Nebojte se odlitků! (3) – odlitek nebo lept

100_5011Věčná to otázka. Jedni zastávají to, druzí zase tamto. Některé argumenty jsou pádné, některé tolik ne. Když se ale postaví vedle sebe modely tváří v tvář, pravda se brzy ukáže… Udělejte si obrázek sami.

Vedle sebe se postaví čtyři modely.

100_5011

Zamračená ověřovací série p. Molaty.

100_5015

Není jí moc s čím porovnávat, protože nemá přímou konkurenci, dále se tedy objevovat nebude.

100_5013

Zbývá odlitek III. série od p. Číže v nátěru ČD Cargo (751 219) sehnatelný v ceně kolem 200 Kč. A dva téměř přímí konkurenti – lept Hekttor (zde jako 751 176) a lept KuBer (jako 749 265). Ještě by sem patřil lept od DK-modelu, který mám však zatím pouze nesložený a je to až na detaily to samé, jako lept Hekttor, proto snad ani není třeba se o něm v tuto chvíli zmiňovat. Za 650 Kč můžete mít II. sérii od DK-modelu, za 630 Kč III. sérii od Hekttora nebo za 600 Kč II. i III. sérii od KuBera. Otázkou pro každého pak je, která stavebnice mu bude více vyhovovat, více se mu líbit, lépe sestavovat atd atd. Tentokrát pokračují obrázky bez komentáře…

100_5018

100_5019

100_5021

100_5022

100_5024

100_5025

100_5027

100_5028

100_5029

100_5030

100_5032

100_5033

100_5035

100_5036

100_5037

100_5038

100_5041

100_5043

100_5046

Pokud už máte favorita, gratuluji.

21 komentářů: „Nebojte se odlitků! (3) – odlitek nebo lept

  • 27. 10. 2009 (18:20)
    Trvalý odkaz

    pěkné , já se spíš zastavám odlitku , jsou pro mně lepší , nejen kvůli ceně ale připadaji mně krásnější , ale lepty jsou zase do detailů , no proti gustu žádný dišputát ale jde o to kdo chce jaké kolejiště, někdo chce mýt např. 10 zamračených tak rači koupí odlitky, a kdo chce mýt od každého něco tak podle mně jsou lepčí lepty 😀 ale samosabou , modelář se musí rozhodnout a udělat po sobě a nenechat se ovlivnit druhými (můj nazor)

  • 27. 10. 2009 (18:24)
    Trvalý odkaz

    Já preferuji odlitky, jsou lépe dostupnější, levnější a lépe se mi s nimi pracuje. Když jsem zkusil stavebnici z leptu, nechtějte vědět, co z toho bylo 😀

    Moc chválím tyhle stránky, jen tak dál.

  • 27. 10. 2009 (19:06)
    Trvalý odkaz

    Také stavím z odlitků…i když mi pájení nedělá problém (pájím denně při své práci). Prostě se mi s odlitkem lépe pracuje…“vysochám“ si co potřebuji a jak je vidět na srovnávacích fotkách, když se to udělá pečlivě je rozdíl zanedbatelný, nebo žádný. Odlitek je odolnější v provozu a budí u mě lépe dojem reálné „hmoty“ vozidla což se tenkým stěnám leptu moc nedaří. Prostě na skříně vozidel odlitky a lepty na drobné detaily které jinak znázornit nejdou…tak to chodí u mě. Ale je jasné, že někomu se zase bude lépe tvořit z toho leptu…každý podle svého uvážení.

  • 28. 10. 2009 (17:58)
    Trvalý odkaz

    Taky preferuju odlitky, protože mi dělá problém i spájet dva dráty k sobě. Prostě jsem ještě nikdy pořádně takhle nedělal a lepty bych použil na detaily jak popisuje Honza TT. Když mám mašinu z odlitku, tka se jí nebojím chytit do ruky. Je to něco jinýho, než plech, kterej by se zkroutil, kdyby něco….

