Osobní vozy

Zapomenutý jídelák – ČSD BRa ze Studénky

…a trocha historie o jídelních vozech. Zase jeden z projektů „už mám všechno svoje určitě hotový, tak se zabývám blbostma“. V roce 1970 byly ve Studénce, po sérii vozů BRam, vyrobeny čtyři vozy BRa pro běžný rychlíkový provoz. Zvenku lze vozy rozeznat vlastně jen zeleným nátěrem, o to cennější je ale pro provoz na kolejišti. Jedná se o plnohodnotný jídelní vůz, který lze zapojit do běžné rychlíkové soupravy s vozy typu Y nebo s vozy z Tatry Smíchov.

Vozy podezřele brzy přešly jako obytné pod různé TSS a EŽ. Z jejich skříní jde už v té době jen těžko vyčíst / odhadnout, že to byly původně vozy BRa. Lze je tedy využít jen pro provoz 70. let.

Impulzem pro model bylo uveřejnění první skutečné fotky, kterou jsem kdy viděl, na webu MTB v sekci H0, kde vůz připravují do výroby. A tak jsem vůz převedl do úpravy vozu BRam změnou obtisků. (Foto reprodukce z knihy Osobní vozy ČSD II. 1939-1992, k zakoupení zde)

Cenné kompletní info o vozu z webu www.alanbutschek.cz.

Konstrukce těchto čtyř vozů je odvozena od přípojných jídelních vozů řady BRam. Liší se od nich prakticky jen doplněním průběžným vysokonapěťovým kabelem a parním potrubím. Nátěr skříní těchto vozů byl zelený.

Od GVD 1971/1972 tyto vozy podle dostupných údajů zajížděly z Prahy do Mnichova.
Ze vzpomínek pamětníka: vozy zajížděly do Mnichova a Frankfurtu, pravděpodobně až do GVD 1976/1977. Turnus byl stavěn pro 2 až 3 vozy. Nejvíce se používal vůz 003, neboť vůz 002 byl odstaven po nehodě a vozy 000 a 001 se nacházely často na opravách v Praze-Bubnech. Za chybějící vozy zaskakovaly vozy řady BRa (Smíchov), výjimečně WR. Od GVD 1977/1978 byl jeden vůz přemístěn do dom. st. Most a turnusován do Liberce, pravděpodobně ještě včetně GVD 1979/1980. Za zprostředkování informace děkuji Martinu Zedníkovi.

Vozy 000, 001 a 003 byly z provozu vyřazeny již v 70. letech. U vozu 002 došlo v roce 1971 vlivem násilného poškození k jeho odstavení, načež až v roce 1980 byl opraven a uveden do provozního stavu. V provozu však vydržel jen krátkou dobu a revizí o rok později již neprošel.

Je otázkou, proč vozy BRa byly v provozu tak krátce a ještě tak nespolehlivě, když stejné vozy BRam sloužily podstatně déle a po rekonstrukci interiéru vpodstatě do roku 2022. Pro modeláře každopádně škoda. K přestavbě se samozřejmě použije standardní přestavbová bočnice na BRam, celá stavba je shodná.

ČSD BRam – když MTB Vindoboně něco chybí

Po nalepení bočnice se samozřejmě bude postup lišit.

Odstíny jsem zvolil tradiční – RAL7005 pro šedou střechu a RAL6005.

 

Tovární fotky dávají tušit, že odstín zřejmě dost odpovídal – rozhodně více, než vozy z Bautzenu, které byly mechově zelené.

Na střechu jsem umístil „původní“ kulaté větráky (v přestavbové sadě jsou i kulaté i hranaté).

Kompletní vůz připravený na obtisky.

Zkušební projetí na kolejišti – klíčové bude výsledné vyznění s vozy Y – jestli vozy MTB nebudou tvarově moc odlišné a odstíny moc jiné.

Obtisky jsou jen velmi mírně upravené z vozu BRam, číslo jsem zvolil 003 – ostatně, jezdilo asi nejvíc.

Rozmístění obtisků se opět neliší od BRamu.

Rám vozu je opět černý.

Strana kuchyně.

Druhá strana vozu. Na spodek vozu jsou opět doplněné bedny.

Po zasklení, vrácení doplňků, dolepení schůdků a zábradlí je vůz hotový.

