Osobní vozy

Tuning osobních vozů Bai/Baim MTB (1) – ČSD Bai

Na konci minulé modelářské sezóny mě zaujal příspěvek na fóru modely.biz o vylepšení nových vozů Bai od MTB pomocí nových podvozků. Povedlo se mi oslovit autora dílů s prosbou o dodání dílů pro moje projekty vozů ze Studénky. Dnes tedy bude možnost vytunit pár vozů nejen díky těmto dílům.

Kolega působí pod jmémem „CerTT“ s webem http://modely-tt.cz/, kde jsou k vidění mnohé další modely vyrobené především 3D tiskem – doporučuji prohlédnout, je tam spousta zajímavých a inspirativních modelů. Zároveň je to skvělá ukázka toho, kam se technologie 3D tisku posunula a že z ní lze tvořit skvěle vypadající plnohodnotné modely. Já osobně ještě dnes bohužel vidím dost tisknutých modelů, kde jsou skříně propadnuté dost znatelně dovnitř nebo mají jiné tvarové vady způsobené pracováním materiálu. Odlišit pak „dobrý tisk“ od „špatný tisk pro peníze“ je složité. Ale to je příběh na někdy jindy…

Ostatně i dnešní přehlídka tisknutých dílů bude důkazem, že (hlavně) pro drobné doplňky už jsou dneska 3D tiskárny plnohodnotným zdrojem dílů. V zásilce jsem obdržel různé druhy a různé sady pro vyzkoušení.

Všechny slouží pro úpravu modelů MTB jako reakce na nedostatečně provedené partie pojezdů vozů Y od MTB, a to jak přípojných (Baim, Aam, Bam, BRam) tak osobních vozů (zatím Bai).

Pro úpravu vozů Bai (velkoprostorové osobní s vysokou střechou) existuje i velká sada opravující některé nedostatky původního modelu jako návalky a spodní výbavu vozu.

Začneme podvozky bezrozsochovými pro přípojné vozy. Všechny podvozky jsou připraveny pro vestavbu do vozů MTB (mají otvor pro šroubek) a obsahují mosazná ložiska (vzor „Malá železnice“).

Tyto podvozky slouží jako náhrada pro vozy Aam, Bam, Baim (053) a BRam. Je krásné, co vše je možné dnes vytisknout bez toho, aby se člověk obával se toho dotknout. Detailnost a plasticita podvozků je perfektní.

Pohled na uchycení podvozků do rámu – uchycení kopíruje původní provedení a mělo by tedy umožnit bezproblémovou záměnu.

Opět k detailnosti a plastičnosti – jsem příjemně ohromen tím, co je možné vytisknout.

Podvozek VUKV 801 je vývojovým pokračováním bezrozsochových podvozků a byl použitý pod řadu Bai / Bt278.

Podvozky působí hned na první pocit pevně, nekroutí se a roztáhnout podvozky jen kvůli vložení dvojkolí jde ztuha.

Velká sada je rozdělena na brzdovou výbavu, bedny a návalky, a samotné podvozky.

Vlevo je starší podvozek pod příponý Baim, vpravo novější 801 pod Bai.

I táhlo na boku podvozku je bez problému vytisknuté jako součást monolitu. Díky tomu nehrozí, že by něco odpadlo.

Posledním vzorkem jsou GP200 ve verzi kotoučových brzd (které jsou zde také naznačené, jak ukazují středové díly). Tyto podvozky jsou určeny pod Bdt279 / Bdt280 / Bp282. Jak už jistě víte z minula, model bohužel neodpovídá těmto vozům absencí výrazných konzol vedení podvozků (bílé čtverce pod skříní), polohou oken (Bdt279) a polohou oken + prolisy střechy (Bdt280 / Bp282). Ani při dostupnosti podvozků bych tedy nedoporučil bez velké přestavby tyto podvozky osazovat.

Jako první na holení jsem vzal Baiku ČSD, na které chci udělat pár základních úprav. Zde původní stav.

