Nákladní vozyOsobní vozy

Dřevák Be jako obytný vůz

100_7659Jako prozatím poslední část smyšleného pracovního vlaku do něj chci zapojit něco obytného. K tomu se ideálně hodí dřevák Be (dříve Ce) ze stavebnice LPH. Stavba se téměř neliší od stavby klasického vozu pro osobní dopravu a je opět snadná, takže jí zvládne opravdu každý.

Vozy ze stavebnice jsou opět takové hybridy obou verzí a pro zvědavce doporučuji nahlédnout na stránku kolegy Lubomíra z Kubické paraboly, který se velmi pěkně věnoval nejen stavbě v dobovém stavu, ale i historii vozů. Dalším zdrojem je stránka drevaky.wz.cz.

V Lužné jsem pár podobných vozů vyfotil, budu z nich rámcově vycházet, i když celkově je to opět spíš vůz podle mé fantazie.

Případně i tento požární Rybák. Stavěný vůz je sice z větší části fikce, ale nápadů se dá v reálném provozu nalézt hodně. Potkat se dají třeba přestavěné 010 nebo 020, dále „Baiky“ osmidvéřové i čtyřdvéřové, rychlíkové vozy Y… No inspirace je spousta pokud chcete mít i pracovní vlaky 100% reálné.

Dílů je opět jen pár.

100_5697

Stačí slepit boky k sobě.

100_5698

V tuto chvíli máme hezký základ pro Bi, tedy s plošinou.

100_5728

Pro úpravu použiju tuto mini sadu leptíků od Hekttora, která nahrazuje také uzavřené přechodové můstky.

100_5707

Původní jsou trochu masivnější, ale není to tak zlé.

100_5711

Ty původní je tedy potřeba odstranit

100_5717

A přilepit leptaná dvířka.

100_5723

Na obě strany.

100_5727

Potom k čelům natupo přilepit boční dveře – je potřeba si to zkoušet nasucho, abyste něco nepřilepili jinak.

100_5734

Pokud je vše přilepeno dobře, zapadne čelo do střechy a stačí ho přilepit ke zbývyjící části skříně. Zároveň jsem z balzy začal vyřezávat zrušená okna (která samozřejmě na klasickém vozu Be nejsou).

100_57381

Balza bude imitovat dřevem zadělaná okna.

100_5742

Podvozek jsem začal opět tím, že jsem vyřezal výztuhy pro umístění kinematik.

100_5745

Přilepil jsem boky podvozků. Ložiska Peho tentkorát dávat nebudu. Vůz plánuji do provozu jen minimálně, spíše na odstavnou kolej, takže jeho provozní vytížení nebude tak intenzivní aby se domky rychle vyběhaly. Dodělat se to dá vždycky.

100_5751

Poprvé pohromadě, už to opět nabírá tvar.

100_5757

Namísto původních čelníků použiju ty leptané.

100_5759

A do nich původní nárazníky.

100_5760

Pohled z boku.

100_5782

Tentokrát konečně použiju kinematiky DK-model vnější. Jsou to dvě staleté, jedny z prvních pokusů o pájení. Ze zbytků co jsem našel se mi povedlo poskládat dvě funkční, i když jejich estetická hodnota je nulová. Opět platí, že vůz bude v provozu méně namáhán, takže tyto kinematiky budou akorát a alespoň je využiju.

100_5747

Kinematiky nalepené.

100_5763

Komínek na střechu ze zbytku rámečku stavebnice.

100_5771

Dolepená přechodová lávka.

100_5779

Natřené kinematiky matnou černou.

100_5781

Na jedné straně jsem zaslepil oboje dveře boční i ty čelní.

100_5785

Okna jsem zaslepoval na každé straně jiná. Záměrně jsou taková nepravidelná a nemusí být rovnoměrně se skříňí, protože byla dodělávaná po vyřazení vozu z osobní dopravy 🙂

100_5788

Bateriová krabice doplněná leptem.

100_5796

A přilepená pod vozem.

100_5801

Nalepené schůdky.

100_5834

Dva kolegové, vypadají sice téměř stejně, přesto je dělí několik desetiletí od svého nasazení do provozu i od svého vyřazení z běžné služby… Můžeme být rádi, že už alespoň ty dřeváky nejezdí 🙂

100_5843

V základu č. 1.

100_5864

Ze strany č. 2.

100_5874

Spáry jsem alespoň trochu zabrousil a přestříkl silnější vrstvou základovky aby se zalily.

100_6110

A celou skříň Zelení vagónovou Agama.

100_6550

Střecha střední šedou s trochou rzi mezi spáry jako základ pro patinu.

100_6495

Podvozek matnou Černou, Rzí a matným lakem.

100_6512

Zde byl přestřik nutný kvůli dolepovaným leptům. U dřevěných schůdků jsem s tou rzí trochu „přitlačil“.

100_6519

Celý model v akrylovém lesklém laku.

100_6590

Zelení jsou zatřená i čela střech.

100_6593

Obtisky jsou použité z běžné sady od Detailu.

100_6671

Ponechal jsem je naprosto v původní verzi. Na výztuhách skříně chytají celkem špatně, je potřeba hodně „vodičkovat“. Kliky u dveří jsem natřel barvou Hliník.

