Stavba nákladního vozu Tcms

100_7715Jelikož už se mi doma delší dobu bez užitku válí nějaké vozy BTTB Es – klasické “uhláky” – jednoho dne jsem přemýšlel, jak jim trochu pomoci. Vzhledem k tomu, že jejich využití v mém budoucím “reálném” vozovém parku českých vozidel je minimální, po úpravě přímo volají. Měl jsem doma tři kusy koupené přes Aukro. Všechny byl nějakým způsobem poškozené. Někde chyběly talíře nárazníků, jinde i celé výztuhy na rámu. Vybral jsem tedy ten nejméně poškozený a začal kutit. Dostaly se ke mě odlitky na úpravu na vůz ČSD Utz (Tcms) od bývalé LPH a tak jsem se rozhodl, že si jeden takový zkusím.

Inspirací je mi hlavně tahle fotka (Parostroj.net)

Na začátku to vypadalo takto.

100_7267

Měl poškozený jeden talíř nárazníku a jeden nárazník byl nahrazený nějakým neoriginálním kusem. Ten poškozený jsem neřešil, není to skoro vidět. Ten nahrazený (viz v horní části fotky) jsem odřízl a dosadil originál kus z jiného uhláku. Celý vagón jsem při tom rozebral. Na podvozku je potřeba vyhnout v rozích čtyři plíšky, které drží skříň na podvozku.

100_7277

Z podvozku jsem odstranil stunky, já budu instalovat kinematiku. Kolečka taky potřebovat nebudeme (a spřáhla už vůbec ne, použiju nová Tillig, která bych chtěl v budoucnu používat na všech mých modelech). Závaží vypadne samo po sundání skříně. Já si ho nechám na jindy (třeba se bude hodit) a místo toho umístím do korby šroub cca stejné hmotnosti. Jelikož bude vůz krytý, je jedno co bude uvnitř. Jelikož tvorbu “závaží” jsem nefotil, postup byl takový, že jsem prostě vzal nějaký starý šroub, který se mi válel po bytě a nalepil ho do korby (omotal papírovou lepenkou, přilepil lepenku ke korbě a pak to celé zalil vteřiňákem).

100_7273

Jelikož rozsochy už byly viditelně vyjeté, použil jsem mosazná ložiska Peho. Prostě se vyvrtá v místě původního uložení otvor až na doraz vrtáku (nedoporučuju nic jiného než originál vrták od Peho). Pak kápnu gelový vteřiňák a nasadím ložisko. Mělo by zapadnout celé do otvoru. V tom případě máme vyhráno a jízda by měla být ok (pokud by vykukovalo ven, kolečka by mohla drhnout). Zrovna tady mi jedno ložisko nesedlo, ale naštěstí to nevadilo. Jednak se druhým vrtákem v sadě dá otvor zvětšit, a jednak byla vůle u původních rozsoch větší. Původní “šachtu” pro spřáhlo jsem odfrézoval. Původně jsem chtěl použít kinematiku DK-model, ale nevešla se, proto jsem to s tím frézováním trochu přehnal, stačí míň. Sem se vejde Peho 101. Prostě frézovat dokud kinematika nesedí rovně.

100_7278

Na další fotce už kinematika přilepená. Zespodu nalepím oboustrannou pásku, nalepím na podvozek, usadím a zakápnu vteřiňákem (ideální je nenalít ho do kinematiky) 🙂 Šachtu budu výškově rovnat až jako poslední věc. Osadil jsem soustružená dvojkolí od p. Šátka (stojí 14 Kč jedno, což je dobrá cena), koupil jsem na burze. Po stavbě nakonec došlo k výměně za méně šmajdavá dvojkolí Tillig.