Podvozky VÚKV 801 + ložiska + podložky.

Podvozky jsou tisknuté černým resinem. Chtěl jsem je původně natřít černě, ale usoudil jsem, že je to zbytečné.

Ze všech stran jsou podvozky opravdu masivně provedené a nějakého kroucení v provozu bych se v tomto případě neobával.

V podvozcích jsou už připravené otvory pro mosazná ložiska. Stačí kápnout lepidlo a ložisko zatlačit. Jde to přesně, s přiměřeným tlakem. Zatlačil jsem až do úrovně rozsoch pomocí plochého nožíku.

Fyzická výměna je velmi snadná, stačí povolit křížový vrut a podvozek vypadne. Zde jsou zespodu výtisku vidět uřezané podpěry – na místě, kde to opravdu ničemu nevadí.

Mezi podvozkem a vrutem je podložka. Ta lze znovu použít, i když v sadě nových podvozků je podložka nová. Za mě jsou shodné, neliší se rozměry ani výškou.

Výměna je otázkou půl minutky.

Dvojkolí jsem použil z původních MTB podvozků, je vhodné je osadit hned po vlepení ložisek, aby se podle nich daly ještě upravit zahloubení jednotlivých ložisek před zaschnutím lepidla.

Ale pozor, tady nám to nějak nesedí. Roura z WC vadí při pohybu nových podvozků, tak moc jsou ty nové rozměrově delší.

Nějak jsem tu rouru ušmiknul.

Původní a nový podvozek – to zjednodušení podvozku MTB je až šokující.

V krabičce jsou dolepovací doplňky, z nichž použijeme madla a schůdky. Zbytek je univerzální sada pro lokomotivy nebo pro osvětlení.

Nejvýraznější vzhledová věc, co se mi nelíbí, je zelené čelo. Celozelené čelo vozy ze Studénky asi nikdy neměly, vždy bylo nahoře šedé. To je jeden z nesmyslů nátěru MTB, který jsem zmiňoval už minule. Pro úpravu je vhodné vůz rozdělat a vyndat návalky – někdy jdou mírným páčením vyloupnout, někdy se musí vytrhnout (podle množství lepidla).

Zbytek může zůstat nerozebraný.

Pro maskování doporučuju třeba kus papíru a ten využít jako nelepící krytí, to celé jen pruhem maskovací pásky přichytit nahoře.

Měl jsem totiž strach, že při celoplošném přelepení páskou bych mohl strhnout popisy nebo barvu z oken – ze zkušenosti se především u oken není potřeba moc snažit, aby šla barva pryč.

Střecha je v odstínu RAL7005, stačilo by se tedy stříknout jen čelo. Já stříknul střechu celou, aby byl povrch jednotný. Poté jsem jí přestříkal ještě matným lakem před odlepením maskování.

Pak je možné hned zpět vlepit návalky. Dále je možno si pohrát s pár detaily, které stojí za vylepšení. Velikost oken WC bez totální překopávky nepředěláme (okna jsou moc široká), můžeme tomu ale pomoct přetřením spodní části oken černou. Skutečné vozy mají uložení spodní pevné části v gumovém těsnění.

Když už mám fixu v ruce, je možné zvýraznit kliky dveří a černě natřít rám pod dveřmi. Natření rámu pod dveřmi je drobná úprava, která pomůže z jakéhosi „dlouhého rohlíku“ udělat vůz s tvarem skříně tak, jak jí je mozek naučený vnímat. Rovnou je možno osadit dolepovací schůdky. Jsou zde opět jako u vozů Baim připravené otvory, není ale jasné, jak vysoko mají být schůdky posazené a vůle v otvorech rámu je příliš velká – je tedy potřeba osazovat do velké kapky lepidla a fixovat do zatuhnutí, aby schůdky nevypadly z otvorů samovolně ven. Pro to se ideálně hodí lepidlo B7000, které lepí hned, ale se spojem lze trochu hýbat.

