Hnací vozidla

ČD 751 004 – první ověřovací Zamračená

101_0394Že jsou Zamračené mými nejoblíbenějšími lokomotivami, to už jsem říkal. Že za to může jejich přítomnost na Posázavském pacifiku, kde jsem se už od raných let vyskytoval, to už jsem snad také zmínil. K vánocům jsem si tedy vymyslel (mimo jiné) super dárek – odlitek Zamračené ověřovací série.

Lokomotivy T478.1 ověřovací série (potažmo prototypy) jsou pro mě takovými „misskami“ českých železnic. Já sám jsem zachytil jen 751 007 odstavenou v Lužné, ale pro ty, kteří netuší, která bije, to bude stačit. Historie prototypové a ověřovací série je poměrně zajímavá. Pro zájemce na začátek doporučuji stránky na Parostroji – konkrétně článek o prototypech a článek o ověřovací a sériové výrobě lokomotiv. Zároveň spoustu fotek lze nalézt na Techmagu.

751 007

Jen aby byl úvod kompletní – ověřovací série (lokomotivy 003 – 006) se od „běžných“ lokomotiv liší na první pohled především kulatými čely a hladkými boky bez prolisů. Zároveň nátěr už z výroby (který se na provozních strojích dochoval i dnes) je specifický protažením červené i přes partii kabiny. Lokomotiva 007 jako poslední z ověřovací série se navíc od svých ověřovacích kolegyň liší přidáním prolisů na boku. Z pěti kusů ověřovací série se dochovaly tři. 751 004, jejíž stavbě se budu dnes věnovat, se vytáhla před pár lety z kopřiv a uvedla zpět do provozu, dnes se s ní lze setkat v okolí Prahy na osobních vlacích i na příležitostných pracovních vlacích.

Stavbu jsem záměrně urychlil kvůli příchodu nových vozů Bmto do mého vozového parku, které potřebují odpovídající hnací vozidlo. A proč jsem si vybral zrovna 751 004? Pro začátek to bude takový trénink stavby lokomotivy ověřovací série. Rád bych, kdyby do budoucna u jednoho kusu nezůstalo. Lokomotiva bude v „neutrálním“ provedení. Za těch pár let současného provozu už na sobě nesla vše od loga ČD až po historizující rudé hvězdy. Já zkusím vychytat období, kdy ztratila loga ČD ale ještě nedostala hvězdy. V takovém provedení se (a to jen kvůli čelním tabulkám, které budou jako 751 004-3) hodí vpodst. do jakékoliv doby od konce 80. let až do nynějška, tedy epochy IV, V a VI. V případě nouze bude vhodným vozidlem pro vlak složený z vozů ČSD (prozatím Gbgs„Zetky“ a případně i pracovní vlak složený z vozů Z, Vtr a Be) nebo pro vozbu vlaků při případných návštěvách kolegů provozujících epochu III a IV. Pro jistotu ještě opět doplním, že si nekladu za cíl vytvořit 100% věrnou 751 004, je to stavba pro radost, kdy je cílem postavit prostě Zamračenou s kulatými čely a červenou kabinou.

Základem bude odlitek od p. Molaty. Nikdo jiný totiž ověřovací sérii nedělá.

100_7846

Svoje chybky to určitě má, ale já to přežiju.

100_7856

Místy jsou vidět „rýhy“ zbylé po modelování mustru.

100_7859

Čela nejsou úplně pravidelně kulatá, ale i ve skutečnosti jsou občas obouchaná.

100_7851

Výdechy nad okny jsou „trochu masivnější“.

100_7850

Tak vzhůru do toho!

100_7847

Rám je z polyuretanu od p. Bártka a pojezd bude sestaven z V100. Okraje rámu na čelech jsem zaříznul, aby rám pasoval do odlitku „tak akorát“.

100_8222

Do odlitku jsem pro srovnání střechy použil staré závaží z BTTB vagónu.

100_8229

Potom už stačí jen dle potřeby zarovnat vzpěry na rámu.

100_8225

Čelo nic moc…

100_8239

Takže jsem se rozhodl k radikálnímu řezu. Pryč šly nárazníky i světla.

100_8244

Nakonec i světlomet.

100_8248

Závěsky samozřejmě při broušení vypadly.

100_8237

Po prvním tmelení to vypadá, že už lokomotivě nic nepomůže. Ale stačí tmel po zaschnutí přebrousit.

100_8251

Závěsky leptané – zbytky z odstraněných závěsek z 749 265 od KuBera.

100_8253

Po přebroušení lehce přestříknuto základovkou.

