100.05: Štěpničkovic Liazka podrobně
Stejně jako většinu modelářů mě potěšila ještě vcelku nedávná novinka TTaut, první Liaz v nabídce. Všichni už samozřejmě tušíme, že se opět začnou dít vělké věci a jakmile bylo téma Liazek nakousnuto, monopol Tatrovek na našich kolejištích pomalu končí.Jako úplně první verze byla zvolena vcelku logicky varianta valníku. Jednak je to vozidlo univerzální a rozšířené, ve skutečnosti ale tímto typem v polovině 70. let zahajovala sériovou výrobu i reálná „stovková“ řada Liazek. Dá se říci, že Štěpničkové přicházejí s každým novým typem stavebnice s nějakou novinkou, takže i tentokrát něco překvapilo. Předlohy hlavních dílů byly vymodelovány v počítači, zhotoveny 3D tiskem a podle toho vznikaly odlitky. Korba je zaformovaný lept. Návod také 3D modely využívá.
Stavebnice se u lidí dočkaly takového ohlasu, že se na mě v první vlně vůbec nedostalo 🙂 No, nakonec jsem stavebnici z téhle várky získal, postavil a nějaké dojmy a postřehy panu Stěpničkovi poslal mailem. No a protože se mi hned začaly sbíhat sliny na další Liazku, na příští burze jsem ukořistil novou stavebnici. Jaké bylo moje překvapení, když jsem zjistil, že řada mých hnidopišských připomínek byla zrealizována….

Takže jdeme na to. Zatímco Jirka stavěl první valníky z té první várky stavebnic, já teď budu vycházet ze stavebnice, která je k dispozici v současné době.

Návod je vcelku povedený a přehledný, lepty jsou číslované. I tak se ale hodí najít si pár fotek skutečného auta a při stavbě se jich držet.

Vysypané dílky. Je jich jenom pár, ale to ničemu nevadí. Odlití je provedeno dobře. Nové díly jsou odlity vskutku pěkně, u koleček si s odbroušením nálitků trochu práce dáte. S kolečky vždycky strávím u stavby jakéhokoliv auta nejvíc času, na tom by se možná dalo ještě zapracovat.

Kabina. Všimněte si především toho, že na fotkách není vůbec nic vidět. Fotil jsem provizorně na denním světle a nic lepšího jsem při svém záchvatu tvořivosti z foťáku nevyždímal…

Kabina je tvarově povedená, to se výrobci povedlo vystihnout dobře. Opět nám mají H0 kolegové co závidět 🙂 Jediná tvarová rezerva je v oblasti čelního okna, ale toho si všimnou jenom ti, co mají tyhle náklaďáky nakoukané a je to patrné jen z některého pohledu. Kabina představuje nejstarší provedení, tedy ze zadními okny „až za roh“. V nabídce jsou i alternativní duté kabiny ve stejném provedení, nebo s oknem pouze v bočnici. Odlévaná kabina s oknem v bočnici je prý v plánu také.

Lepty. Opět paráda. Byl jsem zvědavý, jak si výrobce s konstrukcí modelu poradí, opět je všechno provedeno elegantně. Mám pocit, že poslední dobou se TTauta čím dál více kloní k leptům. Mě samotnému to nijak nevadí, jenom tím stavebnice ztrácí takovou tu „selskost“, kdy dřív stačilo začistit pár odlitků a model postavil každý. V leptu byly provedeny některé vylepšováky, které popíšu v průběhu stavby.

Očištěno. není potřeba nic speciálního, poslední dobou jsem líný vytahovat šmirgl a všechno řeším odlamovacím nožíkem. I u téhle stavebnice to stačilo.

Rám je jeden z těch „3D tiskových“ dílů. Je potřeba ho začistit do podoby, jaká je na fotce. Tedy celá horní plocha je rovná, musí se odřezat nalié obdelníčky s mezírkami.

Kabinku jsem musel trochu upravit. V první vlně totiž byla na kabině chyba. Maska chladiče byla užší (dolepuje se leptaná) a bylo pro ní v kabině připraveno užší místo. V prvních stavbnicích byly přiloženy správné širší masky zvlášť a prostor na kabině se pro ně dal zvětšit nožem. Teď už jsou správné masky přímo v leptu, ale tahle stavebnice je z přechodného období, kdy byly na kabinách stále úzké plošky pro ně. Takže jsem opět nožem díl upravil, což na fotce skoro není vidět 🙂

Důlek pro masku jsem prostě rozšířil zhruba o milimetr do obou stran. V současných stavebnicích už je tohle opraveno od výrobce, včerně volitelných dutých kabin.

U těchhle stavebnic je to tak, že jakmile máte očištěné dílky, máte yvhráno. Pak už jde všechno velice rychle. Sem tam stačí někde vyvrtat dírka, osadit lepty a najednou je náklaďák hotový.

