Tipy a triky (nejen) pro začátečníky

Leptané pojistky proti rozpojování spřáhel Tillig

Kolega Twyggy mi poslal na vyzkoušení výbornou věcičku, kterou si nechal vyleptat. Jedná se o pojistky proti rozpojování spřáhel Tillig.

Nejvýstižnějších je asi je pár vět, které mi k tomu sám napsal: „Dostala se ke mně informace, že něco takového existuje, údajně v Německu, ale u nás se to koupit nedá. Sporadicky jsem to na živo zahlédl. Funkce mi byla tak nějak jasná a jelikož při pokusném provozu na plechovém letitém kolejivu, které připomíná rozbouřené moře, se spřáhla rozpojovala, tak mi to nedalo a jal jsem se kreslit. Jelikož bojuju s místem, počítal jsem tak trochu s možným budoucím kolejištěm s vražednými stoupáními, terénními zlomy a kupou skrytých a těžko přístupných míst trati. Proto je potřeba, aby byla souprava spojená spolehlivě.“

Je to malý leptík, který obsahuje 10 kusů plíšků, tedy na osazení pěti vozů. Já k tomu snad jen dodám, že na podobném principu budou kromě dodatečných plíšků fungovat zřejmě (ač jsem je zatím naživo neviděl) i spřáhla Kuehn, ale toto řešení jednak nenutí přezbrojovat opět na jiná spřáhla a vyjde to cenově určitě výhodněji, protože tenhle kus leptu vyjde na pár kaček a máte z toho 5 vozů.

Plíšek po dvou rychlých ohybech přijde přilepit na spřáhlo například vteřinovým lepidlem. Figurantem je v tomto případě vůz Daak ČD.

Lépe je smysl poznat zespodu.

Plíšek je na konci vyhnutý směrem dolu.

Jak je vidět, plíšek visí pod prostorem, do které se zasune spřáhlo z protilehlého vozu.

Vyhnutí plíšku směrem dolu umožňuje najetí spřáhel i pokud nejsou výškově v naprosto stejné výši.

Vyhnutí plíšku znovu. Úhel vyhnutí není dán a záleží na vkusu každého soudruha. Spíše ale prostě stačí od oka ho trochu vyhnout a spřáhla se vždy spolehlivě chytí a najedou do požadované pozice.

A teď už rychle o tom, jak to vlastně funguje. Vůz Daa-k je osazen plíškem, vůz Gbgs má obyčejné spřáhlo bez úprav.

Předpokládejme, že (ač to nikdo z nás nechce) má v tuhle chvíli třeba Pepa Banánek křivé koleje – stát se může, Pepa pokládal po návratu z místní krčmy. Dosud jely vozy na rovném úseku pokládaném ještě před ochodem. Nyní vůz Gbgs najíždí na terénní vlnu a hle – mezi nárazníky je vidět, jak se oba kovové háčky vzájemně zvedají proti sobě. Nyní stačí, aby byl vůz v tahu nebo lehce poskočil, háčky se vyháknou a je vymalováno.

A nyní s naším úžasným WS Platinum plíškem vám předvedeme, že auto z vrakoviště může vypadat opět jako nové. Na terénní vlnu najíždí Daa-k. A jasně je vidět, že háčky se vpodstatě nepohly. Proč? Protože plíšek zespodu nadzvedl celé spřáhlo vozu Gbgs.

Nazdvezdl ho dokonce takovou silou, že vůz Gbgs teď letí jednou nápravou ve vzduchu.

Pokud budou obě spřáhla osazena plíškem, budou se vzájemně podpírat a zároveň udržovat ve vzájemně vodorovné poloze, čímž se zamezí rozpojení háčků. A já si vždycky myslel, že ty plíšky jsou tam proto, aby omezovaly pohyb těch háčků, a ono ne 🙂 Určitě výborným doplňkem je to třeba ke kinematikám Loco, které jsou „schlíplé“ od přírody a vodorovně by držely za předpokladu, že je bude něco podpírat. A toto je přesně to „něco“. Pamatuju si, jak jsem se při jízdách v Zababově vracel pro ztracené vozy Loco asi 10x během jedné jízdy…

Tohle vylepšení zároveň trochu uklidňuje tvrzení, že spřáhla Tillig se musí instalovat vzájemně naprosto do stejné výšky. Ono popravdě, kdo z domácích osazovačů se vždy trefí na setinu, navíc když většina kinematik sama o sobě „pruží“ a má jistou vůli, kdy se spřáhlo může pohybovat v určité toleranci bez našeho přičinění.

Co se týče rozpojování, to nelze provádět občas používaným „vykroucením“ jednoho vozu od druhého, ale je potřeba používat magnetické rozpojovače, nebo nadzvednout háčky zespodu. Na funkci zabudovaných rozpojovačů v kolejišti tato věcička vliv nemá (nebo by alespoň mít neměla).

