Recenze

Roco kupuje Kuehn: konec velkého TTčkového dobrodružství

Na ten obrázek od kamaráda jsem zíral úplně nechápavě: evidentní Kuehnova Béčka, ale v katalogu Roca. A bardotka, brejlovec… Není to HO? Ne, asi není, tak co to proboha je? Myslím, že ten pátek byl pro spoustu fandů TT v něčem srovnatelný s 11. zářím 2001. Taky si pamatuješ, co jsi zrovna dělal.

Ale pokud vás ta zpráva ještě nezasáhla: 29. září 2023 se v podstatě naplnila historie modelů značky Kuehn. Formy, technologie a projekty kupuje Roco a první modely z nich zařadila do katalogu na rok 2024. V tomhle textu si zkusíme rozebrat, proč se to vlastně stalo a co to bude znamenat pro celé TT. Protože tahle zpráva je možná největší událost poslední dekády.

Abyste chápali: značka Kuehn nebyl žádný korporát s desítkami a stovkami zaměstnanců. I když kvalita (valné většiny) produkce by k té představě mohla svádět. Ne, Kuehn, to byl v podstatě Torsten Kühn s manželkou. A od českých garážových výrobců ho vlastně odlišovala jen jedna hlavní věc: zapojení externistů. Pokud je mi známo, výrobu zajišťovaly manufaktury v Číně. Zní to možná jako nějaká hračkárna, ale ty firmy existují, jsou docela velké a už roky dodávají třeba americkým značkám v HO a podobně. Kdo projektoval samotné modely a formy, těžko říct, napovídalo se leccos.

Tenhle model dokázal dostat na trh špičkové modely za velmi rozumnou cenu, měl ale svoje úskalí. Mnozí ještě pamatujete problémy prvních brejlovců, které dostaly nevhodné šneky a následné cukání se řešilo hromadnými výměnami podvozků. No a ty samozřejmě musel nejdřív někdo v Asii vyrobit, zabalit a poslat kontejnerem do Evropy, což trvalo, stejně jako následná výměna u prodejců.

DSC_0202

Který to byl vlastně rok, 2011? Tehdy se sešly během pár měsíců na trhu brejlovci od tří výrobců (MTB, Roco i Kuehn) a vlastně tím začala nová éra českého tétéčka. Brejlovce už jsi najednou nemusel sochat z odlitků nebo shánět na burze. Prostě najednou byly v eshopech. Na ceny kolem tří tisíc jsme sice mohli tehdy nadávat, jako ostatně na jakékoli ceny, ale vlastně tím začínalo první zlaté období.

Kühnovi brejlovci se zjevně na vyhládlém trhu prodávali víc než slušně, takže se později dočkaly lepších převodů a mírného vytunění formy a hlavně následovníků: bastardi, bardotky, bizoni a k tomu české mutace východoněmeckých vagonů. Dalo by se říct, že Torsten Kühn byl první cizozemec, který rozpoznal klíčovou informaci: že drtivá většina TTčkářů (a peněz od nich) dlí někde mezi Hannoverem a Košicemi. Ne na Balkáně, ne v Itálii, jak by se člověku mohlo zdát třeba z katalogů firmy Tillig.

Zároveň u Kühnů pochopili i druhé specifikum českého trhu; nepochybně i díky vydatnému přispění Davida Struppa, který část produkce objednával formou limitek: jsme barvičkáři. Odkaz barevné revolty na skutečné železnici 80. let – a doslova masové anarchie 90. let. Zůstává v nás modelářích dodnes zasunutý a je to samozřejmě moc dobře. Právě to žene celý koníček dopředu a plní naše vitríny. (Zdroj: https://www.vlaki.cz/katalog/model-010224-00003257)

Zároveň ale mělo nakupování Kuehnů nádech dobrodružství. Motorák RS1 byl ohlášený v roce 2012 a na trh se dostal v roce 2017, podobná cca. pětiletá prodleva se opakovala i u prvních bardotek. A tohle čekání je možná snesitelné pro hardcore sběratele, kteří chtějí ten nejlepší model na trhu, klidně si na něj počkají a když najednou připlave kontejner, jsou ochotní a schopní za celou sadu pěti provedení naráz vysolit půlku průměrné mzdy.

