Moduly TEŽ

TEŽ – první krajina bude v Lomnici

20161125_200439Přišel čas na to zábavnější – na tvorbu krajiny na prvních modulech, a to konkrétně v Tatranské Lomnici. Po zkoušce, že je vše sjízdné a elektricky funkční, následovaly přípravné práce pro zelenění.

Nejprve, než jsem se pustil do krajiny, jsem dokončil nějaká vylepšení elektriky. Osadil jsem zdířky pro banánky napájení příslušenství – přivedu 12V ss z modulu Štrbského Plesa (ukazoval jsem minule).

dsc_0027

Do 5 mm dřeva se zdířky zapracovávají výrazně lépe.

dsc_0028

Rozvod napájení příslušenství tu bude jednoduchý – přes kuprexitové destičky rovnou do dekodéru přílušenství jsem nechal plné dráty. Z destiček pak už povede jen jedno vedení do osvětlení budov a nástupiště, víc elektriky tu nebude.

dsc_0033

Průběžné vedení jsem přichytil přes podložku přímo do desky modulu, nebude tak hrozit jeho vytržení.

 

dsc_0030

 

Pak už jsem připravil terén. Kolem korkového lože jsem nalepil pásy styroduru 5 mm silného, což bude podklad pod budoucí okolí kolejí a nástupiště.

20161023_192117

Spoj jsem v úzkém spoji zatím jen přetmelil.

20161023_192124

Nějak omylem jsem koupil tohle primalepidlo – je to disperze, ale je hodně tuhá, nakonec se s ní spíš dobře tmelí než lepí.

20161023_193530

Stačílo přemáznout a nechat zatvrdnout.

20161023_192129

Ve větších mezerách jsem použil úzké pásky novin nalepené do prostoru.

20161023_192146

Stejně tak jsem novinovou kostru využil i pro konce modulu, kde je potřeba terén snížit na úroveň přechodového čela. Vše lepeno naředěnou disperzí.

20161023_192137

Novin jsem dal zatím jen 1 vrstvu, překvapilo mě, jak dobře drží noviny pravidelný tvar a nijak se nemuchlají do terénu.

20161023_192141

Celek jsem pak lehce přejel naředěnou disperzí, aby se styrodur trošku zdrsnil a lépe na něm chytaly další vrstvy.

20161023_192153

Noviny jsem nacucával od krajů, čímž se dokonale přilepí k okolním povrchům.

20161023_193859

Prostě pořádně nacucat, až je to celé mokré.

20161023_194013

A nechat zase přes noc zaschnout.

20161023_194821

A začal jsem zkoušet rozměry připravovaného nástupiště, zatím jen ve vytisknuté papírové formě. Mezi kolejemi se v nádraží nachází dlážděné nástupiště, i když dnes už nepoužívané.

20161023_193348

Na zhlaví se nástupiště zúžuje.

20161023_193351

Jeho tvar jsem si vygravíroval na laseru z překližky 4 mm, což zhruba odpovídá výšce kolejí. Gravírování jsem zvolil, abych měl rozměry tak nějak přesně a vypadalo to pravidelně.

20161022_152155

Jedná se v reálu o dlaždice 50×50 cm. Aby to nebyla jen pravidelná mřížka, některé dlaždice jsem natočil o pár stupňů, některým „ulomil“ roh. Mezi dlaždice plánuju nasypat štěrk, aby se spára vyplnila.

20161022_152202

Celé jsem to natřel barvou betonu, nepravidelnost v natírání je vítaná.

20161022_153317

A začal jsem jednotlivé pásy lepit.

20161023_193437

Po zaschnutí novin jsem pokračoval vrstvou kuchyňských utěrek.

20161023_195113

Natrhat na větší i menší kousky…

20161023_195652

A opět prosytit lepidlem. Utěrky už se krabatí znatelně víc, vhodné hlavně pro zatravněnou krajinu. Noviny se proti tomu dají využít i pod nějaké menší hladké plochy.

20161023_220837

Protože styrodur je nesavý, tak jsem ho opravdu tak nějak „pro jistotu“ potřel lepidlem, které mi zbylo.

20161023_200100

Tady jsem se nakonec rozhodl ještě o kus posunout dláždění vpřed od hrany modulu.

20161023_220151

Vyříznutý obdélník je připravený na vsazení námezníku.

20161023_220156

Začal jsem s patinou kolejnic. Nejprve jsem si odlil do víčka trochu kaštanového balakrylu a začal natírat.

20161023_221711

Nakonec se odstín ukázal jako docela slušný základ a hlavně vhodná první podkladová vrstva pro budoucí ladění.

20161023_225311

Zároveň i balakryl zalepí kolejnice do pražců a později i pražce do podloží.

