Šablona + krabička = patina, jak z praku!
Ahoj, ahoj, ahoj! Jistě to znáte. Objednáte si model rychlíkového vozu a po dlouhém čekání najednou přijde na mobilu notifikace, že zásilka právě dorazila do Z-boxu! Tak to letíte vyzvednout a hned to doma musíte vybalit. Otevřete krabičku, vyvalí se vůně nového modelu, pak ho položíte na koleje a jezdíte a jezdíte, obdivujete… Ale po týdnu si začnete říkat, že je sice moc hezký, ale takhle vy si ho přece z té dráhy nepamatujete. Tam přece tak čistý nejezdil.
No jo, už je to tak, budete ho muset nějak zašpinit, napatinovat. A tímto ne úplně povedeným oslím můstkem se dostáváme k tématu tohoto článku.
Kdo jste už někdy zkoušel patinovat pro české (československé) vozy tak charakteristické pruhy na střeše, víte, že dělat to od ruky není žádná sranda. Ne, že by to nešlo, ale je to náročné, člověk musí mít cit a cvik a i přesto se to ne vždy úplně povede, pruhy jsou křivé, každý jiný, no prostě nic moc. Nedávno se na trhu ale objevila novinka v podobě patinovací šablony od VoVa MojeTT, která souměrnost pruhů vyřešila jednou pro vždy. Když jsem ji ale vyzkoušel, měl jsem takové smíšené pocity, protože nápad to byl sice geniální, ale pruhy byly až moc striktní a přechody nebyly tak plynulé, jak bych chtěl. Začal jsem tedy koumat, jak šablonu posunout výš nad střechu a zároveň dodržet všude stejnou vzdálenost šablony od střechy. Po několika více, či méně úspěšných pokusech, kdy jsem šablonu různě vypodkládal a lepil k modelu, nebo zavěšoval na drátky, které jsem pak skrz díry na světla koncovek upevňoval na vůz, jsem si řekl, že to chce něco pořádného a na práci jednoduchého. A tak se začal rodit plán na stavbu jakési univerzální patinovací krabičky, která by tohle všechno vyřešila. Požadavek byl, aby se v ní daly patinovat nejčastější čtyřnápravové dlouhé osobní vozy. No jak to dopadlo posuďte sami.
Když si stavebnici krabičky objednáte, dostanete toto:

Je to jeden milimetr silný karton, řezaný na laseru. Díly jsou číslované římskými čísly. Nicméně nenechte se splést, nejdou popořadě. Číslování je zde čistě rozlišovacího charakteru 😀 Po vyřezání všech dílů by to mělo vypadat takto:

Začneme tím, že si na díl I. nalepíme zespod podložky IV. (2ks) a V. (2ks). Lepíme tak, aby souhlasily vnitřní strany. Dílek si srovnám tak, jak potřebuji, přidržím a zboku kápnu trochu sekunďáku.

Stačí to takto nabodovat. Pevné je to dost a není to žádná nosná část krabičky, vyžadující nějakou přehnanou pevnost.

Díly V. patří cca doprostřed. S nějakým přesným umístěním si nelamte hlavu. Na rozdíl od dílu IV. tady není nutné slícovat vnitřní hrany. Naopak jsem je umístil cca 0,5 mm od vnitřní hrany, aby později nevadily vložené šabloně. Jen dejte pozor, ať nepřekryjete vyřez, kam později zapadne díl II.

Nyní odložíme sestavu a vezmeme díl II. Je jedno, jestli začnete levým nebo pravým. Já beru díl II.P a dále díly VI., VII. a IX. (2ks).

Díly nalepíme na správné pozice. Nejdou zaměnit a je jedno, jak je otočíte. Nejde to nalepit špatně 😀 Jen se snažte, abyste je nalepili přibližně v pravém úhlu k dílu II. Všechny díly dorazte vždy až na osazení. Není potřeba klást příliš velký důraz na přesnost. Prostě tak nějak v klidu.

Dále vezmeme díl III. Ten se nesmí otočit, proto je dělaný tak, aby ho otočit nešlo. Budeme ho lepit do dílu II.P Pokud Vám tedy nejde pohodlně zasunout do osazení, zkuste ho otočit do správné pozice 😉 Mělo by nám vzniknout toto:

(Dílku XI. na fotce si nevšímejte, to mám jen, aby mi to drželo pózu pro vyfocení 😀 )
Nyní vemte díl II.L a konstrukci zkompletujte. Lepte postupně a vždy přidržujte kolem lepeného místa, aby byly díly doražené. Opět jsem lepil pouze bodováním. Bohatě to stačí.

