Hnací vozidla

Nebojte se leptů od Kubera – Ponorka (T457.0)

Lokomotivy řady 730 (T457.0) měly postupně nahradit všechny starší posunovací lokomotivy, kterým měla končit po roce 1985 životnost (řady 710, 720, 721 a 735). Řada 730 je navržena pro středně těžký staniční posun a lehkou traťovou službu. Lokomotiva má věžovou kabinu s výstupem na ochozy. Je vybavena postranními ochozy s bočními vstupy. Pod přední delší kapotou je motor spojený s trakčním alternátorem a chladící blok, pod zadní kratší kapotou je vzduchotechnika a rozvaděč.

Tři prototypy vznikly v roce 1978 (dva byly určeny pro ČSD, třetí, těžší, byl určen pro průmysl). Ověřovací série v počtu 10 kusů byla vyrobena pro ČSD až v roce 1985, v roce 1988 bylo pro ČSD vyrobeno 5 strojů pro posun na svážných pahrbcích. Dalších 41 lokomotiv bylo vyrobeno pro průmyslu a železniční vojsko (označeny byly již jako 730.6), jedna lokomotiva byla exportována do Jugoslávie (T 457-J). Prototyp určený pro průmysl byl později přeznačen na 730.501, dva stroje určené pro průmyslové použití byly převzaty ČSD a označeny 730.018 a 730.019. (zdroj: http://techmag.valka.cz)

Při rekonstrukci železniční tratě Letohrad – Lichkov jsem si všiml mezi jinými i odstavené lokomotivy ex T 457 (730 626-9). Tento stroj mi padl do oka a rozhodl se ho postavit v měřítku TT. Nejprve jsem uvažoval  o odlitku, ale po prozkoumání nabídek výrobců leptaných stavebnic jsem raději rozhodl použít lept od fy. Kuber.

Takhle vypadala původní stavebnice

Vlastní lept vypadá poměrně jednoduše, u stavebnice je absence jakéhokoliv návodu, řadových tabulek, obtisků, nákresů, pouze odlitky masek podvozků jsou ještě přiloženy… ale i tak jsem se pustil do stavby.

Nejprve jsem zkompletoval kabinu osádky, dále kryty motorového prostoru a také vlastní rám lokomotivy.

Rám a nosná část skříně

Jenom podotýkám, že vše z planžety vyřezávám zalamovacím nožem, začišťuji jehlovým pilníkem, ohýbám kleštěmi.

K pájení používám pájecí  stanici Solomon Sl-20, cín různých průměrů a pájecí kapalinu na nikl.

Při kompletaci mne příjemně překvapil fakt, že jednotlivé díly k sobě dobře pasují, takže stavba šla dost rychle od ruky.

Po kompletaci hlavních dílů nastává osazování kryty, žaluziemi a dalšími drobnými díly.

Stavebnice má předleptané i otvory pro drobné dílky jako jsou kličky, háčky a madla.

Tato stavebnice původně nebyla vybaveny střešními háčky, ani madly, takže jsem použil „zbytky“ z jiných stavebnic,  v současné době mám doma další stavebnici, která je již detailněji zpracována.

Takže jsem si tuto stavebnici dle fotografií „natunil“, otvory pro světla jsem osadil trubičkami, aby vzniklo osazení – rámečky, tyto jsem následně zařízl a zabrousil. Osadil jsem také zmiňovaná madla, vyrobená z odpadu leptů, stupínek na okraji krytu motoru jsem použil ze zbytku leptu velkého hektora. Ochozy jsem vybavil ještě zábradlím a nástupními schůdky do kabiny – tyto ale doporučuji osadit až na úplný závěr před stříkáním, stačí je pak přilepit. Jinak další manipulací s rozestavěným modelem příliš trpí.

Ještě jsem zkompletoval nádrž a vyrobil z trubičky vzdušníky.

Následovala příprava pojezdu. Jako pojezdy využívám pro své modely pouze komponenty továrních pojezdů. Takže jsem opět využil V 100 Start. Z mosazného plechu tl. 2mm jsem vyrobil rám, který jsem ruční frézkou ve spodní části opatřil potřebnými vybráními. Bohužel jsem toto jaksi zapomněl nafotit.

Z podvozků jsem ořezal původní masky, které jsem nahradil ne těmi odlitky, ale využil jsem další leptík a zkompletoval je.

Na rám jsem si vyrobil z destičky jednoduché uložení motorku, upravil jsem délky kardanů a ještě si vyrobil distanční trubičky z tyčky od lízátka.

Využil jsem i původní plošný spoj, z něhož jsem odstranil původní SMD ledky, které jsem nahradil ledkami na samostatných destičkách podle rozteče světel ve skříni a propojil drátky

Taky vzhledem k tomu, že postupně začínám digitalizovat, odpájel jsem původní destičku s tlumivkami a hned ji nahradil dekodérem, a to fy Kuehn.

Celé jsem to zkompletoval. Skříň jsem po odmaštění v perchloretylénu přestříkl základovou barvou, postupně maskoval a nastříkal do barev ČSD podle dobové fotografie.

