Stavba sedmistovky od A do Z (atmosférák)

20140418_234808Nedávno jsem udělal návod od začátku do konce pro „ešky“ a dneska chci udělat to samé pro „sedmistovky“. Protože stavebnice sedmistovek prošly za ten rok poměrně velkou evolucí, stojí za to zmínit, co všechno je nového.

Stavebnice jako takové v současné době slaví zhruba rok své existence a moc mě těší, že si za tu dobu našly cestu do nejedné modelářské skříně, lépe snad jako ihned postavené do modelářských sbírek. Za to samozřejmě patří dík všem, kteří právě podpořili vývoj, který během toho roku pořád nenápadně probíhal. Takže se pojďme podívat, co se tedy změnilo, respektive jaká je situace právě teď.

Ještě na úvod se chci omluvit za kvalitu fotek, poslední dobou trochu řeším problém změny podmínek a ještě jsme si v našem milostném čtyřúhelníku já – foťák – světlo – pozadí úplně nesedli. Přesto věřím, že dokumentační hodnota převáží kvalitativní stránku, a tak stojí za to zde všechny obrázky ukázat.

Takto vypadá poslední varianta stavebnice. Je o poznání menší než její předchůdkyně, což se povedlo hlavně jiným řešením kol. Naopak dílů o něco přibylo. Ne, že by se stavba zkomplikovala, jen je na výběr víc variant provedení a tím je na výběr více druhů dílů, které je možno osadit.

000_4283

Dneska jsem si vybral jako figuranta muzejní pražskou Karosu B731 z prvních sérií se starším nepřeplňovaným motorem, tedy tzv. „atmosférák“. Jak ze stavebnice vytvořit snadno a rychle právě atmosférák ukážu za chvíli.

000_4280

Tato Karosa je běžně k vidění v muzeu městské dopravy ve Střešovicích.

000_4281

Vylepšení se postupem času dočkaly interiéry. Zde poslední verze stavebnice městského autobusu. Přibyl vyvýšený prostor pod sedačkou řidiče se zámky, do kterých zapadá zadní a boční prosklená přepážka a také čelní palubní deska.

000_4284

Tady je detail nových dílů. Sedačka řidiče se nyní neohýbá, je také řešena formou zámku.

000_4285

Takto vypadají interiéry C734, kde je také pevná zadní příčka za řidičem.

000_4286

Dodatečný díl vylepšené městské kabiny. Pokud by chtěl někdo doplnit ke starší stavebnici, zdarma můžu na vyžádání dodat (buďto osobně nebo s objednávkou něčeho jiného, nebo pokud si zaplatíte poštovné).

000_4287

A nový řezaný díl – kola. O jejich sestavování se zmíním později, nyní tedy jen to, že stavba kol je teď mnohem snadnější, rychlejší a vypadá to celé hotové lépe.

000_4293

Ve stavebnici je nyní návod popisující vše důležité. Textovou stranu doplňuje z druhé strany obrázková příloha…

000_4289

…která obsahuje nákresy sestavení kol u všech měřítek.

000_4291

Prvotní podmínkou aplikace změn bylo, že autobus ze staré a nové stavebnice se nesmí lišit v základním vzhledu. Vedle sebe tedy oba autobusy stále vypadají shodně a kdo si postaví jeden ze starší a jeden z novější, stále dostane stejný výsledek. Vylepšení jsou hlavně pro zlepšní stavby, více možností sestavení, dodatečné detaily atd.

100_1055

Momentálně je ve verzích stavebnic pořád trošku nepořádek. Doprodávají se starší verze, do toho už přichází nové od některých typů. Některé speciály jsou ve starších verzích (a v nových už se dělat nebudou). Kloubáky jsou v nových verzích, shodných s tímto popisem, kromě provedení kol (ta jsou stále všechny leptaná). Každopádně určitě je vhodné vždy prohlédnout návod přibalený u konkrétní stavebnice, kde naleznete rozklíčování řešení stavby kol, kde jsou rozdíly největší. Aktuálně jsou nové verze dostupné u stavebnic C734, C735 a Spojů. Postupně budou samozřejmě přidány i B731 a LC735, prozatím jsou tyto verze stavebnic na konkrétní vyžádání v poznámce objednávky.

100_1056

Nějak nevím, kde přesně začít. Tak to vezmu odprostřed. Čtyři leptaná kola s ráfky – dvě mají díry pro navlečení (na zadní nápravu), dvě díry nemají – ty patří na přední nápravu.

