Osobní vozy

Bdtn756 – velkoprostor pro Hydry

33nahledVozy Bdtn756 vznikly rekonstrukcí vozů Btn, za účelem provozu především s motorovými vozy řady 854 a řídícími vozy řady 954. Jedná se o velkoprostorové přípojné vozy, vybavené 88 místy k sezení, oddílem pro přepravu kol, kočárků a objemných zavazadel, WC s uzavřeným systémem a naftovým topením.

Toť úvod k předloze. Nyní k tomu, o co půjde dnes především. Na trh se jako štika vrhla firma modely-masinek.cz, s velmi sympatickým záměrem poskytnout modelářům frustrovaným neustálým broušením odlitků alternativu v podobě leptů.

Dostupné materiály u výrobce vypadaly zajímavě, a tak jsem si objednal dva kousky celoleptové stavebnice vozu 054 – Bdtn ve variantě „komplet“. V úhledném balení Vám přijde karton s leptem samotného vozu, okny, podvozky, rámem a sedačkami. Je přibalen i podrobný návod čítající 5 stránek.

Dále bylo třeba objednat potisky a balík doplňků (návalky, nárazníky a šrouby pro uchycení podvozků). Co si musíte zařídit jinde jsou pak kinematiky, spřáhla a dvojkolí, ideálně jednostranně izolovaná, průměr 7,5 mm.

Stavbu jsem začal složením pojezdu. Slepení dvou vrstev rámu k sobě asi nikomu obtíže dělat nebude. Osobně jsem pro lepení použil středně husté vteřinové lepidlo. Rám pojezdu má ve spodním dílu díry, které by mohly být použity i pro spojení pájením. Jak se komu chce.

Následují podvozky. Po odřezání a začištění jednotlivých dílů nejprve na hlavním nosném dílu ohneme boky podvozku a až teprve poté očka pro vedení dvojkolí. K přilepení samotných bočnic a krytů ložisek byl opět použit vteřiňák. Dle návodu je u dvojkolí vhodné drobně zbrousit hroty, ale jedná se o řád desetin milimetru.

Spojení rámu pojezdu a podvozků je pak otázka chvilky. Zde si dovolím poznámku k podvozkům. Toto jsou podvozky verze I, to jest jednodušší stavba. Výrobce po novu dává na výběr, jestli nechcete verzi II, která je poněkud detailnější, plastičtější a pracnější na stavbu.

Nyní následuje vrchol celé stavby. Ohnutí rámu vozu. Bočnice a střecha jsou totiž jeden díl. Aby bylo tvarování jednodušší, jsou Vám k dispozici tři vnitřní přepážky pro kontroly tvaru. Když už jsem u těch přepážek. Uzavřená přepážky patří na konec, kde je děrovaná střecha a kam přijdou dekly. Tato má také zámečky pro stěny WC. Přepážka ve tvaru U je středová a přepážka s okýnky je na druhý konec vozu.

Umístěním přepážky s okýnky určíte, jestli stavíte Bdtn756 nebo Bdtn757. První ji má blíže konci vozu, druhý ji pak má posunutou o jedno okno do středu. Pro druhý vůz jsou pak v leptu mříže do tohoto okna, které pro první vůz nepoužijete.

Samotné ohýbání jde až překvapivě dobře. Připravte si pevnou podložku a dlouhý, vhodně kulatý/oblý předmět. Já pro tvarování použil velkou balsovou náběžnou hranu, na které se dá najít dost různým poloměrů oblouku, které se hodí pro tvarování postupně se měnícího tvaru střechy.

Přepážky mají ve střeše zámeček a po celé délce zářez, kam zapadnou. Střechu tedy ohýbáte a tvarujete tak dlouho, dokud nebudou přepážky u střechy celkem symetricky zapadat. Jakmile panuje spokojenost, stačí postupně od středu spájet střechu se středovou přepážkou a následně krajní vnitřní přepážky. K pájení jsem používal běžnou starou trafo-pájku.

Hlavně si dejte pozor, aby Vám u obou spodních konců všech přepážek zbýval stejný díl prázdného zářezu. Zářez je totiž delší jak přepážky a můžete si tak udělat na rámu vrtuli. Při pájení přepážek k bokům dejte jen pozor, abyste si nedali zbytečně cín na spodní hranu přepážek, na kterou by měl dosedat rám pojezdu.

