Osobní vozy

Pramatka Ypsilonka – vůz AB350 (ex ABa 1964)

Tento vůz je důležitým dílem skládačky do historie ypsilonek, takový “praotec (nebo spíš pramatka) ypsilonka”. Je to vůz typu B, dodaný k ČSD před prvními opravdovými “ypsilonkami” v roce 1964 jen v počtu 5 ks a jen jako vůz kombinovaný 1. a 2. třídy. Svoje místo ve sbírce ypsilonek si zaslouží pro svojí unikátnost, a přitom může bez problému jezdit v jakékoliv soupravě jiných vozů.

Letošní novinky Tillig potvrdily, že jsem se vydal správnou cestou obstarat si modely osobních vozů svépomocí, protože tento rok tam opět nic z Y není – jediné Y je tam slovenské AB, a to je teda na celý katalog dost málo… Prostě doba ypsilonková končí a ypsilonky se přesunuly do kategorie “retro”. Tímhle tempem snad brzo nebudou ani vagóny na rozřezání :/

Je to vlastně před-ypsilonka, protože v detailech se od pozdějších Y/B a Y/B70 liší a normě UIC-Y nevyhovuje. Dárce je potřeba kupovat velmi obezřetně, musí to být TYP B s devíti okny (jen 1./2. třída, protože vozy 1. třídy mají jiný interiér). Pak takový vůz vyhovuje tomu, co od něj potřebuju – nezúžuje se na představcích, má mřížky na střeše, má výš položená poziční světla a dva nástupní schody.

Aktuálně je ke koupi jen jediný vhodný vůz. Tillig 16303. (Zdroj foto a vůz ke koupi: https://ttmodelar.eu/16303)

Na voze sedí všechno kromě těch půlených oken vstupních dveří. Je zajímavé, že v provedení Tilliga má typ B, přijde mi, silnější rámy oken než Y/B.

Čelo je znatelně širší, vysoko posazená světla jsou velkým poznávacím znamením. První verze vozů Y/B měla světla ještě takto vysoko, ale kolem roku 1967 se už přesunuly na spodní hranu tak, jak je asi všichni známe spíš.

Výbava pod vozem je velmi chudá – jen bateriové bedny a nějaká drobotina. Není tu samozřejmě žádný výměník topení uprostřed.

Už takto ten vůz vypadá nějaký starší, tak snad se povede toto zachovat.

Nevýhoda je, že jsou často s dělenými okny vstupních dveří (což se u ČSD nevyskytlo), což je ale snadno řešitelné. Madla jsou zapuštěná – další poznávací znamení prvních B a Y/B vozů.

Foto stavu tohoto typu B po rekonstrukci, vůz ve vlastnictví Junior Market. Naštěstí zvolili správně výrobní odstín, bylo to něco jako RAL6002 listová zelená, tedy stejná zelená jako v NDR – z výroby se všechny vozy dodávaly v tomto odstínu. Vagónová zelená se vozům dávala až po prvním laku v ČSSR, u nás to byl zažitý odstín a odpovídá zhruba RAL6005. (Zdroj foto a více info: https://www.juniormarket.cz/clanek-aba-2003-25-28)

Foto stavu provozního AB, už typ Y/B, ale stále ve stavu z výroby, už s novými čísly. (Zdroj: https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CSD/CSD_ABa-1965.php)

Chci vůz dostat do stavu v závěru provozu kolem roku 2002 dle fotky z Parostroje. (Zdroj foto a více info o vozech: https://www.parostroj.net/katalog/ov/formular.php3?ind=42)

K tomuto účelu jsem si vyrobil obtisky, které je možné objednat na e-shopu. Kdyby chtěl někdo ČSD, nevím, jestli se dají sehnat, ale asi by neměl být problém je upravit a vyrobit – kdyžtak napište.

Obtisk vozu ČD AB350 (ex ABa 1964)

Vůz jsem klasicky odstrojil a začistil jsem zbytky po lepidle, protože budu zpět vracet původní zasklení. Mým odhadem patří tato jediná větračka o něco výš, proto jsem jí uříznul, nalepil výš a původní místo přebrousil.