Plíšky zatím neproběhly nějakým intenzivním testováním, ale už teď lze konstatovat, že efekt je viditelný ihned.

Sada plíšků by prý měla stát něco do dvacky, prý taky záleží na množství. Cena v pohodě na to, že je to pro pět vozů. Vzhledem k vyšší ceně spřáhel Kuehn a špatné dostupnosti samotných plíšků z Německa je toto určitě dobrý počin.

Pojistky můžete zakoupit zde:

Leptané pojistky pro Tillig spřáhla

17 komentářů: „Leptané pojistky proti rozpojování spřáhel Tillig

  • Ahoj VoVo, tak tohle je bomba. Už jen vyzkoušení principu, že to takhle pěkně funguje, je k nezaplacení, neboť by to snad šlo zhotovit i bez leptu, i když s prací, která za to asi nestojí. Výkres rozměrů by se ovšem hodil, a tak se s Twygym zkusím spojit. Pár korun za lept je ovšem mnohem lepší investice, než přezbrojovat na spřáhla Kuehn.
    Díky vám oběma.
    Martin

  • To je bomba nápad.co to začít leptat ve velkým,myslím,že zájem by byl.
    Ještě něco podobnýho vymyslet i na starší typ spřáhla (očko)
    Tom

  • Já používám originální od Digitalzentrale už nějakou dobu a mám to odzkoušené. Je to spolehlivé a k nežádoucímů rozpojování nedochází…

  • Ahoj VoVo. Je to fakt dobrý nápad. No chcel by som vedieť ako sa vozy správajú v zákrute s vlnou. Trochu sa obávam, že može dochádzať k vykolajeniu v zákrutách alebo na výhybkach keď jeden voz zdvihne súdruha pred sebou alebo za sebou.

  • Daniel: záleží na tom, jakou vlnu myslíš. Ale myslím, že by to mělo být bez problémů, tedy pokud to nejsou koleje jako tankodrom.

  • Ahoj VoVo: Mohu říci, že i já už dva roky s velmi dobrým výsledkem používám takového plíšky od fy Digizentralle, hlavně na spřáhlech, která se nedají zaměnit za vylepšená od fy Kuehn. Fungují naprosto spolehlivě. Mohu vřele doporučit.

  • Já můžu potvrdit že provoz je bezproblémový (ať po úpravě plíšky, i když na to jsem se nedostal, nebo při použití byť jen kombinaci Kuehn + Tillig). Vpodstatě stejně jako německé plíšky, tak i tyto a pochopitelně i spřahla Kuehn jsou založeny na stejném principu který funguje. Ale musím oponovat v tom že Kuehn je dražší než Tillig. Když jsem je kupoval já tak mě vyšlo jedno na nějakých 17 korun, Tilligy jsem kupoval rok předtím a vyšly na tutéž cenu. Pochopitelně je ale cena za plíšek již na osazeném modelu mnohem menší, to nepopírám.

  • Tiež môžem potvrdiť spoľahlivosť prevádzky. Digitalzentrale (Art.Nr.: 400652 http://www.digitallokschuppen.de) má už vylepšený diel s malým otvorom na ľahšie ustavenie pri lepení. Nové Tillig spriahla majú totiž od istej doby na dolnej strane malý vystupujúci kolíček cca 0.5mm a otvor v pliešku lícuje s týmto kolíčkom.

  • Tak já už vím, kde to Twiggy viděl. 🙂 Můžete hádat…

  • Já si tipnu…Rady ptáka Votvíráka….

  • Moje osobní zkušenost co se týče spřáhel je ta že asi nejlepší volba jsou ty spřáhla od Kuehn, cena je cca. 17-19 kč za kus (podle množství), rozdíl proti tilligu je v té pacičce co cde twyggi dolepuje. Každopádně tento leptík je dobrý nápad. Chválím.

  • Jirka1: ale to ja nemužu vědět, já tvoje kolejiště neviděl….ale věřím, že ho máš.

  • Zudenek: jasně, to chápu. Vždyť sis jen tipoval. Jinak když klikneš na moje jméno v záhlaví mých příspěvků, dostaneš se na mé stránky…

  • Tak reakce jsou vesměs kladné, to je dobře. Množství vyrobených leptíků záleží na zájmu. Onen „čudlík“ na novém spřáhle Tillig je mimo pole působnosti těchto plíšků. Digitalzentralle ma plíšky řešeny jinak. Sice jsou naprosto „blbuvzdorné“, ale z mého pohledu zbytečně mrhají drahocenným místem na leptu. Co se týče ceny, tak ta 20kč určitě nepřekročí a není problém množstevní slevy. Na finálním leptíku asi nebude nápis TCM a dojde k změně přídržných můstků. Množství plíšků na leptíku mi příjde tak akorát.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..