Start uhláky Tillig jako spojovací vozy ŽSSK U-x

101_0232Každý, kdo používá nová spřáhla Tillig, zřejmě občas narazí problém. Kolegové přinesou „na projetí“ vozy. To by samo o sobě nebylo nic špatného, ale problém nastává, když používají na svých vozech starší očková spřáhla BTTB.

Samozřejmě je možné provádět výměnu spřáhel v šachtě nebo „na strunku“ za požadovaný typ, ale taková výměna je občas nebezpečná pro detaily vozu (nutno hodně zabrat) nebo nepraktická (na těch pár koleček se to nevyplatí).

Proto vlastně vznikl můj nápad, připravit si takzvané spojovací vozy. Spojovací vozy jsou používány tam, kde je potřeba v soupravě řadit například širokorozchodné vozy, které používají automatické spřáhlo. Výměna podvozků za normálněrozchodné se provádí běžně a jako na běžícím pásu, ale spřáhlo jaksi vyměnit nejde. Spojovací vůz tak funguje jako mezičlánek, kdy na jedné straně má klasickou šroubovku a na druhé straně automatické spřáhlo. Více o spojovacích vozech je možno nalézt například na parostroji.

Já použiju podobný princip – na jedné straně bude nové Tillig spřáhlo, na druhé staré BTTB spřáhlo. Pokud se tedy do soupravy připlete vůz se starším spřáhlem, stačí zařadit spojovací vůz a není nutné šachování se spřáhly. Dříve jsem pro tento účel používal uhlák ze Start setu Tillig.

101_0100

Na jedné straně bude nové Tillig spřáhlo.

101_0108

Na druhé zůstane starší BTTB, které i vzhledem trochu připomíná právě automatické spřáhlo.

101_0105

Ovšem v soupravě „poctivých“ vozů nevypadá tato hračková verze moc dobře, proto padla volba na úpravu vozů. Aby byl takový vůz rozlišený od „normálních“ vozů, modrý nátěr je k tomu poměrně ideální. Jak je možné vyčíst z článku, používaly se různé řady vozů. Pro tyto účely je nejvhodnější zaměřit se na vozy Vte (Es ze Start setů Tillig) a Vtr (Start varianty od Loco). Protože vozů Es pár doma mám (kdežto Vtr ani jeden k použití), budou oba vozy právě z vozů Vte. Logicky budou vozy dva, pro každou stranu vozů se starším spřáhlem jeden. Pokud pojedou vozy bez zátěže, budou spojeny očkovým spřáhlem k sobě.

101_0111

Tolik teorie, a teď praxe. Rozebrání vozů je otázkou chvíle a už jsem ho zmiňoval vícekrát. Jako první jsem dolepil lepší schránky na dokumenty z leptu.

101_0120

Dále z plastových tabulek podložky kotviček a na ně samotné leptané kotvičky.

101_0122

Na jednom čele jsem uřezal nárazníky a zabrousil.

101_0117

Na druhém čele jsem uřezal jen talíře.

101_0128

Místo nich jsem nalepil alespoň hranaté.

101_0130

Nějak už mě v tu chvíli nenapadlo nic, co doplnit, a tak jsem šel stříkat. Surfacer 1000 a na něj modrá lihová Agama. Následně lesklý lak. Foto čerstvě po nástřiku laku.

101_0148

Oba vozy ze strany „automatického spřáhla“.

101_0162

Podvozky jsem stříkl na čelech také modře.

101_0143

101_0142

Po sestavení obou částí.

101_0155

Podvozky jsem vymaskoval na čelech a zbytek přestříkl Černou, následně Rzí. Na bocích je vidět, ja stále vystupuje původní potisk.

101_0201

Černě jsou natřené schránky na dokumenty a žlutě kotvičky.

101_0217

Podlahu zatím nechávám původní, i když přemýšlím o předělání.

101_0207

Spojení přes „automatiku“.

101_0212

V tomto stavu budou jezdit vozy „bez práce“. Plánuji je případně zapojit k pracovnímu vlaku, když zrovna nebudou mít využití.

101_0205

Trvalo to dlouho, ale jsou hotové obtisky.

101_0232

Původně jsem je očekával od Hekttora, ale protože Hekktor dal přednsot jiným projektům, tak jsme si museli pomoct sami a Rosťopiš je za večer nakreslil sám. Vkládají se jako komplet pole vozu, tisknuto na bílém podkladu, „kalibrováno“ na Modrou 05M Agama, i když odstín se může lehce lišit a je třeba to zohlednit už při nástřiku. Sada na dva vozy, každý vůz má jiné číslo a v každé schránce na dokumenty je vložen onen dokument. Případní zájemci dejte vědět do mailu, jsou dostupné ještě dvě sady za cenu tisku 40 Kč (na dva vozy).

101_0232

Porovnání přímo s 05M. Je vidět, že i tak je každá fotka jiná, takže se to nedá 100% určit. Tato fotka táhne celá lehce do červena, takže je to zase zkreslené…

A už je obtisknuto i s patinou.

Zasvinil jsem vozy víc, aby se trochu zlikvidoval barevný nesoulad.

Samozřejmě každý, kdo bude stříkat až po sehnání obtisků, bude mít situaci jednodušší a bude moci upravovat přímo stříkanou barvu.

Ono co si budeme povídat, spojovací vozy přeci jen ztrácí na významu a tak jim asi nebude věnována taková péče jako ostatním řadám vozů.

