20160407_211655Po několika letech se u SDV rozhodli, že je čas přepracovat dnes již všem dobře známou kinematiku. Spolu s novou grafikou je tak možné již dnes ve stavebnicích i samostatně postupně zakoupit nové verze kinematik.

Doma mi smutně stál vůz Kbkks bez kinematik, a tak byla teď vhodná chvíle pro vyzkoušení nových kinematik a zároveň dokompletování vozu.

20160407_203746

Nové je nyní rozložení dílů. Přibalené jsou jako vždy i magnety a malé ocelové válečky jako protiváha magnetu.

20160407_203816

Na první pohled působí kinematika jemnějším dojmem, jemnější jsou i spojky do rámečků.

20160407_203825

Menší jsou také zbytky materiálu po vyhazovácích, tedy bude na kinematice méně začišťování.

20160407_203829

Princip kinematiky se nezměnil, přes šachtu se stále navléká tato převlečka. Ta je do rámečku vsazena stále hodně silně, a pro její oddělení je potřeba větší síly nebo žiletkové pilky.

20160407_204239

Oddělení všech dílů je však pohodlné a rychlé.

20160407_204313

Začišťovat není vpodstatě co.

20160407_204703

Při vylamování převlečky jsem si z ní vylomil kousek, ale nasazení to vadit nebude.

20160407_204713

Čistší je i spodní díl šachty s kulisou pro pohyb trnu. Všimněte si malého zkosení po stranách, to pomůže ve vozech, kde je velmi málo prostoru a bylo vždy potřeba kvůli pohybu podvozků kinematiky trošku seříznout.

20160407_204729

Po vyzkoušení takto nasucho už je vidět, že to běhá hodně pěkně volně. V kulise není třeba nic začišťovat a nic tedy nebrání volnému pohybu trnu. Zde je vidět jedno z nejlepších vylepšení kinematiky.

20160407_204735

Trny jsou vpodstatě beze změny.

20160407_205237

Slepení probíhá standardně jako již dříve – něco lepidlem na plastikové modely, něco vteřinovým lepidlem. V případě lepení je nejlepší věřit návodu a dávat velmi malé množství lepidla přesně na místa, která jsou v návodu vyznačená.

20160407_205604

Vsazení ocelového válečku do jezdce je nyní bez problému, jde vsadit i bez velkého tlaku nebo bez předvrtání.

20160407_205612

Nyní už lze ověřit, jaký je chod kinematiky. I bez začišťování je chod znatelně volnější a přitom přesnější, bez žádných vůlí. To je určitě největším plusem nové kinematiky.

20160407_205616

Ani z horní strany není potřeba moc materiálu začišťovat, aby šla kinematiky dobře osadit do vozu.

20160407_205622

Nasazení trnu jde nyní také mnohem lépe – je tam odpor, ale při přiměřeném natlačení trn drží přesně na místě, nemá žádnou vůli nebo naopak nehrozí při nasazování zlomení trnu.

20160407_211633

Spřáhlo už se pak osadí klasicky – vsadit spřáhlo s převlečkou.

20160407_211640

Magnet jsem nalepil jako poslední.

20160407_211646

Ten jde nyní vsadit také lépe do jakéhosi „lůžka“.

20160407_211651

Při lepení vteřinovým lepidlem určitě důrazně doporučuji používat gelové lepidlo. Mám aktuálně řídké, které hodně vzlíná, což znamená značné problémy se zalepení celé kinematiky v jeden pevně spojený celek.

20160407_211655

Pak už je možné kinematiku vsadit do vozu.

20160407_213959

U vozu Kbkks jdou kinematiky natlačit pouze násilím, ale to je chybou prostoru v rámu, který je moc těsný.

20160407_214005

Jinak celkově kinematika je určitě mnohem víc fajn.

20160407_214014

Pokud na ní někdo zanevřel ve staré verzi, určitě bych se nebál doporučit dát jí ještě jednu šanci. Ten rozdíl je markantní.