20161023_225313

Když utěrky zaschnuly, ořezal jsem přebytečné kusy nožem přesně podle hrany.

20161023_230110

A je ořezáno. Vypadá to nadějně.

20161023_230311

Osadil jsem na obě strany námezníky do polohy podle skutečnosti.

20161023_233957

Připravné jsem si je sloupnul a přilepit na oboustrannou pásku.

20161025_000620

Na straně zakončení trati jsem spojil koncový modul s nádražním, přilepil styrodur najednou, a následně rozřízl. Tak budu mít profil krajiny na přechodu shodný.

20161023_234840

Vyzkoušel jsem patinu pomocí pigmentu Rez od Agamy – no to nanášení byla dost otrava, trvalo to hrozně dlouho a stejně to moc nešlo – takže jsem to rychle zase zavrhnul.

20161024_225736

Vyzkoušel jsem natřít boky i barvou, opět výsledek „tak nějak“ ale moc se mi to nelíbilo, pražce upatlané až moc – prostě pořád to nebylo ono.

20161024_225739

Navíc to bylo celé dost nepravidelné.

20161024_225745

Takže jsem přetřel celé kolejnice i s pražcí ještě jednou balakrylem.

20161024_230148

Natřít všude, i mezi pražci, i okolo, nasytit trošku korek – prostě nešetřit.

20161024_230153

Díky tomu se i sjednotí všechny povrchy.

20161024_232205

Je hodně vidět rozdíl utěrek, novin a styroduru v hrubosti povrchu.

20161024_232212

U výhybek je potřeba nezalepit si jazyky, jinak to jde opravdu natírat velkým štětcem.

20161024_232227

Drobná místa, kde barva napoprvé nekryje, lze vyřešit druhým nátěrem. Je možné to i nechat, stejně bude vše překryté dalšími vrstvami.

20161025_000203

U výhybky jsem natřel vpodstatě vše včetně srdcovky, přídržných kolejnic a víceméně i hlavu kolejnic – to se potom očistí.

20161025_000637

Tím je Lomnice připravená na další fázi, a to bude hlína a tráva.

20161025_200836

Horní díl ještě před natřením, spodní už po natření.

20161025_200921

Stejným způsobem jsem připravil i koncový díl.

20161029_203738

Dolepil jsem normálněrozchodný kus koleje pro naznačení přilehlého nádraží a opět využil kombinaci styrodurového podkladu, novin a utěrek. Je to metoda opravdu snadná, rychlá a realizovatelná opravdu na koleně.

20161029_203741

Přemýšlel jsem, jak vytvořit odendavací nádražní budovu. Napadlo mě jí osadit na kus styroduru, který bude do modulu zaražený na dvě špejle.

20161125_144310

Kvůli nízké hmotnosti styroduru to bude bez problému realizovatelné, i když možná s odstupem času provedu výměnu za magnety nebo něco méně zranitelného.

20161125_144410

A mohl jsem přistoupit k obávané patině kolejí. Pražce jsem přestříkal pistolí jakousi šedohnědou velmi nepravidelně.

20161125_150525_01

Poté kolejnice z boku rzí, znovu pistolí pražce a znovu opravy rzí.

20161125_152029

Kolem výhybek jsem rovnou nastříkal černou mastnotu. V mé předloze není ani tak špinavý štěrk jako samotné pražce, takže není potřeba čekat na zaštěrkování.

20161125_155119

Na pár místech jsem naznačil kapající olej i ve staničních kolejích.

20161125_155127

Nakonec to nedopadlo tak zle, bylo to za 5 minut hotové a asi to bude stačit.

20161125_155132

Teprve teď je dobrá příležitost očistit hlavy kolejnic od vrstvy barvy. Stačí zdrhnout nehtem, a zbytek dočistit houbou.

20161125_161941

Pak už jsem mohl pokračovat v pokládce dlaždic až ke kolejím.

20161125_161948

Vedle kolejí jsem si odfoukával z pistole barvy – takto světlá by vylezla ta šedohnědá. Chce to tedy jen lehce pražce přefouknout.

20161125_161950

Vždycky kapku disperze, usadit kus dlaždic a nechat proschnout.

20161125_161957

Od přechodu dál mohlo pokračovat rovnou i pokládání chodníku. Chodník je z knihařské „strojní“ lepenky (kartonu), mezery jsou tam schválně, jak se pokládá asfalt na části a postupem času ve spojích praská.

20161125_162355

Karton mi přijde na asfaltové cesty mnohem lepší než různé modelovací hmoty – je rovný, pravidelný, s jemnou strukturou. Podobně dobrého efektu jsem dosáhl i za pomoci smirkového papíru. Hmoty na mě působí moc hrubým dojmem a jsou vhodné spíš na prašné cesty než na asfalt.

20161125_162359

Zase zatížit, aby se karton nezkroutil, a nechat proschnout.