Ale taky to pro spoustu modelářů únosné není. A i díky tomu se pořád prodává za slušné ceny i dávná burzovní produkce, i díky tomu se tu rozvinula do takové šíře produkce domácího MTB. Protože když se blíží Vánoce nebo narozeniny, nechceš manželce nebo tátovi vysvětlovat, že kýžený model, který ti má koupit, bude někdy v příštích pěti letech a na pultech vydrží stěží dva měsíce, než se vyprodá. Prostě potřebuješ nějakého brejlovce tady a teď.

Navíc přišel Covid. Zasvěcení popisovali, že Torsten Kühn po zkušenostech s první sérií létal přebírat hotové série do Číny osobně, jenže lockdowny a navíc i jeho zdravotní problémy to neumožňovaly. Do toho přišly uzavírky továren, výpadky v logistice a v posledních letech i nedostatek Číňanů, schopných a ochotných za tamní dělnické mzdy tuhle piplačku dělat. Kruh se začal uzavírat, od té doby vlastně přišly na český trh jen prototypy brejlovců a pár vagonů. Uživí tohle firmu, byť malou? Sotva.

Zvěsti o prodeji sice letos v létě proskočily na německém TT Boardu, ale těžko říct, jestli to byla jen spekulace, nebo opravdu někdo něco věděl. Ani čeští prodejci o konci modelů Kuehn nevěděli doslova do poslední chvíle. Proto taky ten úlek a zmatené reakce. Že se slibovaná série bardotek a brejlovců konat nebude, to se potvrdilo až skoro po týdnu.

Malá odbočka: v době psaní tohoto textu nebyla ani žádná oficiální reakce od Davida Struppa, kterého to muselo zasáhnout vyloženě nemile.

No a co to znamená pro celé TTčko? Roco je korporát. Už svým návratem do TT ukázal, že si všímá toho našeho „výchoďáckého“ trhu i faktu, že na něm leží docela dost peněz. Tisková zpráva Roca mimochodem počítá s tím, že právě díky akvizici Kuehna vzroste celé firmě roční obrat asi o 2 miliony eur. Když si to přepočtete na ceny a odečtete marže a další, je to tak 15 tisíc modelů lokomotiv nebo 50 tisíc vagonů. A můžete si vsadit, že prakticky všechny skončí na severovýchodě Německa, v Česku a na Slovensku – tedy na území, kde žije tak 30 milionů lidí. Statisticky: jeden vagon na každou vesnici s 600 obyvateli. Ano, TTčko je tu fakt hodně zažrané pod kůži.

A právě TT jako takové by z téhle změny mohlo vytěžit nejvíc. Roco je korporát, potřebuje vykazovat obrat a na rozdíl od garážových firem má vlastní výrobní kapacity, a to i v Evropě. Dá se čekat, že dostupnost Kühnových špičkových modelů se zlepší a táta se synkem si je před Vánoci na pultech prodejen bude moci najít celkem spolehlivě. A možná to bude právě to, co rozhodne o tom, že panel budou stavět v téčku a ne v hánule.

Zřejmě trochu vzroste cena, ale prozatímní předobjednávky nejsou nějak zásadně mimo dosavadní obvyklé ceny.

Asi budou daleko dostupnější vagony, které se logicky při přepravních nákladech z Asie tolik nevyplácely.

A snad konečně se dočkáme kompletního sortimentu Kuehnových kolejí, které lákají na modelovější výšku kolejnic, ale jaksi jim už roky chybí byť jediné křížení.

Ale nejsou to jen pozitiva. Pokud se nepletu, Roco od svého návratu do TT nenabídlo od žádného modelu lokomotivy víc než dvě nátěrové verze ročně, a to ještě jen pro německý trh. Takže zapomeňte na pět nátěrových verzí naráz. Bude nejspíš jedna od každé formy, takže jeden brejlovec, jedna bardotka, jeden bastard. A spíš obecnější, standardní nátěry, unikátů spíš málo. Tak to ukazuje i katalog na rok 2024.

