Bandáže od Tilliga průsvitné nebo od Balíčka. Zatím napájení pro světla jen z motoráku a prostředního vagonu. Dost to drhne :-). Vodivé spřáhlo u motoráku posíleno na 4 čtyřče pro spolehlivější spojení. Zadní podvozek v motoráku v chodbičce přitížen pokrývačským olověným plechem, jezdí klidněji. A samozřejmě jako vždy seřídit kolečka. Štíhlé výměny nemá MTB tradičně rádo kvůli nonstd tvaru okolků. Empiricky zjištěno, že podvozek s bandážovou nápravou se chová lépe, když je bandáž druhá ve směru jízdy. Ověřenou i u dvou 820.
    A je to. Jezdí to, svítí to, houká to. Vnuci jsou nadšení a já v podstatě také. Kdoby si byl před pár lety pomyslel….

  • Jen pár dodatků:
    Z výroby byly motoráky M 296 1001 – 1010 v nátěru, v jaké jsou modely, ale horní červený pruh nebyl na dveřích do zavazadlového oddílu ani na dveřích na stanoviště, viz foto. Motoráky M 296.1011 – 1035 pak měly červený pruh nad okny ještě maličko širší (ale to by na modelu nebylo k poznání) a všechny dveře celočervené (jak dveře pro cestující, tak i dveře na stanoviště a do zavazadlového oddílu foto. Firma MTB tedy zvolila číslo M 296 1012 špatně, „dvanáctka“ v tomto nátěru nikdy nejezdila. Kromě Vindobony jezdily motory M 296.1 na vnitrostátních rychlících i osobácích, zpočátku se tahaly běžně tři vozy (a protože ze začátku v Praze vozy Baim nebyly, tahaly se třeba na rychlících z Prahy přes Kralupy do Mostu tři vozy Balm-d (050). No a se třemi vozy jezdily motoráky (ať ještě 853 nebo pak už po rekonstrukci na řadu 854) běžně např. na trati Praha – Turnov koncem devadesátých a následně v nultých letech. Zapřáhnete-li za jeden motor M 296.1 tři vozy Baim, žádnou chybu neuděláte. Jo a ještě koncem osmdesátých let se tahala i pošta (z Prahy do Turnova jezdila souprava M 296.1 + 2x Baim + M 296.1 + Postw.

  • Ivan_TT:
    Do Kladna se jezdí v sestavě 854+2xBdtn+854.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..