Osobní vozy

ČD Bn Bnp 054 053.2 Bn751 – devět oken z Vindobony u ČD

Éry ČD se dožily (jen) dva osobní vozy původních souprav Vindobony a několik vozů BRam. Věděl jsem, že „jednou“ si tyhle vozy chci postavit, a teď je díky MTB šance je jen přeznačit.

Dá se sice očekávat, že je MTB výhledově vyrobí taky, ale chtěl jsem si zamodelařit něco snadnějšího zrovna teď hned. Měl jsem už rozkreslené obtisky na odvozené vozy, a tak jsem si vytvořil i aršík na tento atyp.

Od velkoprostorových vozů Baim (Btn) se tyto Bn liší hlavně počtem oken, mají jich jen 9 a to z důvodu, že uvnitř byly vozy se samostatnými kupé. Historie značení těchto vozů u ČD přesně ukazuje, že byly tak trochu nechtěné z důvodu pouze dvou kusů v provozu. Nejdříve dle číslování jim byla přiřazena řada přípojných vozů 054, kterou ale následně obsadily rekonstrukce v motorovým vozům 854 (-> 054), a tak došlo k přeznačení na 053.2. Jeden čas vozy vozily (i na bočnici) chybné značení Bnp (přípojný vůz pro motorové vozy, ale se střední uličkou, což samozřejmě není pravda), následně opraveno na Bn (druhá třída pro motorové vozy s oddíly) a následně Bn751. Pěkně popsaná historie vozů je na přiloženém odkazu.

–Zapomenuté osobní vozy–

Výhodou je, že vůz není potřeba výrazně upravovat – je potřeba ho jen přebarvit a pro fajnšmekry upravit střechu. Interiér zůstává (když pomineme fakt, že interiér je první třída se 6 sedačkami a vozy Bn byly druhá třída s 8 sedačkami).

Obtisková sada je k objednání na eshopu a obsahuje vše pro obtisknutí jednoho vozu, a to jak v polomáčené variantě, tak v novějším „ekolaku“. Z čísel lze vybrat 001 i 002, a to jako 053.2 tak 054, vše nutné v černé i bílé barvě je zde připravené. Možná chybí některé popisy na rámu, bral jsem to podle několika málo fotek, ale pro TT snad ráčený zájemce promine.

Pro přeznačení je potřeba vůz MTB ze setu Vindobony. Je jedno, jestli Aam nebo Bam.

Kromě střechy se musí stejně celý přestříkat, protože červený pruh nad okny nechceme a označení vozové třídy mezi okny taky ne. A protože střecha se stříká nejsnadněji (maskovací páska se zasune pod okap na bočnici), tak je snad lepší přestříkat vůz celý a rovnou na střeše zabrousit špatně očištěný vtok.

První jsem vůz zbavil zasklení. Jde to dobře, je lepené jen ve spodní hraně.

Nožíkem jsem opatrně odlupoval zevnitř, finální vyražení jsem provedl tlakem zvenku.

Dobře šlo i čelní zasklení, dobře šly přechodové můstky. Hůře šly přechodové měchy – tam se mi pár držáků ulámalo a zůstaly ve skříni, ale nevadí to. Osvětlení ven nešlo, to jsem vylil barvou na sklo a později barvu vyloupnu pryč (místo maskolu). U dalších vozů jsem zjistil, že směrem ven jdou vytlačit a lepené nejsou, takže by ven měly jít. Zpět jdou zastrčit zase asi jen jednou stranou.

Poté jsem trochu začistil smirkovým papírem zbytky lepidla kolem oken.

Na střechu je pro lepší věrnost vhodné dodělat jeden dekl navíc, který kupátkové vozy měly asi všechny. Je to kus obyčejného papíru, vystřižený dle obkresleného rozměru z protější strany.

Přebrousil jsem lehce bočnici, aby barva lépe držela, přebrousil jsem znatelný vtok uprostřed střechy, a už může přijít na řadu šedá základovka. Cílem není vůz přebarvit, ale spíš sjednotit. Když prosvítá původní barva, vůbec to nevadí, vše skryjí další vrstvy. Ještě jsem později objevil, že vůz má jinak středové větráky, takže k jejich úpravě se ještě vrátím.

Na hrany jsem se snažil kapkami lepidla naznačit panty, ale samozřejmě to jde blbě a vypadá to ještě hůř. Z kusu kancelářské sponky jsem pak ustřihl madla pro odjímání. Vše je nakonec mnohem hrubší, než je na tovární straně, když jsem vše přestříkal, madla se mi nelíbila, a tak jsem je jen naznačil natažením lepidla, které po ztvrdnutí naznačilo výstupky.

Pak slonová kost na vrchní část skříně. Stříkal jsem vše spreji, slonová kost je RAL1015.