100_7281

Kinematika Peho má výhodu, že na čele má výstupek, který zapadá do prostoru, kudy vedlo staré spřáhlo a tím ho vyplní. Pokud je okraj výstupku souběžně s hranou rámu, usazení je +/- dobře. Do vzniklé mezery jsem kápnul vteřiňák místo tmelu, nakonec se to stejně moc nepodařilo zarovnat, ale to bylo spíš tím, že se mi s tím nechtělo dělat. Jinak by stačilo dobře zbrousit do roviny. Tyhle malé nerovnosti tmelím tekutým vteřiňákem Tesco za 9 Kč. Je dost tekutý takže zateče do spár a po zaschnutí se dá dobře brousit.

100_7283

Na zkoušku jsem osadil nové Tillig spřáhlo a zkusil spojit s originál vozem vybaveným kinematikou už z výroby. Mezera je pro mě více než vyhovující.

100_7281

A ještě v oblouku, nárazníky dosedají pěkně na sebe (R310). Z druhé strany jsem kinematiku dal o pár desetin mm jinak a tam se nárazníky opravdu dotýkají. Nějak to neměřím, prostě od oka. To už bych zas nedělal nic jiného než jen přeměřoval.

100_7286

Pokračoval jsem střechou, bylo potřeba vyříznout kousek původní korby, ale ne tak jako jsem to udělal já. To bylo zbytečně moc, stačilo jen zbrousit vnitřní hranu do roviny.

100_7293

Odlitek vypadá takto. Mám dva kusy, takže jeden teď instaluju, druhý se pokusím rozmnožit aby zbyl i pro příští generace 🙂

100_7299

Zkušební usazení střechy. V rohu je vidět, kde jsem uřezával zbytečně. Když to sedí, prostě se to přilepí. Vzniklá mezírka není na škodu, u skutečného vozu je taky.

100_7295

A dosazení 1 ks schůdků a 1 ks zábradlí na střechu z každé strany. Tím kompletace stavebnice končí 🙂 Všechno jsem pro jistotu lepil vteřiňákem (gelovým).

100_7303

Původní podlaha nebude potřeba, díra bude zespodu schovaná podvozkem.

100_7308

A tímto končil první den. Zkušební osazení (až po vyfocení jsem zjistil, že je to křivě posazené). Bude to vypadat dobře. Zábradlí je sice trochu silnější, ale což… ne lept to není… Nové spřáhlo podle mě vypadá mnohem líp než to staré. To červené mezi nárazníky je kus pásky přes díru, kterou se mi podařilo zbytečně vyfrézovat hned na začátku. Jen aby tam nefoukalo 🙂

100_7314

Jelkož chyběla jedna stupačka (ačkoliv u originálu jsou stupačky upevněné na čelo rámu a nikoliv na podvozek), dodělal jsem jí z plastové destičky. Když vezmeme, že nepřesnosti oproti předloze začínají už u jíných dvěří, je tento detail pro mě opravdu odpustitelný. Daly by se použít leptané od Hekttora, ale doma je nemám a čekat se mi nechtělo 🙂 Kolečka jsem vypucoval houbou na čištění kolejí, ale jak se ukázalo další den, oxidace je neúprosná a už zase chytají svojí tmavou matnou barvu.

100_7352

Při pohledu na originál mi pořád něco chybělo, a tak jsem hledal, co za detaily ještě doplnit. Takže přišly na řadu kotvičky (Detail, zbytek z jiného vozu), schránka na dokumenty (Hekttor – prostě jsem jí nalepil na tu původní která moc vidět nebyla) a hlavně nejvíce viditelný detail – boky skříně. Originál má v posledním poli střechu zasahující až do boku, kdežto Es má bok v rovině. Posloužil kousek plastových destiček nastříhaný (opět od oka) aby pasoval do rohů. V přední části už podvozek připravený na nástřik černou matnou (jednak aby se neleskla barva plastu a jednak aby nebyly vidět bílé zbytky vteřiňáku). Zamaskoval jsem věci, kde barvu nechci, aby nezhoršila fuknčnost (ložiska, pružina kinematiky, šachta). Kastli jsem opatrně odmastil v jarové vodě. Do téhle fáze trvala úprava cca 3 hodiny šnečí práce.