100_1058

Co nejvíc dílů je nacpáno do oken, tyto díly jsou s okolím vždy spojeny jen dvěma tenkými spojkami, tedy minimem pro udržení dílu a navíc se to dá dobře začistit. Uprostřed levého boku jsou dvě bedny, ta přední menší je jen pro devítistovky (je označená z vnitřní strany) a pro sedmistovku přijde zatmelit. Že kovářova kobyla chodí bosa uvidíte později 🙂

100_1059

V oknech díly náprav (popsané dostatečně v návodu), zrcátka, zvonky nad dveře. Pod zadním podběhem pak různé doplňky.

100_1060

Jedna strešní větračka se usadila i v otvoru ve střeše z důvodu úspory místa.

100_1061

Nové provedení čelních masek na základě tipu od kolegy Rosťopiše. Nyní jinak provedená mřížka.

100_1063

Přední zámek rámu je záměrně o dost delší a to z důvodu, že kdo bude tvarovat čelo, zastřihne si díl podle potřeby. V původních verzích byl zámek kratší a nemusel tak dosáhnout až do čela.

100_1064

Stavebnice je v základu stále v „turbo“ provedení, tedy autobusů vyrobených od roku 1986. O tom svědčí i boční okno u řidiče nižší než ostatní okna.

100_1065

Lehce upraveny byly ohýbací drážky na základě tipu kolegů.

100_1066

A zde už je onen trik, jak udělat z autobusu atmosférák. Řešení realizované už v zimě, jen stále nějak nebyl čas sepsat, nafotit a spravit veřejnost. Horní část okna je zeslabená zevnitř do půlky síly plechu, takže stačí jen vyříznout nebo obrousit a hned se z okna stane stejně vysoké okno jako ostatní boční okna, tedy jeden z poznávacích znamení atmosféráku. Komu by se ulomila příčka, nad oknem je v plechu náhradní.

100_1067

To samé řešení je použito u čelních dveří – opět zeslabeno do půlky plechu.

100_1068

Nárazníky jsou stále stejné, ale jsou nyní dvouvrstvé. Zde přední a zadní vnější vrstva. Díra výfuku je jen z půlky síly plechu jako vždy, takže pro atmosférák se otočí dírou dovnitř a výsledkem je plný nárazník.

100_1069

Pohled na stěrače – ty jsou nyní v části zeslabeny. Buďto pro lepší osazení na hranu skla, nebo pro kratší tyč stěrače a tím nižší usazení na okno, nebo prostě využijte tuhle funkci dle libosti. To vlevo je volant – původně jeden z krytů matic se středem předního kola, ale postupem času se z toho samozvaně stal volant. Pod tím je dodatečný kšiltík na přední čelo střechy pro znázornění zaoblení čela. Díl je menší než dříve, ale funkci má pořád stejnou. Nyní součástí každé stavebnice.

100_1070

Spodní vrstva zadního nárazníku, nárazník se tedy pájí ze dvou shodných dílů na sebe. Označeno „Z“ jako zadní.

100_1071

A to samé pro přední nárazník. Označeno „P“ jako přední. Díl je trochu kratší než zadní díl, takže záměna není žádoucí.

100_1072

Novinka pro tyto verze – přední mlhovky. Je to záměnný díl právě za díl označený „P“, takže se prostě vyhodí původní díl spodní vrstvy předního nárazníku a nahradí se tímto. Středové „lízátko“ lze ukroutit nebo odříznout aby zbyly jen samotné mlhovky.

100_1062

Nápravy jsou nyní lehce jinak rozměrově na šířku kvůli novým kolům, přesto jsou stále zaměnitelné s těmi staršími.

100_1073

Drobné díly jsou kvůli úspoře místa tentokrát opravdu kde se dá.

100_1074

Přesto není dílů moc a pořád byla snaha je k sobě nějak seskupovat – viz zadní podběhy, kde jsou všechny díly na společném rámečku. Jsou zmenšeny boční zámky rámu, takže už je není třeba zastřhovat a nevykukují ven z bočnice.

100_1075

Kolem čelního zámku rámu jsou výplně, které nikam nepatří a je možno je vyhodit – aby někdo nezkoumal, kam ten díl patří 🙂 Obecně jsou u hlavních dílů nyní zesíleny zámky, takže stavebnice drží trošku lépe při sobě, aniž by to mělo vliv na snadnost oddělování.

