Osobní vůz řady Bai čili „osmidvéřák“

Jedná se o typický osobní vůz našich tratí v rozmezí let 50.-80. let minulého století, který byl vyráběn v závodě Tatra Kopřivnice. Podrobný popis vozu je dostupný například v článku na Parostroji.

K jeho stavbě byla použita stavebnice z leptaného plechu od fy. Hekttor. Součástí stavebnice (plné verze) je kromě leptů vlastního vozu a podvozků také polyuretanový odlitek střechy, odlitky sedaček, čelních měchů a pružin na podvozky, ale také podrobný návod včetně historického popisu tohoto vozu.

Vzhledem k již získaným zkušenostem se stavbou jsem si nejprve vyjmul hlavní díly dvojitého pláště vozu včetně dveří a čel.

Jako první přišla na řadu kompletace čel vozu osazením veškerými detaily, tedy kliky dveří, madla, čelníky.

Následovalo jejich vytvarování podle předleptaných prolisů.

Podobně jsem postupoval i s bočnicemi.

Zde jsem začal osazením dveří na nástupních plošinách. Dveřím jsem předtím ještě ohýbal panty, za něž jsem je pak osadil.

Nejprve jsem je proletoval v dolní části, potom i v rámu oken, aby neodstávaly.

Nyní jsem obě bočnice vytvaroval v místech nástupních plošin (dveřní prostory dovnitř).

Potom jsem postupně přiletoval v konstrukčních otvorech vnější opláštění střední části obou bočnic.

Následně jsem vytvaroval zaoblení stěn k čelům vozu a osadil je rovněž vnějším opláštěním. Je vhodné tato opláštění proletovat i okolo rámečků oken, aby nedošlo k vydouvání stěn. Začištěné bočnice jsou nyní připraveny k montáži drobných dílů – klik dveří a madel.

Po jejich osazení je dobré si připravit vnitřní dělící stěnu kuřáckého a nekuřáckého oddílu, opatřit ji matičkou pro pozdější upevnění rámu podvozku.

Po dostatečném začištění bočnic zbývá si jen připravit strop vozu.

A nyní můžeme začít kompletovat skříň.

Nejprve jsem osadil ke stropu dělící stěnu.

Potom jednu bočnici (vše letuji jen navrchu na stropě, snadněji se pak začišťuje přebytečný cín).

Pak samozřejmě i druhou.

Na závěr i čela vozu.

Ještě před začištěním vletuji vnitřní dělící stěny mezi osobními oddíly a nástupními plošinami.

Zde je dobré řádně proletovat i z vnitřní stany, aby se skříň důkladně zpevnila.

Nyní je dobré celý strop začistit od cínu.

Ještě abych nezapomněl, na závěr jsem naletoval nástupní schůdky, tím se zamezí nežádoucímu poškození při předcházejících manipulacích se skříní.

Ještě je třeba se chvíli věnovat zkompletování podvozkové části.

Zde jsem po vytvarování přiletoval matičky M 2 pro pozdější upevnění podvozků.

Dále vytvarovat bateriové skříně a přiletovat.

Na obou koncích jsem ještě přiletoval mosazné trubičky pro upevnění nárazníků, tím se zpevní okraj podvozku pro následné osazení kinematik.

Skříň i podvozek jsem odmastil v perchloretylénu, a také v ultrazvukové čištičce, ještě předtím konečně přiletoval ty výše zmiňované schůdky.

Na strop je nutno gelovým lepidlem přilepit odlitek střechy. Skříň jsem nyní lehce přestříkl základovou barvou, ta zvýrazní nedostatky, které se projeví převážně ve střešní partii, tedy spojení odlitku se skříní, ale rovněž v okolí několika střešních větráků. Nezbývá než přetmelit a zabrousit. Potom opět přestříknout základovkou.

Pokud se dílo podaří, po proschnutí zamaskuji okenní rámy, vnější plášť skříně a nastříkám krémovou stěny interiéru.