Rovnou můžete zapájet i nevyužitý variantní zámek přepážky u cyklooddílu a střechu přebrousit. Cín je super tmel, tak toho využijte. Následně můžete dát rám na pojezd. Mělo by to držet samo a poměrně pevně. A máme vůz.

Samozřejmě, to zdaleka není vše. Pokračujeme složením čel. Na první pohled složité, opak je pravdou. Osobně jsem to udělal tak, že jsem si nejprve odpadním kouskem leptu spojil přechodové dveře.

K těmto dveřím mám poznámku. Jak jste si asi všimli, nejsou hladké, tak, jak by na Bdtn měly být. Výrobce si chybu ovědomil a aktuální verze stavebnice by již měla obsahost správně provedené dveře.

Dále jsem na podložku přichytil „vnějškem dolu“ čelo a připájel boky zapuštěné stěny, pak vrchní díl a pak spodní. Na to pak přechodové dveře. Přechodový můstek nechte zatím na leptu.

Připájení na čela je hračka, stačí aby zapadly všechny zámky a trochu přihnout střechu do tvaru na konci (vůz se zužuje). Vše pěkně zevnitř i trochu zvenčí zapájejte a zabruste. Tím docílíte i docela pěkně kulatého rohu.

Stěny WC jsou taky rychlovka. Usadíte do zámků v přepážce a zářezu v bočnici a zapájíte.

Následuje odložení páječky a řídký vteřiňák do ruky. Chce to velmi malou dírku v aplikátoru a pevnou ruku, ať ho nemáte všude. Nouzové otevírání dveří se splést nedá (každá strana má jedno malé a jedno velké), rámy světel jsou za pomoci párátka taky rychlovka a imitace ventilace je taky skoro hned.

Rovnou také přiděláme okapničky. Do značné míry zapadnou a drží sami, takže aplikace lepidla je i zde spíše odpočinková činnost. Jen si dejte pozor, pokud lepíte zevnitř, abyste si neudělali u dírek z lepidla velké boule, které by pak překážely rámům oken.

Na aplikaci deklů na WC straně je nejsložitější trefit přesně tvar střechy dle toho, kde je který umístěn. Pro mříž nad dveře se mi jako formovátko osvědčilo párátko. Ostatní jdou v pohodě v ruce.

Tím máme skříň vozu komplet. Tak se pustíme do spodní výzbroje. Doporučuji si nyní na rámu pojezdu poznamenat, která strana je pod WC. Díly z leptu neoddělujte hned u krabic, ale nechte je včetně kusu leptu, ke kterému jsou přichyceny.

Výrobce má umístění pěkně popsáno v návodu. To jen mě se povedlo dělat tři věci najednou a až do laku si nevšimnout, že mám prohozené strany. Bohudík jsem to celé pájel, takže to šlo odpájet a otočit správně.

Opět můžeme dát dohromady rám a pojezd a vše překontrolovat. Na této fotce jsou právě umístěny bedny zrcadlově, tak ji prosím neberte za vzor!

Můžeme do lakovny. V této chvíli doporučuji oddělit z leptu i dveře a až budete stříkat červenou, vzít i dveře najednou. Po laku můžete natřít oranžovou nouzové otevírání dveří, červenou čtverce na čelech, víko naftové nádrže a kolo ruční brzdy. Barvou podvozku pak vezměte čelníky a přechodové můstky, schůdky a stupačky na leptu. Na dveře (nezapomeňte na přechodové dveře) ještě černou doděláme gumu do oken a dosedací gumu.

Přilepíme dveře, dovnitř kolo ruční brzdy, schůdky, stupačky, návalky a nárazníky a madla pro posunovače. Na stupačky ještě žlutou linku. A hurá do lesklého laku.

Obtisky pro vůz dělá jacek-modely.cz a musím říct, že je to bezva práce. Motivy, které mají být spolu, jsou spolu, prakticky ani nestříháte. Jen tlačítka pro otevírání dveří by mohla být samostatně. Pak rozložit a celý model do matného laku.