100_7361

Kastle přišla na nástřik Surfacerem (pro sjednocení) a poté akrylovkou Agama 12M (Červenohnědá). Při hodně blízkém pohledu prosvítá nápis DR, ale na jeho místě budou stejně obtisky, je to patrné jen pod lupu. Kotvičky žlutou barvou. Čela podvozku jsem (jako ve skutečnosti) vzal taky červenohnědou. Kam barva na podvozku zafoukala, tam zase zafoukám černou a výsledek bude rez. Vagón přijde napatinovat, takže nevadí. Nevěděl jsem, jak bych to maskoval a přišlo mi to i zbytečné.

100_7450

Poté jsem model stříkl lesklým lakem (Sidolux) a začal s obtisky. Jak už jsem psal ve stavbě Gbgs, na burze jsem originál obtisky nesehnal, a tak mi jako dobrá náhrada posloužily obtisky Tams od Detailu. Protože obtisky jsou pro V. epochu (ČD), bude vůz taktéž ve verzi ČĎ.

Z nápisu Tams jsem se nažil skalpelem vyříznout část písmene “a”, aby pokud možno připomínalo “c”. Na jedné straně se to povedlo, na druhé tak z půlky. Obtisky na Tams byly celkově trochu neostré a rozpité, ale nakonec to není tolik vidět, těžko bude někdo za jízdy zkoumat popisky a já si dělám hlavně funkční modely 🙂 Celá levá strana je tedy z aršíku Tams. Na pravé straně je vždy ve skutečnosti návod na používání posuvné střechy. Ten jsem viděl bílý i černý, a tak jsem vzal z aršíku Tams černé “obdélníky” a zúžil je na potřebnou velikost. Po jejich proschnutí jsem na ně ještě dodal zbytek obtisku z aršíku Gags (to samé, co má Gbgs na dveřích, cosi o zasahování střešních klapek do průj. profilu). Na čela vozů jsem z aršíku vozů Zav vystříhl popisy pod obrázky “Jen pro obiloviny”. Znázorňují zřejmě jakési výstrahy. Byly trochu širší, tak trochu přesahují. Ale tam to moc vidět není (kromě fotky). Po zaschnutí do druhého dne jsem opět nanesl dvě tenké vrstvy Sidoluxu.

100_7669

Patinu jsem dělal podobně jako u Gbgs. Nejprve podvozek a spodní části včetně střechy rzí, poté boky rzí a bílou v poměru 1:1. Zde patina pouze pomocí pistole. Snahou byla opět lehčí patina, spíše podoba vybledlého nátěru.

100_7708

Na jedné straně mi trochu prskla pistole a udělala super kapky, a tak jsem to vzal trochu víc světlou. Foceno brzy po nástřiku, po pár dnech se barva o dost sjednotila a rozdíl už není tak znatelný.

100_7715

Tím je stavba komplet. Chybí už jen osadit na jednu stranu spřáhlo se šachtou. Na spřáhla už čekám asi měsíc, tak snad brzy dorazí.

A po dvou a půl letech jsem přidal lehce patinu na střechu patinátorem 🙂

Přestavba se určitě vyplatila, kinematiky jsou opravdu super, vzdálenost mezi nárazníky je opravdu znatelná. Kovová kola jsou také k nezaplacení. Jediná nevýhoda je, že náklady na reinkarnaci starého vagónu se vyšplhaly cca na 300 Kč (vagón, kinematiky, kolečka, ložiska…), kdežto nový Tillig vagón Es ve verzi Start se dá sehnat za 190 Kč (kola kovová v kovu uložená, kinematiky), takže pro příšte doporučuju jít určitě touhle cestou, ulehčí to spoustu práce. Plnohodnotný vůz Es od Tilligu (popisky ČSD plus to samé jako Start) vyjde taky na cca 300 Kč, takže pokud sháníte pouze Es, určitě se vyplatí vzít nový kousek než předělávat starý nebo Start. I když na druhou stranu pocit, že jsem ten vagón udělal celý “sám” je taky dobrej 🙂

13 komentářů: „Stavba nákladního vozu Tcms

  • 8. 5. 2010 (20:46)
    Trvalý odkaz

    kde se dá sehnat ten vršek? někde jsem viděl nástavbu i z odlitku, hádám, že kopie tohoto… děkuji všem za rady

  • 8. 5. 2010 (22:19)
    Trvalý odkaz

    napiš mi na mail jestli chceš, pár jich ještě mám!