100_8261

Vždy přebrousit a jakmile začne prosvítat materiál odlitku, dám další vrstvu tmelu či základu (abych se nepodbrousil moc do tvarů odlitku).

100_8267

Přestříknuté závěsky vypadají, jako by tam byly už od začátku.

100_8275

Pro reflektor jsem se rozhodl zkusit elektrikářskou dutinku 2.5 mm2. Nejpve jsem jí lehce natlačil, aby vytvořila obrys. Střed jsem poté navrtal vrtáčkem 0.6 mm skrz.

100_8281

Pak už stačí jen přiložit vrták 2.5 mm a předvrtaný otvor ho sám povede. Dutinka sedne přesně.

100_8283

Natlačená drží dobře, základovka jí ještě trochu zalije a slepí s odlitkem.

100_8286

Vrtákem 2 mm navrtané nové otvory pro nárazníky.

100_8289

Bude to vypadat výborně…

100_8293

Původní světla se mi zdála hodně daleko od sebe. Podle typáku metodou „odhad“ jsem opět předvrtal malým vrtákem otvory skrz a poté zvětšil vrtákem 2 mm.

100_8298

Do otvorů průměru 2 mm přesně zapadne dutinka 1.5 mm2. Je možná lehce větší, ale nevypadá to zle. Pro zájemce o osvětlení je dutinka ideální tím, že je prostě dutá a na druhém konci mohou být diody 🙂

100_8300

Pod nárazníky jsem si z tabulky Evergreen 0.13 vyřízl malé čtverečky, vyvrtal do nich díry a udělal z nich „podložky pod nárazníky“.

100_8307

Takže čelo zatím kompletní, myslím, že vypadá o dost lépe. Díky přetmelení je hladší, nová světla jsou lépe posazená… No je to sice trochu práce navíc, ale pro ten lepší pocit z modelu to za to stálo 🙂

100_8304

Protože se mi odlitek pořád zdál tak trochu šejdrem (on popravdě lehce je sám o sobě, hlavně jedno čelo trochu „ujíždí“ na jednu stranu), jsem na jedné straně závaží vypodložil ještě páskem plastové tabulky.

100_8315

Po usazení už je to dobré.

100_8309

Ještě pár drobností a může se jít na barvení.

100_8312

Vrtákem 0.3 mm jsem začal navrtávat otvory pro madla. Je potřeba si rozmyslet, co je lepší nastříkat rovnou a co by dělalo jen potíže při maskování a je tedy lepší nalepit až později. Navíc ověřovací série má madla kolem dveří dost zvláštně tvarovaná, o tom později.

100_8582

Z 0.2 mm struny jsem zároveň některá madla tvaroval.

100_8579

Pár madel i na střechu, ať to tam není tak chudé.

100_8584

1 mm jsem navrtal do střechy otvory pro houkačky.

100_8622

Houkačky jsou z burzy. Skutečná 751 004 je má dál od sebe, ale představa krájení, začišťování a samostatného lepení mě vyděsila natolik, že jsem je nalepil trochu „nereálně“ k sobě.

100_8628

Lokomotiva (stejně jako úplně všechny odlitky Zamračených) má naprosto tvarově „hroznou“ střechu – plochou. Bohužel – co s tím? Můžeme tak akorát nadávat. Pánové odlitkáři, jestli to tu náhodou čtete, dělejte s tím něco!

100_8631

Kinematiky by byly fajn, ale nevejdou se.

100_8632

Takže žiletková pilka, jehlový pilník a vyřezat otvor pro šachtu Peho.

100_8634

Její lepení přijde na řadu později, teď spíše vytvořený otvor, aby se dal pluh rovnou nastříkat v barvě skříně.

100_8638

Nejprve jsem stříknul červenou – mix Červené (Agama 04M) a Tmavě červené (Agama 42M) cca 1:1.

100_8641

Pokud by se nejdříve nastříkala šedá na bočnice, těžko by se to maskovalo.

100_8642

Zatím to vypadá dobře.

100_8648

Vymaskovat Tamiya páskou.

100_8650

Světle šedou jsem zkusil namíchat z Bílé (Agama 01M) a Světle šedé (Agama R3M). Původní R3M mi přišla trochu tmavší.

100_8652

Dobrá a špatná zpráva. Ta dobrá – našel jsem ideální odstíny na 751 001.

100_8655

A teď ta špatná – 751 004 má úplně jiné odstíny než 751 001. Zkusil jsem to ještě přestříkat ředidlem obarveným světle šedou pro zesvětlení, ale moc to nepomohlo.

100_8659

Je to prostě takové vínové.