100_1076

Koukneme se tedy na stavbu. Opět to nebude nic složitého, vybavení stejné jako minule u ŠL11. Připravím si bočnice, ale tentokrát hned neohýbám. Nejprve je v rovném stavu potřeba provést úpravy na atmosférák.

100_1077

Střecha má nově jeden zámeček v přední části na každé straně navíc. To pomůže lépe přichytit díly k sobě.

100_1078

Přední a zadní čelo. Já potřebuji tentokrát kulaté světlomety, ty oválné se do atmosféráků běžně nedávaly – spíše až později při nějakých opravách a úpravách.

100_1079

Zde složení nárazníků. Přední s „P-dílem“ nebo s mlhovkami a poté samotný vnější díl. Zadní nárazník s „Z-dílem“ a poté díl s výfukem, buďto výfukem ven nebo skrýt dovnitř.

100_1080

Jak odděluji díly, schovávám si zbytky do nějaké krabičky. Minule jsem na to poukazoval u Liazky od DH-loko a sám toho mám taky ve stavebnici spoustu volného, tak musím všem měřit stejným metrem a uznat, že to takhle pohromadě vypadá strašidelně.

100_1082

Pár úpravu na atmosférák je potřeba ostrý nástroj, třeba čerstvě ulomený nožík.

100_1086

Pár tahů vytvoří zevnitř drážky skrz.

100_1083

Už lezou ven i z vnější strany.

100_1084

A pár tahů horizontálně a trocha kroucení dílo dokoná. Pak už stačí opatrně malým pilníčkem zabrousit a je to. Operace na 5 minut.

100_1085

U čelního okna to samé. Už je opižláno. Nezlomil jsem si ani příčku, což jsem ani nečekal. Ale náhradí tam pro případ nouze je.

100_1087

Zase si kleštičkami v půlce naohýbám jako u ŠL11, radší víc.

100_1088

A postupným scvakáváním kleštičkami zase trošku narovnám zpět. Nezapomenou trochu ohnout přední zkosené části. Ohýbají se trochu jako leptaná Zamračená – ne úplně kolmo podle drážky, ale horní část musí být trochu víc ohnutá dovnitř. Je třeba si uvědomit, že čelní díl je obdélník, ale ohnuté zkosené části boku se pořád odspodu trochu rozšiřují – toto je třeba už při ohybu korigovat pro dobrý výsledek.

100_1089

Střechu pájím k bokům jen v několika bodech.

100_1090

Vždy kolem zámků, případně ještě přichytím dodatečně na jednom nebo dvou místech podle toho, jestli bočnice dobře drží u střechy v celé délce a nevyhýbá se. Občas pájím zvenku, občas zevnitř.

100_1091

Tento spoj je třeba zevnitř.

100_1092

Bočnice nejsou pod pravým úhlem, jsou trošku vyhnuté ven aby se za zlomem zase blížily pomalu k sobě. Toto je hruba ideální tvar výsledného tvaru.

100_1093

Připravím si předem čelní díl vpájením světel.

100_1095

Jen trošku zevnitř přichytit, zbytek se vyřešní záhy.

100_1096

Oba čelní díly určitě pájím zevnitř, je vhodné je pořádně propájet aby snesly trochu tlak, až se bude dovnitř vsazovat rám.

100_1100

Takto vypadá základní kostra spájená.

100_1101

A takto zezadu. Zevnitř je vždy vidět cín, ale zvenku skoro nic nevyteklo.

100_1103

Teď je dobrý čas vyzkoušet, jak pasuje rám. Přední zámek je samozřejmě hodně skrz.

100_1098

Je vhodné si v tuhle chvíli poznačit, kolik je třeba ze zámku zkrátit.

100_1097

Zde už zkráceno. Že to není rovně nevadí, je lepší to vzít spíš trochu víc, ať se to pak dobře nasazuje i do hotového modelu.

100_1099

Po ozkoušení zapadnutí rámu můžu už připájet i nárazníky. Přední i zadní pájím. Spoj vteřinovým lepidlem by byl křehký a mohl by prasknout při nasazování rámu do hotového modelu.

100_1104

Tady je vidět, jak je pěkně propájené zadní čelo pěkně po celé délce spoje.