Svůj první valník jsem stavěl do podoby, v jaké zhruba vyjel z továrny. Tohle bude pravý opak, bude to vůz ve stavu, v jakém bylo možné Liazky potkat v 90. letech na každém rohu.

Je tedy použita nová maska chladiče a rozmístění beden pod korbou je upravené. Stejně tak barvy nebudou zcela odpovídat továrnímu schématu.

Vezmeme to trochu postupně. Na rám jsem dolepil kardan a zadní nápravu. Přední náprava je z leptu. To je celkem fajn řešení, vypadá to dobře, stavba je pořád jednoduchá a když se mi někdy zachce, můžu přední kola podle potřeby snadno natočit.

Auto mám rozporcované na tyhle tři podsestavy, které se budou dobře barvit. Vpodstatě všechno už je osazeno, dolepovat se budou jenom stěrače. Nemusím se tedy bát, že něco poztrácím a dobře se s tím manipuluje.

Na osičky tedy připevnit navrtaná kola. Oproti prvním Jirkovým ověřovačkám už jsou tu zadní kola se správnými nápravami s kolovými redukcemi. Dozadu lišta nárazníku a tažný závěs. Nalepit nádrže a bedny. To je jedno z míst, kdy pomůžou nejlíp fotky, rozmístění se měnilo při výrobě i v provozu.

Lept obsahuje řadu volitelných dílků. Pod přední nárazník můžeme osadit lištu do předvrtaných otvorů a přední kola doplnit krytem kolových šroubů, což byl jeden z mých námětů. Z leptu přijde sestavit i držák rezervy.

Korba má také dost dílů. Mohlo by se zdát „pitomej valník“, ale ono je tu všechno provedeno celkem podrobně. Napřed určitě přijdou rozmístit nosné lišty. U prvních stavebnic zcela nepasovaly na vyznačená místa, opět už je to opraveno. Potom zadní blatníky. Ty já osobně po naohýbání ještě trochu trápím kleštěmi a svislé plochy trochu prohýbám, aby získaly typický liazácký tvar. A pak osadit zbývající bedny. Původně byly všechny bedny odlévané, teď jsou dvě z nich obsažené v leptu. Moje stavebnice je nějaké „přechodové provedení“, tedy byly v ní ještě i bedny odlévané, jakoby navíc. To ale vůbec není na škodu a osadil jsem je i s těmi leptanými. Bylo zvykem řidičů si pod korbu přidávat bedny z vyřazených aut a zvětšovat tak úložný prostor.

Kabina je osázená lepty taky hned. Ono sice leptů není úplně málo, ale všechny jsou jednoduché a stačí je přilepit vteřiňákem. Takže kdo se chce s lepty seznámit, může to zkusit prostřednictvím téhle stavebnice. Dopředu maska (dvě provedení na výběr), pod kabinu podběhy a blatníky, stupačky…

A chybějí jenom zpětná zrcátka. Opět máte dvoje provedení zrcátek na výběr. Jen tak mimochodem: všimněte si, že blatníky mají i svoje trubkové držáky nesmí chybět ani zástěrky. Liazka je zkrátka dalším levelem v tvorbě TTaut.

Nu což, dáme na to nějaké barvičky.

Při stříkání jsem vyšel z fantazie, nejsou použity tovární odstíny v továrním rozložení. Zas ale ať to není úplný cirkus 🙂 Při stavbě jsem si předem dal za úkol postavit tohle auto jinak než předcházející model, proto jsem nakonec na kabině udělal novější provedení bočního okna (rok výroby 1986 a výše). Před barvením jsem na zadních rozích z tmelu domodeloval sloupky, ale asi by i stačilo je po barvení naznačit barvou…

Okna kabiny jsem zakrýval jako obvykle maskolem. Vzhledem k přesnosti kabiny to jde snadno. Občas se tady řeší zda sundavat maskol až po dokonalém vytvrdnutí barvy, nebo ještě před ním. Tak tentokrát jsem okna odmaskovával ještě před úplným zaschnutím barvy a po hranách mám barvu trochu roztřepenou. Na fotkách to ruší mnohem víc než ve skutečnosti, ale samozřejmě je nejlepší se tomu rozřepení vyhnout.

Když je nabarveo, přichází na řadu natření detailů rukou a tady se rozhodně vyplatí nešetřit, každý zvýrazněný detail modelu přidá. Všechna okna preventivně natírám leským lakem, ještě to zlepší průhlednost. Do předního okna dosadím předem nabarvené stěrače, lesklý lak je přilepí. Protože stavím novější Liazku, použil jsem stěrače tři, starší vozy měly z výroby jen stěrače dva zrcadlově proti sobě. V původní stavebnici byly stěrače jen dva, hádejte který hnidopich tam chtěl přidat ten třetí 🙂

Patina je provedena pomocí prachových patinátorů Agama rozmíchaných s vodou. Schne to hned, nesmrdí to, a na takto drobných modelech to zastane podobnou práci jako olejovky. Na závěr přestřik matným lakem (pozor na okna, na ty se mat nesmí moc dostat), okna opět přetřít leskem a mám hotovo.