Jinak jsem na voze žádné úpravy neprováděl. Vůz může do laku – základovka, dobroušení nerovností a opětovný přestřik.

Poté už vůz do šedobílé jako obvykle. Je vidět, jak se odstín změnil proti předchozí fotce.

Vymaskovat pro zelenou – celý spodek a rohy skříně. Kdo by dělal ČSD, stačí celý vůz hodit do RAL6002 nebo RAL6005.

A zelená na místě.

Madla vyšla světlá (správně). Dotřel jsem štětcem rohy pod dveřmi, ty mají být bílé.

Obtisky jsou včetně žlutých pruhů a odpovídají konci provozu.

Po obtisknutí, které je vyloženě tradiční včetně rozložení jednotlivých popisů, jsem se po přestříkání matným lakem pustil rovnou do patiny pomocí patinovací mřížky vyřezané na laseru.

Nejprve s mřížkou přestřik barvou Frame Dirt (tmavší hnědá).

Karton se trošku “láme” než kroutí, chce si to předem pohrát s naohýbání podél nějaké trubky a ideálně ještě předem přestříkat nějakou barvou, aby to tolik nesálo barvu při nástřiku střechy.

Následovalo sjednocení barvou Corroded Rust i přes světlé proužky, aby se trošku utlumily.

Dekly, mřížky a větračky reznou jinak, takže tam jsem trochu ubral a ještě do dotónuji patinátory.

Pak už je možné vracet zpět zasklení a návalky. K zasklení opět jedna poznámka – hodí se mít pro V. epochu rámečky bílé, než stříbrné. Já je naštěstí měl z jiné přestavby, kde jsem rozřezal vůz AB v nátěru Najbrt a dával na něj leptanou bočnici. Takže jsem na vůz nacvakal rámečky originál Tillig, ale v bílém potisku. Jinak bych musel původní stříbrné nějak přetřít (asi bílou fixou), protože stříbrné rámy už na ČD verzi nepatří.

To mi ušetřilo dost práce a vypadá to lépe. Napatinoval jsem lehkým přestřikem i spodek bočnice – je to vůz, který delší dobu neviděl myčku.

Vracení originálních rámečků do jakéhokoliv Tillig vozu – když jsem je nasunul do horní části a pak zacvaknul dole, došlo k odloupnutí laku, kde zelená je v tenké vrstvě a končí hned pod oknem. Rámečky se vlastně do přestříkané bočnice nevejdou (vrstva laku navíc). A lak odštíply. Takže u čtvrtého okna jsem nacvaknul nejprve spodek a pak až vršek, vše už drželo dobře a už se mi lak nikde neodloupnul.

Původní interiér jde samozřejmě použít bez změn, jen jsem natřel sedačky permanentními fixami. První třídu prostě červenou, druhou třídu prostě zelenou.

Odstíny sedí velmi dobře, takže super.

Patina podvozků, doladění tekutými patinátory – to vše už jsem popisoval. Hrany schůdků jsem natřel jen světlým patinátorem světle šedé – hrany jsou běžně žluté, ale zašlé a špinavé jsou prostě jen světlé. Mřížky topení na střeše jsem napustil naopak černým patinátorem. Schůdky a prostor dveří jsem lehce přejel tekutými patinátory, stejně jako mezi okny světlým patinátorem jsem zesvětloval zelenou.

V mezičase jsem vše secvakal, dolepil zpět topné kabely a je hotovo.

Jedná se o velmi snadnou přestavbu, kterou lze využít jako první pokus o úpravu továrního vozu.

Výsledkem je sice obyčejný, ale výjimečný vůz. Opět platí – kdo nepozná rozdíl, ten tuto přestavbu neocení.

Kdo ale jednou pozná rozdíl nezúžených představků, ten větří specialitku už na dálku.

U typu B se liší i tvar schůdků, které jsou rovně se skříní a nejsou sešikmené. Je potřeba je při vracení na vůz neprohodit se zúženými.

Tvar střechy a představků je v porovnání s běžným zúženým vozem poznat.

