706 čeRTOvsky dobrých důvodů pro další autobus
Čím hlouběji do jakéhokoliv oboru modelaření člověk proniká, tím dál se posouvá v časové ose historie. A tak po sedmistovkách a eškách přichází na řadu další předchůdce, tentokrát populární 706 RTO, takzvaný „erťák“.
Stavebnice určitě nemá za cíl konkurovat hotovým modelům, které už jsou dlouhodobě v prodeji. Spíše je to jako alternativa pro ty, kteří preferují vlastnoručně stavěné modely „podle sebe“ a těší je radost ze stavby. Viděl jsem i nějaké epoxidové odlitky, ty tvary moc neodpovídaly, ale hlavně u něčeho tak malého a zároveň proskleného, jako jsou autobusy, je ta síla odlitků neúnosná. Proto je na autobus podle mě lept prostě nejlepší.
Kdo se bojí, že RTO už bude z leptu nesložitelné, tak ho musím uklidnit. Pokud jste si poradili s něčím z řady Š11, tak erťáka musíte zvládnout taky. Tvary jsou kulatější, ale princip ohýbáním je úplně stejný jako u Š11. Stačí pomalu a postupně, a výsledek se dostaví. Dokonce je tam o pár tvarových záludností méně, než u Š11, takže podle mě je tato stavebnice i o trochu jednodušší. Myslím si, že je jednodušší tvarovat relativně plynulý oblouk, než jako v případě Š11 „dlouho nic, a pak najednou zlom“. Zrovna včera jsem míjel jednu SORku, a říkal jsem si, že čím novější autobus, tím složitější by byl v modelu – ony jsou to dneska sice všechno relativně krabice, ale jediná hrana na nich není hranatá – všechno jsou to malé obliny, které z leptu horko těžko někdo vymodeluje pořádně. Takže čím starší a pravidelnější tvary, tím lépe. Navíc už mají zkušení stavitelé autobusů vše nacvičeno z minula, a tak by mělo být RTO další pohodovkou.
Pro první testovací sérii stavebnice jsem zvolil to nejjednodušší – verzi 706 RTO-CAR vyráběnou ve vysokomýtské Karose. Tedy „linkáč“ s bouchacími dveřmi. Tato vysokomýtská verze vznikla tak, že v Mýtě vyráběli jen zájezdové verze LUX, ale protože bylo potřeba upřednostnit výrobu linkových verzí (dělník musí primárně do rachoty, pak až na výlety), tak aby nemuseli v Mýtě měnit výrobu karosérií, jen odebrali střešní zasklení a nechali bouchací dveře. Pokud se tedy mluví o „autobusech z Karosy“, tak tato verze je z těch linkových „nejkarosovitější“, protože jako jediná vznikla ve Vysokém Mýtě.
Dnes tedy přináším první fotky skoro dokončené stavebnice.

Zbývá vyladit pár menších záležitostí a stavebnice bude konečně připravená na odiv publika.

V tuto chvíli ještě přijímám náměty a postřehy, takže pokud chcete přispět k vylepšení stavebnice, budu rád, když se pod článkem rozproudí diskuze.

Kola jsou prozatím řešena odlitky, ale ráfky plně neodpovídají skutečnosti, takže tam ještě budeme řešit co dál.

Mělo by být zase připravené kompletní zasklení jako bylo u Š11.

A samozřejmě budou zase celovozové obtisky, jak už je zvykem.

Takže kdo bude chtít doplnit autobusovou řadu, myslím, že RTO bude plnohodnotný pokračovatel, ne jen stavebnice pro pár nejvytrvalejších.

Nějaké postřehy už mám jak vlastní, tak od zainteresovaných spolupracovníků, ale záměrně je tu nechci říkat předem, abych vás neovlivňoval 🙂

Po nějakém nabrání zkušeností se stavbou této „bouchací“ verze pak přijdou na řadu i ostatní verze – a to jak další verze CAR lišící se dveřmi, tak městské MTZ/MEX a LUX (samozřejmě i jako Jelcz).

Prostě zase je v plánu kompletní paleta modelové řady, a to časem určitě včetně speciálů, přívěsů a snad i kloubáků.

Tak tedy – pokud něco máte, nenechávejte si to pro sebe a těšte se na stavebnici v průběhu příštích týdnů. Kdo dorazí v červnu do Peček na Mašinku, určitě už bude moci shlédnout hotové modely v akci.


Vyzera luxusne to bude asi prvy ktory si postavim
Zajímavé! Jako by v ModelScene něco tušili a na trh hodili stavebnici zděné autobusové zastávky, která k němu bude perfektně pasovat:
http://www.masinky.cz/produkt/21770-TT-Autobusova-zastavka-stavebnice/index.htm
Mam jí objednanou, takže se tu časem objeví popis stavby.
Dojde se časem taky k autobusu RO, případně RND? RO by mohlo jít z leptu daleko líp, než RSO, protože na fotkách se jeví výrazně hranatější. RND by bylo asi na kombinaci leptu a odlitků, je to moc kulatý a členitý… Jako náklaďák by to asi bylo sousto pro pana Štěpničku, v provedení „autobus“ by se patrně vyplatila spolupráce…
Opět jsem mile překvapen, moc pěkné. Nemá to chybu. Věřím, že nezůstane jen u této verze, pěkný a zajímavý by byl jistě i stěhovací vůz. Dávám za pravdu Střelci, že kooperace se Štěpničky by do budoucna mohla přinést opravdu velmi zajímavé modely a možná nejen auta, ale třeba i nějaký ten železniční vůz nebo loko . Jak VoVo, tak Štěpničkové mají „našlápnuto“ správným směrem .
Druhá parádička tento týždeň? Aby ma z toho nešľahlo:)
Už se mě zahřívá pájecí stanice , super prácička !!!!
Moc pěkná práce. Zadek perfektní, ale na tvaru předku se mi něco nezdá… Možná to dělá jen odstín cínu a po laku to zmizí. Každopádně díky tenkým stěnám se mi to líbí mnohem víc než plastové odlitky.
Mému vnímání RTO-čka se nezdají světla, ale teď jsem našel i na webu dvě verze světel:
http://www.csadplzen.cz/foto/v_rto_02ec.jpg
http://www.busline.cz/UserFiles/File/galerie-veteran/rto_1-s.jpg
– a já si víc pamatuju tu vystrčenou verzi.
Já se zatím chystám na stavbu Š11, co mám od Ježíška a když nebudou ruce volšový, postavím si autobusy VoVový 🙂
VoVo to má správně. Světla plynule zapuštěná do karoserie měly všechny vozy vyrobené v Karose, tak vypadá původní designérský návrh. Vystouplá stvětla měly v rámci zjednodušení polské licenční vozy Jelcz 272 a další. Bylo pro ně snazší stočit kornout z plechu než zajišťovat speciálně tvarovaná světla. Později s tohle v rámci oprav dostalo i na některé vozy původem z Karosy…
Vovo splnil slib…. RTO je zde…. už se těším na HO…… Moc pěkná práce. L.
Vovo gratuluji.Pěkná práce.Autobus mého mládí.Škoda že to není pro mé ruce.Mé modely končily v kvalitě-ze tří metrů vypadá jako vzor a blíž k tomu nemá nikdo co chodit.Chtěl jsi připomínky.Nevím jestli to dělají fotky,ale zadní světla příliš vyčnívají,zdá se mi. http://www.csadkladno.cz/uploads/images/gal_bok01/706MEX.html