Vlastně až podezřele rychle je hotovo. Ono to od té chvíle, když člověk očistí všechny díly skutečně rychle utíká, alespoň u těchhle nových stavebnic. Nakonec jedna porovnávací fotka, vlevo je valník v továrním provedení z časných let výroby, vpravo modernější kolega. Takže opět stavebnice zapadající do rozptylu posledních čtyřiceti let.

Asi nikoho nepřekvapí, že tuhle stavebnici hodnotím jako jeden z nejlepších letošních počinů ve vodách českého TT. Za velice přijatelnou cenu stavebnice nabízí skvělý výsledek a spoustu možností, jak si model upravit k obrazu svému. Od října je v prodeji Liaz i v provedení tahače návěsů, článek už chystám. A co chystá pan Štěpnička? K tahači se nepochybně bude hodit nějaký ten návěs, na burze byl k vidění i prototyp. Takže o zajímavé novinky strach nemám.

Parádní model. Nechci, aby to vyznělo jako kritika, ale až z této stavebnice vidím na fotkách model liazky. Ostatní vždy měly nějaký detail, u kterého jsem si říkal „není to ono“, tady taková věc chybí a předloha mi připadá přesně vystižená. I díky tvé kvalitní práci.
Jo, v H0 máme v liazkách ještě nějaké rezervy:-)
Konečně jsme se dočkali i my „česneci“! 😉 Krásná 110,tradičně pěkná práce.Nebýt o ten jeden schůdek víc,tak není co vytknout.Myslím,že 100 měly všechny zadní okýnko za roh a taky první 110.Hlavně rozdíl dělají stěrače-počet a umístnění,schůdek a zadní okýnko.U starých ještě zpětný zrcátka.Povrch korby byl dřevěný.A starý 100 měly ještě zadní blatník oblý,jako MTV.Nějaké obrázky můžu poslat mailem,všechny jsou z netu,ale je nutno hledat.
Mimochodem,dělá někdo Š706 MTV(MTS) 24 ?
Naozajstný LIAZ, pekná práca aj pri tvorbe stavebnice aj pri relizácii. takže dvojitý dík, raz Štepničkovi za stavebnicu a jeho predcíznosť a v druhom kole Rosťopišovi za možnosť mrknúť sa na to, ako to má vyzerať a čo sa z toho dá vykúzliť. Parádička.
I vyslyšeli Štěpničkové mou vroucí modlitbu a zanechali Tater-)))))))) Ale teď vážně, moc se mi to líbí ,pěkně postaveno.
Díky! Stavebnice je to pěkná, to se jí nedá upřít a je to skutečná pohoda stavět. Jenom na vysvětlení té poslední fotky: obě jsou to liazky 100, ta levá „tovární“, pravá má právě už spoustu prvků nepůvodních, coby zástupce nedávné minulosti. Proto ta jiná maska, bedny, nátěr… Okna na kabinách taky doznávaly změn při opravách, v rámci kutilství… Proto má valník okno, jaké tam z výroby nepatří. Jinak samozřejmě platí, že z výroby měly 100 a první 110 ty okna „za roh“. O stavbě čistokrevného tahače 110.491 bude příští článek 🙂
ten 3D tisk je parádna vec. s ním sa dá neskutočne priblížit realite. + lepty. no amen maria 😀 ešte tak dva roky a fakticky nebude poznat rozdiel medzi dobre nafoteným modelom a realitou.
Jak se na něco vrhne Rosťopiš, je výsledek zaručený 🙂 Oceňuji detailní popis stavby, takové články se čtou výborně a člověk si udělá představu o jednotlivých krocích a zákoutích stavby – ostatně, to vždycky po přispivatelích chci, ale ne vždycky se to 100% podaří 🙂
No vida! Liazka! Ba ne, je fakt jiná, než v nedávno uveřejněném článku, nebo blbě koukám? Tahle mi příde stokrát lepší.
Díly jsou tvarově stejný jako u prvních stavebnic (valník na poslední fotce vlevo je jedna z první várky), pak jenom výrobce upravil drobnosti, aby se to líp stavělo a doplnil do leptu detaily. Ten vizuální rozdíl může způsobovat to, že já stavěl auta s plnou odlévanou kabinou, Jirka s dutou. Duté kabiny všeobecně vyžadují trochu víc práce aby vypadaly pěkně, ale tavrový rozdíl by tam být neměl, ostatně výrobce použil na obě provedení kabiny stejný 3D model, tak záleží kolik tomu kdo věnuje péče.