Proč je tenhle vůz řady BRa zajímavý? Je to alternativa k nepočetnému sortimentu jídelních vozů ČSD v TT. V 60. letech byl vozový park jídelních vozů ČSD složený z předválečných typů, dále pak z vozů BRa z Tatry Smíchov a vozů WR z Bautzenu (vyrobeno 1959-1960). Tillig nabízí z třetí epochy jen předválečný vůz WR 497 (kat. č. 16972), což je nějaký německý meziválečný vůz v majetku ČSD. (Zdroj: https://www.malemodely.cz/produkty/jidelni-vuz-16972)

Pro roky cca 1965 – 1970 je možnost sehnat v TT dále také WR v modré barvě, což je další vyloženě freelance model se vším všudy s označením epochy III, tedy jen do konce 60. let.

Číslo je smyšlené, barevné provedení odpovídá vozům z Bautzenu z 50. let, ale tvar skříně je modernější. Takový vůz jistě ve skutečnosti nikdy neexistoval. Skříň vozu typu UIC-X (delší, než 24,5 metru) a další a další rozdílnosti.

Vůz BRa ze Studénky nebo ze Smíchova tak poslouží v reálné soupravě více, než ten modrý WR od Tilliga. Na fotce právě BRa ze Smíchova ještě pro III. epochu. (Zdroj: https://ttmodelar.eu/)

Vůz BRa ze Studénky je první, který už má z jídelních vozů z výroby UIC označení a není možné ho použít pro třetí epochu.

Další vývoj jídelních vozů následoval zhruba odspodu – tmavě modrý vůz pro epochu III (do konce 60. let), dále zelené vozy pro epochu III nebo IV (BRa Studénka jen IV, Smíchov III i IV), a další WR z Bautzenu, dodané také v roce 1969-1970, byly zřejmě z výroby již modré s UIC označením (pro ilustraci jsem použil vůz WLAB ve stejném barevném provedení).

Od roku 1978 se začaly dodávat vozy WRab, což byly teprve vozy typu UIC-X. Snad více by tomu modrému vozu Tillig slušela epocha IV, než III. Tím by se posunul na druhé místo shora. Dalším typem byly až vozy WRmz v 90. letech. Myšlenka, se kterou si už dlouho pohrávám, je přestříkat jeden WLAB na WR – nebude to o nic více či méně freelance model, než ten WR od Tilliga.

BRa ze Studénky tedy řadit jedině s vozy zelenými s UIC značením do IV. epochy, přednostně pro soupravy 70. let.

Na začátku 70. let byly ještě vozy shodně popisované žlutým písmem s mezinárodními popisky v řadě nad okny, ať to bylo staré nebo nové značení vozů (epocha III nebo IV). Až snad někdy v 80. letech se zrušilo nadokenní značení a přešlo se na piktogramy.

Zde vůz WR Tillig v soupravě mezinárodního rychlíku na konci 60. let.

Modrá barva ho činí velmi atraktivním do soupravy, protože pořád máme nějak zafixováno, že modré = jídelní a lůžkové. Ale ten vůz je prostě čistá fikce.

Výměna za vůz BRa – vůz splyne se soupravou, ale vlastně do ní patří. Zde mix vozů III. a IV. epochy, tedy rychlík někde na sklonku 60. let.

Sourodost soupravy trochu kazí barva střechy, TIllig má střechu výrazně světlejší a už jsem někde jinde zmiňoval, že odstínu šedé střední to rozhodně neodpovídá.

Vozy ze Studénky se liší jiným (nižším) tvarem střechy. Takto ale ty soupravy jezdily skutečně namíchané.

Co je ovšem esteticky nepěkný detail, je tvar střechy Tillig vs. MTB – tvar by měl být víceméně podobný, oba vozy jsou podle normy UIC-Y, jen MTB by mělo být na vršku více sploštělé.

Tady je ale MTB hodně „vypouklé do strany“, zatímco Tillig se hned tvaruje směrem ke středu vozu nahoru. Svou roli hraje i to, že MTB je o něco širší než Tillig.

Na rovném úseku se rozdíl trochu srovnává.

To stejné zde – šířka vozu MTB (vlevo) je na blízký pohled znát.

Na vzdálený pohled se zdá rozdíl v šířce relativně snesitelný.

Pohled na vůz ze strany kuchyně.

A pohled na vůz ze strany chodby.

Stále je to pro 70. léta dobrá volba, pokud někdo hledá reálný jídelní vůz – protože vlastně nikdo z výrobců takový nikdy nenabízel, až teď Igra starší BRa.