  • 29. 10. 2009 (10:27)
    Trvalý odkaz

    add Honza TT: odlitky jsou určitě lepší v tom že pokud je odlitek v dobré kvalitě tak je jasně dána základní geometrie modelu – tu si u leptů člověk musí pohlídat při sestavování, taktéž je odlitek vhodnější na tvarování ploch zaoblených ve dvou rovinách – kulové plochy. Na druhou stranu schůdky, mřížový a další drobné detaily jsou místo kde dominují lepty. Co se týče pevnosti nevidím u leptů problém, největší problém u leptů podle mě je v oblých ohybech – udělat správný rádius no a především ony kulové plochy, ty vpodstatě nejde rozumně v domácích podmínkách naohýbat.

  • 29. 10. 2009 (21:20)
    Trvalý odkaz

    Pro všechny VYBRUŠOVAČE odlitků, dobrá zpráva, ode dneška
    v Lidlu velká sada brusných nástrojů jen za 129,-Kč

  • 30. 10. 2009 (16:38)
    Trvalý odkaz

    jo to je přesný,“pokud je odlitek v dobrý kvalitě“.Z těch pár odlitků co mám,tak asi jen jeden je fakt dobrej,jinak jsou různě nepřesný a křivý.Takže sposta práce,aby odlitek vypadal jak chci.Lept sestavuju od začátku a pokud si dávám pozor,tak nemám problém.Odlitky jsou sice levnější,ale občas si řikám jestli se to vyplatí.(Dělám teď na 121 z odlitku a je to jen přkopaná zeuke kastle,ale ty mašiny jsou možná příbuzný,ale ne stejný.Takže jsem jí zbavil všech detailů a dělám to celý znova 🙁 )

  • 31. 10. 2009 (14:50)
    Trvalý odkaz

    maayaa : Ono to chce sehnat kvalitní odlitek…o tom to celé je a sehnat se dnes už dají. Nahlížet na odlitky podle kousků 6 a více let starých je špatně. U odlitku když se něco nepovede natmelím, přilepím a jedu znovu…a lept ? Tam když něco selže, tak zmačkat do koše, protože se to rovná hodně blbě a o zaoblených částech jako střechy a jiné ani nemluvím (většinou prostě dost peněz v popelnici).
    Lept si dokážu jak jsem říkal představit jako soubor rovných nebo pravoúhlých doplnků co se nalepí na odlitou skříň….tam je jeho přednost. A komu nevyhovuje kvalita dostupných odlitků, tomu nic nebrání odlít si sám…skříň jde udělat i z bezpečnostních tabulek a doplnit lepty a kvalita je velmi solidní. Navíc nešikovné ruce udělají i z krásného leptu stejnou křivici jako z toho nekvalitního odlitku, takže je to o modeláři, o tom co komu vyhovuje a o jeho vybavení ne o tom která technika je lepší..

  • 4. 11. 2009 (0:15)
    Trvalý odkaz

    Honza TT:jasně,jenže ne všechny odlitky jsou skvělý.Mám odlitek Bardotky a je bezvadnej,ale 121 je celkem nic moc a tu jsem kupoval nedávno a regina to samý.Mám jeden starej odlitek,ale ten vůbec neberu v úvahu.Takže jo,pokud je to novej odlitek a navíc žádaná mašina tak jsou celkem dobře zpracovaný.Ale to ostatní nic moc.
    Lept je proti tomu většinou rozměrově přesnej a pokud si pohlídáš u větších kusů přesnost tak neni problém.Nevim co si myslel tim “zmačkat do koše“většinou pokud to neni totálně dodrbaný od začátku tak se to spravit dá.
    No a pokud je modelář poleno,tak je jedno jestli má dobrej lept nebo odlitek.Naproti tomu pokud neni odlitek dobrej(špatný detaily-třeba posunutý okna,nebo nejsou správný rozměry)tak je s tim strašný práce a to u leptů neni

  • 6. 11. 2009 (22:57)
    Trvalý odkaz

    Měl jsem v ruce 451 v TT, čiré je to dostatečně, úplně čiré ne. Otázkou je, zda se to povede zamaskovat tak přesně, aby se po odmaskování dosáhlo lepšího efektu než při ručním zasklívání hotového modelu kus po kuse…

