Kolejiště a doplňky

Kolejový jeřáb Kirow EDK 10/2 z leptu Hekttor

Model tohoto jeřábu je vhodným doplňkem každého modelového depa. Ze stavebnice lze sestavit několik různých variant, jedinou nevýhodou je, že vždy vznikne pouze statický model, a to díky náročnosti zpracovávané konstrukce, lze otáčet jeřábem pouze po pojezdu dokola. Tedy pojezd je rovněž pojízdný.

Vlastní stavebnice obsahuje planžetu mosazného plechu tl. 0,3 mm, v níž jsou vyleptány jednotlivé díly, dále sáček s drobnými odlévanými díly z polyuretanu a s mosaznými trubičkami a tyčkou kruh. průřezu, sáček s obtisky, fotografii skutečného stroje a sešit návodu.

Stavbu modelu jsem zahájil vyjmutím dílů hlavního rámu. Po začištění jsem jednotlivé části vytvaroval, horní plochu jsem navíc opatřil drobnými díly-kotevními prvky.

Na spodní část rámu jsem oproti návodu z vnitřní strany na otvory pro umístění otočných podvozků naletoval dvě mosazné matičky M2, do nichž později upevním podvozky.

Tento díl jsem ještě opatřil bočnicemi a nakonec uzavřel horním dílem. Hrubá část rámu je hotova, zbývá ji osadit drobnými díly, tedy čelníky s kotevními mechanismy pojezdu ke kolejím.

Dalším doplňkovým dílem jsou rovinné plošky na horní část rámu.

Nyní již stačí zkompletovat podvozky včetně masek, z vnitřní strany jsem vrtáčkem o prům. 1,6 mm do masek vytvořil „ložiska“ pro uložení dvojkolí, nakonec jsem podvozky vytvaroval a zafixoval proletováním.

Na vrchní část je třeba ještě doplnit otočné desky.

Dále jsem si připravil díly kabiny strojovny a budky obsluhy, rovněž ještě kolo otočného mechanismu celého jeřábu.

Vytvaroval a zkompletoval jsem tedy kabinu strojovny, budku strojníka a točnu strojovny.

Sletovanou kabinu jsem ještě osadil bočními mřížkami, vytvaroval jsem plášť závaží, které jsem také využil a vyplnil ho plátem olova (každý kousek protizávaží na vyvážení oproti ramenu se totiž hodí).

Vytvaroval a upevnil jsem také závěs pro rameno výložníku na spodní část strojovny a budky, tento jsem navíc opatřil maticí M2, pro přišroubování podlahy strojovny.

Dál jsem si připravil a následně zkompletoval střechu strojovny, v níž jsou umístěny kotvící prvky pro lanové kladky.

Nyní lze přejít ke kompletaci ramene výložníku, jehož díly do sebe opět perfektně zapadnou. Začal jsem spodní částí, k ní pak následovaly obě bočnice, je to vhodné po celém obvodu řádně proletovat, aby bylo rameno pevné.

Po tomto jsem dovnitř vsadil a přiletoval příčná žebra, kdy v delší části ramene přijde do jejich střední části vsadit vnitřní rám.

Nyní lze celé rameno uzavřít vrchní částí.

Vzhledem k tomu, že je nosná část ramene výložníku zkompletována, lze ho osadit horním, spodními i bočními příčníky.

Jako doplněk je třeba zahnout a zafixovat spojovací desky (ty čtyři plošky na horním a spodním dílu ramene).

Dále je třeba doplnit rameno dvěma dorazy a výztuhami u kloubů ramene.

V této chvíli jsem přistoupil ke zkušební kompletaci celé sestavy jeřábu.

Moje rozhodnutí padlo na vybavení výložníku drapákem pro nakládku a vykládku sypkých hmot, takže jsem si připravil potřebné dílky.

Po začištění jsem vše vytvaroval a jednotlivé celky drapáku sletoval, zkusmo jsem si ho celý zkompletoval, abych viděl, jak to vypadá.

Ještě bylo potřeba sestavit další drobné díly potřebné ke kompletaci lanoví jeřábu, a to kladky, držáky, konzole.

Tím je hotova „hrubá“ práce a je možno součásti odmastit a začít povrchovou úpravu nástřikem základové barvy.

Jako vrchní barvy jsem použil Revellky, a to žlutou č. 12 na výložník a konzole, modrou č. 58 na kabinu strojovny a černou č. 8 na rám, podvozky, kladky, díly drapáku a střechu.