Teď je čas na dílky VIII. (4ks).

Vlepte spodky do dílů IX. a vršky do dílu III. tak, jak je na fotce. Tyto dílky dělají výškový distanc podlah, na které se budou pokládat vozy, takže si zkontrolujte, že jste je zasunuli až na doraz. Jde to dobře, není třeba používat sílu a něco deformovat, jen je potřeba si to pohlídat.

A jako úplně poslední se bude lepit sestava dílu I. (logicky, ne? 😀 ). Ten zkrátka jen položíte nahoru. Měl by pěkně zapadnout do osazení. Opět bohatě stačí nabodovat. Mně tam na jednom spoji ujelo toho lepidla hodně, protože jak u stavby fotím a píšu postup, tak mi sekunďák v dávkovači zaschl a já na něj šel silou 😀

Hlavní sestava je nyní hotová a můžeme se vrhnout na dílky, které nám zbyly.

Díly „Bmto“ (2ks) můžeme dát rovnou stranou, s těmi se nic dít nebude. Taktéž jeden díl „Y/Z“, ovšem jen jeden. Na druhý nalepíme díl X. (Kuehn Y). Lepíme do takové pozice, jako je na fotce – víc nahoru:

Na díl Tillig Y XI. nalepíme (ideálně zezadu, ať si nezakryjeme nápis) díl Kuehn Y Tillig Z XI. To celé samozřejmě 2x. Dejte pozor při usazování dílu. Zde je potřeba být přesný, abychom si nezakryli boční „packy“. Lepím tak, že si je chytnu do ruky, dokonale díly srovnám a naboduji na bocích. Takhle to má vypadat. Jsou to dva stejné díly, jen otočené (Packy na vrchu/packy na spodku):

A máme hotovo!

Nyní si ukážeme, jak to vlastně celé funguje.
Krabička umožňuje patinovat vozy typu UIC-Y, X, Z a patra typu Bmo/Bmto a to od výrobců Kuehn a Tillig. (Za jistých podmínek i vozy od Modely-mašinek) Ovšem přestože by měly být vozy shodného typu od různých výrobců shodné, například Ypsilony, tak nejsou, proto jsem krabičku navrhl variabilní a univerzální.
Ukážeme si tedy konfiguraci krabičky pro jednotlivé vozy.
Kuehn Bmto/Bmo:
Čelní příčky „Bmto“ zasuneme do krajních poloh. NELEPÍME!!! Příčky zapadnou do osazení v dílech VI./VII. a tím máme určenou rozteč vozu. „Podlahy“ jsou v základu dělané pro Bmto, neboť jsou to nejvyšší vozy, takže tam nic nevkládáme. Vložíme vůz. Tento je důležité vkládat bez pojezdu, bez oken, ale s návalkami (černé přechodové gumy).

Vyrovnejte na střed dle čelního dílu:

Vůz přiklopte šablonou a srovnejte ji doleva/doprava podle vozu tak aby její střed souhlasil se středem vozu. Já mám šablonu již ohnutou, neboť jsem přes ní několikrát patinoval, ale nová šablona samozřejmě ohnutá není a je třeba to udělat. Ohýbejte ji opatrně, ať si jednotlivé příčky nezlámete. je dobré ji ohýbat přes něco kulatého, jako například trubka, násada od koštěte, anebo třeba i konkrétní vůz. Před prvním patinováním doporučuji šablonu přestříkat, protože na ní je zbytek popela z vypalování laserem.
Šablonu koupíte zvlášť. Jsou k dispozici šablony pro vozy Bmto, Y a Z (X) a to zde:
K vozům Bmo/Bmto máme také v nabídce správné nárazníky, které se jednoduše vymění s těmi originálními. Odkaz na položku v e-shopu a článek k ní je zde:

Šablona musí zapadnout do osazení mezi dílem I. a III. po celé své délce. Obvykle se jí tam napoprvé moc nechce a vyskakuje, ale jak ji tam nacpete celou, drží naprosto spolehlivě v pozici, i když s krabičkou manipulujete.