Dále zakrýt okenní pruh páskou Tamiya.

Červená je RAL3003. Některé vozy Bam i Baim byly ještě v páté epoše se spodní částí skříně v červenohnědé. Opravdu to nebyla vždy červeň rumělková (RAL3003), ale dříve to byla u přípojných vozů červenohnědá (jako na nákladních vagónech). Až později, v 90. letech, došlo ke sjednodcení s motorovými vozy na červeň. Aby vůz vypadal starší a omšelejší, červenohnědá se hodí dobře, a navíc se na modelech často nevidí, takže určitě aspoň jeden do soupravy se bude časem hodit.

Mezitím jsem objevil další nedostatek střechy – čtyři odbroušené větráky patří na vůz Baim (11 oken), vozy Bam měly v oddílech jen dva větráky blízko sebe na jedné straně vozu, takže jsem zkusil na laseru vyřezat nové větráky, na několikátý pokus se tvar celkem povedl. Materiál karton 0.5 mm. Kdo si objedná sadu obtisků, dodám vyřezané větráčky v ceně 🙂

Větráky jsou na opačné straně, než jsem přidělával dodatečný kryt ve střeše. Staré větráky jsem odřezal nožíkem a dobrousil smirkovým papírem – žádná věda. Přechodové dveře jsou červené včetně boků směrem k bočnici. Vymaskovat to jde samozřejmě špatně, takže se to pak musí doretušovat štětcem.

Střecha je RAL7005 (šeď myší, nebo taky šedá střední), prostě běžný odstín střech osobních vozů.

Vůz jsem si zkusil sestavit, abych se trochu pokochal.

V tuto chvíli jsem bohužel objevil další chybu vozu, která se snad už objevila i v H0. Rozteč sloupků mezi okny je prostě divná. Sloupek mezi WC a prvním oddílem z každé strany je moc široký, a co tady přebývá, to na následujícícm sloupku chybí. Takže první dvě okna z každé strany mají užší sloupek, než zbývající. Prostě první okno oddílů je špatně umístěné, má být natlačené víc k oknu WC.

Jinak to ale začíná vypadat slušně.

Interiér nechám bez úprav, ty červené sedačky mi úplně stačí.

Důležité bude srovnání s tovární produkcí. Červená je světlejší (i když RAL sedí k reálnému odstínu), slonová kost je odpovídající, střecha na voze je opět o trochu světlejší než na motorovém voze z výroby.

To bude zásadní hlavně pro milovníky původní Vindobony a její rozšíření o vůz BRam. Po dílnách už se odstíny samozřejmě, jako obvykle, velmi lišily.

Je to důkaz toho, že MTB lakuje „tak nějak“, na druhou stranu ten rozdíl proti RALu není pro domácí modelování nijak zásadní.

Dívným způsobem je řešené dosazování schůdků. V rámu jsou pro každé schůdky dva otvory – potud dobré, vymezují přesné místo usazení.

Jenže jejich lepení je nějaké zvláštní – chybí tam alespoň trošku nějaká zarážka – schůdky se dají nalepit různými způsoby, a to především křivě 🙂 Do otvoru zapadnou volně, takže bez nějakého objemného lepidla se tam uchytit nedají. Zároveň nedávají prostor schůdky posunout trochu pod úroveň skříně, pak už schůdky vypadnou z připravených otvorů.

Výsledek je ok, chce to jen nepomíchat strany a prodloužený schod umístit směrem ven od vozu.

Prostor nad schůdky je součástí vnější skříně, je potřeba ho natřít barvou rámu černou (ze stříkání vyjde červený) a případně obtisknout štítky (jsou součástí sady).

Na druhé strany jsem uvažoval o nějakém černém obtisku mřížky, možná ještě doplním výhledově.

Celý vůz je obtisknutý za chvilku, s obtisky se pracuje výborně, lak je pěkně poddajný a nanáší se snadno. Žádné vodičky jsem ani nepoužíval.

Okna jsou zpět vlepená na kapičku barvy na sklo. Některá okna šla dovnitř hodně těsně, dodatečná vrstva barvy udělá své. Zpět jsem vrátil také návalky a přechodové můstky, vše do kapek lepidla, aby to případně šlo ještě někdy rozebrat.

U některých oken mi prosvítá červená z rámečků, chce to příště lépe vymaskovat okenní rámy zevnitř, aby se při stříkání dalších vrstev rámečky nezašpinily. V reálu to vidět není, ale na fotce to vynikne. Osadil jsem i madla – trošku jsem je zkrátil, aby šla lépe zasunout dovnitř. Do kapky lepidla jsem je zalepil, odstín stříbrné jsem nechal.