A nejvýrazněji je to vidět zde – hrany vozů na sebe samozřejmě nenavazují.

Vůz v soupravě každopádně nijak nepřekáží, nevyčnívá – zapadne do ní bez problému a je možné vůz bez obav využít třeba jako jediné AB do rychlíků, které bude suplovat jakoukoliv první třídu pro jakýkoliv typ rychlíku.

Opět mám další unikátní kousek do sbírky a přitom se občas určitě projede v provozu.

No řekněte, kdo z vás to má 🙂

11 komentářů: „Pramatka Ypsilonka – vůz AB350 (ex ABa 1964)

  • Moc pěkné. A navíc na tomto modelu i ty návěstní světla vypadají dobře. U běžných Y je má Tillig příliš velké.

    ABa Junior Market už je jediný existující kus z této série?

  • No,
    ten “slovenský” vozeň si pozriem, či náhodou nebude ďalší freelance od Tilligu.
    Keď už má problém s udržaním nákladov pri zemi, ako sa vyhovára, tak nech jednotnú sivú si vyberie práve tú, ktorú má Blonski schéma na hlavnom ráme. My si spodok, podvozky a strechu domaľujeme.

  • Tohle je paráda, a přitom taková blbost, že.
    Když to člověk vidí, tak už přemýšlím, jak to budu taky potřebovat. Jen ve starším provedení ještě jako čsd.
    Já se nakonec zaměřil na čtvrtou epochu, ale mít pátou epochu, tak si ještě udělám z ypsilonek druhou třídu původem z vozu první třídy (devítiokno). Ještě pak druhá třída vznikala z vozů Bc, ale to je v modelu naprosto nepozorovatelné.
    https://lokomotivy.net/zobraz2.php?rada=r749&loko=22200

  • ABa JuMa je opravdu z těch 5 ks asi poslední.

    Na ČSD ABa už mám zájemce, takže obtisky asi dám dohromady. Teď jsem dělal obtisky na Bg se služebním oddílem, už jsem viděl i hotový model a vypadá to taky zajímavě. Ty B z A jsou taky “zajímavost”, ale jinak těch podřad různých B je tolik, a liší se tak málo, že to musí mít určitou modelářskou “hranici” co už je fakt zbytečné 🙂

  • Ta patinovací mřížka mně zaujala.
    A tak se ptám, jestli by se nedala koupit na e-shopu?
    Děkuji.

  • Ještě by z této série měl stále existovat vůz 001 (tedy předloha tohoto modelu), ale v naprosto dezolátním stavu v ČT (je ale možné, že již v mezičase proletěl vysokou hutí). Nad Áčkem z Bčka jsem také uvažoval, ale vozy dojezdily nejpozději v roce 2000 (buď šrot, nebo návrat k 1. třídě) a moje zaměření je cca 2001-2006, přeznačené Bc je už zbytečnost, rozdíl v modelu je vyloženě pouze číselné označení vozu.

  • To je vlastně pravda, nestojí to ABa spíš v Chomutově v depozitáři?

  • Pokud se něco zásadně nezměnilo, tak bohužel ne, v Chomutově byl v letech 2015-2020, poté přepraven do ČT k likvidaci (která ale pokud je mi známo dosud neproběhla, možná někdo doplní).

  • Vůz byl ještě ke konci minulého roku v Třebové. Zvenku i vevnitř v dost zuboženém stavu, v interiéru se dochovala většina původních sedaček.

  • Já bych ty B255 (tedy přeznačené Bc) viděl jako docela zajímavou věc. Okny jde toho dost vidět, zejména při osvětlených vozech, a neprůhledná chodbová stěna do oddílu pro průvodce bude patrná. Navíc pan Alan Butschek má na fotce jednu zajímavost, bufetový oddíl v tomto voze. Viz foto: https://www.alanbutschek.cz/fotob/B255_2948_3.jpg které vyfotil pan Saša Szpernol. Není tam k tomu nic bližšího, ale tohle by mě třeba dost zajímalo.

  • Richard Dvořák: Ještě jí potřebuju trochu rozměrově upravit, ale napíšeme si e-mail a dodal bych.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..