Nyní se můžeme vrhnout na samotné stříkání barvy pistolí. Nepokoušejte se patinovat sprejem, nejde to a zkazili byste si model. Vůz i šablona drží spolehlivě tak, jak jste je nastavili, takže není problém s krabičkou manipulovat. Mně osobně se nejlépe patinuje, když si vůz postavím téměř svisle, abych se s pistolí dostal na všechny části střechy a nemusel krabičku s vozem různě otáčet.

Na fotce vidíte můj improvizovaný stříkací box z kusu krabice.
Vůz přestříkejte řídkou barvou svislými tahy. Během procesu je možné si upravovat odstíny barvy a vzít například celou střechu světlejší rzí a úplný vrch střechy trochu tmavší. Vznikne zajímavý efekt, v provozu často vídaný, viz fotky vozu Bmee na konci článku. Je možné vzít konce střechy u čel vozu trochu víc, než zbytek střechy. To se také v provozu najde. Zkrátka patinování se meze nekladou. Zkoušejte, zkoušejte, zkoušejte.
Pokud jste s výsledkem spokojeni, opatrně sundejte šablonu (ideálně před tím nechte barvu trochu proschnout) a buď to tak můžete nechat nebo je možné střechu přestříkat ještě bez šablony, aby se povrch naopak trochu sjednotil. Ideálního efektu se dosáhne, pokud byla šablona cca 3-5 mm od střechy. Krabička je navržená tak, aby byla vzdálenost ideální. Po patinování doporučuji přestříkat střechu matným lakem, který barvu zafixuje, ale samozřejmě až po řádném proschnutí barvy.
Dále si krabičku upravíme pro vůz UIC-Z (shodný s UIC-X) od Tilliga.
Čelní díly Bmto vyndáme a připravíme si čelní díly Y/Z. Nelepený nevrstvěný díl zasuneme do krajní pozice bez výřezu, vrstvený lepený díl zasuneme do opačné krajní pozice s výřezem a to zesílením směrem ven – do výřezu. Ono to ani jinak nebude pasovat.

Na rozdíl od Bmto zde musíme vložit i odpovídající podlahy, neboť jsou vozy Z nižší, než Bmto. Podlahy IX. opatrně vmáčknete do dílů VIII. DÍLY NELEPIT!!! Otočíte je nahoru tou stranou, která náleží k vozu, jenž jdete patinovat. Našel jsem si tedy stranu s nápisem Tillig Z a vložil touto stranou nahoru. Na fotce vidíte jednu podlahu vloženou a druhou připravenou. Vložte obě podlahy

Nyní vložíme vůz. Jako u Bmto – bez pojezdu, bez oken (já vkládál vůz s okny jen pro demonstraci – nechtělo se mi je sundávat, když stejně nebudu patinovat).

Překryjeme šablonou. Opět dbáme na to, aby byla šablona po celé své délce v osazení a domáčklá až na díl III. Vyrovnáme střed šablony se středem vozu a můžeme patinovat. POZOR! Šablona pro vozy UIC-Z je navrhovaná podle reálného znečistění vozu a to nezačíná zároveň s čelem vozu, takže nerovnejte šablonu zároveň s čelem. Nebude vám to vycházet na druhé straně.

No a zbývají nám poslední dva vozy. Y od Kuehna a Y od Tilliga. Protože máme podlahy otočené nahoru nápisem Tillig Z a Kuehn Y, ušetřím si práci, nebudu je otáčet a vezmeme si Y od Kuehna. Nějaké změny ale přeci jen budou. Čelní nevrstvený díl (na fotkách nalevo) přendáme do pozice blíž ke středu. Čelní díl vrstvený otočíme vrstvou „Kuehn Y“ směrem ke středu. Ony ty Ypsilony od dvou různých výrobců jsou jiné nejen v délce vozu (kvůli tomu ta vrstva na čelním dílu), ale i ve výšce střechy. To budeme řešit níže u Tilligáckého Ypsilonu.

Vložíme vůz:

Umístíme šablonu.