Poslední věc v tomto rohu ke zmínění – roh skříně nemá vést až dolu pod rám, je tam výřez a je tam nějaká viditelná armatura (voda?). Zde zřejmě opět došlo k převzetí z vozů Baim (a špatně). Lepší by bylo roh skříně odřezat (invazivnímu zásahu jsem se chtěl vyhnout, lepší spojit s přestřikem), možné by bylo zamaskovat roh alespoň černou barvou. Krásná ukázka zde. (Zdroj: https://nastoupil.com/)

Na čele je možno ještě zvýraznit držák koncovkek. Skříň vozu nemá žádnou přípravu ani naznačení topného kabelu, model totiž vychází „až moc“ z vozů Baim, které tuto přípravu nemají (nemají průběžný kabel topení, protože disponují „bufíkem“, tedy nezávislým naftovým topením).

Ještě chybí dosadit madla, jinak jsou úpravy včetně nových podvozků hotové.

Ale ouha, copak to máme za krátká madla, když vozy Bai mají madla dlouhá až do úrovně oken? Takže tahle madla určitě nepoužijeme… Buďto byly v krabici ještě jedny delší madla a já je vytratil, nebo tam nebyly, a pak se jedná o nedostatek od výrobce. Klidně dejte vědět, jestli jste měli madla správná.

Co nelze v rámci jednoduché dodělávky změnit:

  • velikost oken WC (nutno vyměnit bočnici)
  • špatný tvar mřížek na bočnici (nutno přestříkat vůz)
  • chybějící topné kabely (nutno vyfrézovat kapsu)
  • velikost oken (jsou moc nízká, řešitelné jen leptanou bočnicí)
  • barvu okenních rámečků (pro verze epoch V a VI nemají být stříbrné)
  • šířku vozu (udělat přestavbu z Tilliga)

Za mě to ale takto vypadá mnohem lépe. Ty podvozky ten vůz úplně změnily. Tohle je směr, kde ten 3D tisk dneska má plnohodnotné opodstatnění – v malých sériích vyrábět díly na míru tam, kde výrobce usoudil, že kvůli „pár posraným podvozkům“ není potřeba dělat úpravy.

Ještě jednou pohled na původní stav pro porovnání.

Na otázku „kde sehnat podvozky“ bohužel nemám jednoznačnou odpověď. Zkuste kolegu oslovit přímo. Rád bych, kdyby byla šance zařadit položky na e-shop, protože svým zaměřením přesně zapadají do ostatního sortimentu. Snad se povede, uvidíme. Napište kdyžtak do komentářů, jestli byste rádi na e-shopu měli sady k dispozici – třeba to pomůže 🙂

Ještě srovnání s vozem z leptané sady (Bdt279, tedy pozdější generace vozů ze Studénky s podvozky GP200).

Tam bych zrovna ocenil tu konverzní sadu tisknutých podvozků pod vozy Tillig, dost by to pomohlo vylepšit výsledný model.

Oba vozy spolu můžou existovat, ale rozdíl tam poznat je.

Kdo by se chtěl z nějakého důvodu pustit do větší úpravy a přestřiku celého vozu, tak obtisky pro verzi ČSD vedu skladem (a pro ČD ep. V i VI tieeeež).

Obtisk vozu ČSD Bai (Studénka)

9 komentářů: „Tuning osobních vozů Bai/Baim MTB (1) – ČSD Bai

  • Já jsem pro za podvozky jak pro Baim od MTB, tak pro Btme pod tilliga a při té příležitosti i pod vozy Fa a Postmw. Bai sice neplánuji vlastnit, ale chtít ho, tak jsem za podvozky pod tilliga. MTB vůz Bai má mnoho nedostatků, které jsou řešitelné přestavbou tak velkou, že vůz od tilliga je pro to vhodnější. Jenže v takovém případě (vůz tillig), bych byl rád ještě za ty rohy a zmíněnou armaturu pod vozem pro vozy Btme i Bai. A v neposlední řadě, u barvení fixou záchodových oken je vidět, jak špatně se to dělá. Pro vůz Bai je to zbytečné, ale pro jiné vozy (Ba od tilliga), by vhodné náhrady oken z leptu imitující gumové těsnění byly žádoucí.
    Toť můj zkromný názor.

