Recenze

Barča 706 RO – autobus pro třetí epochu

Normálně každou stavebnici nezaznamenávám, ale tato je trochu výjimečná – je autobusová a svým pojetím pasuje do autobusové řady, kterou jsem vytvořil v provedení leptaných stavebnic. Jde o předchůdce typu 706 RTO – o Škodu 706 RO.

Tuto stavebnici má na svědomí Aleš Marboe, s mým drobným přispěním a snad i tlačením. Vzhledem k tomu, že jsem už před pár roky leptaný projekt RO vpodstatě odpískal z důvodu tvarové náročnosti a nedostatku času (a nakonec i motivace), jsem moc rád, že Aleš mi pomohl tento nesplněný sen realizovat a že budu moci zařadit do sbírky i „eróčko“.

Historické okénko: teď! Výroba modelu RO probíhala mezi lety 1947 a 1958. Prvorepublikovým předchůdcem byla (tehdy ještě Praga) Praga RN nebo RND. V případě RO se jednalo konečně o trambusovou konstrukci (motor v kabině), kapacita autobusu se výrazně zvětšila, s ním i pohodlí cestujících a tak dále. Nástupcem pak byla řada RTO, sdílející stále stejnou rámovou koncepci.

Je to tak nejlepší autobus k parnímu provozu třetí epochy. Ke konci parní éry se pak hodí spolu s ertéóčkem.

Jedná se klasicky o resinovou stavebnici, žádné moderní technologie zde nečekejte. Poctivý odlitek (skříň z jednoho dílu) a spousta dílů. Ještě přijdou ke stavebnici leptané doplňky – ale to až se k nim dokopu. Hlavně střešní ohrádka, dále drobnosti jako volant a zrcátka (obojí je ve stavebnici už teď z resinu). Tímto zároveň (konečně) vzniká alternativa těm, kteří se bojí leptů a RTOčko je pro ně nedosažitelné. Kolikrát já už jsem slyšel ty strachy „ježiš lept, to já bych nesložil“ 🙂 Tak teď máte možnost si pro třetí až čtvrtou epochu udělat jednoduchý autobus z polyuretanu, který zvládne i méně zkušený modelář.

Součástí stavebnice jsou, mimo rámu, sedaček, náprav, kol a doplňků výše, i návod, folie na zasklení a dokonce odlitá čelní a zadní skla.

Odlitek skříně je rovný, detailní, s tenkými stěnami a bez velkých nálitků. Prostě ideál.

Stačí jen vyrazit blanky v oknech a případně pilníkem nebo nožíkem začistit spodní hranu.

Zadní partie jsou tvarově chycené velmi pěkně.

Tloušťka stěn odlitku je cca 1 mm, což je stále použitelné pro zasklení zevnitř skříně. A síla odlitku je stejnoměrná, což je super.

Pohled na přesnost a detailnost bočnice – bočnice je původně leptaná z mé produkce pro zamýšlený model RO a byla použitá právě pro mustr odlitku.

Na správných místech jsou všechny prolisy nebo kryty.

Stavebnice autobusu RO vychází ze stavebnce stěhováku ROS, která byla uveřejněná již během roku 2022.

Stěhovák sdílí podvozkové části, skříň je opět komplet v kuse z odlitku.

Pohled na zadní část s vraty pro nakládku.

Tyto stěhovací přestavby vznikaly, podobně jako později u RTO, v rámci jednotlivých garáží z původních autobusů.

Srovnání odlitku autobusu a stěhovacího vozu.

Pohled na rám vozu s pružením, nápravami a nádržemi. Detailně provedený spodek, přitom opět v jednom kusu odlitku.

Je zde dobře vidět ta rámová konstrukce dřívějších autobusů, dokonce i hřídel k zadní nápravě od motoru.

Interiér je složený z jednotlivých sedaček a motoru.

Vpředu je i hřídel a volant.

Zespodu je potřeba sestavit, jak je u Aleše Marboa zvykem, ráfky a pneumatiky, a nasadit na osy co nejrovněji.

Model jsem pořídil od Aleše již sestavený (a hned druhý den putoval zákazníkovi). Zelená je chycená dobře, bílá je moc bílá.

Vzadu se zvlášť osazují desky se světly a tažné zařízení.

Jde si samozřejmě dál pohrát např. s SPZ.