Podlaha je jen stříknutá nepravidelně Rzí, stejně jako vnitřek vozu.

Zvenku je to pak kombinace Rzi a Umbry pálené.

Foťák trochu vytahuje tu „obtiskovou“ modrou na některých fotkách.

Ještě pohled na oba nákladové prostory…

A pohled na obě strany vozů – na část s „SA-3“ a se „šroubovkou“.

Na fotkách v krajině to foťák vytáhl ještě o něco víc, ale tak pro představu to stačí.

Jsem rád, že se mi hlavně podařilo dokončit vozy, které vypadaly nedokončitelné kvůli nedostupnosti obtisků.

V přepravní poloze se vozy vrací po opuštění zátěže do domovské stanice Maťovce na hranici s Ukrajinou…

…a já mám hotovo.

22 komentářů: „Start uhláky Tillig jako spojovací vozy ŽSSK U-x

  • 8. 6. 2009 (15:26)
    Trvalý odkaz

    Popravdě řečeno zajimavý námět! Jen by jste si potom měl koupit nebo postavit nějaké vozy, co by mezi to šli dát. Já bych třeba volil variantu převozu čmeláka do dílen, jak se to nedávno odehrálo. Výhoda je v tom, že se to udělá jen jako vagon a povrchová úprava taky nemusí být kdovíjak vynikající. Pokud vím, tak spojovací vozy do modelu ještě nikoho nenapadly, alespoň co já vím, takže hodně zdaru! 🙂

  • 8. 6. 2009 (15:45)
    Trvalý odkaz

    Ja mám spojovacie vozy Zeuke – BTTB k starej loko V200.

  • 8. 6. 2009 (22:03)
    Trvalý odkaz

    Ahoj, u nas v Puchove vidam pravidelne „spojovaky“ a tam kde maju ruske spriahlo maju aj narazniky

  • 8. 6. 2009 (22:22)
    Trvalý odkaz

    Některé ty nárazníky mají, některé ne. Já mám fotky (zřejmě toho co zmiňoval Demless) dvou vozů a mezi nimi ruský Čmelák a ty nárazníky nemají. Je to popsáno v tom článku na parostroji že někdy se nárazníky nechávaly a když zůstaly, tak byly kratší.

  • 9. 6. 2009 (20:04)
    Trvalý odkaz

    Ahoj, firma Loco svého času nabízela limitované spojovací vozy Vtr… Mezi ně jsem si pořídil 3 ruské cisterny z produkce Peresvet…

  • 2. 7. 2009 (12:53)
    Trvalý odkaz

    Nemohl byste mi někdo napsat katalogové číslo toho nového spřáhla? Já jsem jich na Deltaxu u Tilligu našel asi deset typů.

  • 2. 7. 2009 (23:19)
    Trvalý odkaz

    kulisa pro krátké spřáhlo (KKK – kurzkupplungkulisse). google by ti to řekl (řekne ti to i s těmi email barvami, na které ses ptal vedle) 😉

  • 2. 11. 2009 (17:47)
    Trvalý odkaz

    vovo kdy pridas obtisky jo a vis ze jsem do nedavna pouzival sprahla 1 g a ted pouzivam ockova

  • 2. 11. 2009 (22:16)
    Trvalý odkaz

    až je budu mít 🙂 ta očková už nejsou špatná, občas po nich zavzpomínám (hlavně spojování v oblouku bych využil) ale jinak na nová nedám dopustit hlavně kvůli kinematikám

  • 26. 1. 2010 (12:42)
    Trvalý odkaz

    Ahoj,
    takovéto vozy jezdí z jako spojovací vozy s ukrajinskými cisternami, na trati 280 – Púchov – Lhotka nad Bečvou, do firmy Deza. Kdysi toho jezdil celý vlak, nyní už jen 4 vozy, někdy i méně, a jednou týdně. ¨
    Ale jinak velmi dobrý nápad. Chválím práci.

  • 23. 3. 2010 (15:41)
    Trvalý odkaz

    VoVo ale vždyť hekTTor už ty obtisky na U-x dávno má (nechci kritizovat ale tak mě to napadlo) 🙂

  • 29. 3. 2010 (15:43)
    Trvalý odkaz

    VoVo vím ze je na strankach nemají ale na burze je měli ti co tvrdí že jsou jejich autor. porodejci takze nejspis malosérie. 🙁 😉

  • 7. 11. 2010 (9:38)
    Trvalý odkaz

    Jsou hotové obtisky – viz poslední fotka článku!!! Už je mám v ruce a vypadají moc pěkně!

  • 7. 11. 2010 (10:17)
    Trvalý odkaz

    Já bych měl zájem o ty obtisky.

  • 24. 10. 2011 (7:05)
    Trvalý odkaz

    jde pouzit i modra navestni revel 56?

  • 24. 10. 2011 (15:21)
    Trvalý odkaz

    Jde použít jakákoliv modrá, pokud se ti bude zdát dobrá, u těchto vozů je to fakt jedno. Ale tá návěstní by měla být zrovna opravdu vhodná.

  • 29. 4. 2014 (11:10)
    Trvalý odkaz

    má postavený dva ty spojovací vozy poradíte my kde se dá sehnat něco mezy ně stačily by my tak tři cisterny a nebo něco co se kdá mezy to upravyt nechcí je necat zahálet a jen tak je přetahovat po kolejišti bez využití se my zdá taky divný moc dík za radu

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..