Pak zamaskovat zevnitř a střechu, následuje nástřik zelenou Rebell SM 363.

Poslední maskování celého pláště skříně a nástřik střechy šedou Rebell SM 378. V době mezi zasycháním barev jsem se věnoval sestavení podvozkové části.

Podvozky jsem sestavil z Čambalíkových stavebnic osazených ložisky Peho a upravených, aby se dostatečně vytáčely do stran.

Interiér jsem sestavil na připravené kartonové destičky, původní umístění sedadel na podvozek se mi jevilo jako moc zapadlé.

Z mosazné trubičky, kulatiny a vyleptaných čelních desek jsem vytvořil nárazníky.

Také jsem samostatně nastříkal stříbrnou barvou rámečky oken. Na nastříkanou skříň jsem samozřejmě aplikoval obtisky a skříň přelakoval.

Osadil jsem přechodové můstky a měchy. Zbývalo osadit a zasklít okenní rámy. Umístit připravené interiéry. Natřít okna WC a služebních oddílů.

Skříň uzavřít sesazeným podvozkem, zajistit šroubkem a nárazníky.

Nakonec přilepit kinematiky a vybavit je spřáhly.

Vůz s těmito podvozky spolehlivě projíždí oblouky o poloměru 310 mm a provedenými zkouškami jsem zjistil, že jezdí o poznání lehčeji než s dodávanými podvozky z leptu.

Jenom je třeba pamatovat na to, že tento vůz je poměrně těžší než továrně vyráběné modely a podle toho sestavovat soupravy a vybírat vhodná trakční vozidla.

A na závěr ještě několik obrázků z provozu…

17 komentářů: „Osobní vůz řady Bai čili „osmidvéřák“

  • 28. 2. 2012 (13:07)
    Trvalý odkaz

    Jako vždy se ti to povedlo,dotaz: jaký průměr kol jsi použil a jakou máš v délku trubičky na venkovní části nárazníku

  • 28. 2. 2012 (23:18)
    Trvalý odkaz

    Ahoj, nádherná práce, opravdu a pěkná souprava…

  • 28. 2. 2012 (23:25)
    Trvalý odkaz

    a ještě bych měl jeden dotaz, okna jsou součástí stavebnice nebo je nutno použít např. v Y od Berlin TT bahn…dík…J.

  • 29. 2. 2012 (11:24)
    Trvalý odkaz

    Milan L: Díky, průměr dvojkolí jsem použil 8 mm, délka trubičky na venkovní části nárazníku je 2,2 mm.

    Jarda Dluhonice: Rovněž dík, okna, tedy rámečky jsou součástí stavebnice, zasklení tedy fólii je nutno dodat vlastní.

  • 29. 2. 2012 (12:24)
    Trvalý odkaz

    Přidávám se ke chvále,nějaké kousky jsem viděl na živo a je to opěr parádní práce. Tyhle vagóny jsou super a i když se cena stavebnice může jevit jako vyšší, modelář dostane opravdu špičkový polotovar a zbytek je pak už na něm.

  • 29. 2. 2012 (13:13)
    Trvalý odkaz

    super moc pěkný až si postavím kolejiště co teď začínám budovat postavím si taky

  • 29. 2. 2012 (17:29)
    Trvalý odkaz

    Opět velmi pěkný český osobní vagon. Ta souprava postrádá služební vůz, který by stál za zpracování. Právě tyto vozy sloužili ještě dlouho po vyloučení Bai z osobní dopravy, a to i v soupravách nehodových nebo ubytovacích vlaků. Jinak dnes právě tyto vozy tvoří soupravu kinematovlaku. Osobní vozy Bai-k sloužili ještě nedávno jako vozy pro přepravu vojáků na cvičení dom.stanice Česká Třebová (Pardubice), tzn. všichni kteří mají na svém kolejišti vozy ložené vojenskou technikou, by měli právě tento vůz (Bai-k) zařadit do soupravy (technika odpovídající takové přepravě T-55, OT-64, BVP-1, BRDM, PV3S) z nabídky ve velikosti TT.