Od p. Banka jsem si nechal vyrobit leptané řadové tabulky a z Parostroje jsem použil obtisky. Na podvozky jsem gelovkou přilepil pásky plíšků, na něž jsem pak přilepil seříznutá spřáhla.

Nakonec jsem lehce napatinoval část ochozu a střechu okolo výfuku. Samozřejmě byla skříň ve finále přelakována bezbarvým matným lakem. To je asi tak všechno.

Celá stavba nemohla trvat ani tři týdny, ale přesně to již nevím, měl jsem v tom ještě přestávky ke stavbě dalších modelů.

Rozhodně se toho nebojte, opravdu to není těžké, už mám další stavebnici, kterou příležitostně zase postavím, ale tentokrát ve verzi ČD.

20 komentářů: „Nebojte se leptů od Kubera – Ponorka (T457.0)

  • Není co dodat, snad jen, že opět parádní práce.

  • Mohu poprosit o detajlnější popis uchycení spřáhel? děkuji

  • No paráda. Hezká práce. Já se chystám na 744.7 též od KuBera, tak mám aspoň motivaci. Jen bych se asi snažil použít kinematiky (já vím, že je tam moc není kam nacpat…).

  • At Tomáš: Nic složitého na tom není, kinematika se tam nevejde, tak jsem použil pásek naohýbaného plíšku, který jsem přilepil na podvozek a na něj pak seříznuté spřáhlo Tillig na pérko. jestli chceš, mohu Ti na e-mail poslat ještě detailní fotky.

  • Moc pěkná práce,je vidět,že i ze stavebnice od Kubera se dá postavit krásný model.Jen absence návodů mi u jeho stavebnic trovhu vadí.

  • Velmi pěkné! Můžu se zeptat na časovou náročnost?

  • to Tom: pokuď si četl celý článek tak na konci je napsáno, že stavba netrvala ani 3 týdny. Pokuď je otázkou jak dlouho trvalo dodání, tak 4-6 týdnu je to psáno na stránkách výrobce 😉

  • Ahoja,
    mohl bych poprosit o odkaz na tu V100 start? Jsem hledal al asi špatně, dík, Jaro, Pozn.: prý je Tillig už ruší jako výrobu…

  • Pro Jardu: v současné době asi opravdu žádný internetový obchod V 100 start nenabízí. jedině zkusit pražskou burzu nebo objednat jako náhradní díly a složit si potřebné části sám, odkaz: //www.modellbahnshop-sebnitz.eu/. Já jsem se včas zásobil, ale ty náhradní díly fungují a vychází to docela dobře.

  • Ahoj,je to moc krásné,a krásná práce.No a já se taky věnuji tomuto koníčku 🙂 je to moc krásný koníček,ano.A rád bych věděl? kde se dají obědnat a sehnat,ty stavebnice plechove jak je to tady uvedeno.Moc rád bych byl členem tohodle spolku.Ahoj Martin 🙂

  • Ahoj Martine, je toho víc. Např.: Cekul, DK-model, Hekttor, lepty Kuber, Detail atd. – to jsou všechno firmy na internetu. Zkus zadat http://www.google.com, pak si vyhledej pomocí nazvů výše uvedených dané firmy. Když projedeš jejich odkazy a z těch odkazů další odkazy a tak dokola, máš co dělat několik měsíců. Jinak se mrkni na diskuze.modely.biz, tam je taky spousta zajímavého materiálu.

  • Perfektne…ja som sa tiez pokusil nieco urobit, MUVku mam uz pred lakom… a v zasobe mam dalsie kusky. Tato Ponorka je nadherna…Posavil niekto od Kubera aj Zehlicku? Chcel by som si ju vyskusat…s frezovanymi oknami.

  • Ahoj,

    můžu poprosit o info jaké ledky jsi použil na světla? Díky. Stačí odpověď na mail.

  • Michal : K osvětlení jsem použil původní SMD odpájená z DPS V100, akorát ty červené jsme musel ještě dvě přidat. Nechají se použít SMD typu 0805, případně ještě menší 0603.

  • Máte to parádní já jsem ji teď dodělal ale zbyly my nějaké díly a nemám ten pluh kde jste ho sehnal díky za odpověď

  • Stýblo Antonín: Dík za pochvalu, už je to dlouho, co jsem ji stavěl, ještě bych rád aspoň jednu v prototypovém zbarvení postavil, ale zatím není čas. Ty pluhy byly součástí leptu stavebnice, ostatně je to patrné na první fotce. Pokud ho nemáte, zkuste požádat p. Kubíčka, třeba vám ho dodatečně vyleptá, kolegovi vyšel tak vstříc s nějakými drobnými díly, které mu chyběly.

  • Stýblo Antonín: Ještě jsem si vzpomněl na možnost sehnání pluhů – na http://www.pojezdy.eu jsou ke koupi pluhy pro zamračenou v TT, už proleptané i s otvorem pro spřáhla…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..