100_8666

Rozhodl jsem se tedy celou lokomotivu přestříkat. Červená tentokrát „trochu jinak“ – Agama Červená 04M a kapka Zinkochromatové Agama A11M (tuhle žlutou jsem se naučil používat místo železniční Žlutě chromové). Šedou R3M jsem tentokrát neředil a nastříkal jí v původním odstínu. Rozdíl je vidět na první pohled. Vylezla z toho pěkně světlá červená, vybledlá stejně jako v reálu.

100_8672

Přišel čas na přípravu masek podvozků – vyřezané z rámečků. Masky z podvozků obsahují i odlitky pryžokovových sloupků (ta „nástavba“ nahoře).

100_8792

Pokud má lokomotiva závěsky, tak sloupky nejsou potřeba, tedy pryč s nimi. Masky jsem na brusné mřížce na sádrokarton trochu zbrousil, aby byly tenčí.

100_8793

Po odmaštění přestříknuté základovkou.

100_8837

Ač jsem si stěžoval ohledně nádrže, který je moc nízká, neměl jsem vpodstatě jinou možnost, než jí použít (na malé vzduchojemy stále čekám a KuBer nádrž si šetřím na jinou lokomotivu). Takže je zabroušená do ideální výšky, přijde přilepit na spodek rámu. Opět odmaštěná a přestříknutá základovkou.

100_8842

V nádrži je místo pro závaží (a dalo by se ještě vybrousit další, stěny jsou poměrně silné).

100_8845

Pokud si zkusíte nalepit masky i nádrž, podvozky se ani nehnou. Je to tím, že je všechno na milimetr přesně. Proto jsou dvě varianty – zkrátit masky podvozků, nebo vybrat nádrž. Já tentokrát zkusil vybrat nádrž. Pilníkem jsem vybrousil na obou stranách prohlubně, do kterých se natáží masky podvozků.

100_8847

Ubral jsem i trochu materiálu mezi prohlubněmi.

100_8850

Vypadá to zvláštně, ale funguje to a vidět to nebude.

100_8851

Po sundání krytů podvozků se musí odstranit masky a také doplňky (na předním rámu už nejsou, na zadním ano).

100_8858

Masky podvozků jsem přilepil k připraveným krytům.

100_8864

Do nádrže jsem poprvé zkusil vytvořit odlitek z olova. I když zůstaly její rohy nakonec nezaplněné, samotná nádrž váží 27 gramů, což je velmi slušný základ pro nízké těžiště. Nádrž přilepená k rámu.

100_8866

Původní schůdky samozřejmě nevydržely broušení. Poměrně dobrá náhrada (i když nesedí vzdálenost příček) je naporcovaný leptaný žebřík od DK-modelu. Je to žebřík H0, TT žebřík je moc úzký.

100_8870

Původně jsem je chtěl vlepit do navrtaných otvorů v odlitku, ale to jsem pro jistotu nerealizoval. Proto jsem jim konce ohnul a přilepil vteřiňákem zespodu rámu. Žebřík je lehce vystrčený ven z profilu skříně, ale důvod zjistíte, pokud natočíte podvozky na maximum. Každá desetinka milimetru se počítá a i když na kolejích by to nedrhlo, při prvním silnějším otočení podvozků ručně by se schůdky urazily. Proto jsem zvolil tento způsob.

100_8874

Provedl jsem instalaci první šachty pro spřáhlo.

100_8908

Použita je Peho šachta.

100_8900

Číslo výrobku z hlavy nevím, ale je to ta s aretací středové polohy magnetem.

100_8901

Kolegové u stavby Kocoura namítali, že je díra v pluhu zbytečně velká. Přeci jen jistota je jistota. Alespoň z estetických důvodů jsem šachtu podlepil proužkem plastu a natřel ho červeně.

100_8915

Červeně jsem pro zamaskování natřel i část šachty.

100_8914

Tabulka je sice o kousek silnější, ale i tak to vypadá opravdu lépe.

100_8918

Spřáhlo jsem umístil záměrně více „vytažené“ do prostoru pro maximální kompatibilitu s celým vozovým parkem.

100_8894

Přeci jen 751 004 by měla být takový univerzální stroj pro všechny druhy vlaků, tak ať nejsou zbytečné problémy.

100_8922

Jak je vidět, s vozem Hbbillns (který je zrovna také jeden z „kratších“ co se týče spojování) už je to v R310 tak akorát.

100_8928

Celý rám s nádrží jsem nastříkal tmavě šedou (vlastní mix).