Dále bylo nutno přestříknout lesklým lakem, nanést přiložené obtisky, zafixoval jsem je ještě Tensolem, potom opět přestříkl díly lesklým lakem, drobné součásti kotvení opatřil výstražnou červenou č. 34 a nakonec přestříkl matným lakem.

Jednotlivé díly jsem již mohl použít ke konečné kompletaci, držáky vnitřní části kabiny strojovny jsem opatřil odlitky bubnů, na něž jsem upevnil černou nit imitující provozem ušpiněná lana, ačkoliv jeřáb je po „opravě“ laku a nebude dále patinován.

Pak jsem přistoupil k nejhorší části celé stavby, tedy napínání lanového mechanismu jeřábu.

Po napnutí lan již stačilo provést drobné retuše na kladkách, předtím jsem na nich lana fixoval troškou lepidla Herkulesem proti nežádoucímu vypadávání lan.

Nyní již stačí najít vhodné místo v depu, kde může např. zauhlovat parní lokomotivy nebo nakládat na přistavené otevřené vozy popel z těchto lokomotiv.

Při použití háku a magnetu by mohl sloužit k nakládce železného šrotu na vlečce nebo jen s hákem nakládat na vlečce pily zpracované dřevo na přistavené vozy.

14 komentářů: „Kolejový jeřáb Kirow EDK 10/2 z leptu Hekttor

  • Krása. Jeden zo skutočných vzorov skončil prednedávnom svoju životnú púť v RD Plešivec. Poslednými reportážami táto stránka u mňa boduje naplno. Tak držím všetkým prsty, nech sa darí.

  • Nemám slov a nestačim koukat… Perfetto ragazzo 🙂

  • Zdravim.
    Ako vzdy perfektna praca.

    to igi: na ktorej stranke je vyfoteny koniec toho zeriavu.
    d
    Petto

  • to Petto: Myslím, že na žiadnej. Dokonca ani ja som si ho teraz nevyfotil, keď je už bez ramena.

  • Parádní práce, sestavování ramena i dalších částí je nejspíš pěkná piplačka. Smekám klobouk dolů.

    Co mě ale pobavilo je ta fotka, kdy model leží na rozepsaném formuláři na přiznání daně (předpokládám z příjmů) 😀

  • Tak to je fakt nádhera, obdivuji tu precizní a trpělivou práci. Zajímalo by mně, kolik hodin je na takovou piplačku zapotřeba? Prostě nádhera!!!

  • To Herris : Díky, jo ten formulář jsem měl jako špírák, když jsem počítal daně, tak jsem ho využil, bylo mi líto ho vyhodit jen tak.

    To PedroTT : Propočítal jsem čas od začátku stavby po natažení lan, tak mi to zabralo 8 dní intenzívní práce, v té době bylo zrovna příznivé počasí pro modelaření (psa by člověk ven nevyhnal).

  • Pěkná práce, válí se mi v šupleťi, ale zatím jsem nenašel odvahu a hlavně čas se do něj pustit, oto více když to tady vidím :o)
    Igi: něco mi říká, že na té fotografii přiložené k návodu, viz hore, by zrovna mohl být plešivecký stroj, ty kopečky v pozadí, není to typická kulisa tohoto kraje?

  • Sey: Presne tak. Je to Plešivec. Tak ako som písal na začiatku, v súčasnosti je už ale žeriav bez ramena.

  • Tak jsem pri prolezani depa v České Lípě na kompletní jeřáb a trochu jsem ho pofotil… Celkem mě to překvapilo… Nevíte někdo co mají v Lípě za páru, že je tam ještě komplet zbrojení pro páry?

  • Sehr geehrte Damen und Herren,
    habe auf Ihrer Web-Site das Modell des Kirow Schienendrehkrahn EDK 10/2 in der Spur TT , als Bausatz, entdeckt.
    Sie schreiben, das Sie dieses Modell auch schon zusammengebaut liefern würden.
    Ich möchte Sie um einen Preisvorschlag und die Modalitäten zur Abwicklung des Kaufes bitten.
    Mit freundlichen Grüßen
    H. Bartnik

  • Ne zrovna nejlehčí stavebnice,ale složitelná.Jen některé detaily chybí jak v návodu výrobce,tak v popisu stavby zde.Dobrý je,že hromada dílů je na planžetě navíc,což umožní něco zkazit,nebo ztratit.Něco zase marně hledám,jako nárazníky.stěrač,nebo způsob tažení lan.Díky všem,co jste ochotni se podělit o fotky .Ale nic,co by Česká modelka nezvládl 😉 . Bude jistě ozdobou každého kolejiště,za ty poláleniny to stojí! 😀

  • Omluva,stěrače jsou dva!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..