Zdůrazněme: na rok 2024. V eshopech se objevují protichůdné informace, kdy že doopravdy budou, ale vypadá to na zhruba třetí čtvrtletí roku 2024. Tedy až za rok, když se nic nezkomplikuje. Převoz technologie taky nebude bez rizika. Ostatně, nebyla by to první forma brejlovce, na kterou se záhadně zavřela voda a už z ní nic dalšího roky nevylezlo. Zrovna Roco o tom něco ví.

A poslední zajímavá věc: vliv na bazarový trh. Schválně jsem hned po té ohromující zprávě sledoval české i německé bazary. V roce 2021, po ohlášení návratu Roca do TT, tam dost spekulantů „najednou“ začalo prodávat všechny ty Taigatrommely a Ludmily za 300-400 eur – v naději, že se ještě najde někdo, kdo po něm za tu „nedostatkovou“ cenu touží a nebude vědět o tom, že to dlouho nepotrvá.

Teď? Jen pár výstřelků. Zdá se tedy, že hlavně barevné specialitky od Kuehnu budou v dalších letech právě oním svatým grálem sběratelství, který se prodává jen v nouzi největší a za tomu odpovídající cenu.

Nostalgik by řekl – nebylo nám vlastně za času odlitků a mosazi líp? Odpovědět si může každý sám, jen doporučuju za ty burzovní výtvory zapojit co nejvíc starých rychlíkáčů od BTTB.

11 komentářů: „Roco kupuje Kuehn: konec velkého TTčkového dobrodružství

  • Věcné, stručné, jasné. Díky za pohled! I pro mě to bylo překvapení a souhlasím, že je to v TT jistý milník. Jsem cca ze 60 % rád za změnu. Kuehn byla posledních několik let na pokraji agonie. Termíny tragédie (když vůbec něco přišlo), šířka sortimentu ve fázi „doprodej“. Vlastně jsme se nikdy nedočkali spousty modelů (např. BDs v Najbrtu a další), které by bylo potřeba pro doplnění řad existujících modelů. Ta firma, kdyby existovala v TT dál, tak bychom jen smutně koukali na fotky modelů, které už nikdy neuvidíme. Kuehn měl nulový zákaznický a reklamační servis, nulový sklad náhradních dílů (podle mě kanibalizovali archiv modelů, nebo s reklamací takticky měsíce mlčeli). Jak vždycky zmiňuju – Kuehn je firma, kde nejvýraznější položka na úvodní stránce webu je, kdy má firma prázdniny. Přechod pod Roco je příslibem, že se stabilizuje na dalších 10-20 let dodávka TT modelů a že TT nevymře, kdyby třeba Tillig padnul (a podle zvěstí k tomu nemá úplně daleko). Věřím, že Roco si po Zamračených a 810 v H0 ověřilo, že kupní síla na české vlaky je dostatečná, a ví, co v TT dělá. Roco si ale musí projít třeba celý TT-board, posbírat kritiku na Kuehn produkty za posledních 10 let, a něco s tím ihned udělat, jinak ani Roco moje peníze moc často neuvidí. U poměrně dost modelů se dá najít nějaký technický problém, proč ty modely jsou dobré spíš do vitríny. Krátké kinematiky na Zamračených, kdy neprojedou s „vlastními“ vozy Bmto oblouky. Rozpadající se výhybky (z posledních dodávek se z 10 kusů 8 rozpadlo). Firma „digital“ v názvu, a nikdy neuměli udělat rozumné osvětlení modelů – tady jim ujel vlak už před 10 lety a nikdy nepřišli vlastně s žádnou inovací, aby šlo třeba spínat jen reflektor extra, což je už totální standard. V roce 2023 dodá na trh Bastardy, kde si uživatel musí odpájet 3 prvky, aby mohl digitalizovat. Není schopen nabídnout např. výměnu desky, protože model je jednou vyrobený a nemá pod kontrolou dodávky ND. Dále chyby v potisku (velikost loga ČD). A další a další. Pokud si Roco ponechá existující výrobní kapacity v cizích továrnách a bude to bouchat 1:1, obávám se, že ty modely budou nadále hlavně hezké. Snad nemám pravdu a v tomto ohledu dojde k výraznému zlepšení. Pro mě je třeba lepší u Tilliga nechat dvakrát za rok 6 tisíc za 1 loko a 2 vozy z novinek, než nechat u Kuehna 20 tisíc najednou, protože najednou přijelo 8 druhů lokomotiv, a musí se koupit, protože zítra nebudou. To šílenství, kdy bastardi stáli přes 10 tisíc, snad utichne. A že nebudou nátěry, kterých jezdil 1 ks? Asi mi to nevadí, dokud chybí to základní…