100_8945

Menší optický klam – přebytečný materiál nádrže, který nemá být viděn, stačí natřít černě – tma pod odlitkem pomůže a z tmy potom vystupuje jen samotná nádrž a kraje vzduchojemů. Poprvé jsem to viděl u kolegy JBr naživo a opravdu jsem nevěřil, že „ty závěsky nejsou fakt vybrušovaný, jen zatřený“.

100_8953

Nastříkané podvozky.

100_8956

Včetně nastříkaného krytu – vypadá to dobře a nebude to tolik „svítit“.

100_8963

Pojezd vypadá nastříkaný velmi elegantně 🙂 Hmotnost celé lokomotivy je (také díky závaží v nádrží) v tuto chvíli 103 gramů, což je o 3 gramy více, než původní V100. Přitom prostoru pro závaží je ještě dost, například pod kardany nebo na čela před podvozky, to vše při zachování nízkého těžiště. Takže i u polyuretanového rámu se není třeba nízké hmotnosti obávat.

100_9012

Nastříkaný stejnou barvou je i rám lokomotivy.

100_8969

Výběr odstínu byl opět trochu risk, ale povedlo se ideálně.

100_8974

Čelo taky v pohodě.

100_8976

Sesazné komponenty do sebe.

100_8996

Mňami ňam 🙂 Sám se kochám… Všimněte si té „tmy“ nad maskami, která se táhne skrz celý pojezd a černé části nádrže do ní perfektně zapadají.

100_8991

A to ještě spousta věcí chybí. Jako první budou muset přijít třeba dodělat madla.

100_8998

Světla jsou (i vevnitř) natřená metalickou barvou Hliník. Rozhodl jsem se, že poprvé zkusím osvětlení. Zatím vybírám ze dvou variant (dvoubarevné LED 3 mm nebo plošný spoj se SMD z V100). Snad se diody prosvítí skrz dutinku 🙂

100_9017

Uložil jsem lokomotivu poprvé odpočívat do vitríny k její budoucí soupravě vozů Bmto.

100_9024

Je vidět, že vzdálenost nárazníků je sice větší, ale ne tak hrozná.

100_9020

Nádherná souprava to bude…

100_9023

Dorazily mi tabulky od p. Banka.

101_0047

A „prosklené“ tabulky na boky.

101_0041

Prosklené tabulky jsem vystříhl, je to samolepka, takže stačí nalepit. Je vidět, že je tabulka vystouplá, ale stejně tak je vystouplá tabulka v reálu, kde ze skříně vystupuje těsnění kolem skla. Takže v rámci možností se to dá. Další variantou je vytisknutí jako obtisku.

101_0052

Bude to vypadat dobře až to projde laky a patinou.

101_0057

Začal jsem patinou několika částí lokomotivy. Ne vždy je nejlepší variantou nejdříve dokončit celou lokomotivu a pak začít patinovat… Jako první dostaly patinu podvozky.

101_0286

Nejprve se mi nezdálo posazení masek podvozků, a tak šly masky dolů a znovu přilepit. Patinu jsem provedl poměrně standartně. Zřejmě tomu nebudete věřit, ale na masky jsem nejdříve nanesl Umbru pálenou, která ulpěla v rozích, poté jsem rám podvozku přejel rám podvozku štětcem s patinátorem Rez a následně jsem to celé přestříkal Rzí z pistole.

101_0301

Nádrž jsem začal patinovat podobně – na vršky vzduchojemů a nádrže jsem nanesl Umbru (hustší) a trochu setřel. Poté ještě do nezaschlé Umbry patinátor Rez.

101_0293

Na boky ještě přijdou obtisky, takže nádrž se bude finálně patinova později.

101_0296

Netrvalo dlouho a boční označení nepřežilo patinační pokusy. Po náletu Umbry už olejovka nešla dolů a tak šly rovnou celé tabulky silou. Sikativem jen tak špinavým od Umbry jsem napustil výdechy nad okny. Poté jsem přejel hadříkem, mezi jednotlivými výdechy zůstal lehký nahnědlý film.

101_0275

To samé jsem udělal i na žaluzie.

101_0264

A to samé i na střešní větráky.

101_0268

Trochu jsem natřel i schůdky do kabiny. Závěsky kombinace hustší Umbry a přetření ještě za mokra patinátorem Rez, to celé přejeté vatičkou do uší. Prostě taková různá kouzla a kombinace jednotlivých technik, dokud se to člověku nezdá slušné. Samozřejmě jinak to vypadá zvětšené a jinak v reálu.

101_0261

Prozatím to vypadá takto.

101_0258

Na řadě jsou obtisky, dá se vybrat z univerzální sady pro motorové lokomotivy od p. Jirana za 39 Kč, ze které potisknete minimálně dvě lokomotivy.