20160407_214024

Pokud už ani tato kinematika nebude pro vás to pravé ořechové, pak už asi opravdu stavebnice nejsou to vhodné.

20160407_214116

Prostě lepší chod, jednodušší sestavení, lepší kvalita zpracování dílů – to vše určitě za změnu stálo.

20160407_214125

A já si snad konečně taky dodělám některé vozy, které jsem měl zatím bez kinematik…

20160407_214130

Balení 10 ks kinematik již v e-shopu nabízíme v nové verzi. Po doprodání sad 2 ks ze staré várky pak budou samozřejmě i tyto skladem již v nové verzi. Dvoukusové inovované sady zatím na dotaz.

Stavebnice můžete zakoupit na e-shopu MojeTT.cz >>>

12 komentářů k článku “Nová kinematika od SDV – rychleji a lépe”

  1. Rosťopiš :

    Jeden tip pro odřezávání šachty z rámečku: když výlisek otočíte stranou s vyhazováky ke stolu (přesně opačně než je to na fotce), objímku šachty odříznete odlamovcím nožem aniž by se z ní vyštíplo okolí vtoku. Tohle se totiž stává, když řežete „proti vzduchu“, když je ale řezaný díl zapřený o podložku, už není prostor pro nechtěné působení sil…

  2. Radek :

    Ještě jeden tip na odřezávání z rámečku. Pánové kupte si kvalitní vyštipovací kleštičky – až to vyzkoušíte, tak uznáte, že už „nikdy jinak“.

  3. Pavel 152 :

    Ta šachta, proč nemůže být jako originální? Prý by to bylo kopírování? Pan Peho ji asi okopíroval, pan Kuehn a pan Báňa taky. Tak jsem si to vyřešil taky tak. Dal jsem si ji upravenou, odlít z resinu. A jsem spokojen. Vyvrtaná dírka ,prořezána žiletkou a nasunuje se a pootáčí jako peho. Ještě jsem neuvedl Peresvet, mehano a arnold-hornby ji mají stejnou.

  4. Zlámalík :

    Peresvet už asi taky kopíroval, mám od něj 5 let staré sypáky (Ua popsané zde na webu) a byla tam dřív nacvakávací objímka podobná jako Roco.

    Za sebe bych měl jiný dotaz na autory: šlo by vymyslet kinematiku s výkyvným trojúhelníkem po vzoru Tilligovy V100? Aby se vešla i do ČKD mašin mezi čelník a podvozek (MTB nebo V100) a současně mezi schůdky. Tedy cca na půdorys 12 mm šířka x 6 mm délka. Zkoušel jsem to vypižlat ručně, už to i skoro chodilo, ale praktický pokus neskončil úspěchem 😉 Takže děkuji předem!

  5. Rosťopiš :

    Nejde o kopírování, loupeže a podobné věci. Ostatně na tenhle díl platí norma NEM, takže bez kopírování normy to nejde. Důležitá je ale technologická stránka výroby šachty. Takhle malý díl z vícedílné formy prostě u SDV nevyrobí. Proto je šachta dvoudílná. Funkčně vyjde naprosto vyhovující oné normě, tak v ničem není problém. Je pár výrobců, kteří používají vícenílné šachty, a ty se dokonce musí při výměně spřáhla rozebírat, nejsou zacvakávací, to alepsoň ta od SDV je.

  6. Anonym :

    chci se zeptat sou tyhle spřáhla lepší než klasický očka co se dřív dávaly do modelu má totiž hodně modelu a nevím jestli mám koupit ty nový a nebo zustat u oček poradte dík

  7. Zejmi :

    Anonymní:
    Spřáhla od Kuehna a Tilliga (rozdíl je v tom, že Kuehn má pojistku, proti rozpojení, Tillig nikoliv) . Mají tu výhodu, že jsou do sebe zakleslé, a tak při výkyvu pracují kinematiky a ne spřáhla. U očkových a starších BTTB derivátů dochází k pohybu právě ve spřáhle, proto jsou kinematiky zbytečné. Kinematiky mají tu výhodu, že spojí vozy nakrátko v rovině a v oblouku se vozy mírně oddálí, ale jen při použití neočkových spřáhel. Z toho plyne, máte-li kinematiky je nutné použití nových spřáhel, jinak je to zbytečná investice.