  • Tenhle článek beru hlavně jako takový osobní dojem (ačkoliv se to čte hezky a jsem moc rád za nového přispěvatele). Jako „insider“ tam vidím pár nesrovnalostí, některé věci se děly a dějí trochu jinak, než to vidí autor. Možná už mě obor naučil, že některé věci tolik neprožívám, takže v celé akci neshledávám takové drama. Ale fakt je ten, že i když sem tam nějaké zvěsti prosákly, když jsem minulý čtvrtek viděl Torstena Kühna ládovat jeho modely do vitríny stánku Roco na lipském veletrhu, v hlavě mi bleskla poučka „a když už se Kelišová něčemu divíte, tak aspoň zavřete hubu“ 😀 Z posledních let to vypadá, že to Kuehn docela flákal. Fakt je ale ten že za relativně krátkou existenci za ním zůstává poměrně slušné portfolio lokomotiv, vozů i kolejiva. A prakticky všemi počiny určoval nové kvalitativní standardy. Jsem rád, že formy nezapadnou prachem a u Roca se dočkají dalšího využití. Nebude to asi kdovíjaká kadence, ale bude alespoň pravidelná a spolehlivá. To je asi tak jediná věc, kterou zatím můžeme o téhle akci říct. A snad můžeme doufat, že tímhle krokem chce Roco definitivně zařadit TT jako rovnocenného souputníka H0 s pravidelným vývojem nových modelů…

  • Já si myslím, že z dlohodobého hlediska na tom jako TTčkáři spíše vyděláme. Je jak pro mnohé z nás, tak hlavně pro ROCO udržitelnější udělat ročně jeden, dva nátěry od modelu a další rok zase jiné…. systém Kuehna všecko najednou a pak xx let nic… to nedávalo moc smysl.

  • Naprostý souhlas s VoVo. Ještě bych doplnil, že to co Kuehn vypustil jako poslední křeč je poměrně tragické. Snad každý má s modelem nějaký problém. U mě konkrétně Bizon. A pokud někdo pláče, že zmizí rozmanitost pak ať se podívá, že většina modelů byla jen na papíře. Kdo to sledoval, viděl, že Kuehn bral ještě před dvěma měsíci objednávky na bardotky, přičemž musel vědět, že je není schopen realizovat. Za dva roky nebyl schopen dodat jedinou 810/M152 i když už o 2 roky dříve avizoval novou formu. Přitom je evidentní, že mu velcí výrobci dávali bezmeznou šanci tím, že nikdo nevyrukoval s Bastardy.

  • No – někde šla hláška, že subdodavatel dílem poničil a dílem nechal obstavit formy a firma Kuehn nebyla schopna vyděračům platit výpalné. Jde o trik obvyklý v autoprůmyslu, ale tady to zkoušel subdodavatel výlisků ochranných masek za covidu – než mu to rozmluvila krajská zásahovka.

  • Tu „hlášku“ jsem psal já a informaci o pozadí sporu o formu na Baafx mám od jednoho českého obchodníka, kterého znám přes dvacet let. Taky mi potvrdil to, co v článku píše Honza Beránek o Tilligovi.