100_1105

A přední čelo. Nárazníky pájím takto na boku, cín vyplní drobné otvory a navíc spojí nárazníky na obou stranách s bočnicemi a tím nosí nárazníky spíš bočnice, takže nasazování rámu a vznikající pnutí nezpůsobí žádnou škodu.

100_1106

A na druhé straně.

100_1107

A případně pro jistotu můžu ještě trošku pocínovat uprostřed – ale opatrně, aby se nezacínovaly otvory pro rám.

100_1108

Zadní nárazník. Propájeno na bocích k bočnicím, a jednou uprostřed. Takto je pevnost všech spojů naprosto výborná.

100_1110

Tady je taky vidět spoj nárazníku na boku, který se přebrousí.

100_1111

Nemělo by nikde ven vytékat moc cínu. Při pájení zvenku by hrozilo snadné zanesení drážek cínem. Nárazník je tedy bez díry na výfuk.

100_1112

Nové stavebnice umožňují otevření zadního deklu – dekly jsou otevíratelné dozadu, dopředu, nebo při instalaci nějakých stojek i horizontálně nad střechu. Použiju první vrstvu deklu a zapájím jí takto do střechy. Určitě to chce zase pájet. Šlo by to i lepit, ale takový spoj bude citlivý na manipulaci. Uznávám, že postupem času člověk k tomu pájení dozraje a zjistí, že pro důležité spoje je to neocenitelné v porovnání s lepením. I když se samozřejmě dá slepit cokoliv.

100_1113

Tím mám pájení hotové. Zbytek můžu už lepit.

100_1115

Ostatní díly už nemají žádnou nosnou funkci, jsou to jen okrasy, takže tam už lepení vadit nebude.

100_1116

Takto vypadá moje střecha před broušením.

100_1117

Důležité je vyhnout se všem drážkám, jinak se samozřejmě cín dá v pohodě zbrousit.

100_1118

A po zbroušení to hned vypadá mnohem čistěji. Brousím buďto šmirglem, nebo malým pilníčkem, nebo brusnými kotouči na vrtačce. Jak co komu vyhovuje, i já občas technologie střídám podle nálady nebo možností – občas nemůžu kvůli hluku použít vrtačku, pak používám pilníček.

100_1119

Začištěné boky na čele i v okolí nárazníku.

100_1120

Vlastně jsem zapomněl ještě na jedno pájení. Sice je dobrá možnost nalepit zrcátka jako poslední lepidlem, ale když se připájí, tak to zase bude držet jako čert.

100_1121

Takže si zrcátka naohýbám. To levé má jen vyhnuté pacičky, to bude na levém boku. Pravé zrcátko je kolmo k nožičkám, ty jsou ještě na koncích zase ohnuté na cca 45 stupňů, ty přijdou před přední dveře. Při oddělování zrcátek je vhodné nechat prostě kousek zeslabené části, za které se zrcátka budou pájet ke kastli.

100_1123

A už připájeno. Už minule jsem říkal, že u prvních modelů jsem si na to netroufl, protože mi to přišlo jako extrémně jemné pájení, na které prostě nemám. Ale teď na to nedám dopustit. Ta pevnost stojí za to.

100_1125

Tady je vidět, že troška cínu k tomu je potřeba, a občas se cín dostane třeba do drážky dveří, ale to je úděl za pájení. Pořád to za to stojí.

100_1126

Na druhé straně je zrcátko přichyceno jen za čelní sloupek, tam je to ještě jemnější práce.

100_1127

Takto vypadají obě. Tohle je jediná věc, která by se dala u atmosféráku kritizovat – zrcátka mají být spíš ve stylu Š11, tedy menší a jen s jedním přichycením.

100_1128

Jen tak z dobré nálady jsem ještě připájel čelní ohnuté sloupky přesně ke střeše a přebrousil.

100_1129

Takže teď už je pájení hotové i pro ty zkušenější.

100_1131

Začištění modelu ukáže co a jak.

100_1133

Rosťopiš třeba pájí celý spoj střechy a bočnic, což určitě nezavrhuji, člověk si ušetří tmelení.

100_1134

Tvarování nejen zadní části ukázal už několikrát kolega Rosťopiš, jeho starší články určitě doporučuju prohlédnout pro inspiraci pro plné tvarové využití možností stavebnice.

100_1135

Co je teď také vylepšené je zmenšení spáry mezi rámem okna a dílem pod trojúhelníčekm. Dřív se to musel celkem dost zatmelit, teď je ta škvíra mnohem menší.