Co je ale důležité, že tvary jsou opravdu dobře chycené a proporce nejsou nijak zrdcnuté.

V oknech jsou větračky, ty by bylo vhodné naznačit např. kousky folie nebo papíru.

Vzadu jinak není co řešit, za krytem se zřejmě ukrývá rezerva podobně jako u RTO?!

Ještě zkusíme vyrobit z leptu i přední mřížku a samozřejmě zrcátka, což detailnosti na čele prospěje.

Na střeše je posuvná větračka a její ližiny.

Ještě se nabízelo srovnání s leptanou stavebnicí 706 RTO, a zrovna to vyšlo tak, že ve své sbírce mám jeden ve stejném nátěru včetně vleku D5 (tedy původně vlek za RO). Model RTO nese několik nepřesností, protože stavebnice zobrazuje novější série – například zrcátka (měla by být kulatá jako u RO) nebo počet větraček (měly by být výklopné ve všech oknech), ale jinak zapadá do uvedené trojky celkem zdařile.

U RO půjde více o provedení čela ohledně barevného provedení – např. světla, poměrně výrazný prvek, musí být natřená celá, aby vynikla.

Zezadu – tvar zadních oken odlitku a leptaného vleku víceméně souhlasí.

Kdyby RO táhl za sebou ještě D5, vypadalo by to takto. Na autobus je použitá od výrobce spíše bílá – měla by to být krémová / slonová kost.

Srovnání s leptem nevychází vůbec špatně. Tvary ok, detaily ok, celkový vzhled autobusu ok.

Kdo si na lept netroufne, dovolím si tvrdit, že tu je celkem plnohodnotná náhrada. Při stejné barvě obou kousků může stát bez problému na jednom stanovišti lept i odlitek a není zde poznat velký rozdíl.

Největší filmovou roli si autobusy RO zahrály zřejmě v Dovolené s Andělem, kde odvážely rekreanty z nádraží v Hostivaři do Jevan (filmová místa byla trochu promíchaná). Byl zde k vidění mix městské verze a dálkové s bouchacími dveřmi.

Několik fotek z kolejiště v krajině. Autobus tam působí výborně, tvary a rozměry jsou povedené a díky polyuretanu se dá pár věcí vylepšit nebo upravit doma, komu by se na odlitku cokoliv nezdálo.

Kromě linkové verze byla rozšířená ještě městská verze se dvěma dveřmi. Dále se lišily období s čtyřdílnými a dvoudílnými dveřmi – to by už ale mělo pokrýt většinu typů RO za dobu jejich výrazného provozního nasazení.

Je to další z mnoha stavebnic, kterou bych si rád jednou sám postavil a napsal o tom článek, ale ta fronta čekajících stavebnic je tak velká, že termín slíbit nemůžu 🙂

Stavebnici 706 RO můžete zakoupit na e-shopu MojeTT.cz >>>

Stavebnici 706 ROS (stěhovací) můžete zakoupit na e-shopu MojeTT.cz >>>

Stavebnici stěhovacího vleku můžete zakoupit na e-shopu MojeTT.cz >>>

3 komentáře: „Barča 706 RO – autobus pro třetí epochu

  • Dálkové by patrně byly se zahrádkou, přístupnou po žebříku na zadní stěně (jako u RND). Ještě by to chtělo v TT Erenu a bude to komplet.
    Nějaké výkresy jsou ve fondu ČSAO Plzeň – plzeňské karosárny Brožík a Dezort spadly po znárodnění na nějakou dobu pod Karosu Vysoké Mýto a dělaly součásti karosérií na RND a RO. Pamatuju si celkové pohledy a pak výkresy na zahrádku a odsuvný střešní dekl.

  • Ahoj,
    jsem rád že stavebnice vznikla, pro moje kolejiště je to ideální linkáč. Dnes jsem si ji přivezl, ale stejně jako u Vova, bude ještě dlouho ležet v šuplíku.
    Odlitek je skutečně velmi tenký, kastle je lehce v boku prohnutá, ale to se spraví až se nalepí na podvozeki, který tuhý je. Sedačky jsou krásně tenké, bude to detailní model.
    Vojto, kdyby se povedl nějaký leptík, který by ji ještě vylepšil, nebylo by to špatné, ale i tak je to povedený model.
    Ivan

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..