Tím jsem si odškrtnul jednu specialitku, která ale může částečně zamíchat některými soupravami na nejednom TT kolejišti v pozitivním slova smyslu. No ne?!

Kdo by měl zájem o „další“ vozy ze Studénky, tak byly po vozech BRa vyrobeny 2 prototypy vozů Bai se skříní shodnou s vozy Baim, tedy 11 oken a nízká střecha, velkoprostorový oddíl. Vozy byly určeny pro osobní vlaky vedené lokomotivou, určitě byly také zelené se žlutými popisy. Pro takový vůz by stačilo přestříkat současné Baim MTB bez dalších úprav na zeleno. Od vozu inv. č. 002 (třetí vůz) byly vozy již s vysokou střechou, a na ty zatím rozumné řešení skříně neexistuje. Bylo by super, kdyby alespoň MTB do budoucna tyto vozy zpracovalo (v H0 už se chystají), protože jich na našich tratích jezdilo přes 500 kusů a daly by se z nich stavět skvělé osobní vlaky. Pořád se ale jedná o vozy ze stejné rodiny s mnoha stejnými vzhledovými prvky. Následující foto je vůz sériového provedení Bai/Bt s vyšší střechou (shodná s vozy Y z Bautzen) ze Studénky, zdroj: https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CZ/CD_Bt.php)

Obtisk je k zakoupení samostatně na e-shopu.

Obtisk jídelního vozu ČSD BRa

A leptaná sada zde:

Sada pro přestavbu vozu ČSD BRam / BRa

9 komentářů: „Zapomenutý jídelák – ČSD BRa ze Studénky

  • Díky za super článek a za nádherný model, který MTB už H0 kářům nadělilo a snad by se mělo časem dostat i na nás. K vozu BRa mám malé doplnění z jejich nasazování. Vozy jezdily v jakémsi oběhu Praha – Frankfurt – Praha – Varšava – Praha – Mnichov – Praha, přičemž na ramenech do Mnichova a do Varšavy jezdily každý druhý den na střídačku. Do Německa jezdily na střídačku proti západnoněmeckému vozu BRbumh-282 v barvách Kakadu (půl červená, půl zelená, ta zatím v TT neexistuje, v H0 ho vyrábí ACME), do Polska proti půlhospodě WARS (viděl jsem jí jako lept v Polsku). Na spoji z Prahy do Varšavy s nimi jezdily Bobiny PKP s velkýma světlama (MTB). Mnichov a Frankfurt ještě tahaly Albatrosy. Minimálně jeden BRa dodnes existuje, stává v Lovosicích u obchodu LIDL v místě původního napojení tratě od Úpořin.

  • Pěkné. Takže vlastně se stačí hecnout a udělat bočnice WR v TT na vůz Tillig nebo Kuehn a bude vymalováno. Optimálně i s laserem řezaným interiérem a pak zvětšit do H0 🙂

  • Když už jste u těch specialitek, takový SR ČD Cargo, který je původem BRam by taky mohl být zajímavý 😀

  • Spíš se mi líbí v té červeno-bílé starší variantě. Ale radši se soustředím na věci, které mají v provozu na kolejišti nějaké využití 🙂

  • Jenomže tohle je právě freelance Tillig-strupp na bázi WR 61 DR. U ČSD nic takového nebylo. ČSD měly buďto starší WR 59, který by se dal s trochou trpělivosti vysochat právě z tohoto freelance modelu za použití šedesát let starých čel modelu vozu AB4üpe-56 od Zeukeho, a nebo novější WR 69 a WR 74 se skříní typu Y. Ty dělala kdysi firma Modely Mašinek jako lept a taky jsem to mladší WR 74 viděl jako 3D tisk.

  • Kašírovat WR 61 jako WRRm z roku 76 je kravina. WR 61 je až na podvěsy a čela prakticky totožný s WR 59 a ten má mnohem blíž k o dvacet let staršímu Schürzenwagenu WR 38, než k mnohem mladšímu WRab 78. Vagon WRRm / WRab mám z leptu Kuber a nevypadá vůbec špatně. Je to je skříň tvaru X, tedy oku lahodící spíše s vozy Amee, Bmee, BDmee(r), Bymee a BRcm.

  • a jinak se dá přepracovat i vůz BTTB bočnicemi od DK model a vypadá to taky parádně,kdo by nechtěl ničit nový vůz a provozuje pouze tzv.staré vozy,jako já

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..