100_1136

Nad dveře chybí u městské verze ještě zvonky.

100_1137

Jdu se vrhnout na dolepení zbytku. Větráčky jsou teď trošku plastičtější. První dvě vrstvy jsou s průduchem.

100_1139

Třetí vrstva je plná. Díky tomu vznikne lehká škvírka jako skutečný nádech.

100_1140

Vyříznutý jeden díl ze zadního podběhu. Zleva odspodu jsou to dvoje zadní světla, zadní SPZ lichoběžníková s osvětlením, přední SPZ obdélníková, osvětlení zadní SPZ pro použití obdélníkové SPZ, čtvercová SPZ s osvětlením a blinkry na bok (normálně se používají dva, takže další jsou do zásoby).

100_1141

Ty malé dílky jsou gumy na přední nárazníky. Nyní jsou gumy tři, jedna náhradní.

100_1142

Gumy a SPZ na předním nárazníku nalepené.

100_1143

Blinkry za přední dveře nalepené. Chce to se podívat na skutečné fotky, některé vozy mají blinkry hned pod zlomem, některé je mají ještě níž.

100_1144

Zadní světla a SPZ. Na střeše je vidět druhá vrstva zadního deklu. Normálně dělám dekly ze tří vrstev, ale ty otevřené dělám jen ze dvou, ty tři se mi zdají na otevřeném deklu moc masivní.

100_1145

Tím jsou osazené všechny dolepovací doplňky kromě zvonků, není toho opravdu moc.

100_1146

Takže se můžeme mrknout na kola. Zleva je to zahnutá přední náprava, její horní kus zvlášť, a pak směrem dolu je to zadní náprava a přední rovná. Nedá se to splést.

100_1147

Když chci použít přední rovnou, je to velmi snadné. Oddělím jen přední a zadní takto dohromady a neodděluji můstky mezi nimi.

100_1148

Jen vždycky díly ohnu a slepím k sobě. Jsou teď dělané nápravy tak, že můstek je přesně uprostřed a tak to k sobě po prostém ohnutí jednoduše pasuje.

100_1149

Nějaká kola na ukázku. Shora zleva: duté kolo na zadní nápravu, střed přijde pryč, to je víčko malé zadní nápravy Rába. Pak další je zase duté kolo a malé kolečko zadní Ráby. Pak je jedno půlkolo na zadní nápravu, jeho umístění je popsané v návodu. Vedle toho druhé to samé, jen ještě neoddělené stěrače a volant. A v dolní řadě jsou pak reliéfy ráfků, jak už jsem říkal tak ty s dírou jsou dozadu, bez díry dopředu.

100_1150

A teď ta hlavní novinka. Část kol je, jak už jsem říkal, řezaná laserem do kartonu. Zase je optimální složení kol uvedeno v návodu. Kolo je s okolím spojené jen takovým malým ťuflíkem v levé horní části kola, takže skalpelem stačí odříznout.

100_1151

V kartonu jsou dva druhy kol. Plné vnitřní (8 ks), nebo duté vnější (4 ks).

100_1153

Tady už je naznačeno složení předního kola. Je to velmi jednoduché. Tři vrstvy řezané a jedna leptaná. Tím není třeba nic tmelit ani nic složitě skládat, prostě se jen tyto díly navlečou na leptanou nápravu a zalepí. Kartonová kola k sobě lepím Herkulesem, k leptu pak vteřiňákem.

100_1154

A zadní kolo. Vnitřní kolo z dvojmontáže je zobrazené nahoře, jsou to jen tři kartonová. Pak přijde mezikus naznačující mezeru mezi koly, a pak už přijde vnější kolo. To je trochu složitější, ale pořád je to jasné. Půlkolo, pak ráfek a pak dvě dutá kartonová. Ta nejsou 100% tvarově kulatá (jsou tam občas takové zoubky), ale vidět to není. Také z toho důvodu tvoří poslední vnější vrstvu přesné leptané kolo, které udělá pěkně opravdový kulatý tvar.

100_1155

Takto tedy vypadá přední kolo složené. Je to určitě mnohem snadnější a vzhledově to vypadá dobře.

100_1156

Ještě zbývá osadit vnější ozdoby, to až za chvíli.