20161125_162424

Do prázdné lahvičky s kapátkem od pájecí kapaliny jsem si připravil roztok disperze, vody a jaru pro zalévání štěrku.

20161125_173205

A začal jsem štěrkovat. Štěrk jsem zvolil od Mnitky – Vápenec mix.

20161125_173215

Je to nejsvětlejší odstín, který má v nabídce, a i tak mi přijde už na hraně. Ostatní tmavší štěrky podle mě příliš „zhutňují“ štěrkové lože a ztmavují celou scénu, ale o tom už jsem psal i minule.

20161125_173220

Vždycky se na webu píše „a pak jsem to zaštěrkoval a zakapal lepidlem“. No z vlastní zkušenosti je dobré si štěrkování nechat na opravdu dlouhý zimní večer – udusání štěrku zabere opravdu nečakaně hodně času, má-li být výsledek uspokojivý. Očištění pražců, očištění kolejnic – to vše dost trvá, ač se to nezdá. Štětec sice zamete štěrk z jednoho místa, ale rovnou ho vymete zase na jiné, a tak je to taková nekonečná práce, kdy si člověk musí v jednu chvíli říct „dost“.

20161125_173232

Okolo výhybky jsem štěrkoval jemně a jen asi do půlky výšky pražců, aby štěrk nebránil nijak pohybu jazyků.

20161125_173244

Po prolití štěrku roztokem lepidla, vody a jaru jsem nechal vše proschnout a začal osazovat chodník/nástupiště podél koleje, opět z kartonu.

20161125_200453

Opět platí, že spoje nejsou na závadu, pokud se správně využijí.

20161125_200459

Mezi koleje jsem opět z kartonu vytvořil dřevěné přechody.

20161125_200507

Zaštěrkovat přijde celé okolí kolejí až do úrovně nástupišť, což je další nesnáz – jak to udělat co nejhezčeji, ale aby to nebránilo jízdě vlaků.

20161125_222518

Štěrk kolem nástupišť jsem se snažil rovnat do výšky kolejí, po zalepení a zaschnutí jsem pak přečnívající kousky doslova „vybrousil“ třeba přejížděním přitlačeného podvozku přes koleje.

20161125_222807

Hranu nástupišť jsem se snažil barevně odlišit trošku jiným odstnínem štěrku, nejlépe třeba velikosti N, tedy jemnější drť.

20161125_230931

Natřel jsem chodníky barvou betonu a zkusil jeden spoj „zarůst“ purexem. Vypadá to celkem dobře, ale musí se zase počítat, že 2 mm výšky plevelu v modelu je 25 cm v reálu, a to už by se vám na nástupišti překračovat nechtělo – takže hlavně přiměřeně. Natřel jsem tenkou linku lepidla, a pocukroval jí purexem. Co se chytlo, to jsem nechal.

20161125_231207

V hledání světlého štěrku jsem v Brně objevil zapadlé světlé štěrky od firmy Mobe. Odstínem mi štěrk dost seděl, horší to je s tvarem, jsou to spíš oblázky z písku, ale zkusil jsem na pár místech ještě původní štěrk přesypat pro naznačení místních oprav štěrkového lože.

20161126_123645

Malá přehlídka použitého štěrku – odstín vápenec mix.

20161126_123707

A také od Mnitky odstín hnědý mix – ten je výrazně víc do rezava, bude se hodit hlavně k nádražím, kde je víc prachu z brždění a tento prach pak rezne.

20161126_123733

Kolem nástupišť jsem pak sypal odstín znělec. Ten je víc neutrální do šeda, není zmixovaný z tolika různých odstnínů, a dobře imituje nový štěrk.

20161126_123816

Troška štěrku ulpěla i mezi dlaždicemi, což jsem přesně chtěl.

20161126_123825

Jak už jsem zmiňoval, štěrk u výhybky jsem zatím neobarvoval, časem to případně napustím hodně zředěnou černou.

20161126_123832

Rozdíl štěrku v praxi – nahoře hnědý mix, dole vápenec mix.

20161126_123846

Na hranu modulu jsem už mohl osadit přechodovou foliáž Model Scene F021 nesečená louka jarní, kterou jsem vybral jako vhodný odstín pro hrany modulů. Přechodová foliáž se používá hlavně proto, aby se pří spojení náhodných modulů nelišily odstíny trávy na jednotlivých hranách modulů.

20161125_200439

Zase do pár kapek lepidla osadit, přichytit špendlíky a nechat zaschnout.

20161125_200445

Foliáž jsem na hraně nechal rovnou, na druhé straně jsem se snažil jí trochu natrhat, aby vznikl plynulejší přechod do okolní trávy.

20161126_123908

Přechod na štěrk jsem musel následně ještě zasypat trošku štěrkem – je vidět, jak z foliáže vystupuje „divně zelený“ podklad.