101_0306

Prostě najít fotky z obou stran a plácat příslušné (nebo podobné) nápisy.

101_0309

A dodělání patiny. Na střeše kabin jsou dle fotek takové špinavé stékající pásy. Zkusil jsem to patinátorem, ale to se mi nezdálo, a tak jsem je co nejvíce setřel. I tak jich dost zůstalo.

101_0323

Zachránila to pistolí nastříkaná Rez.

101_0372

Kolem mřížek se ten patinátor celkem dobře usadil.

101_0320

Ve spojení s nastříkanou kabinou už to vypadá slušně.

101_0375

Hodně naředěnou černou je nastříkáno „začouzení“ kolem výfuku.

101_0369

Žlutě natřené schůdky do kabin.

101_0360

Moje chyba, moc patinátoru a dolů to nejde.

101_0317

Stékanec je patinátor Hlína rozetřený navlhčeným štětečkem do ztracena.

101_0312

Tabulky podruhé. Moc svítily, tak jsem je přestříkl Rzí. Byly moc červené, takže přestřik světlou šedou. No nakonec takto, lepší už to nebude a další už nemám 🙂

101_0364

Stékance na rámu jsou patinátor nanášený navlhčeným štětcem.

101_0366

Na spoji mezi rámem a skříní je místy napuštěná řídká Umbra pálená a vytřená, imituje tak usazující rez ve spáře (která ovšem není po celé délce skříně, ale jen tam, kde to „teče“).

101_0391

Nádrž kombinace stírání olejovky a opět nanášení patinovacího pudru.

101_0392

Pod čelními okny kabiny stéká rez, takže vzít Sienu přírodní a stékat, dokud to není „ono“.

101_0379

Trocha patinátoru na rám, ať není tak nový.

101_0383

Černá na nárazníky. Normálně by měly být nárazníky černé, ale moc černé v tomto případě škodí, proto je nechám tmavě šedé.

101_0386

Parní vytápění vozů je z drátu vč. bužírky, brzdové hadice z drátu bez bužírky a plná stupačka z leptu od Hekttora.

101_0390

Celkově je to decentní a to se mi líbí.

101_0400

Po první vrstvě matu se to ještě trochu leskne…

101_0394

Na rozpracovaném přejezdu.

101_0354

Po nástřiku matným lakem došlo k dodělání madel, a to jak na čele rámu tak u dveří do kabiny.

100_1248

Střecha čerstvě po nástřiku matným lakem.

100_1251

Celková patina je celkem vyvážená.

100_1253

Detail madel.

100_1223

Tabulky od p. Banka jsou parádní. Za 15 Kč dostanete sadu pěti tabulek s číslem na přání, proto se domnívám, že tisknout si doma nějaké rádoby tabulky na obyčejnou A4 je zbytečné, jak se to občas vidí.

100_1228

Světla i reflektor zasklené Clearfixem a připravené pro budoucí vestavbu osvětlení.

100_1245

Zasklení lokomotivy je provedeno obyčejným víčkem z Cottage sýra, lepeno opět Sidoluxem.

100_1242

Stěrače jsou leptané z malé sady od Detailu.

100_1225

Patina ve finálním podání.

100_1238

Sidolux jako lepidlo se trochu leskne (aby ne, když ho normálně stříkám jako lesklý lak), ale není to ve skutečnosti vidět.

100_1239

Každé okénko jsem zasklíval na míru, je to sice děsná práce na celý večer, ale výsledek stojí za to.

100_1247

Pokud jste si všímali detailů, jistě vám neušlo, že jsou na rámu nalepené výrobní štítky z leptané detailovské sady. Ovšem nejsou nalepené znaky ČKD z důvodu, že jaksi „došly“. Ty proto budou dodány na lokomotivu dodatečně.

100_1218

Osvětlení jsem se zatím rozhodl odložit. Přesto jsem použil původní plošný spoj z V100 (především kvůli odrušení).

100_1420

Kardany jsou propojené dost amatérsky tím, co dům dal. Ale funguje to. Jen to chce vyzkoušet, jestli nebouchají při jízdě o unašeče.

100_1418

Případné budoucí osvětlení potom stačí jen napájet na připravené vývody na čelech plošňáku.

100_1416Interiér jsem v plánu neměl, přesto jsem za kabinu nalepil takové „L“ ze zeleného papíru, které je lehkou imitací kabiny a zároveň brání průniku světla skrz celou lokomotivu.

100_1422

No a to je prozatím vše.