  8. TomikV :

    No musím říct, že jsem jich v minulém měsíci asi 27 (zatím) sestavil. Byla to prča. No a jako úplný začátečník v těchto končinách musím konstatovat, že (jak číslice napovídá) jsem pokonil jenom jedno (magnet jsem lepil nevhodným lepidlem) a však největší problém v celé stavebnici vidím pouze a jen v osazení kovové tyčinky do trnu. Tam to potřebuje krapet zkušeností, odhodlání a hlavně náhradní materiál (asi 4 ks jsem již nenašel). Ale kdo se bojí do lesa …… A tak i nakonec já jsem došel do stádia, že pokud si dám pozor, tak nakonec dám vše dohromady za chvilku a to je již co říct 🙂

  9. Ladis :

    Původní kinematiky SDV mi zhnusily „hraní si s vláčky“ Jejich nespolehlivost nejednoho modeláře odradila od jejich používání, tedy i mne. Byť je to dražší, tak jsem přešel na PEHO a je klid. Nicméně tyhle nové vyzkouším a třeba rád změním názor.

  10. Anonym :

    Dík za radu pár jich koupím vyskouším a uvydím

  11. airwar :

    Uveřejním svůj, trochu kritický názor. Sestavil jsem cca. 50 ks kinematik předchozí verze, s tím že si myslím, že má tak asi 50% funkčnosti PEHA. Nové kinematiky mám ve vagoncích od Peček, tak jsem je rovněž zkusil, sestavit je není problém, ano zdají se volnější, ale že by se nějak zásadně zlepšil chod si nemyslím, spíše naopak, tím jak je kinematika menší mám pocit, že je i náchylnější k nepřesnému chodu a zasekávání. Pořád mám pocit že je to tak na 50% funkčnosti PEHA, s tím že je tam ten paskvil pro vkládání spřáhla…

    Takže za mě suma sumárum…ano nová i stará verze kinematiky nějak funguje, sestavit se dá celkem bezproblémové… ale funkčnost je pro mě zásadní, a za ty ušetřené peníze to alespoň mě nestojí. Jinak ale produkci SDV chválím, zvláště Rybáky jsou super počin.

  12. Ladis-63 :

    Jak jsem tady zmínil, že nové kinematiky vyzkouším, tak se stalo. Koupil jsem dva „rybáky“ od SDV. Součástí stavebnice jsou i nové kinematiky. Skládají se opravdu podstatně líp, než ty staré. Váleček jako protipol magnetu opravdu vyžaduje trochu „něhy“ a zkušenosti a přiměřený nástroj (pinzetou to nejde), proto jsem ho osadil ještě před zkompletovaním . Celou kinematiku doporučuji lepit lepidlem na plast, akorát magnet je třeba přilepit vteřiňákem. Vlastní držák spřáhla je fakt dobrý. Pak došlo na osazení kinematik na hotové vagonky a …. dobré. Pěkně se vracejí, nedělají problém ani v protioblouku. Jediná maličká vada je, že pohyblivá část s trnem má větší vůli ve vertikálním směru, tak že trn se trochu nakloní a spřáhlo směřuje nahoru a nechce se automaticky spojit s protějškem, ale stačí ho potlačit dolů a vrátí se do správné polohy a spojí se bez problémů. Tato maličkost nemá vliv na funkčnost při provozu modelu na kolejišti.
    Tak že za sebe mohu říct, dobré a nebudu se bránit jejich používání.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..



Omlouváme se, že z důvodu velkého pracovního vytížení reagujeme na zprávy se zpožděním. Skrýt