Zetor od Bodyho: profesionální práce i bez Doyla

Hahaha! Rádoby humorným nadpisem jsem uvedl dnešní článek. Modří už vědí, na jaký název kterého seriálu narážím, ostatní si to vygooglí a budou si ťukat na čelo. Dnes se podrobně podíváme na stavebnici dosud neprobádaného výrobce Body model.

Tento výrobce na trhu vystupuje samostatně relativně čerstvě. Původně byly jeho výrobky nabízeny pod firmou HekTTor, později vzniknul i samostatný eshop. Důvodů mého zájmu o tohoto výrobce je hned několik. Prvním je až nebezpečně detailní zpracování stavebnic, které jsou navrženy skutečně do všech podrobností. Další je vysoká věrnost vůči předlohám a bez zajímavosti není ani samotné zaměření sortimentu. Výrobce se specializuje na modely průmyslových drážních vozidel TTf, postupně doplňované o klasickou úzkorozchodku TTe a silniční vozidla v TT. Zatím je zřejmé zaměření na průmyslové odvětví a zemědělství. Všechny modely odpovídají československým předlohám.

Já si pro začátek vybral stavebnici traktoru Zetor 6945. Ta představuje klasického pracanta vyskytujícího se prakticky v každé vesnici, takže tímto výběrem jsem neudělal chybu, model uplatním kdekoliv. Pozoruhodný je přístup výrobce. Ačkoliv se jedná vpodstatě o amatérskou (rozumějte ne tovární) malosérii, je zpracování skutečně na úrovni a komplexní. Mimořádně sympaticky je zpracován web výrobce, grafika obalů, návodů… Výsledná propracovanost stavebnice se tak v tomhle kontextu zdá samozřejmá.

Krabičku jsem zapoměl vyfotit. Tady už jí ale vidíte otevřenou.

Takto dostanete balené díly.

Nejprve mě zaujal leptík. Je na něm docela dost dílů, některé jsou i na výběr pro sestavení vícero variant. Lept je vyveden do klasické tvrdé mosazi, takže i jemné dílky jsou poměrně odolné.

Dále tu máme potištěnou čirou fólii. Z ní vytřihneme zasklení kabiny, pokud by se náhodou něco nepovedlo, máme dva pokusy. Fólie je dokonale čirá a potisk je proveden výborně, všechno je ostré a nic se neodlupuje.

Další jsou odlitky. Ty jsou evidentně vytvořené na základě předloh z 3D tisku, takže jsou velmi detailní a přesné. Zpracování je hodně pečlivé a odpovídá spíš „kitařským“ nárokům na propracovanost než našim „vláčkařským“, kde se často spokojíme i s řadou zjednodušení.

Takto jsou například provedena kola. S dokonale pravidelným vzorkem a disky zvlášť, což usnadní barvení.

Přední poháněná náprava a tělo traktoru.

Střecha s výfuky a odlitek s kapotou a doplňky.

Když jsem mluvil o komplexním zpracování stavebnice, měl jsem na mysli přesně tohle, koukněte na návod.

Je tištěn barevně a tvořen pomocí 3D vizualizací. Doplněn je textem a všechno podstatné je tu celkem dobře popsáno.

Na první pohled je jasné, že tohle všechno muselo dát neuvěřitelné množství práce. Řada malovýrobců se s návody vůbec neobtěžuje, nebo se spokojí se schématickým náčrtkem. Tady ale nebylo nic necháno náhodě a propracovanost návodu jde ruku v ruce s propracovaností stavebnice.

Nyní jsme si prohlédli virtuální stavbu modelu a vrhneme se na tu skutečnou.

Nejprve jsem začistil odlitky. Od nálitku jdou většinou jednoduše odlomit a následně začistit nožíkem. Kdo je hodně pečlivý, může použít žiletkovou pilku. Frézku a brusné papíry ale tentokrát nechte, ať se dívají z povzdálí. Mě stačil pouze ten odlamovací nožík.