100_1428

Chvíle, kdy se lokomotiva poprvé spolehlivě pohnula vlastní silou, to byla čirá radost 🙂

100_1388

Myslím, že to nedopadlo až tak zle, co říkáte? 🙂

100_1425

55 komentářů: „ČD 751 004 – první ověřovací Zamračená

  • Nazdar, vyzerá to na super Bardotku. Akurát jedna otázka – nie sú tie svetlá trochu veľké, čo sa týka priemeru? Ja som na svojho Okuliarnika v TT použil tenkostennú mosadznú trubku s vonkajším priemerom 1,6mm, a už aj tá mi pripadala trochu väčšia ako by mala byť. Neviem, možno sa mýlim, ale zdá sa mi to trochu priveľké. Ale inak super nápad s obrúsením celého čela a vytvorenia nového úplne odznova. Držím palce.

  • Pro Kiski:
    Asi ačkoliv do toho nemáme co mluvit, tak bych k těm světlům jen toto: u modelů v menších měřítkách než H0 se některé detaily už opravdu musí zvětšovat, byť jen o trochu, aby byly vůbec patrné. Těžko říci jak moc je to přiměřené, nebo nepřiměřené, uvidíme až ten model bude doplněn o detaily a nastříkán. Vhodnost zvětšení některých drobnějších dílů ať už za účelem praktičnosti (aby to taky trochu svítilo) nebo estetičnosti – to jest, aby bylo vůbec patrné co tím chtěl autor říci. Je to otázka vkusu každého modeláře a je to individuální.

  • Pre vlackytt:
    Samozrejme, to nebola žiadna kritika, len konštatovanie. Je to presne tak, ako si napísal. Je to vec individuálneho vkusu každého modelára. Len tak na okraj, posielal som fotky môjho Okuliarnika Vovovi na mail, ako som to vyriešil ja pomocou mosadzných trubiek menšieho priemeru. Ako jednu z alternatív. Ako hovorím, iba konštatovanie – nič viac, nič menej…:)

  • Pánové já to rozseknu 🙂 Při výběru dutinek (a koneckonců i průměru vrtáků) jsem byl značně limitován – buďto jsem mohl vyvrtat otvor 2 mm nebo 1.5 mm. Dutinku mám 1.5 mm2 a 1 mm2. Jak jsem se dozvěděl, průměr světla je v reálu 225 mm, tedy 1,875 mm v TT. Takže pokud jsem vyvrtal 2 mm otvor a do něj dal o něco málo menší dutinku, tak je to sice o trochu větší (asi o desetinu milimetru) ale pořád ještě je to asi nejblíž, kam jsem se mohl dostat 🙂 Jak říká vlackytt, ta světla na sebe pozornost trochu poutají, ale to je dobře když už jsem si s tím dal tu práci 🙂

  • Kolik stojí ta ověřovací zamračená?

  • Jako vždy perfektní práce.Já se chystám na verzi ČSD, celá tmavě červená , jak ji znám ze svých mladých let.Vozila rekreační vlaky z Prahy Vršovic do Zruče nad Sázavou.

  • Pěkně odvedená práce taže teď už jen stačí nalepit tabulky a ostatní detaily a je vystaráno !!

  • Díky! 🙂 Další barevné varianty budou v budoucnu následovat 😉 No a co se týče toho „jen dolepení“, tak když se na ní dívám a říkám si, co všechno se musí „jen“ dodělat, tak se mi do toho vůbec nechce 😀 Na vláčky prostě musí být ta správná nálada, pak to půjde samo…

  • Čau, nevíš jestli někdo dělá odlitek (nebo raději lept) prototypu? Díky.

  • Prototyp dělá taky p. Molata, je to vpodst. to samé (úplně stejně „špatná“ čela atd), jen ty specifické detaily jsou jiné – žaluzie, střecha atd. Ale je to spíš 002, na 001 by to chtělo i tak dost úprav. Oba prototypy se totiž od sebe přeci jen taky liší.

