Pojezd z V100 s jedním hnaným podvozkem

Můj pokus o tvorbu pojezdu z podvozku V100 pouze s jedním hnaným podvozkem. Pro motorák velikosti M240 se to zdálo jako ideální řešení. Našel jsem však pro sebe slepou uličku, i když idea „globálně vzato“ nebyla špatná.

Možná se toto téma stane v brzké době aktuálním kvůli akutnímu nedostatku V100 Start, které už zřejmě Tillig nadobro přestal vyrábět a prostě už nebudou. Tomu nápadu jsou už skoro dva roky, takže to berte prosím s rezervou 🙂 Byla to snaha o tvorbu slušně jezdícího pojezdu s minimem vynaloženého úsilí a minimem finančních prostředků (proto jsem také zvolil motor takový, jaký jsem zvolil).

Válely se mi doma odřezky rámu p. Bártka, které jsem se rozhodl využít. Podvozek V100 už je ořezaný o masky a usazený do odřezku rámu.

Na obyčejný motor za pár kaček jsem nasadil unašeč kardanu z Mashimy – důležitý je jen stejný průměr osičky.

A spojeno originál kardanem.

Na nehnaný podvozek jsem vzal obyčejné odlitkové masky.

Vybrousil je.

Vyvrtal díry a vlepil ložiska Peho.

A z vyříznuté plastové tabulky jsem udělal přepážku. Zde je potřeba se trefit celkem přesně, tuhle metodu už bych znovu neudělal, neb se mi neosvědčila právě kvůli přesnosti.

Do přepážky díru, do díry v přepážce vlepit tyčku, tyčku vsadit do díry v „rámu“ (opět kousek tabulky s vyvrtaným otvorem), mezi to vložit případně nějakou podložku od šroubků a je hotovo. Na nehnaný podvozek pak stačí nalepit struny pro sběr proudu a propojit s motorem.

A proč jsem ho nakonec nedodělal? Hlavně z důvodu, že jsem se rozhodl nepokračovat v motorizaci mé první Singrovky. Ten princip je jednoduchý a kdo zatím neměl představu, jak se do takového pojezdu pustit, tak určitě chytne „slinu“ a vymyslí něco lepšího a funkčního. Pojezd by byl samozřejmě dotížený. Pro výztuhu rámu byly použitý pouze smrkové nosníky na letadla, což je ten nejblbější materiál na tvorbu pojezdu. Při použití mosazných profilů a ostatních dílů z plechu už by byla úroveň zpracování o něčem jiném. Ale samozřejmě důležité je, jestli to jezdí… Jak jsem říkal už na začátku, byl to takový pozdně večerní experiment, který se realizace nakonec nedočkal, ale důležitý byl směr, kterým jsem se vydal. V tomto stádiu jsem nakonec pojezd rozlámal a podvozek V100 využil na něco kloudnějšího 🙂

29 komentářů: „Pojezd z V100 s jedním hnaným podvozkem

  • 18. 11. 2010 (13:28)
    Trvalý odkaz

    Myslí,, že je to dobrý nápad, ve skutečnosti to bylo řešeno podobně (tím myslím jeden hnaný podvozek a tím pádem ve stoupání rychlost skákajícího zajíce ;-)). Jen poznámečka k textu – na začátku je napsáno „motorák velikosti M240” – myslím, že tam vypadlo „TT”.

  • 18. 11. 2010 (13:33)
    Trvalý odkaz

    Velikosti M240 – jako že M240 neni moc velká a že pojezd je pro ní tažnou silou dostatečný – něco jako „mateřské znaménko velikosti mexického dolaru“ 😀

  • 18. 11. 2010 (15:28)
    Trvalý odkaz

    Jo takhle, to mě nedošlo. Omlouvám se za blbou připomínku 🙂 Tak jsem uvažoval, že by šlo něco podobného udělat u motoráků (popř. i lokomotiv), u kterých je potřeba zase více síly, akorát s tím rozdílem, že by byly motory dva – na každý podvozek jeden, něco jako pojezdy, co tu na ně byla recenze. Třeba taková jednotka 854-054-954 by toho využila.

  • 18. 11. 2010 (20:02)
    Trvalý odkaz

    To VoVo: Já jsem tuto alernativu využití jen části pojezdu V 100 využil několikrát, nejsou s tím žádné problémy, singrovka jezdí jak sólo, tak i s vlečným vozem, i interiér je. Podobně jsem zprovoznil i M 296,1, tam jsem ale použil motorek z CD romky, taky to jezdí i s přívěšákem ve stoupání 5 cm na 1 m. No a v současné době stavím další variantu singrovky a taky malého hektora. Dobrý počin, příště to určitě dotáhneš do konce.

  • 18. 11. 2010 (21:25)
    Trvalý odkaz

    VoVo, určitě ne, už se snažím o lepší, tohle sice jezdí, ale budu muset v nedohledné době udělat trochu generálku.