Narazil jsem ale na jednu nemilou věc. Tím, jak je stavebnice detailní, jakákoliv nepřesnost se do ní hodně promítne. Na fotce můžete v prostřední čášti odlitku vidět schod, který vzniknul špatným slícováním formy. Schod není zase tak velký, ale když si vezmete celkovou nevelikost modelu a to, že se na tohle místo usazuje kabina, tak mi to ve výsledku trochu zavařilo situaci… Také si dávejte na odlitky pozor, spousta detailů je jemná a dají se hodně snadno olámat.

Kolečka. Výrobce radí trochu vybrousit vnitřek pneumatik, aby se tam disk pohodlně vešel. I u mojí stavebnice to bylo ptřeba. Klidně radši bruste víc, aby šel disk do pneumatiky volně vsunout. Až oba díly nastříkáte barvou, trochu se zvětší a přesto si je neodřete. Na jednu věc si ale dejte pozor. Pneumatiky předních kol jsou zaformovány 2x ta samá, zatímco u zadních je to levá a pravá. Zadní tedy můžete odlomit od nálitku relativně prasácky a následně nedokonalost schováte do blatníků. U jedné přední pneumatiky vám ale stopy po oddělování vyjdou vždy do pohledové strany, takže tady pracujte pečlivě.

Pomalu se vrhneme na lepty. Sliboval jsem jemné detaily a začínám hned jedním z nich. Světla traktoru sestavíme následovně: položíme na sebe tři vrstvičky plechu….

…a propájíme. Vznikne půlkulatý reflektor. Návod ještě radí po oddělení tyčky, za které se bude uchytávat ke kapotě, sbrousit do tenka, ale to už je přílišná úchylárna i na mě.

Jako jeden z největších celků (v kontextu celého traktoru je to megasestava) jsem spájel kabinku. Hned jsem na ní připájel ještě zpětná zrcátka. Je potřeba cínem trochu šetřit, aby nezalil vnitřní rohy a neztížil nám později vsazování zasklení.

To samé zespodu. Občas jsem trochu tápal, jak k sobě jednotlivé síly plechu navázat, ale nakonec jsem se řídil tím, aby šla shora vsadit odlévaná střecha a bylo to.

Naohýbané a spájené blatníky.

Zkusmo jsem oba celky sesadil k sobě. Přestože jsem se docela snažil, místy mi vznikla škvírka, které jsem se nedokázal zbavit.

Dále jsem slepil tělo traktoru. Na základ závaží a sedačku, na kapotu přístrojovou desku a boční plechy.

Palubní desku jsem doplnil volantem a na boční plechy přilepil světla. To je opět dost choulostivý krok. Protože jsem neztenčil tyčky vedoucí z reflektorů, nevešly se mi do dírek v bočních pleších. Tím pádem jsou světla lepena na tupo a drží to dost málo.

A opět poskládáno. Už to začínát připomínat traktor, což mě těší. Spousta malinkých dílů, to vždycky ze začátku přináší hodně nedočkavosti.

Nechvalme ale dnem před večerem, pořád se jedná, řekněme, o hrubou stavbu 🙂  Na zadní část těla traktoru jsem nalepil tažné oko i závěsy pro příslušenství.

Vpředu rovněž oko a předsazený rám.

Na řadu se dostala přední náprava. Já jsem si vybral verzi 6945, které má poháněná všechna čtyři kola. Výrobce má v nabídce i typ 6911 v uspořádání 4×2. Nápravu jsem tedy  začistil a doplnil spojovací tyč řízení. Ano, i takovéhle detaily stavebnice nabízí…

Na zádi mezitím přibyly další závěsy…

A tjadá, to už se blížíme do stavebního finále. Přilepil jsem přední nápravu a dolepil pracovně i kola. Tady se ale projevila jedna potíž, traktor stál hodě zakloněný, přední náprava měla moc vysoké uložení. Celý výstupek nad diferenciálem jsem tedy odřezal a teď už má traktor zákon přimeřený.

Od přední nápravy jsem ještě vyvedl tyč řízení kamsi za schůdky, pod kabinu dolepil samotné schůdky…

…na přední i zadní stranu kabiny poziční světla…

…pinzetou jsem trochu pozohýbal zástěrky na blatnících, abych podpořil jejich gumový vzhled.