  • Já se chystám na 002 – mě úplně zmagořily ty barvy. Ale doufám, že než se k tomu dostanu (2 roky ?) tak bude i lept. Teď toho mám naplánovanýho až až – M 262 – remotorizace +digi+LEDky a facelift
    M 131.1 – remotorizece+DCC+LED
    T 435 .(040?) – novostavba
    T 478.1180 – remotorizace a úprava osvětlení
    434.2 – přestavba z 437??
    328(327).xxx – BR 80
    a to by zatím mohlo stačit, ještě nějaký vagónky a konečně dodělat krajinu na kolejišti

  • to máš ještě celkem krátký plány :)) akorát tu 434.2, nebyla by lepší z br81? 751 002 chci taky dělat, budu na to asi dělat ty čelní modrý hvězdy jako obtisky (nic jinýho mi nezbyde, nevím o tom že by to někdo dělal) atd.

    problém je, že 001 je jiná, 002 je jiná, 003 – 006 je jiná (a to se ještě měnily postupem času o různé detaily) a 007 je jiná. jestli je někdo bude všechny dělat v leptu, to mu fandím…

  • Já mám novou 437 (BR56), průměr kol je sice trochu věčí, ale má 3x kkk a ty rozvory skousnu, bude to chtít ubrat trochu závaží nad mashimuo a snad na to pude ten odlitek narvat 🙂 – v tomto případě preferuju funkčnost nad vzhledem.

    A taky bych ještě rád měl pomeranč, brejle, nějakou ponorku a už plánuju druhý kolejiště, abych s tim měl kde jezdit.

  • Tak to se potom pochlub, jak jsi s tou BR56 uspěl, to mě dost zajímá. Já až dodělám tuhle ověřovačku, tak se hned asi vrhnu na 749 006 a potom se uvidí, pořád je co dělat 🙂 Zkoušel jsem jednou sepsat plány a v půlce jsem se leknul a smazal to 😀 Je toho fakt moc…

  • Jo, to je přesně ono. Perfektní souprava 🙂

  • Jo, a ty závěsky tam nebyly už od začátku.

  • Jako na tom modelu. Už na té první fotce. To není otázka, ale jenom připomínka

  • Protože jsem je při broušení odlitku ubrousil a pak jsem je musel znova dodělat.

  • Zamračená vypadá úžasně! Ovšem když jsem včera viděl tu 007 tak moc ve formně nevipadala.

  • Máš v plánu dělat třeba 002? Mirek

  • Vyloučené není nic, 002 je jedna z těch „elitních“, které by rozhodně neměly chybět. Ale může to být až za 20 let 🙂

  • Vlastně je to nehodový vlak.

  • Ahoj,
    mezi nárazníky bych nalepil hák bez šrobovnice. takhle to bude aspoň přibližovat realitě. ono to tam působí docela chudě.

  • Už jsem o tom taky přemýšlel. Zrovna teď ale žádný „hák“ doma nemám, zkusím na burze sehnat výlisek háku i se šroubovnicí. V reálu to tolik „nebije do očí“ tím že tam je to spřáhlo. Díky za tip.

  • Hák se dá vyrobit ručně z kulatého drátu. ohnout, zploštit kladívkem a pak špici zabrousit jehlovým pilníkem.
    Nebo si koupit sadu výlisků se šrobovnicí a tu pak opilovat – ta sada je z plastu.
    někdo by to mohl dělat z leptu. to chce zjistit, zda-li to někdo dělá.

  • Nazdar VoVo, jedna otázka: ako sa vypočítava hmotnosť modelu lokomotívy? Práve sa totiž borím s Bardotkou, ešte jej chýba dosť, ale pojazd je od p. Bártka. Nádrž som kompletne vylial olovom a plátky olova som pridal aj pod zotrvačníky. Plus motor. Stále sa mi to ale zdá nejalé lahké, a neviem, kde by som ešte mohol olovo pridať…
    Nejaká rada??

  • Nevím o tom, že by na lokomotivy byla nějaká norma. To záleží na více faktorech – zda mají kola bandáže (předpokládám, že to máš z V100, takže mají), jak velkou potřebuješ tažnou sílu, ale myslím si, že čím větší hmotnost a zátěž, kterou loko tahá, tím víc dostává zabrat motor a to taky není dobře. V100 od Tilliga má 100 gramů a jak Martin Pinta na lokopinu zjišťoval, efekt mělo přitížení snad jen asi 10 gramů, čili tahle moje krasavice se vejde do těch 110 gramů a vytáhne toho do kopce víc, než 250 gramů mosazného pojezdu bez bandáží. Osobně bych jí nenandaval zbytečně moc, jen co vyžaduje provozní situace. Čím těžší, tím se sama na sebe víc nadře…

  • Super, díky moc, dosť to pomohlo…

  • A co takhle skutečnou hmotnost dělit 120-ti.
    600 kg …

  • Jako vtip dobrý, jinak bych se nejdřív naučil počítat a přestal všechno dělit 120ti :)))

  • VoVo: Já to pochopil jako narážku na ty hnidopichy, kterejm to musí jezdit skutečnou rychlostí /120 a podobný nesmysly…;oD Mě to teda taky docela pobavilo…=oD