Zasklívání jsem se bál. A neměl jsem proč. Je to opět rychlá a čistá práce. Rámy oddělíte z leptu, začistíte, naohýbáte stolky, usadíte, přibodujete řídkým vteříňákem a posléze dolepíte. Na zasklení jsem použil 0,4 mm tabulku Evergreen a opět přibodování vteřiňákem. Záchodová okna jsem pak zevnitř zatřel. V leptu jsou však dodávána rovnou i „slepá“ okna, výběr je na Vás. Dveře a světla jsem pak zasklil Clearfixem.

Nyní, když víme kolik místa uvnitř máme, můžeme se vrhnout na sedačky. Oddělíme dvě opěrky a jeden sedák z leptu.

Sedák mírně v ruce ohneme do V a zvedne ruční opěrky. Zasuneme opěrky, umístíme do „třetí ruky“ a zespodu zakápneme cínem. A sedačka je hotova.

Tak, takhle ještě 19x a 4x krajní sedačky a máte to. Možná mi to nebudete věřit, ale dá se to za necelých 40 minut stihnout. Na horní rám pojezdu pak vyneseme umístění sedaček, dle šablony dodané výrobcem.

Sedačky jsem lepil středním vteřiňákem, natřel červenou a pak šedou podhlavníky.

Před barvením sedaček je ještě dobré doplnit kinematiky a spřáhla. Použil jsem kinematiky SDV a spřáhla Kuehn. Kinematiky jsem umístil na konec pevného rámu. Jak pak vypadá spojení dvou vozů můžete vidět na konci článku.

No, a vůz je kompletní.

A ještě pár fotek s druhým vozem na rovině a v oblouku o poloměru 310 mm.

Co říci závěrem? Snad jen, že je tu konečně typicky český, moderní osobní vůz, který můžete směle postavit na kolej vedle nových továrních kusů. Vůz můžete krom obligátní 854 provozovat i s 843, Bertou nebo Kocourem, takže místo by si měl rozhodně najít.

Výrobce slibuje v nejbližší době vydání řídícího vozu 954 obdobné konstrukce, jen s odlitkovou střechou. A měl by následovat i motorák 854 stejné konstrukce, takže bychom se snad i mohli dočkat dne, kdy nás již nebude dusit prach z broušení odlitků. Za to 3x hurá!

10 komentářů: „Bdtn756 – velkoprostor pro Hydry

  • Ty plastové šrouby jsou dobrý nápad na jednoduché uchycení podvozku, to se jako nápad ujme. Stavebnice jsem nedávno okukoval, vypadají opravdu povedeně. Nestálo by za to v rámu připravit nějaké otvory pro sedačky, jestli je to technicky možné? A jen pro jistotu pro všechny budoucí přispívající – pro uvedení adresy na vlastní stránky slouží kolonka „www“, nikoliv „text příspěvku“ 🙂

  • Pěkný model, to srdíčko modeláře potěší ,zejména toho, kdo má rád Hydry,ty vozy jsou prostě perfektní

  • Moc pěkné! Jediné, co se mi trochu nezdá, jsou ty dekly na střeše. Přijdou mi takové moc silné a s velmi mohutnými madly na okrajích.

  • Větráky nad dveře jsou z tlustšího plechu, dekly jsou z tenčího. Opticky trochu nakynou, když se nepřilepí úplně přesně ke střeše a pak pod ně nateče barva. Stejný problém je s madly. Ta jsou jemná, ale zalepila se mi barvou, takže na fotce je vyplněný obdelník, místo obrysu.

  • Interesują mnie kolory zastosowane w wagonie, czy są ich oznaczenia wg. skali RAL

  • Červená je RAL3003, krémová snad cca RAL1014.

  • No, zrovna na tomhle voze je to stříkáno RAL barvama:

    Střecha: 7005
    Červená: 3003
    Pruh:1015
    Podvozek a spodní výbava: 7022

  • Dziękuję serdecznie za pomoc i cenne informacje

  • Jak to je se spodky, nebyly ve stejném odstínu jako střecha?

  • Podlé schématu máš pravdu, ale v reálu jsou spodky dost tmavší. Černá je už moc brutální, tak jsem vzal co dům dal tmavou šedou (mimochodem, 7022 je šedá pro spodky na najbrtích loko).

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..