100_1158

A zde je druhý zadní vyříznutý podběh a nějaké ostatní díly z oken nebo z ostatních částí stavebnice. V podběhu jsou zase zlevo odspodu: matice zadního kola, 2 víčka velké Ráby, to malé je přední náboj, pak dva kryty matic předního kola, zase matice zadního kola a zase náboj předního kola. Na dílu uprostřed pak podložky velké Ráby a podložka malé Ráby nebo Detvy. Na dílu vpravo pak podložky malé Ráby nebo Detvy a to bez děr jsou víčka nápravy Detva (nejnovější typ). To poházené zvlášť je zleva náhradní víčko velké Ráby, dvě víčka malé Ráby (dírka jen do půlky plechu), jedna malá podložka a třetí náhradní malá Rába. Vše je popsáno opět v návodu a záleží, kterou nápravu chce člověk složit. Vyobrazit jdou prostě všechny tři běžně používané nápravy.

100_1160

složené vnitřní kolo a část vnějšího, a už hotová náprava tzv. „velká Rába“ používaná u prvních autobusů. Tato náprava je stejná jako u Š11.

100_1162

Pohled trošku víc zboku.

100_1163

Složená obě kola. V předním kole je už kryt matic i středový náboj. Zadní náprava tedy s velkou Rábou, jak je typické pro atmosféráky.

100_1165

Je možné, že existují fotky, kde má atmosférák třeba nejnovější Detvu, ale to je tím, že se postupem času nápravy prohazovaly. Kolega Rosťopiš dokonce hlásil, že viděl nějakou fotku ruské devítistovky se starou Rábou – velká Rába používaná jen v 80. letech, devítistovky vyráběné v druhé polovině 90. let, takže z výroby to mít nikdy nemohly a přesto je to možné spatřit.

100_1166

Kola jsou složená mnohem rychleji než předchozí verze, a vypadá to líp, to si nebudeme nic nalhávat. To je jedna z věcí, které prostě posunují relativně stejnou stavebnici stále kupředu.

100_1168

Takto vypadají 4 zvonky nad dveře pro městskou verzi (jeden je navíc).

100_1164

 A zde už zkušebně sesazena kastle s pojezdem s osazenými koly. Zvonky už jsou také osazeny.

100_1169

Zadní kolo v akci. Protože výsledná síla kol je trošku jiná než u čistě leptaných verzí, nelze použít kartonová kola jednoduše bez úprav na starší stavebnice – mohly by být širší nebo užší, je tam rozdíl asi 0.2 mm na každé straně, což už v podběhu může vypadat trochu odlišně.

100_1170

Takto to vypadá složené zespodu. Nápravy narozdíl od Š11 nalepené zespodu.

100_1171

Takto je dosažen dobrý efekt toho, že zadní kolo je jen lehce zapuštěné v podběhu, zato přední kolo je poměrně utopené.

100_1172

Tím je tedy po stránce dílů vše hotovo a je možno se pustit do povrchové úpravy skříně.

100_1174

Dílů není moc a když už, tak jsou to jen detaily. Pro základní pájecí operaci skříně, když tak z hlavy počítám, je to 10 dílů. Dalších 22 jich je menších pro nalepení nebo případné dopájení. To stále není moc když vezmu vpotaz, že jen 12 dílů jsou střešní větráky.

100_1175

Takže hurá na interiér, to je akce na pár minut. Součástí jsou u Bčka i nové kabiny pro řidiče se zasklením.

100_1178

Začná klasicky. Dvě vrstvy sedaček, ty větší sedačky nahoru. Ty tři jednosedačky se zářezy se odstraňují, pokud jde o autobus provozovaný nebo vyrobený cca od roku 2000, přesně je rozdíl popsán v návodu a záleží na konkrétní předloze. Takže pro atmosférák z 80tých let chci tyto jednosedačky zanechat.

100_1179

Naopak pro atmosférák musí pryč tato zadní dvojsedačka, po které tam zbyl jen zbytek kartonu. To je teď prostor pro kočárky.

100_1180

Pustil jsem se do kabiny, využil jsem nějaké zbytky a zmetky, takže mám dveře řidiče trochu širší než normálně. Na samotnou zvýšenou podlahu lepím jednu vrstvu podložky sedačky.

100_1181

A na to samotný sedák a k tomu do zámku nalepit opěrku.

100_1182

Takto vypadá sedačka hotová. běžně se používají vysoké sedačky, ale pro starou verzi jsem použil nízkou opěrku (ve stavebnici je jedna navíc).