Neměnil jsem ani barvu okenních rámů (i když jsem o tom silně uvažoval) a to z důvodu, že až se v provozu budou míchat vozy tovární a upravené, tak aby tam nebyl zbytečně velký rozdíl.

Zároveň jsem nenašel vhodný způsob, jak přetřít rámečky na šedo – zkoušel jsem permanentní fixy, ale všechny jsou stříbrné a stejně moc nedrží, okna jsou nějak mastná.

Závěrečné skompletování bylo vlastně otázkou chvilky.

Celou přestavbu jsem koncipoval jako přestříkání továrního modelu s doplněním pár detailů, ale chtěl jsem model zachovat tak, aby ze soupravy nevybočoval. Proto by některé věci šly ještě vylepšit, ale už by to moc křičelo.

Takto je to pro mě na úrovni továrního provedení, kdy se vůz může zapojit za cokoliv od MTB.

Ostatně, ani nějaká větší přestavba nemá smysl kvůli např. širší skříni vozu a provedení spousty detailů – bylo by to tak trochu plýtvání energií.

Povrch modelu po přestříkání matným lakem ve spreji je k nepoznání od tovární produkce, tady to musím pochválit, že to vyšlo opravdu skvěle a vůz vypadá na kolejích skoro jako tovární (nebýt pár mých chyb).

Polomáčené vozy ještě v provozu stihly první rekonstrukce 854, takže i tato varianta je možná.

Typický lehký motorový rychlík vhodný i pro menší kolejiště je rázem na světě. Je to lepší a univerzálnější vůz, než např. vozy 043.

U přípojných vozů byl přechod slonové kosti a červené často těsně pod úrovní oken, nebo přímo na jejich hraně. Takže si lze vybrat ze starších fotek několik provedení.

Tyto vozy Bn se dočkaly i verze ekolaku, takže i k 854 by mohly pasovat krémovým pruhem, což je taky super.

Patinu časem určitě dostane, ale teď se potřebuji věnovat spíš dokončování vozidel a rozšiřování vozového parku, než jejich patinování, takže mi zatím jezdí 99 % vozidel v čistém stavu.

Patina je u těchto vozů zajímavá, protože střecha chytila odstín hodně do černa, na rozdíl od typické rezavé.

Odstavený vůz, asi při objíždění soupravy. Hned jsem ho zařadil na kolejiště a ohromně se mi tam zalíbil.

Takto vypadal třeba rychlík Krakonoš, směr Praha – Svoboda nad Úpou, kde se tyto vozy hojně vyskytovaly a byly vedené i klasickými lokomotivami.

Pro změnu motorový rychlík někde na Moravě (protože v Čechách žádný Krokodýl nezůstal, i když původně jich pár v depu Praha-Libeň bylo).

Odstín vozu je tak ideálně uprostřed továrních odstínů MTB, což je super. 850 je světlejší, Bixy jsou tmavší.

Závěrem jen řeknu, že úprava je snadná, rychlá, a i když to má fůru chyb, tak z toho je zase pěkný vůz do devadesátkových souprav, který za tu trochu práce stál.

Přidáno 11.2.2023

Nedala mi ta díra ve střeše, kde mají být znatelné mřížky a je to jen naznačené. Tak jsem vytvořil obtisk mřížky, stačí přesně obstříhnout a nanést.

Vůz hned vypadá mnohem lépe.

Obtisk pasuje samozřejmě i na vozy Aam / Bam a můžu ho nabídnout i samostatně pro doplnění továrních vozů.

Vzhledu to prospěje a je to drobnost.

Do obtiskových sad na Bn i odvozené budu mřížky přidávat vždy automaticky.

Obtisky můžete zakoupit na e-shopu MojeTT.cz >>>

2 komentáře: „ČD Bn Bnp 054 053.2 Bn751 – devět oken z Vindobony u ČD

  • Je zajímavé, že střecha byla v H0 správně (až na ten dekl, co jsi musel dodělat, ten na mém modelu v H0 chybí též) a dost slušnou galerii, kde jde pěkně vidět střecha, jsem našel na http://www.modely-masinek.cz/navody_-postupy/aam-_-bam-str_odlitek

    A k různé šíři okenních sloupků mě napadlo – nemá skříň vozu posloužit svými částmi i pro Aalm? Ten to totiž takto podivně měl.

    Nabízí se otázka: budou obtisky k dispozici i v H0?

  • Můžou být i v H0, napíšeme si mailem, zvětšit není problém. Přesně jak říkáš, střecha v H0 je správně, ale máte jí i na Baim, což je špatně. My máme Bam, a střechy máme z Baim. To nepochopím, když umí obě střechy a takhle divně je prohodí… S těmi okny bych to považoval za prostý omyl – posunuté okno víc k ose vozu, aby to „nějak vyšlo“ a pak už to nikdo neřešil.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..