Protože stavím traktor s náhonem předních kol, doplnil jsem z nejtenčího evergreenu spojovací hřídel.

Zlatým hřebem jsou přední blatníky. V mém případě zlatým hřebem do rakve.  Jsou krásně modelové, ale jaksi je není za co přilepit. Na nápravě není vyznačeno žádné místo, natož záchytný bod. Návod neporadí, v těchhle detailech (netýká se to jen blatníků) bohužel účelnost trochu zůstala v pozadí za estetikou. Je zkrátka potřeba blatník  nějak naohýbat a přilepit na nápravu, na které je pracovně přilepené kolo. Celé by to mělo vypadat pravidelně a uvěřitelně a ideálně na obou stranách stejně. Mě se ale nedařilo, blatník prostě nešlo udržet ve správné poloze, dokud lepidlo nezatuhlo a když jsem se pokusil o dorovnání blatníku na modelu, upadl.

Nakonec se ale nějak podařilo. Stejně jako u světel je to ale zbytečná komplikace, která dokáže stavbu pěkně znepříjemnit.

To už je ale definitivně vše.

Můžeme barvit, já zvolil klasickou kombinaci v továrním schématu. Následující podsestavy jsem nechal rozložitelné a tak jsem mohl barvit bez maskování.

Kapotu jsem po nastříkání doplnil zvlášť nabarvenými mřížkami do čela i boků.

Připravil jsem si zasklení kabiny. Ještě v aršíku jsem slabě narýhoval ohybové hranky a následně vystříhl. Pak jsem díl poskládal a zkusil vsadit do kabinky…

…a ono to pasovalo. Na první dobrou, naprosto bez problémů. V důležitých místech jsem tedy fólii přilepil kapičkou vteřinového lepidla a zbylé hrany napustil lesklým lakem.

Dal jsem se do finální montáže. Definitivně jsem vlepil disky do pneumatik a kola přilepil na nápravy. Přední kola nebyla problém, zadní trochu ano. Aby měla správný rozchod, je potřeba je přilepit přes podložky, což je ale zbytečná komplikace, kdy lepíte malé plošky k sobě a ještě přes barvu… Zase čekáte, než to celé zaschne a nesmí se to rozpadnout. Jako by nešlo udělat stejný čep a dírku v disku jako na přední nápravě, která jde snadno přilepit, drží hned a rochod kol lze vyladit přesně podle potřeby…

Postupně jsem také při montáži dobarvoval detaily.

Sestavený traktor působí parádně, všechno je dokonale modelové a dodává to poctivý nešizený vzhled.

Opět spodní pohled. Všimněte si, jak zadní kola a přední blatníky drží vpodstatě „za nic“, přitom úplně zbytečně, prostor pro jednodušší uchycení by byl.

Dosadil jsem kabinu. Jak jsem na začátku fňukal nad schodem na jednom z odlitků, tak tady vidíte jeho důsledek. Jednak byl problém na něj nějak rozumně přilepit zadní blatníky (zrovna za tuto malou plošku drží celá kabina) a nejde úplně pohlídat výška. Mezi kabinou a kapotou mi tak vznikla malá škvírka. Byl jsem ale tak rád, že mi blatníky konečně spolehlivě drží, že jsem se už o nápravu nepokoušel 🙂  Škvírka stejně není tolik patrná.

Až v této fázi jsem si všimnul, že mám výfuk podivně vysoký. Na jeho horním konci je totiž jakýsi bezpečnostní nálitek, který ale není zřetelně oddělený, takže vám na první pohled nedojde, že je to něco, co má přijít uříznout. Naštěstí se to dá ale dohnat i doslova až na poslední chvíli.

Jak je mým zvykem, hotový traktor jsem napatinoval. Tentokrát stačily přáškové patinátory většinou rozmíchané ve vodě. Chtěl jsem znázornit stroj řádně zablácený, ale ne vysloveně šrot, což se docela povedlo.

Použil jsem hlavně odstíny Hlína, Prach a na naznačení mastnoty Černou.

Směs špíny jsem patlal tam, kam se může ve skutečnosti snadno dostat. A jak vidno, nešetřil jsem.