  • 3. 3. 2012 (12:24)
    Trvalý odkaz

    Pěkný a hlavně perfektně provedený, mám návrh co udělat nějaké letní soustředění a vidět práci lidí na vlastní oči? Takovou letní miniškolu a já bych zase ukázal umění grilování…. (jako něco za něco)

    Ještě doplním Plecha: zapoměl jsi ještě na vozidla pro papaláše GAZ 69, UAZ 469 a sanita UAZ ale teď ni vypadlo číslo

    Zdeněk

  • 3. 3. 2012 (15:05)
    Trvalý odkaz

    Pěkná prácička, rovnou 5 kousků. Chválím. Za sebe ale musím říct že Hekttorova Bai mi bohužel moc nesedla, nejvíc mi nevyhovují ty dvouvrstvé bočnice. Časem (jestli se s Vovem domluvím, a nafotím) sem hodím porovnání Hekttorovy Bai a jednoho kolegy modeláře. Čistě porovnání, stavbu ani jednoho popisovat už nebudu.

  • 3. 3. 2012 (23:24)
    Trvalý odkaz

    Všem: díky za pochvaly, co se týká vojenského vlaku, vloni tomu tak bylo na jednom setkání TT sekce Zababova, souprava plošinových vozů ložená technikou, mužstvo převáženo právě baikou, celý vlak tažený kocourem.

    Jinak ještě třeba nezapomínat na vozidla jako T 111, T 148, T 813, T 815, raketomety na podvoku T 813, samohybný kanón Dana – vše v TT lze sehnat.

    TTmili: Díky těm dvojitým stěnám jsou vozy poněkud těžší, však jsem to připomenul, ale pokud sem hodíš porovnání, rád se podívám, ty vozy osobně znám, dostaly se mi do rukou, je to moc pěkná prácička známého modeláře z Moravy.

  • 7. 1. 2013 (17:19)
    Trvalý odkaz

    Modely nejsou špatné, ale nejsou také úplně dobré. Objevili jsme řadu chyb, např. u zjednodušené verze velikost oken, vše je o 1mm menší, u všech verzí šíře kabiny mezi dveřmi, ve skutečnost 240cm, cožb je u modelu 20mm, ale u modelu je 18,5mm. Zhoršuje to projíždění oblouků.
    Další vada šířka odlitku střechy je o 1mm užší a ke všemu ještě prohnutá jako luk.

  • 7. 1. 2013 (21:25)
    Trvalý odkaz

    Ahoj Jirko.
    Jestli máš známé u výrobce stavebnic sděl jim že by bylo dobré kdyby
    mohly u stavebnic Bai odstranit chyby o kterých píše Jarda, já se
    s těmito nedostatky také setkal, dík. Stavebnice za takovou cenu by si
    to zasloužily aby byly v pořádku.

  • 3. 2. 2013 (12:28)
    Trvalý odkaz

    Jirko, dobrá práce, těch pět bajek muselo dát zabrat.Opět české starší vozy ,krásný doplněk na české kolejiště.

  • 3. 2. 2013 (21:01)
    Trvalý odkaz

    starsivlk: dík, no jo, byla to trochu fuška, ale s výsledkem jsem byl spokojený, a ještě kusů mě čeká postavit, leptíky už leží v regále.

  • 21. 2. 2014 (8:17)
    Trvalý odkaz

    Za kolik byste prodal 4 vozy Bai.Děkui

  • 21. 2. 2014 (8:18)
    Trvalý odkaz

    Za kolik byste prodal 4 vozy Bai.Děkuji

  • 16. 4. 2015 (16:30)
    Trvalý odkaz

    Ako sa dá objednať táto stavebnica ?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..