  • 9. 11. 2009 (11:03)
    Trvalý odkaz

    „Odlitek je odolnější v provozu a budí u mě lépe dojem reálné „hmoty“ vozidla což se tenkým stěnám leptu moc nedaří.“
    „Když mám mašinu z odlitku, tak se jí nebojím chytit do ruky. Je to něco jinýho, než plech, kterej by se zkroutil, kdyby něco….“
    Já nevím, jestli si oba neděláte legraci. Doporučuji navštívit na Den Železnice nějaké depo. Tam si prolézt skutečnou loko. Zjistíte překvapující věc. Ona není vysochaná z nějaké „hmoty“. Skříň je postavená skutečně z plechů. Kupříkladu výrobní výkres T 669 udává sílu plechů 1,2 – 2 mm. To je v TT 0,01 – 0,017 mm. Takže tenké stěny leptu budou přirozeně vytvářet reálnější dojem, než odlitek. No, zvlášť v partiích oken je 1 mm prasečí kůže odlitku dost nápadná a nereálná.
    A plech se vám kroutí, kdyby něco? Kdyby co? Ano, je tady jedna firma, která dělá lepty z měkkého a příliš tenkého plechu. Ostatní mají materiál silnější, tvrdší a pružnější. I když takový model v ruce zmáčknete víc, vůbec nevadí, plech se propruží a vrátí do původního stavu. Stejně tak přežije běžný provoz na kolejišti a nevím, proč by měl být křehčí, než epoxydové lepidlo, ze kterého se odlévají bramborové odlitky.
    Fakt, hoši, nevymýšlejte si tu takové pohádky. Já mám obojí, odlitky i lepty, ozkoušené, tak vím, o čem píšu.

  • 9. 11. 2009 (21:50)
    Trvalý odkaz

    Lojzík : Proč agresivní tón ? Když máte tak prolezené to depo, tak jste jistě zjistil i tu překvapující věc, že okna mají nějaký rám a ten zase svoji tloušťku, také stěny nejsou jen dvojka plech, ale mají rám většinou z nějakých profilů…pokud by tam tyto prvky nebyly, tak skříň neudrží váhu střechy. Tak kde máte u leptu tu reálnou tloušťku stěn…nikde, protože tam prostě není…a co průhled žaluzií skrz loko ? To vám připadá také normální ? Věřte, že i já tu již nějaké lepty mám i když je používám především na doplňky a znám jejich vlastnosti. Ano plech se kroutí jak mrcha pokud je slabý (což většinou je)…u detailů to většinou nevadí, ale plácat z toho skříň a dělat několik vrstev aby se mi to neprohnulo to fakt ne…protože plastová tabulka a frézka je prostě rychlejší :o) Znovu opakuji…mluvím pouze a jen za sebe a své vybavení a zkušenosti. Jiný člověk může mít jiné vybavení a praxi a jiný názor…ale to nikoho neopravňuje rozkřikovat se na ostatní. Takže o tom trošku podumejte…ju ;O)

  • 6. 1. 2010 (16:13)
    Trvalý odkaz

    chlapi musim sa do toho zapojit: V poslednom roku som kupil par odliatkou a vzdy ked mi dosli tak ma skoro slaktrafil jednalo sa o 240ku snad od vsetkych vyrobcou. Ja ako modelar letecky som zkonstatoval ze je to hruza a prave pracujem na novom master modeli pre 3D tlac. Nuz nevieme ako to dopadne ale uz ma prestalo bavit hrat sa na kuzelnika s frezkou v ruke a tmelom v druhej. Tie lepty su uplne fajn, ako doplnky, ale male modely obsluznych vozidiel od hekttora su uplne super na tie to beriem, Ale neviem pochopit ze mi niekto uplne bez okolkou posle v poste odliatok za 20-30€ a po vybaleni rovno putuje do kosa. Tvrdeniam dodavatelou ze je to super uz neverim. Velmi by ma zaujimali dake fotografie ako sa da z neuveritelne skaredeho odliatku a to podotykam este aj skruteneho postavit pekna masina. Ak mate niekto fotecky ako na to ….sup sem s nimi. Inak pekna pracicka s tym hektorom. Uz sa tesim na lak. ja prave idem striekat prototyp 002. Nafotim poslem.

  • 13. 4. 2010 (18:25)
    Trvalý odkaz

    Rozhodně volím práci s lepty…plastové odlitky jsou oproti leptům velmi nepřesné a v současnosti je považuji za přežitek.Perfektní provedení detailů i modelově věrných tvarů leptaných stavebnic nikdy plastové kastle nedoženou i kdyby se jich zmocnil sebešikovnější modelář.