  • 18. 11. 2010 (22:17)
    Trvalý odkaz

    Já jsem nedávno koupil 5 nejlevnějších motorů od MIGu a uvažuju, že bych takhle nějak zprasil pojezd pro 810. Nevím, jestli jednu nebo dvě hnané nápravy. Asi ho umístím do středu pod podlahu a kardany na převodovky od pojezdu.eu. No, uvidíme. Hlavně, když to pojede ;-D.

  • 19. 11. 2010 (0:41)
    Trvalý odkaz

    Zajímavý pokus – je fakt, že kdyby to bylo mosazné, jako má kolega Jirka, asi by stálo za to to dotáhnout do konce. Takto velký motorák to musí uvézt.
    Ad Suvis: po zkušenosti s třípólovým motorem v Herkulesu PIKO a pětipólovým v tomtéž od Kühna mě už nějaký MIG motory nechávají chladným 🙂 „Hlavně, že to pojede“ je mi málo. Musí to jet pomalu. A plynule. Na pulsní regulátor mi Kühn jede tak, že si musím kreslit čárky, aby to bylo vůbec poznat, že se hnul. Asi i ten PIKO Herkules přemotoruju…

  • 19. 11. 2010 (13:48)
    Trvalý odkaz

    A teď otázka do placu. Jak by s tím zacvičilo picoloco? (Pojezd z Brejlovce použijete na 2 motoráky) Utáhlo by to 1 až 2 Bix? Škoda že jsem promeškal startovací V100 🙁

  • 19. 11. 2010 (13:55)
    Trvalý odkaz

    V100 má obrovskou výhodu v bandáži… 150 gramů mosazi nevytáhlo ani to, co 100 gramů „véstovky“ při mých testech. U Picoloco by spíš stály za úvahu dva podvozky za tu cenu do všech lokomotiv 🙂 U jednoho hnaného tak jeden přípoják a jen po rovině (pro moduly nevadí, pro domácí kolejiště jo).

  • 20. 11. 2010 (11:39)
    Trvalý odkaz

    Taky jsem o podobném řešení přemýšlel. Vzhledem k informacím o V100, kdy výroba tedy asi skončila. Z náhradních dílů to také není moc schůdné, údajně jen za podvozky 1400,- 🙁 Takže se nabízí řešení z jedné V100 udělat 2 pojezdy…stačí dokoupit jeden motor. Do motoráků v tom nevidím problém a myslím, že i jinde by to mělo být uspokojivé řešení. Pokud budou tažené vozy nejlépe osazeny ložisky a člověk neprovozuje třicetivozové soupravy 😉

  • 20. 11. 2010 (16:01)
    Trvalý odkaz

    Twyggy: Nesmis brat podvozky jako cele nahradni dily, ale objednat je po castech a slozit si je sam, pak te vyjdou na cca 800-900.

  • 20. 11. 2010 (16:43)
    Trvalý odkaz

    JBr: Hmm, velmi uzitecna informace, diky 🙂 Me se to prave zdalo nejak premrsteny. Jako ikdyby to na dily melo vyjit do 2 tisic za pojezd, tak si osobne myslim ze se to furt da. Nestavim masiny jako na bezicim pasu, takze to zkousnu, a ackoli jsem mosaz v ruce zatim nemel, tak s tovarnim pojezdem jsem naprosto spokojeny… Sice jeste 2 V100 mam, a mym tempem to je zasoba tak na rok 😀 Ale co potom 🙂 Neobednaval si po dilech cely pojezd? Za tech 900 jsou i se snekem? Diky…

  • 20. 11. 2010 (19:40)
    Trvalý odkaz

    Za cca 900 jsou z náhradních dílů složitelné dva kompletní podvozky i s „podkovou“ se šnekem a kardany. Mám s tím vlastní zkušenost, sice to není hned, ale kdo si počká ten se dočká. Motůrek nemá cenu brát jako náhradní díl (aspoň pro mě) když stojí dvakrát tolik co totožná mashima u nás jen bez setrváků.
    Jinak bych si dovolil poznámku k tomu co psal Zlámalík. PICO a jeho mašiny mají největší problém s tím že mají ne příliš kvalitní motorek ale hlavně naprosto nekvalitní převody. Dlouho jsem se vztekal nad tím že se s herkulem nejde rozjet plynule ani na digitálu, pak jsem se smířil s tím že ty převody mají tak strašně velkou vůli a tak mizerné zpřevodování že s tím stejně nic udělat nejde. A myslím že tomu ani jiný motůrek nepomůže.

  • 21. 11. 2010 (0:11)
    Trvalý odkaz

    JBr: Tady na webu – http://www.modellbahnshop-sebnitz.eu/modellbahnshop/shop.pl?SESSION=0&template=hersteller.html&spur_id=26&shopid=1 – najdeš díly podle typu loko i s cenami. Většina jich tam teda je, Kdybys potřeboval seznam dílů na konkrétní loko, napiš Rišovi na Malosériovky. Taky to s těmi podvozky tak asi udělám, výhledově chci spájet 744.7 od KuBera.