  • Jak se píše v posledním odstavci: Masky podvozků od Čertta nejdou normálně objednat a koupit. Prodává je – podle svých slov -pouze přes Aukro (na které se nedostanu) a po kusech, čili co podvozek, to extra poštovné. Držím place panu domácímu, aby se dokázal s Čerttem dohodnout a zařadil je do sortimentu zdejšího eshopu. Netýká se to jen typu Bai, ale i dalších podvozků od MTB.

  • Ano, jak se jednou chytne „princip“ (rozměr, vymyšlený způsob uchycení) tak dokreslit úpravy podvozků pod Fa apod už by neměl být takový problém. Na Postw se chystám brzy, využiju ty GP200 a uřežu jim kotouče (že nebude mít zdrže – asi přežiju). Ty rohy si každý jistě dokáže doplnit z kousku plastu (já to nedělám), ono když se to bude dělat z leptu, nepůjde to přilepit. Můžu to řezat z kartonu, ale je to i tak malé. A ty armatury… ty z drátku? Sakra tak jsme modeláři, však si poradíme 🙂 U záchodových oken by pomohlo je vyndat, ale nechtěl jsem to rozebírat víc, než bylo nutné. Ohledně oken s gumovým těsněním – přes víkend jsem je nakreslil, budou 🙂

  • Ahoj. Odporúčam tie podvozky nastkriekať. Riešili sme to s tlačiarmi, resin bude stále pracovať pokiaľ nebude nijak povrchovo ošetrený.

  • Vojto, s tím vším co si pro sebe a tím i pro ostatní uděláš, si zasloužíš nejen finanční obnos, ale i obdiv a uznání. Takže co se týče rohů, to už by byla jen poslední třešnička. Na Bai (Bhm) rohy jsou.
    Já si ke svým dvoum Btme vozům rohy klidně udělám, protože je chci jako zbloudilce z koridoru na mou vedlejší hlavní trať. Ale dělat V. epochu, kde už by ovládli díky lokomotivám 750 a 749 osobní soupravy na úkor starých vozů, tak dělat 15ti vozům rohy ručně by mě trefilo.
    Jenže to je tím, že jsi si zvolil jedinou trať provozovanou téměř výhradně s patráky, a tak si ty Ylonky přiděláváš jen pro zábavu.
    Každopádně ale díky za všechno ostatní co již vzniklo a vzniká a držím palce při přemlouvání Čertta.

  • Díky 🙂 Já se nad tím ještě zamyslím, zase jsi mi nasadil brouka do hlavy. 2 týdny zpět jsem vyrobil nové výměníky pod Bt a Bte, které budu dodávat do všech nových stavebnic (článek zase příště), takže i ty rožky by mohly projít nějakou evolucí… A ano, ty ypsilonky dělám pro zábavu, blížím se nějakému svému vysněnému cíli 🙂

  • No já vím, a brouci jsou fajn. I když já už mám synka na 3D kroužku, tak snad ho to bude bavit a jednou mu pořídím nějakou výrobní kapacitu a nebudu jen otravovat současné producenty.

    No znamená to, že jsem začal tvoje stavebnice objednávat ještě moc brzo a dokup bude nutný.

  • Ahoj, též se přimlouvám za zařazení Čerttova sortimentu do Tvého e-shopu. O podvozky mám zájem, ale Aukro neprovozuji.
    A ještě bych poprosil o výrobu lávky nad nárazníky strojů řady 150/350 a 163 MTB z leptu, po vzoru 372 Kühn/Roco, kdyby to šlo. Myslím si, že zájem by byl velký.

  • Som za zaradenie podvozkov do Vášho e-shopu a mám o podvozky záujem. V budúcnosti privítam, ak by sa vyrábali masky pre motoráky MTB rady M 286 a M 240 a podvozky pre krátky Balm.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.