  • Dovolím si s článkem trošku polemizovat. Jednak je založen převážně dojmy nikoliv fakty. A zároveň si dovolím poznamenat, že právě na něm je vidět, jak je lidská paměť krátká a “ vymazává “ špatné položky. Vezmu tu polemiku od začátku článku.
    Informace, že Roco koupilo Kűhna byla zveřejněna ve čtvrtek 28. září ( a ten den byl zveřejněn i Neuheiten od firmy Roco s modely od Kűhna ), nikoliv v pátek o den později, nicméně někteří obchodníci to věděli týden předem ( viz fb jednoho z nich ). Ale budiž, nebudeme se hádat o jeden den, to není úplně podstatné.
    Kvalita výrobků. Ano stalo se, že si firma neohlídala kvalitu a na trh pustila zmetky s dvouřadým šnekem, místo jednořadého. To se může stát. Bohužel. Ale na rozdíl od jiné firmy, se k problému postavila čelem a podvozky vyměnila. Jiná firma = Roco, nám také naservírovala Brejlovce. Ale s mizernými motory, které si dělaly co chtěly. Na diskusním fóru u Daleckého se popsalo mnoho stránek co kdo zkusil a na co přišel. Onehdá jsem v Norimberku na veletrhu potkal tehdejšího obchodního zástupce pro ČR a SK pana Pokorného a říkal jsem mu o problému, o stránách kde se to probírá a i o řešení ( na které přišel můj kamarád, když zjistil příčinu ). Tehdy mi pan Pokorný poděkoval, že jde informovat firmu, protože si s tím nevědí rady. A za půl roku po stále se opakujících problémech, jsem se ve stejném vlákně dozvěděl, že někdo použil stejný postup ( zjistil příčinu, udělal řešení, zkontaktoval Pokorného, který mu řekl to samé ). Fakt skvělé řešení. A propos. Někomu Roco poslalo nový motor?…. Od té doby nekupuji lokomotivy od firmy Roco. Když se tak skvěle “ starají “ o zákazníky. Lhát si můžou někomu jinému. A teď schválně. Podívejte se kdo máte opačně na modelech náhon tachometru oproti podvozku? To se úplně v tichosti přešlo. A řešení je že rozeberete celý model. Teď už je to jedno, ale v době záruky? Kvalita od firmy Roco. To kdo má “ lepší “ model po vzhledové stránce neřeším. Každému se líbí něco jiného…
    Tillig a jeho pokrytí trhu. No mě spíš fascinuje jak je zase ta paměť krátká. Za dob BTTB jsme všichni držkovali ( a oprávněně ) že nejsou modely našich drah ( až na vyjímky ). No a co čekáte od modelářů z jiných zemí. Že budou dělat střední Evropu? Občas je potřeba vypustit něco co se úplně nezaplatí a třeba podpoří. To je součástí rozvoje firmy a možných dalších zisků. Obzvláště, když ty trhy jsou pravděpodobně bohaté. Kdyby občané NDR kteří se po jejich revoluci přestěhovali na západ a neukázali tamním obyvatelům TT tak doteď by se v bývalých západných zemí TT neuchytilo. Mimochodem to, že firma Berliner TT Bahn Zeuke za doby ředitele Parisela, mocně se snažící uchytit se na trhu v USA, tak to že neměla žádný model vyloženě US ( nepočítám několik stavebnic lokomotiv ) ji přivedlo ke krachu ( kromě dalších okolností )….
    Roco a TT. Jak úplně to s ním myslí vážně ukázalo před lety, kdy se na něj vyloženě vykašlalo ( napsal bych to jinak, ale jsem slušný ). A příčina? V závodě, kde se vyráběly modely TT ( Vietnam ) tak došla kapacita. Respektive jiné velikosti dostaly přednost… A proč, protože na jiných velikostech vydělají víc a rychleji. Bohužel….A ty managerské kecy o tom jak zvýšíme tržby a podobně, ty si můžou strčit za klobouk. Stejně jako tvrzení o tom, že si nekřížili výrobu jsou úsměvná, když pomyslím na oba brejlovce…
    Lepší dostupnost. No asi se to změní ( úmyslně nepíšu zlepší ). Budeme mít ( možná ) každý rok jednoho brejlovce, jednu barunu, možná jednoho bastarda. Teda pokud jiné velikosti nebudou potřebovat kapacitu fabriky kde se bude TT vyrábět. Ale jak si to představujete? Jako že Roco udělá fůru modelů na sklad? Tak takhle se už dávno v téhle branži nevyrábí…. Prostě firma má minimální počet výrobků a pokud obchodníci neobjednají, nevyrábíme. Nazdar. Nebo jste už všichni zapomněli na nevyrobenou ( tuším třetí ) verzi Sergeje? Údajně prý chybělo pár kusů aby se naplnil počet potřebný k zahájení výroby. A protože Roco je velká firma tak ty počty jsou vyšší, Kűhn byla menší firma tak počty byly nižší. To mimo jiné umožňovalo dělat i ty různé verze. A proto taky ty verze chodily všechny najednou. Protože montáž stavěla pořád stejný model ( akorát jinak pokreslený )… Takže až se vyprodá co si obchodníci naobjednali smůla, konec…
    A jestli táta koupí synovi H0 nebo TT? No nejvíc bude rozhodovat cena. Pokud PIKO je schopné udělat start set pod dva tisíce, tak na škatuli může být Tillig, Roco, nebo nevím kdo a je to jedno, protože za 3,5 tisíce vždycky TT prohraje. Dokud Tillig před mnoha lety dokázal dělat start set se třemi vozy Rosničkou, kolem kolejí a ovladačem za 1500, tak v Piku měli těžké hlavy co s tím a téčkaři přibývali rozhodně rychleji než teď.
    Daleko dostupnější vagony. No, když se vejdou do kontejneru tak ano. A tedy když se vyrobí…