    TTMili, ad Herkules PIKO: Aha, díky za radu, já jsem měl pocit, že motor. Ale asi máš pravdu, dnes jsem to zkoušel a bude to tak. Motor vrčí, loko stojí. No, byl za pusu, malýmu na ježdění bude (muset) stačit.

  • 21. 11. 2010 (12:47)
    Trvalý odkaz

    pro méně znalé, lze výše řešené díly na pojezdy V 100 sehnat přes nějaký obchod v republice, eventuelně se „vsocknout“ k nekterému z Vás, pokud by objednával ze SRN?

  • 21. 11. 2010 (12:51)
    Trvalý odkaz

    a jestli dobře koukam, vejde se to do 15 eček za jeden podvozek

  • 22. 11. 2010 (18:34)
    Trvalý odkaz

    Kdyz uz se tu resi ty ND, nema nekdo prehled o ND k Tilligove Hektorovi? Precejen by to byl podvozek s presnym rozvorem a navic CKD maskami…

  • 22. 11. 2010 (18:57)
    Trvalý odkaz

    Ale ty masky maji jiny tvar nez ty pozdejsi na T478…

  • 23. 11. 2010 (22:31)
    Trvalý odkaz

    Filip: díly na Tilliga ti objedná buď Rišo Schneider (www.maloserovky.eu), sídlí ve Skalici (SK) a do CZ posílá z Hodonína za místní sazbu, nebo u kolegy Aleše Nováka (www.ttmodelar.cz).

    JBr: viz kolegové výše a zde: http://tinyurl.com/36zgudd
    Jen nevím, zda jsou rozměry fakt přesné, já ho doma nemám, může to prosím někdo z majitelů Hektora ověřit/oměřit? Díky.

  • 24. 11. 2010 (6:56)
    Trvalý odkaz

    No ty rozměr by mě taky zajímaly. V100 jsem nestihl, i když byla objednaná. Tak to bych tam radši narval podvozky Hektora, rozdíl v ceně zas takový nebude…

  • 24. 11. 2010 (20:13)
    Trvalý odkaz

    Kolegové modeláři, ať koukám jak koukám, tak náhradní díly na hektora Tillig vůbec nenabízí. Jinak V 100 a snad ještě budou. A náhradní díly podvozků není také problém objednat. Jenom dodací doba je trochu delší. Pokud se týče tažné síly jednoho podvozku z V 100, tak když se použijí obě nápravy s bandáží, ale lépe na střídačku, tak spolehlivě utáhne např. singrovka dva balmy v mírném stoupání, ale ve skutečnosti většinou jezdily jen s jedním, to vůbec není problém.

  • 25. 11. 2010 (16:07)
    Trvalý odkaz

    Náhradní díly na Hektora jsou, mám u sebe díky Rišovi komplet seznam. Je to obdoba sestavy V100, podvozky určitě, rám je trošku jinak.
    Kdo chcete čísla dílů, dejte mi prosím vědět na mail: boudabudka@gmail.com
    Můžem se případně dohodnout na společném objednání.

  • 28. 11. 2010 (23:49)
    Trvalý odkaz

    Chlapi bacha,mam hektora i V100 a nedá se to srovnat,hektor je nejspíš výplod úsporných opatření a test české ochoty,kolik kompromisů za ryze českou mašinu jsme svolní snést!Převody maj zemědělskou vůli,kardany a soukolí šmajdaj a s tím sebelepší motor nic neudělá,asi jsem narazil na špatnej model,ale vím že nejsem sám.Na druhou stranu jsou i spokojení,tak si to přeberte jak chcete,ale V100ka je ještě kvalitní krasojezdkyně.Pic.

  • 2. 12. 2010 (0:01)
    Trvalý odkaz

    Sey: díky za info, divím se, že se jim vyplatí vyrobit víceméně totéž, ovšem zcela jinak…

  • 2. 12. 2010 (0:02)
    Trvalý odkaz

    Ten komentář výš je můj, nějak mi ujel podpis 🙁

  • 3. 2. 2013 (12:21)
    Trvalý odkaz

    VoVo, Sey má pravdu s V 100, mám sice už dvě Singrovky, oba pojezdy od p. Pletichy, ale ještě jednu bych chtěl postavit a to včetně pojezdu, prostě experiment. Jako hnací podvozek použiji V 100, to je dostatečné a jako druhý podvozek který bude ke sběru proudu použiji podvozek, upravený z nepojízdného Hektora.

  • 3. 2. 2013 (20:56)
    Trvalý odkaz

    starsivlk: klidně to tak udělej, já to už takhle stavěl, (viz článek na tomto webu), ale po zkušenostech jsem vyměnil motorek za jiný typ Mashimy, druhý podvozek jsem prostě vyrobil a jezdí to parádně, po rovině (moduly) zvládá bez problémů dva balmy z leptu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..