Nakonec jsem navlhčeným prstem přejel po obvodu pneumatik. Tím jsem část patinátorů setřel a a zůstal tak havně neoježděný bordel hluboko ve vzorku pneumatik.

To už je ale ze stavby opravdu všechno.

Výsledný model vypadá s ohledem na měřítko (celková délka je 31 mm) až neuvěřitelně realisticky. Zejména díky poctivé přípravě autora, kdy je základ modelovaný v počítači a následně přesně vytvořen vzor pro zaformování. Tvarová věrnost je dokonalá.

Stavebnice má však bohužel i pár záporů. Některé montážní postupy jsou řešeny zbytečně složitě, u některých detailů už je jejich úroveň na hraně technologických možností výroby a ne vždy se povedou na 100%. Kvůli tomu se trochu zbytečně stavebnice obrací na zručné pokročilé modeláře a začátečník by si na ní vylámal zuby.

Ostatní zdatní modeláři z ní ale budou naprosto nadšeni. Nejedná se totiž o pouhý doplněk kolejiště, nýbrž o svébytný plnohodnotný model propracovaný do všech podrobností. Komu by ani toto nestačilo, pro toho výrobce nabízí různé doplňkové sady umožňující přestavbu na jiný typ traktoru či možnost zobrazení otevřených dveří kabiny. Z modelu a vůbec jeho vzniku mám já osobně obrovskou radost. Máme tady malovýrobce, který svým poctivým přístupem k přípravě a výrobě modelu v řadě ohledů překonává i zavedené profesionální výrobce. Sice se na stavebnici nějaká ta muška najde, ale až se autor naučí určité autocenzuře (tady jde hlavně o to si připustit, že ne všichni modeláři jsou šikovní jako on 🙂 ), budeme tu mít skutečně perfektní modely za přiměřenou cenu a bez výtek. Cesta k tomu rozhodně není dlouhá. Modelářům, kteří mají dostatečnou dávku trpělivosti a mají rádi detaily, rozhodně tyto stavebnice doporučuji jako jednoznačně to nejlepší, co se u nás dá sehnat.

13 komentářů: „Zetor od Bodyho: profesionální práce i bez Doyla

  • 18. 6. 2017 (22:10)
    Trvalý odkaz

    Když jsem viděl poprvé fotky, byl jsem nadšený. Po přečtení vidím, že vždycky je co zlepšovat. Ale celkově musím uznat (z pozice někoho, kdo už nějakou stavebnici taky připravil) že přichází nová doba, kdy 3D bude základ pro přípravu stavebnic. Jako byly před 2-4 roky lepty „hit“ v jakékoliv podobě, tak teď jsou to přesné 3D tvarované odlitky a 3D připravované lepty (viz také TTjeník). Detaily jako ten návod, grafika – dotaženo do dokonalosti – celý dojem ze stavebnice je perfektní – závidím 🙂

  • 19. 6. 2017 (7:17)
    Trvalý odkaz

    Koukám – dílů to má jak solidní pětatřicetina. Je to zkrátka klasický „multimediální“ kit, bohužel v měřítku na hranici rozlišovacích schopností. Stavitel odvedl skvělou práci na to, že dost lidí už by k sestavení potřebovalo silnou lupu nebo rovnou mikroskop.
    A povzdech v úvodu, že to má blíž ke kitařině než k mašinkařině je dost na místě. Na rozdíl od kitařů mašinkáři pod heslem „jsme modeláři“ v oblasti kvality doplňků za kitaři zachrápali dobu (často o dvacet let) – a to jak modeláři, tak většina tuzemských výrobců.
    Zajímavé bude, až nějaký výrobce klasických kitů začne na technologické bázi modelů pro wargames dělat modely v mašinkářských měřítkách. Lepení stavebnic ze stříkaného plastu při mimimu dílů, se skvělými detaily jen na viditelných místech a žádnými tam,kam vidět není by znamenalo vybavit celé JZD za tři večery – jeden sestavit základ, druhý nastříkat a třetí dokončit stavbu a patinaci.