  • No s tou rychlostí bych to pochopil – tam nějaká norma existuje, i když to není jen /120, ale je to ještě o nějaká procenta upravená, ale tohle mě pobavilo 🙂

  • a je to tady. Pudu do první Bardotky 😀 brzy k vidění na http://diskuze.modely.biz/index.php takže budu mít na zkušené pár dotazů. Chci jít cestou pojezdu od PicoLoco, ale hlavní, co by mě zajímalo je, jestli existuje v prodeji nějaký pološný spoj určený k osvětlení, který pude do Bardoty narvat, něco má tuším Tillig asi za 250… eventuelně, jestli bych tam mohl dát toto… http://www.modelyvlacku.cz/index.php?main_page=product_info&products_id=2198 – otázkou je, zdali je součástí i ten dekodér, z popisu teda chápu, že jo… a jestli by to šlo spojit s tím pojezdem PicoLoco…

  • To Filip : Pokuď-li nemáš digitál, tak je ta šaškárna s tím plošákem zbytečná 😉 Doporučuji zajít třeba do GMe a koupit ledky žluté a červené třeba v nejmenším pouzdru 0603 za 3 kačky a napájíš je na kousek kuprexu. Sám jsem s ní osvětloval zamráču a cenově mě to vyjde o 95% levněji než s tím plošákem;) a výsledek je dle mě i lepší 😉

  • Zatím mám jen vagony, ale v říjnu kupuju celej digital od Rocca, takže asi takhle 🙂

  • To Filip : Tak to chápu a tady již nejsem rádce, ale myslím, že ledky by šly instalovat taky. V digitálu se nevyznám takže neporadím

  • Skvělá práce, ale nemužu si pomoct, ale ten typ s tim kulatějším čumákem se mi moc nelíbí.. nejradši mam ty hranatější.. nejlepší je to z leptu. Ale jak jsem už říkal skvělá práce.

  • hmm mooc pěkné…taky ji mám ve stadiu dokončeníjen ty prsa jsou moc hranatá a tak jsem je Plastem a zabrousil do kulata!

  • model je sise krásni ale lepši bi bilo uvadět cenu jednotlivích časti modelu

  • Zdravím, parádní model a chtěl bych se zeptat jestli nevíte jaká je ta červená v Ralu? V převodníku agama na ralf to nemohu najít. Předem diky

  • Běžné zamračené mají RAL3003, ale tato je světlejší. Odstín nevím, i když matně si vybavuji, že jsem ho znal. S ohledem na to, že doporučené zesvětlení barev pro měřítko 1:120 je asi 20% bílé, tak bych se s tím tak netrápil a do běžné červené bych dal trochu něčeho světlého. Snad někdo z ostatních tuší?!

  • Mě osobně moc nejde stříkat pistolkou tak jsem se naučil používat spreje, ale pokud neznám odstín tak jen zkouším a mockrát se my stalo že jsem netrefil a mám už pár sprejů co nepoužiju

  • Já si myslím, že tahle světlá červená bude ta samá, jako „krvavě oranžová“, co je běžně na pluzích zamračených. Fotky by tomu odpovídaly. U té oranžové by se číslo snad dohledat dalo, ale co já vím, bylo v tabulce na webu domácí modulovky, který je docela dlouho zrušený. Tak či tak to ale bude vždycky jenom přibližně, lokomotivy se továrně lakovaly barvami ČSN, které mají ve stupnici RAL jenom přibližné ekvivalenty…

  • S odstínem barev je vůbec problém. Něco je psáno v normě, jinak odstín vypadá, když je slunečno, jinak, když prší. Drážní špína a následné čištění dělá taky své a v neposlední řadě zkresluje fotoaparát. Krom toho, když barva na modelu uschne vytváří trošku jiný odstín a ve finále to dodělá patina a jak Vovo říkal, zesvětlení barvy ohledně měřítka. Takže někdy nezbývá než míchat a zkoušet…

  • A ještě se možná zeptám trošku blbě, 003 až 007 mají (měly) stejnou barvu?

  • Mělo by to tak být.

  • Myslím, že ano. Podle Železničáře 10/85 byla střecha a bok v úrovni oken včetně boku kabin odstín červeň višňová (8300 – dle ČSN myslím) a spodek šeď sivá (1018). Rám a podvozky šeď tmavá (1810).

  • Taky se my zda že stroje 749.224 a 751.141 také mely tu krvavě oranžovou. Nebo se platů? Díky za odpověď. Lukáš

  • Tohle, že byl odlitek?
    Vší úcta

  • VoVo docela povedené až na ty světla .

    Modelář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..