  • 13. 4. 2010 (23:46)
    Trvalý odkaz

    Papíku, pokud by se našel čas, byly by odlévané v kombinaci s leptem v dobré kvalitě, ale proč se s tím dělat, když je lepší udělat mástr pro velkou firmu za několik tísíc ( mluvim z vlastní duše-sice dělám letadla, ale poslední dobou si projektuju vlastní kolejiště )
    To co sem napsal by si měli vzít k srdci výrobci odlitků – formu recyklovat po 20tým kousku, lejt pořádně, a hlavně netahat odlitek po 20ti minutách, ale nechat minimálně po dobu doporučenou výrobcem PURu 🙁 Hned by se kolegům vláčkařům stavělo lépe 🙁

  • 15. 2. 2011 (2:05)
    Trvalý odkaz

    Filip: Maximalne suhlasim. Spojil som sa s Auhagenom na margo tvojho prispevku a bolo mi povedane ze ich kapacity su schopne podla kvalitnej 3D predlohy odfrezovat formu na profi tlakove liatie. Forma sa lisi cenou podla deliacich rovin a narocnosti detajlou ale myslim si ze pri dnesnych moznostiach nieco liat do silikonu purom je hovadina. Forma na 10 000 kastli vyjde ani nie na 500 euro, Ja tvrdim ze to stoji za to ked si zoberieme za co sa dnes predavaju fakt zle odliatky. Podotykam ze 3D muster v CADE musi byt 100% a musi byt prepisany na ich strojny kod pre frezy. V pripade chyb vo forme sa musi forma urobyt bud znova alebo spravit korekcie a tie stoja viac ako forma. Bolo mi povedane ze ich masiny su tak dokonale ze ak je vsetko OK v CADE tak aj forma bude na 100% ok. Dnes uz ani netreba master „muster“ staci to mat dokonalo navrhnute v CADE. Liatie je samozrejme problem ……. nie kazdy ma predsa tlakove liatie plastu ale je x firiem ktore sa tym zaoberaju aj v ceskoslovensku a pre nich je jedno do coho ten plast natlacia pokial ta forma splnuje specifikacie pre nimi tlaceny plast. Takze kaslem cele liatie podomacky. Chcem mat Laminatku v TT a seriem na to co to bude stat. Az to bude hotove tak si ju postavim do policky. A budem sa tesit. Najidealnejsie je Model kombynovat s leptmami a prave v pripade laminatky. Fomra by mala menej detajlou, tznm. menej strojneho casu teda bola by lacnejsia ale narazame na problem spolahliveho vyrobcu leptou: vacsinou su to domaci kutili alebo velke spolocnosti ktore zase nemaju kapacity. Vyrobit si v domacich podmienkach lept….PRIAM NEMOZNE. Takze Vytvorit 3D master v CADE a dat zhotovit kvlaitnu profi formu je ten spravny smer. Vydel som takto spravenu masinu v britanii a mozem povedat ze ROCO si kopec veci zjednodusi koli masovej vyrobe ale tato masina uz pri zaformovani ratala s kompletnou sadou leptanych doplnkou nevraviac o odpruzenych pojazdoch. Clovek uz tych masin predal snad 100vku a uz sa mu tie naklady aj 5x vratili. Inak Auhagen fam k tomu vyroba a navrhne za par supou aj krabicku z prebalom. 🙂 Sikulaci.

  • 15. 2. 2011 (2:13)
    Trvalý odkaz

    este som zabudol dodat ze ak by clevek chcel dajme tomu spravit do masiny aj liate okna z cireho plastu……..forma zase asi nebude lacnejcia ako 500,-eur. Povedzme si ze ak by clovek chcel spravit dokonalu stavebnicu ktoru by uz vdaka kvalite foriem mohol aj seriovo vyrabat a predavat. Tak co diel …… a je jedno ci ma milimeter alebo 30 cm ….to cca 500,-€ Da sa usetrit napr. tym ze v jednej forma je odfrezovanych x dielov ale potom by bolo vsetky mozne odlait len v jednej farbe plastu. 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..