  • 19. 6. 2017 (9:04)
    Trvalý odkaz

    Ty jo super model to zpracování je fakt detailní až sem si říkal jestli to není jiné měřítko a netahas nás za nos

  • 19. 6. 2017 (11:03)
    Trvalý odkaz

    Ahoj.
    Kabina jde letovat i zevnitř. Spoj se potře pájecí kapalinou, položí se tam malý kousek cínu a sáhne se na to mikropájkou. Cín se pak krásně rozteče v rohu.
    Jinak já jsem kabinu připájel k blatníkům a do mezery, která mi tam taky vznikla, jsem vlepil platovou nit.
    Zasklení pak jde dát do kabiny vrchem.
    Lahůdka je, když se při stavbě kabina rozpadne. Já to nakonec dělal ze 4 dílů 🙂

  • 20. 6. 2017 (12:42)
    Trvalý odkaz

    Taky jsem si ho postavil, určitě ne tak dokonale jako Rosťa, ale k mé spokojenosti. Podruhé už bych ho asi stavět nechtěl, i když je výsledek luxusní. 🙂

  • 20. 6. 2017 (19:37)
    Trvalý odkaz

    to je ten typ prace, keď môžete skladat len medzi údermi srdca 😀

  • 21. 6. 2017 (13:36)
    Trvalý odkaz

    Opravdu pěkná a kvalitní stavebnice, a její perfektní zpracování se mi moc líbí, je to krásný přírůstek do kolejiště .

  • 21. 6. 2017 (18:18)
    Trvalý odkaz

    Obávám se, že takové pěkné stavebnice je do kolejiště škoda. Někde v krajině to bude „jen“ nějaký traktor. Z metru už ty krásné detaily nehrají roli, pokud je nepodepře diorámatko o celkové ploše maximálně 15×15 cm.

  • 22. 6. 2017 (13:11)
    Trvalý odkaz

    Krásny model traktora, výborná práca Rosťopiš. Len škoda, že v TT-čku je strašne maličký. Máme doma presne taký istý, takže už sa teším na to, že si zoženiem stavebnicu a poskladám model.

  • 23. 6. 2017 (20:59)
    Trvalý odkaz

    Střelec: To sice možná ne, ale pořád je tvoří podvědomě náladu kolejiště a to je mnohdy důležitější, než hlavní motivy. A navíc, koho zaujme, může si ho prohlédnout zblízka, koho ne, pořád může mít spoustu jiných možností na co se zaměřit.

  • 25. 6. 2017 (20:42)
    Trvalý odkaz

    Náladu stejně dobře udělá model se zlomkem součástek a detailů, pokud má odpovídající zbarvení a velikost. V kolejišti, se kterým se častěji manipuluje, bude nejspíš někde uchycený na pevno – to znamená minimálně 70 cm od pozorovatele. Při obecně klesající kvalitě zraku v populaci nebude řada lidí schopna model ani postavit (protože na drobné díly neuvidí), natož aby si vychutnali detaily, které bez lupy (nebo zvětšení fotky na megaskrín) vůbec nezaregistrují. Osobně jsem si poslední dobou zamiloval rychlostavebnice s počtem 5 – 30 součástek, které mají pěkné povrchové detaily na viditelných místech a za dva večery jich postavím pět nebo šest včetně nátěru a času na schnutí barvy. Tenhle Zetor je luxusní, ale pro mě díky mikrosoučástkám už mimo hranice mých rozlišovacích schopností.

  • 25. 6. 2017 (21:47)
    Trvalý odkaz

    Je to moc pěkný kousek. Pravda, na kolejišti zaniknou jeho detaily, ale kdybych ho stavěl já, tak bych ho použil jako náklad na plošinový vůz a tam už vynikne podstatně víc. Stavěl jsem mlátičku a traktor Svoboda od Davo a když se na kolejišti oba stroje ztrácely, tak jsem je naložil na vůz Px a je to hned jiný pohled.

  • 26. 6. 2017 (15:05)
    Trvalý odkaz

    Taky se na něj chystám. Samozřejmě to nebude v této kvalitě, ale pokusím se tomu přiblížit co nejvíc. Je to stroj do provozu a proto do něj posadím traktoristu. Ten mi tam chybí. Jinak samozřejmě palec nahoru!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..