100_6676

Po zalakování lesklým lakem to bude dobré.

100_6673

Černě jsou natřeny přechodové lávky.

100_6688

Dvojkolí stříknutá černou.

100_7525

A vyčištěná kostkou na čištění kolejí.

100_7549

Kolem komína zastříkáno černou lihovkou, předpokládám že pracanti si občas zatopí 🙂

100_7528

Střechá nepravidelně zastříkána rzí.

100_7533

Stejně tak i boky, aby se zelená utlumila a představovala starší neudržovaný nátěr.

100_7536

Patina snadno, rychle, čistě a hlavně decentně, tak se mi to líbí.

100_7539

Ještě jeden pohled…

100_7543

Protože původní šachty ke kinematikám „zařvaly“ už kdysi dávno, vzal jsem zbytky kinematik z V100.

100_7564

Z celku jsem uřízl jen samotnou šachtu a trochu jí zvětšil prostřední otvor, kterým se zasunovala do původní kinematiky.

100_7572

Přilepil jsem na trny kinematik vteřiňákem, pro jistotu pořádně „prolito“ a stříknuto aktivátorem.

100_7578

Ještě přijdou natřít černě. Je to sice nevzhledné, ale funkční. Na jedné straně je Peho „zacvakávací“ spřáhlo, tato část bude spojena s vozem Vtr.

100_7589

Na druhé straně je klasické Tillig spřáhlo pro spojení s lokomotivou nebo ostatními vozy.

100_7580

Vnitřek jsem jedním tahem natřel Krémovou. Je to hodně odfláknuté, ale uvnitř vidět nic nebude, spíše jen kdyby se dovnitř dostalo nějaké světlo, aby se odrazilo od světlé barvy a dávalo tušit, že vnitřek není v černé barvě.

100_7612

Z kousku světle zeleného papíru budou příčky, aby nebylo vidět skrz všechna okna. Na levé straně bude WC.

100_7615

Rámy oken natřené lehce zelenou blíže neurčitelného odstínu, jedno okno určené na WC zatřeno zevnitř krémovou a madla oken natřena také krémovou.

100_7630

Okna drží v otovorech i sama o sobě, ale pro jistotu jsem na každé dal kapičku Herkulesu.

100_7638

Zbývají dolepit háky do připravených otvorů v leptaném čele rámu.

100_7642

A po finálním sesazení skříně a rámu se přilepí leptaná madla.

100_7645

Tyto doplňky už stačí jen natřít černou a „Dřevák“ pro pátou epochu je připraven vyrazit na trať. Ve výsledku tomu těch pár leptiků přeci jen pomohlo vcelku výrazně, především ta jemná madla jsou hodně znát už na první pohled.

100_7659

20 komentářů: „Dřevák Be jako obytný vůz

  • Hmm, stačí slepit boky k sobě a je hotovo. No to tedy musím vyzkoušet.
    Až to VoVo dáš do laku bude to vypadat kvalitně. Ještě ktomu nějakou napatinovanou T 211 a nemá to chybu. No ale vždyť všechno co je od tebe nemá chybu. Od LPH jsem ještě nic neudělal protože ani nevim co to je 🙂

  • T211 zatím ne, spíš bude časem Rosnička nebo Hektor. LPH byla Lisovna plastických hmot která vyráběla tyhle stavebnice, ještě dneska je toho plný internet tak určitě něco zkus, je to nejsnadnější cesta k vagónům (i jednodušší než odlitky)!

  • Nic proti, ale Ce znamená že je 3. třídy a Be že je 2. třídy.

  • Ahoj VoVo,co skusit třeba záplatování,myslím natření malých ploch jiným odstínem zelené. Já to skusil a vypadá to lépe ale je to na Tobě.

  • Napadlo mě to, určitě je to další dobrý nápad. Ale tentokrát už beru vůz jako hotový 🙂

  • prosímtě, nevíš, kde je sken toho článku z ABC cca z roku 90 o přestavbách vozů Be/Bi ? byl to článeček s obrazkama na předělání modelu LPH abya odpovídali 50/60 rokům provozu. Bylo to to na webu, kdesi, dokonce i na jinem webu to někdo stavěl a dokumentoval… nemužu to zpětně dohledat.
    Děkuji

  • Bylo to na modely.firenet.cz, ale co předělali stránky, tak to tam nemůžu najít…

  • To michalz: Děkuji za sebe a snad i za Filipa :))

  • Není zač 😉 jediná škoda když jsem na to koukal je, že nejsou zobrazitelné i ostatní obrázky… 🙁

  • Díky, bohužel se mi nezobrazuje většina obrázků, ani v lišce, ani v IE

  • Chyba není u tebe, mně taky ne. Doporučuju stáhnout do PC, než to zmizí celé 🙂

  • Do tohto sa chcem pustiť aj ja.Z balzou,leptami a stavebnicou vozňa Be/Bi mám len dobré skúsenosti takže nemal by to byť problém.

  • jojo taky pěkné,jen možná přeškrtnout původní označení a a doplnit nové číslo pomocného obytného vozu

  • VoVo, dobrá práce ,pěkné obohacení typicky českého kolejiště

  • velice pěkné!ale pozor!vůz má pouze jednu ruční brzdu!!takže pro příště…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.