20161126_123926

Opět zkouška průjezdnosti. Odrolit přebytečný štěrk z nástupišť a vnitřků kolejnic. Také třeba šroubováčkem strhnout přilepený štěrk na bocích kolejnic – ten tam nemá co dělat. Po konstatování, že štěrkování dopadlo víceméně úspěšně, je možné se vrhnout do další fáze.

20161129_110230

K dosavadní tvorbě štěrku i chodníků jsem přistupoval docela pečlivě – zdá se, že je to za 10 minut hotové, ale opak je pravdou – je to práce na několik hodin. Člověk se snaží udělat vše dobře, aby tam nebyly chyby a nesmysly. Ale jak bude vidět dále, s rostoucím počtem zajímavých objektů na modulu klesá důležitost jednotlivých částí a drobnosti se ztratí, takže není potřeba vše úplně strašně řešit – důležitý je celkový dojem.

20161129_110235

7 komentářů: „TEŽ – první krajina bude v Lomnici

  • Na tvarování povrchu používám hajzlpapír a ředěný Duvilax. Podklad natřu lepidlem a pak do něj zatřu další porcí lepidla vrstvu hajzlpapíru, což opakuju podle potřeby. při pokládání dalších vrstev musím natírat opatrně, abych povrch nepotrhal, nebo nezmuchlal. pak to nechám proschnout (chce to aspoň 24 hodin, ale při víc než dvou vrstvách spíš dýl. Po proschnutí to natřu podkladovou barvou (akryláty od Agamy, nebo míchané tempery podle typu podkladu), opět necham proschnout a pak řešim povrch -většinou foliáží a z flašky foukanou statikou, nebo štěrkováním. Následně opět dolaďuju barvou, často vylepšenou pigmentem (většinou akryláty Agama).

  • Když používáš hajzlpapír, tu hnědou barvu pak musíš natírat, nebo už tam je? 😀

  • Natírat základ krajiny lahvičkou 10 ml za 40 Kč je trošku „masňákovina“, ostatní no problem 🙂 Mně se na tom líbí, jak člověk doslova za pár korun dokáže udělat půlku krajiny – litr disperze, kýbl balakrylu, hlína ze zahrádky, jar s vodou – a je to skoro hotové a udělají se z toho 3 kolejiště 🙂 Sice jsou to pak zase dost „nemodelářská“ množství (hlavně teda ty balakryly po 200 kč za plechovku), ale kdyžtak se tím na chalupě ještě něco opraví 🙂 Toho štěrku jsem tady taky sdělal tak za 10 kč, možná míň. Prostě náklady nula nula nic.

  • Vojto, na přechod mezi foliáží a štěrkem používám Purex, nebo jiné drobení, ono to krásně schová ty přechody. Nikde neroste vysoká tráva hned do štěrku.
    Jinak použití jemnějšího štětce (nějaký dětský na vodovky apod.) zaručí lepší rozmetení štěrku bez rozprskání okolo, jde to rychleji a lépe.

  • Asi proto se to pak už jen dotře tou temperou 🙂 Ono všechno má něco – pro mě toaleťák měl nevýhodu, že se opravdu snadno třepí a trhá. Utěrky lepší, ale zase si utěrky víc žijí svým životem (po zaschnutí mají tendenci dost výrazně změnit tvar, „zcvrknout se“ a odlepit se od podkladu). Noviny zase tak nekopírují terén. Výhoda všeho je naprosto lehká skořepina. Protože pod modulem je „nic“ tak jsem zavrhl různé montážní pěny atd (hlavně kupovat pěnu na těch pár cm mi přišlo fakt nesmysl), abych si vnitřky modulů nezaplnil hmotou.

  • Drahej akrylát (a občas i syntetiku) používam spíš na detaily. Životnost Agam (hlavně syntetických) je časově omezená, takže co nezpracuju na letadýlka a techniku využiju na kolejišti. Velký plochy dělam naředěnýma temperama, míchanejma na potřebnej odstín. Velký balení barev bych nezpracoval a půlka pixly by mi zbytečně vyschla. Mý pokusy jsou na plochu relativně malý a časově dost daleko od sebe. Největší a momentálně nejstarší kolejiště má 150×90, poslední výtvor má tři segmenty o celkový ploše metr čtvereční.

  • Zdar kolegové, já používám naředěné disperzní lepidlo s toaletákem. Udělám krajinu nahrubo. Po vytvrdnutí vezmu bílý latex, který si malířskýma barvama natónuji dle potřeby. Většinou okrovou a černou, do toho dám pár hrstí plavené křídy.Tímto maglajsem natřu krajinu. Ono to utvoří takovou krustu, na kterou se dá malovat i temperkama.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..