    No nic musím do práce. Trošku jsem spěchal a nedopsal to celé. Tak třeba když budu mít čas a náladu tak to dopíšu.

  • Dle mého názoru se trh TT stabilizoval, včetně bazarového obchodu a jeho extrémních výkyvů. Jednoduše se dá předpokládat, co nás čeká. Roco si ověřilo zájem na reedici sergejů, Piko také vycítilo příležitost. Jen Tillig se mi zdá, že přešlapuje na místě a neumí nabídnout to, co komunita téčkařů chce. MTB vrhlo na pulty pomeranče a řekl bych, že kvalita, alespoň tímto modelem, šla hodně nahoru. Mám z tohoto vývoje celkem radost.

  • Anonymní příspěvek v 16:25 má v mnohém pravdu a zejména pak mezi řádky poukazuje na nepříjemnou skutečnost, že už téměř všichni „výrobci“ modelové železnice – snad s výjimkou Kresu a Hädla už jen vlastně přeprodávají produkci z Číny, Vietnamu a dalších zemí, ti velcí navíc ještě za cenu toho, že korporátem ROCO není možno protlačit od českého zástupce až po výrobce v Indočíně to, co si jsou schopní samodomo zajistit modeláři na diskuzním fóru. Skoro bych řekl že tento byznysmodel není dlouhodobě udržitelný trend a tím zdaleka nemyslím jen naše měřítko nebo jen náš obor. Je velký otazník, jestli se vůbec udrží Zeuke-BTTB-Parisel-původní Tillig-současný Tillig, nebo jestli znovu (počtvrté či popáté a nedejbože už definitivně?) nezkrachuje, protože pak by fůze Roco-Kuehn – za předpokladu obnovení výroby a odstranění přede mnou už popsaných vad typu osm výhybek z deseti nefunkčních – mohla znamenat, že by Roco mělo jako jediné na trhu kompletní sortiment.

  • Sice TT sleduji zpovzdálí, ale u Roca bych moc předem nejásal. Obnovili program TT, ale i v H0 nějaký extra rozmanitý sortiment Zamračených a Brejlovců není, a jak jsou dlouho na trhu.

    Mě překvapilo Piko, v jak rychlém sledu přišli s různými variantami Laminátek a tam se ubírá má naděje nejen v H0, ale i v TT.

    Nevím proč, ale vzpomněl jsem si, jak HP převzalo firmu Palm (výrobce kapesních počítačů a smartphonů) a za pár let bylo po ní i jejím sortimentu. Jasně, jde o elektroniku a ne modely, ale mám vážnou obavu, že velké koncerny se chovají dost podobně bez ohledu na to, co produkují.

  • Auf einer Seite finde ich ja die Übernahme gut von Roco, da die Modelle weiterleben. Aber wie lange….wie es Roco gezeigt hat, wie schnell man TT eingestellt hat.
    Ich finde es schade, das ich die beiden Versionen der Viamontbrillen nicht bekomme……

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..