Při umisťování šablony (hlavně pro vozy Y a X/Z) dejte pozor, abyste neměli jednu stranu o trochu posunutou do boku, vůči straně druhé. Měli byste pak pruhy nakřivo. Jak vidíte z předchozí fotky, moje šablona pro vozy Y už má něco za sebou. Byla totiž zkušební pro nové verze krabičky a zažila si leccos. Doporučuji šablony zbytečně nepokoušet, a pokud jsou v podobném stavu, jako ta moje, radši si kupte novou. Nestojí zas tolik v porovnání s cenou vozů a nemá cenu pak řešit křivé pruhy. Předělat to jde dost blbě.
Inu, jdeme konfigurovat krabičku pro poslední vůz. Tillig Y. Otočíme tedy čelní vrstvený díl zase zpět přidanou vrstvou směrem ven, ale tentokrát otočíme i podlahy. Je třeba je opatrně vyndat a nacvaknout nápisem Tillig Y nahoru. Tím se sníží uložení pro vůz vůči šabloně, což je potřeba, protože Tillig má na Ypsilonu vyšší (správně) střechu, než Kuehn. Takhle nám to ti výrobci komplikují 😀 Při vyndavání podlah se nebojte krabičku lehce roztáhnout do stran, aby šli dílky dobře vyndat a nepoškodily se. Druhý čelní díl necháme tak, jak je.

Vložíme vůz:

A šablonu. Postup je stejný.

Pokud by se vám zdálo, že je šablona daleko od střechy, můžete podlahy otočit opět zpět – zesílením nahoru. To už je na vás. Pro představu ještě na závěr fotka srovnání Ypsilonu od Tilliga (vlevo) a od Kuehna (vpravo). Výškový rozdíl je vidět, proto jsem zvolil možnost si podlahy nastavovat dle libosti.

Závěrem sem přidám ještě pár fotek již hotových vozů, co jsem během navrhování a ověřování krabičky napatinoval. Psal jsem, že za jistých podmínek lze patinovat i vozy od Modely-mašinek. Asi lze, ale nemám to vyzkoušené, neboť mám všechny vozy od nich teprve ve 2D podobě. Podle měření se to tam buď těsně vejde, anebo těsně nevejde 😀 Nicméně pokud byste to chtěli během jejich stavby vyzkoušet, doporučuji vůz vložit do krabičky jen s jedněmi návalky. To se vejde určitě a popřípadě vyzkoušet „nasucho“, zda se vejdou i druhé. Pokud to někdo budete zkoušet, určitě napište do komentářů svůj poznatek, ať ostatní vědí. Díky 😉
Zde je vůz ČD Apee – základ byl Tillig Y ZSSK Apeer.


Přestavbová sada vozu Bpee od Rosťopiše na eshopu:
A obtisky DaKo:
Dále vůz ČD Bmee – základ Tillig Z Halberstadt Flixtrain, přestavbová sada Bmee od MojeTT
U tohoto vozu je malinko vidět (když na to upozorním), že mi ujela jedna strana šablony malinko do boku oproti druhé.

Pruhy jsou tedy lehce nakřivo, cca o milimetr.

Od té doby vím, že to je potřeba před začátkem stříkání zkontrolovat a popřípadě porovnat 😀

Zde odkaz na přestavbovou sada Bmee od MojeTT na eshopu:
Vůz ČD Bc – základ Kuehn Y ČSD Bcm, přestřik, obtisky DaKo.

Obtisky nejsou zde v nabídce, ale pokud byste o ně někdo měl zájem, napište obtiskařské legendě Filipu Šimůnkovi (Fuška), který k nim má přístup.

Dále vůz ČD WLAB – základ Tillig ZSSK WLABee, přestřik, obtisky DaKo.


Obtisky jsou k zakoupení na e-shopu:
U tohoto vozu bych se krátce zastavil. Střechu jsem totiž patinoval, když jsem zrovna neměl k dispozici krabičku, ale jen šablonu. Zkusil jsem to tedy pouze se šablonou, kterou jsem upevnil na vůz. Snažil jsem se, aby byla lehce nad střechou, ale moc mi to nešlo a toto je výsledek. V porovnání s ostatními vozy je vidět, že přechody nejsou tak plynulé. Krabička má tedy své opodstatnění, což je i dobrá věta k tomu, abych s ní ukončil tento článek. „Tak končí naše komédie…“ a zase někdy u dalších mých projektů. Máte se, aspoň doufááám, na co těšit. 😉
Na závěr odkaz na patinovací krabičku na zdejším eshopu:
