Hnací vozidla

A zase ta Hydra – ČD 853 026 jako přestřik MTBčka

U MTB modelů se málokdy vidí varianty polomáčených motoráků s 30cm žlutým pruhem na čelech pro epochu V. Prý je problém s potisknutím pruhu na čela přes bedny světlometů. A tak jsem neváhal a takovou Hydru jsem se rozhodl si vytvořit sám.

Zatím jediný motorák s pruhem přes světla byla 810tka, to je totiž asi celkem rovný a hranatý model. Přesto má natisknutý jen pruh a ne vršky beden, tam to ale není tak poznat. Ale potisknout kulaté motoráky, to je jiná káva. Ano, jsou modely 850 s žlutým pruhem nad světly, nebo 853 s oranžovým pruhem pod světly. Ale to není ta verze, kterou bych chtěl – můj nejoblíbenější nátěr pro 853ky je s 30cm pruhem přes světla, ten prostě musí na kolejišti být. Existují vozy s horním úzkým červeným proužkem a bez něj. Protože stříkání takového proužku se rovná šílenství, jedině snad to obtisknout, je lepší zvolit stroj bez proužku – i takových bylo dost. Na fotce příklad toho s proužkem v Davli. (Zdroj: https://www.pacifikem.cz/?inc=210_dav_foto&foto_id=3)

Na přestřik budu potřebovat jakoukoliv současně dostupnou Hydru, pokud to nebude 854 (vtip, snad všichni pochopili). Vzal jsem Vindoboňáckou, ale je to jedno, protože na úpravu půjde vše a z původního laku se nedá využít nic. Dala by se téměř využít střecha, ale je potřeba přestříkat reflektorovou desku z krémové na šedý odstín střechy, takže střechu je stejně lepší celou přelakovat.

Skříň jde sundat u MTB klasicky roztažením ve 4 rozích a vypadnutím pojezdu na zem, lépe do měkké podložky.

Každé světlo je lepené zvlášť. Reflektor zvlášť, střední zasklení zvlášť, oblouková skla zvlášť.

Vše jde přiměřeným páčením odlepit např. nožíkem podobně jako u vozů Aam/Bam.

Panoramatická okna šla trochu hůř, ale princip lepení je naštěstí pořád stejný. Je to vždy lepené hlavně ze spodní (té lépe přístupné) části. U čelních zasklení se musí vypáčit směrem od bočních oken směrem k panoramatíckým, obráceně to nejde.

Vyndat mi nešla poziční světla, takže je opět nechám. Začal jsem přebroušením okrajů formy na střeše. Jde to snadno a jde spíše o nálitky na hranách, než nepřesné sesazení forem. Je na fotce vidět, kde se objevuje červený podklad při broušení.

Na prostředku střechy je opět nálitek, který je možné zabrousit do hladka. Nelíbily se mi malé větráčky, takže jsem je odřezal také.

Na mě jsou větráčky moc malé. Je potřeba se nesplést – i když i motoráky i přípojáky pochází ze stejné fabriky, tak motoráky mají větráky jiného tvaru, než přípojné vozy. U motoráku je to spíše plechový kryt přes větračku, takže u motorového vozu jsou větráky jen hranaté obdélníky. U přípojných vozů jsou klasické „prolisované“ větračky.

I pod reflektory se dá trochu začistit. Světla vymaskovaná barvou na sklo.

Skříň odmaštěná a připravená na nástřik. Lehce jsem jí přebrousil, například tabulka je odbroušená z laku pryč, aby to pak nebylo znát.

Pluhy nemůžou zůstat černé a naštěstí jdou díky 2 vrutům snadno odmontovat přesně tak, aby bylo možné je přelakovat.

Nárazníky jsou jen nastrčené, jdou snadno vyndat.

Dolepené větračky z kratonu na původní místa a první přefouknutí základovkou.

Opět přijde jako první na řadu slonová kost v prostoru okenního pásu.

Kartonové díly bude potřeba ještě stříknout základovkou, jinak sají barvu skoro donekonečna a vrstva barvy je pak zbytečně silná.

Vymaskoval jsem okna zevnitř, pak vymaskoval okenní pás a nastříkal červený pruh v odstínu RAL3003.

Na retuš se výborně hodí například X7 Tamiya, zde opravovaný oblouk pod oknem a dopadlo to neznatelně, odstíny se pěkně shodují.

Pluhy do červené.

V rámci obtiskové sady jsou i žluté pruhy o šíři 2,5 mm (30 mm v reálu). Dal jsem je tam schválně, aby se nemusel pruh nutně stříkat. Je to odstín čisté žluté, měla by to být tmavší a sytější žluť chromová. Ale na dané tiskárně nevypadá takový odstín dobře, je kombinovaný jen ze CMYKu a na pruhu jsou pak znát tečky doplňující barvy. A tak jsem zvolil radši světlejší, ale čistší odstín.

Pruh jsem natáhnul v kuse i přes bedny světel. Pak jsem vše přetřel Hypersolem. V ostrých rozích obtisk popraskal a je nutné to doretušovat, nejlépe běžnou Žlutou od Agamy.

Zde chci upozornit na to, že bez žlutého vršku beden je to nepoužitelné. Takto by to dopadlo, kdyby se pruh potiskoval stejně jako u 810. Jak se naruší plynulý oblý tvar žlutého pruhu, do kterého se bedny esteticky schovají, vypadá to strašně. Asi, jak jsme zvyklí vídat Hydru zhruba úrovní očí v úrovni pruhu. Většina fotek je ze země nebo z nástupiště, což tak odpovídá, a tak si toho moc nevšimneme. Ten pruh musí být prostě plynule kulatý sledující zaoblení čel.

Ale stříkat jsem to nechtěl, byť vymaskování nebude složité. Jen žlutá (navíc na červené) kryje vždy mizerně, a tak sem se tomu chtěl vyhnout. V sadě obtisků jsou i žluté klínky právě pro vršky beden, i tak je potřeba mít při ruce žlutou barvu na retuše hran.

Barvou X7 jsem natřel i přechodový můstek.

Spodní černý pruh na rámu je také z obtisku – je to dokonale rovné a čisté, než to stříkat.

Pruh tak nějak dodělaný – barva samozřejmě vzlíná do hrany, a to jak žlutá, tak červená, takže vždy se jedna snaží dostat, kam nemá.

I přechodový můstek jsem před dosazením obtisknul obtiskem.

Po nanesení žlutého pruhu jsem nožíkem jen vyškrábal otvor v obtisku. Jde to lépe, když je obtisk ještě vlhký od vodičky, např. od Hypersolu.

Zpět už je možné osadit i horní přechodový měch, a osadil jsem obtisky větracích mřížek. V novém laku se původní naznačení mřížek ve střeše v podstatě ztratilo a bylo velmi vhodné mřížku zvýraznit. K sehnání jsou mřížky samostatně na eshopu.

Takto tedy před nanášením nápisů. Až to bude s pluhy, bude to dobré.

Podle pruhu je vidět, že i když se bedny světel a světla zdají velké, není tomu tak. Pruh má reálných 300mm a bedny se do něj vejdou přesně. A světla vyplňují bedny od kraje ke kraji. Vše odpovídá skutečnosti. Nějak jsme v TT z odlitků zvyklí, že světla jsou menší než bedny a bedny jsou menší než mají být, ale je to jen nějaké zažité historické „nakoukání“ podobně, jako u 810 LPH.

Zkušební souprava rychlíku, bude to vypadat dobře. Opět se projevuje širší skříň a to tím, že je čelo takové roztažené, aby se to tam celé nějak uplácalo, takže to odpovídá „tak nějak zhruba“. Všimněte si, jak se střecha obohatí těmi obtiskovými mřížkami u obou vozů.

Obtisková sada obsahuje černé pruhy na rám, žluté pruhy na pluh, žluté pruhy na pás kolem světel, střešní mřížky, dále 2 sady tabulek pro 853 014 a 026 (obě polomáčené bez červeného podstřešního proužku) a 853 017 pro „ekolak“ (60cm krémový pruh kolem skříně). Z obtisku lze tedy vytvořit 3 různé modely ve 2 odlišných nátěrech. Obtisky na rám jsou vždy bílé, označení vozové třídy je připravené v černé i bílé variantě.

Osazené obtisky tabulek, loga ČD, popisů na rám a dalších. Hned to vypadá úplně jinak.

Druhá strana. Umístění tabulek a log ČD se může lišit kus od kusu, takže je potřeba si podle fotek vybrat předem.

Pokud je potřeba doretušovat drobná místa, pomůže ostré párátko nebo například špendlík.

Opravený prostor světel, a vlastně konečná obtisknutá verze.

Část hlavních popisů.

A část pohledu na čelo s návalky. Toto čelo je pro mě to typické pro Hydry, kde to musí prostě „ladit“.

Kdo hledá návod na obtisknutí boku vozu, tak zde nejlepší pohled.

Při osazování oken se mi setřelo pár stříbrných rámů oken. Celkem známá vada modelů MTB. Okna jsou mastná, a potisk na nich prostě nedrzí. Koupil jsem stříbrnou fixku, kterou to jde celkem opravit.

Fixy stojí od 40 do 80 Kč a dají se využít i na natírání reflektorů nebo klik. Určitě doporučuju do výbavy pořídit. Koupeno v běžném papírnictví.

Pohled na detaily – obtisky, větráčky, rámy oken.

A pohled na čelo. Za mě to je v domácích podmínkách slušné.

Pohled na celý motorový vůz.

Takto vypadá vůz bez dosazovacích doplňků.

V doplňcích jsou madla, ale také bandážovaná náprava, schůdky do salonu i do služebního oddílu.

Nalepené schůdky a natřené hrany žlutou na hranách. Podvozky nehnané jsou opatřené otvory pro vlepení schůdků. Jediná nevýhoda, že schůdky se pak otáčí s podvozky.

Na druhé straně schůdky napevno k podvozku – jedny do prostoru pro cestující a jedny do nákladového prostoru.

Motorák osazený i madly, vše natřeno žluté – asi hotovo.

S dosazenými doplňky to vypadá ještě o úroveň výš, určitě je vhodné je z krabičky dosadit.

Je z toho Hydra podle mých představ.

Nejtypičtější pohled na čelo. Světla jsou stále příliš blízko sobě, ale v žlutém pruhu to nebije tolik do očí.

Madla je potřeba vždy zakrátit podle hloubky vsazení – nejlepší ve všech případech osazovat na sestaveném modelu, aby se dala zjistit možná hloubka zapuštění.

Hotovo. Takhle, kdyby to MTBčko prodávalo, bylo by to úplně o něčem jiném.

S výsledkem samozřejmě spokojený nejsem, ale to je správně 🙂

Nátěr celkem solidně skryje tu vadu předních světel, světla se do pruhu dost schovala a jejich špatné umístění tolik nebije do očí.

Pohled na rozmístění obtisků kolem prostoru pro cestující.

A následuje klasicky pár fotek na kolejišti. Ke konci života se vozy 852/853 objevovaly i solo na osobních vlacích.

S vozem Bn už tvoří jakýsi rychlík do menšího okresního města.

Pro menší (a nejmenší) kolejiště ideální kombinace – dva vozy a rychlík je na světě.

Vůz v ověřovacím provozu.

Vždycky jsem měl radši stranu s návalky, ta černá k celému čelu ladí.

Motorák právě přivezl rychlík, zatímco osobní vlak je připraven k odjezdu.

Pořád se mi moc líbí, že upravené vozy jsou na kolejišti skoro k nepoznání od továrních, a jejich soužití na jednom místě je bez problémů.

Samotný motorový vůz byl v provozu vždy spíše výjimkou. Je to i trochu smutné, že elitní motorové vozy, vozící motorové expresy jako Vindobona, skončily na lokálkách skákajíc mezi zastávkami.

Často se vozy vyskytovaly s přípojáky řady 020. Odstíny RAL vycházejí světlejší, než je barva vozu 020.

Teď je z toho naopak pěkný osobák.

Kdysi jsem přesně v takovém vlaku zapomněl batoh s oblečením, to mi bylo asi 8. Vystupovali jsme v Pikovicích, když vlak dojel do Čerčan, už tam batoh nebyl…

Pokud byste ho našli, dejte vědět 🙂

Jízdní problémy se vyskytly u nehnaného podvozku – vůz je na jeho straně poměrně lehký a bude chtít přitížit, protože podvozek vyskakuje na trase z Budišova do Měchenic na spojení dílů, kde je spoj v oblouku.

Střecha si o patinu přímo říkají – až budu časem patinovat motorové a přípojné vozy, bude samozřejmě na řadě také.

Vjezd do Měchenic. Motorák je pro R310 už dost dlouhý a je tady potřeba respektovat rozměrové kompromisy.

Křižování dvou osobních vlaků ve Vraném, aneb Pacifik v plném proudu.

Když by se vám přebarvení líbilo a chtěli byste si ho taky provést, tak jsem si na Hydru udělal vlastní aršík obtisků (i když vím, že k sehnání jich je několik) a rád nabízím, je k dostání na e-shopu.

Je zde na výběr pro polomáčenou verzi mezi 853 014 (Trutnov) a 853 026 (Praha). Obě bez červeného proužku nad okny, obě původní rychlíkové Hydry M296.1. Číslo na přání samozřejmě není problém upravit, pokud by někdo chtěl. 4 vylepšené větračky na střechu budou součástí 🙂

Obtisky TT můžete zakoupit na e-shopu MojeTT.cz >>>

Obtisky H0 můžete zakoupit na e-shopu MojeTT.cz >>>

Jeden myslel na “A zase ta Hydra – ČD 853 026 jako přestřik MTBčka

  • Opět dobrá práce 🙂
    Až na ty světla . Pořád si na to nemohu zvyknout. Ty čela jsou fakt nepovedená. V krémové nebo v červené barvě se tento nedostatek ztratí , ale bohužel ve žluté barvě se naopak zvýrazní. Je to daň za to , že člověk chce mít ve sbírce i něco jiného než mu nabízí výrobce. Ale ten lak i obtisky za mně jednička.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..