Nohy k modulům – snadno a rychle
Aby moduly neležely na zemi, je potřeba k nim dodělat nohy. To se asi shodneme. Jak na nohy, to už se ale asi neshodneme. Názorů i provedení jsou spousty. Každý si tak musí najít to svoje řešení.
Uvažoval jsem nad dvěma způsoby – dřevěné nohy nebo „kovové“ (hliníkové). Dřevěné nohy budou levnější (výrazně), ale budou mít nevýhodu v malé výškové nastavitelnosti. Hliníkové budou drahé (v porovnání s dřevěnými výrazně – na 4 kusech se to ztratí, na 20ti už se to pozná) ale zase půjdou nastavit např. na všechny 4 potřebné výšky. Nakonec jsem šel cestou jednoduchosti a samovýroby dřevěných noh.
V OBI jsem koupil borové hranolky 20×20 mm o délce 2 metry, které jsem si nařezal na potřebně dlouhé délky. Možná si řeknete, že 20×20 mm je hrozně málo, ale mně se to tak nezdá. Možná jedině, že časem dojde u nohou k vyschnutí dřeva a zkroucení, ale co se týče pevnosti, tam je to bez problému. Moduly mají hmotnost opravdu malou (1-2 kg) takže každá noha nese maximálně půl kilogramu.
Do nohy jsem vyvrtal dlouhým vrtákem otvor o průměru 7 mm. Nakonec se to ukázalo jako největší problém, a to především po stránce vrtání – měl jsem problém sehnat fungující vrták za rozumnou cenu. Za 250 Kč by vrták nebyl problém, ale to mi pro 10 nohou přišlo trochu moc. Já vrtal hloubku 150 mm. Na vršku otvoru jsem zvětšil otvor na průměr 8 mm.
Do otvoru přijde našroubovat tato závrtná matice. Zkoušel jsem i natloukací matici, ale vzhledem k bočním silám působícím na nohu při montáží a zvedání modulu docházelo k jejímu vytahování.
V matici je závit pro šrouby M6.
Matice se zašroubovává imbusovým klíčem celá do materiálu.
Do takto připraveného závitu už můžu našroubovat pokusně šroub. Ten jsem vždy vrtačkou zašrouboval několikrát až do hlavu, tím se matice případně v otvoru „vycentrovala“.
Zvolil jsem rozměr šroubu M6x150 a to z důvodu, aby bylo možné nohu stavět v rozmezí cca 13 mm pro nastavení výšky 100 cm nebo 107 cm s možností doladění na obě strany – jak už jsme zmiňoval dříve. Zvolil bych klidně i M4x150, ale ty se jaksi sehnat nedají… M6 je na takové nohy stále totálně předimenzovaná.
Takto připravené nohy jsou otázkou půl hodiny.
Zbývá vyřešit na druhé straně uchycení do modulu. Chtěl jsem opět něco jednoduchého, a tak jsem využil zbylé zatloukací matice, které tu zužitkuji. Jsou také pro závit M6, což je zase zbytečně moc, ale když zbyly… Do nohy jsem vyvrtal otvory o průměru 8 mm a matice natloukl.
Takto vypadají již kompletní nohy pro Tatranskou Lomnici.
Zbývalo vyřešit uchycení do modulu. Do bočnic jsem vyvrtal otvory opět o průměru 8 mm. Budou se do nich vsazovat šrouby M6, ale pro možnost drobného ladění a nepřesností jsem nechal rezervu. Do bočnic jsem vlepil 2 malé hranolky opět 20×20 mm.
Takto jsem připravil uchycení ve všech rozích, kde chci mít nohy.
A může se vsadit noha.
Noha jde do hranolků běžně vsadit s mírným odporem (některé hranolky nejsou zrovna úplně 20×20).
Nohy se přišroubují šroubem M6 (cca M6x30) přes podložku přímo do natloukací matice.
Pak na místě to bude vypadat takto – zvenku bude jen šroub s podložkou.
Drží to spolehlivě, jen samotné moduly se na nohách trošku blembají, ale to se snad vyřeší zapojením více dílů k sobě a zpevněním sestavy.
Tím by měla být montáž nohou otázka asi 10 vteřin, pokud se šroubování provede elektrickým šroubovákem.
Pro spoj dvou dílu Štrbského Plesa jsem si vyvinul něco trochu jiného. Takové „vidličky“.
Ty zasunu pod spoj obou dílů nádraží, oba díly se tím přitisknou k sobě (i když budou sešroubované) a noha bude podpírat oba díly najednou. Díky stejné šířce nohy i obou čel jdou vidličky nasadit jen s mírným odporem, takže nebudou nijak padat.
Zespodu je noha podlepená těsněním, aby se vyrovnaly případné drobné výškové rozdíly obou částí nádraží.
Jako poslední „nožní“ akci jsem si připravil podle internetu desku s předvrtanými otvory.
A připravil jsem si víčka od pet lahví.
Hlavy šroubů do nich zalepím epoxidem.
Stačí usadit tak nějak doprostřed…
A injekcí nalít. A nechat několik dní zaschnout. A taky si ověřit, že epoxid dostatečně vytvrdl…
Pak už jen zašroubovat a je hotovo. Spolehlivost řešení ověřím již brzy, až všechny díly poprvé spojím na nohách k sobě.
Dobrý večer, Zkuste použít místo epoxidu tavnou pistoli, sám toto používám na modulech HO a je to bez problémů a víčka od Koruní jsou pěkně tvarovaná a hlavně i různé barvy pro rychlé rozlišení
Vůbec nedoporučuji použít tzv. „tyčinkové“ lepidlo pro nohy k modulům. Zejména ne pro potřebu klubového ježdění. Víčka nedrží a při stavbě layoutu, zejména pří nivelaci více modulů, působí problémy.
Vida, pro mě docela aktuální problém. Na mé nudlovce se chystá první rozložení a aby to další kuchání přežila, budu muset nohy trochu vylepšit 🙂 Díky za nápad!
Parada, dobrej nápad. Jak jste docílil okolností vrtání ty díry pro 15tku šroub? Nějakým přípravkem, na stojanové nebo prostě od oka? Diky
…oprava…kolmosti…a 150tky..
Kolmost byla od ruky, na 10 noh jsem zkazil jen 1, finanční újma snesitelná (využil jsem laťku jinde, takže posloužila). Proto je otvor alespoň 7 mm, aby se v něm šroub „nedrhnul hned z principu. Kolmost samotného šroubu se pak dá v případě dostatečně širokého otvoru dobře korigovat až v matce – ani matka se nepovede nikdy našroubovat 100% kolmo, takže zašroubovat do ní šroub jen kouskem závitu, a vzniklou „pákou“ vystředit matku – vše zase od oka. Pro nohu je důležitá ta pevnost ve svislé ose, a na tu nemá u mě vliv jestli je šroub úplně kolmo. Horší byly ty zatloukací matky, ty měly tendenci se vytahovat při stavění modulu ze země, což ty šroubovací nedělají.
Díky, tak snad to dám…mám dlouhou 8cku, predvrtam si to 4kou aspoň kousek. Dělám to z 3×3 cm…do modulu dva šrouby…tak uvidím. Díky za nápad a rady:-)
Ha, našel jsem ten článek, ze kterého jsem čerpal, a mezi tím zapomněl, kde jsem ho viděl, takže dodatečně díky 🙂 http://www.modulybrno.cz/rektifikace