  • 19. 9. 2010 (21:52)
    Trvalý odkaz

    určitě jste si všimli, že s tímhle a několika dalšíma přišla Malá železnice, už mám objednáno, tak pak můžu poreferovat, co jsem si psal před objednáním s majitelem, půjde o plastový základ a lejzrem řezané kartonové doplňky, tak jsem zvědavej.

  • 19. 9. 2010 (21:54)
    Trvalý odkaz

    Od MŽ máme už taky objednáno – já Es11 a kamarád ten kotenjnerák. Až dorazí, taky poreferujeme…

  • 19. 9. 2010 (22:00)
    Trvalý odkaz

    tak to se těšíme, my to máme objednaný na prodejnu, předběžně, zatím ale řešíme ještě nákup dalších věcí, takže objednávka formálně ještě ani není vytvořené. Doufám že hned jak to obdržíš, se objeví fotky, zatím můžu jen spekulovat o přesném rozložení 🙂

  • 19. 9. 2010 (22:01)
    Trvalý odkaz

    No od MŽ by mě zajímal jak ten kontejnerak, tak hlavne Roos, ale podle fotek teda nic moc 🙁 A ceny taky drasticky…

  • 19. 9. 2010 (22:06)
    Trvalý odkaz

    no, já sem si objednal na zkoušku ES-11tky, tak uviidm, ale co je jasné předem – plastový bočnice, „domečky“ taky plast, bohužel rám podvozku vypadá na papír, stejně jako zbytek madel, profilů a další drobotě…
    Nicméně co se nám nebude líbit, budou řešit profily 1×1 a 0.5×0.5 a drobnosti pomocí leptů a ocelových strun… každopadně bral sem verzi bez podvozků a spřáhel, ke kterým setjně nemám důvěru…

  • 20. 9. 2010 (8:17)
    Trvalý odkaz

    Jsme na tom stejně. Objednal jsem dva kousky v „oholený verzi“ přičemž se mi líbí příprava pro Peho, protože místo Peha tam dám tu „naší“ novou kinematiku, která by tam doufám měla pasovat 🙂

  • 20. 9. 2010 (13:27)
    Trvalý odkaz

    Nevíš jak je to s dodacíma lhůtama? Zatím máme objednávku něco přes 14 dní, což je v pohodě, ale slyšel jsem o lhůtách tak půl roku… S těmi detaily taky počítám, že něco přijde nahradit, ale za těch 160 Kč za hezkou českou Es víc nečekám a těším se na to.

  • 20. 9. 2010 (14:09)
    Trvalý odkaz

    dodací lhůty – ted mají na webu že to bude pozderžené o cca 14 dní protože něco řešej nebo co…
    já to mám objednaný na firmu, přijde toho kapku víc, čekám až mu známej odešle konečnoej soupis věcí, co bere na obchod a pak už to bude jen na nich, jak dlouho to bude trvat. Osobně neřeším jestli to bude za 2 týdny nebo 2 měsíce. Ale každopádně se na to těším jak malej kluk 😀

  • 3. 11. 2013 (12:08)
    Trvalý odkaz

    Od kut máš ti doplňky (střecha,žebřík,…….).

  • 3. 11. 2013 (19:17)
    Trvalý odkaz

    Žebřík – DKmodel, střecha se dělala jednorázově odlitková série, teď už se to skoro sehnat nedá.

  • 17. 11. 2015 (14:28)
    Trvalý odkaz

    Na e-shop přidána nová várka odlitých střech.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..