100_1183

Takto pak vypadá moje kabina sestavená u s přístrojovkou.

100_1184

Zespoud potřu na třech místech herkulesem.

100_1185

A přilepím zámky. Prostřední se lepí natupo, je celkem jedno kam.

100_1186

Pak potřu příčky i zespodu.

100_1187

A vlepím do rámu. Díky nasáknutí herkulesem zapadnou zámky dobře do leptaného dílu a zároveň se přilepí.

100_1188

A ještě dolepím onen leptaný volant.

100_1190

Stříknul jsem model základovkou a první vrstvou krémové. Vylezou dobře nějaké drobné spáry, které nepodchytilo pájení. Hlavně na spoji střechy a bočnic. Pokud se ni něco nezdá, vezmu barvu a štětečkem vyplním spáry. Přebytečnou barvu hned setřu. Používám tedy barvu jako jemný tmel.

100_1191

To samé protmelím i na čele před dveřmi.

100_1192

A tady jsem zapomněl, jak už jsem se na začátku prásknul – nezatmelil jsem přední devítistovkovou bednu. Tak se to pokusím dohnat barvou. Nebude to 100%, ale pod obtiskem se to ztratí.

100_1193

Po dalším přestřiku je to lepší.

100_1194

A střecha po přestřiku – spáry docela zmizely.

100_1195

Tím jsem tedy s barvou spokojený. První městské sedmistovky bývaly krémové stejně jako ŠM11, na to tedy pozor. Další béčka už byla bílá. Céčka a LCčka byla bílá snad už od začátku.

100_1196

A už obtisknuto sadou obtisků. Z obtisku jsou i nárazníky – na ty to chce nutně Hypersol a případně tomu hned nožíkem pomoct do optimálního tvaru. Zde mi zbyla za nárazníkem trošku krémová ploška, tu dotřu štětečkem červenou barvou z lahvičky.

100_1197

Jen takhle, a je to.

100_1209

Obtisknutý bok. Zvonky jsou natřené červeně obyčejnou barvou.

100_1198

Obtisknuté čelo. Pod světly bývá běžně tenký pruh v barvě skříně, když se povede zachovat, je to známka poctivé práce s obtisky.

100_1199

Gumy dveří jsou řešeny také obtiskem, který je součástí aršíku.

100_1200

Celý bok hotový.

100_1201

Zadní část. Obtisky jsou první zkušební, do sériové verze se dostane pár drobných úprav jako je lišta nad motorem, která je víc stříbrná než černá.

100_1202

Nouzově jsem jí tedy dotřel štětečkem trošku metalickou barvou.

100_1215

Obtisky je třeba nanášet pomalu a pečlivě a případné přesahy pomocí Hypersolu zahýbat za rohy, ale výsledek stojí za to. Toto člověk tak dobře nikdy nenastříká a investice pár korun do obtisků se tedy určitě podle mě vyplatí.

100_1204

SPZ, světla – vše je z obtisku. To zajistí přesný tvar a vypadá to mnohem lépe, než když se to člověk snaží natírat ručně.

100_1205

Zde je vidět, jak se obtisk trošku zahýbá dovnitř, aby hned na hraně nekončil. Zahnutí se docílí taky nejlépe Hypersolem.

100_1206

Takto vypadá nouzově zatmelená bedna po nanesení obtisků, nakonec není skoro vidět.

100_1207

Z předního nárazníku se přebytečný obtisk také zahne dovnitř.

100_1208

U tohoto kusu obtisku je moc velké číslo vozu na čelo, příště už bude vylepšeno.

100_1210

Zadní část vozu s lištami a malými žaluziemi za okny. Černě jso dotřené hrany nárazníku, zde je černá guma.

100_1211

Hotový předek, oproti původním verzím obtisků s lištou a panty. Černá guma jsou i dolepované díly na přední nárazník. Také jsou černě natřená zrcátka.

100_1212

Nyní je třeba vyřešit osazení přední SPZ. Pro tu je třeba vytvořit ideálně bílý podklad. Bílá moc nekryje, tak dělám první vrstvu metalickou stříbrnou. Ta samotná jako podklad stačí pro slušný výsledek.

100_1213

Oranžově jsou natřené štětečkem blinkry na bocích.

100_1214

A stříbrně příčky oken.

100_1216

Staré logo pražského dopravního podniku.

100_1217

A porovnání krémové a čistě bílé. Fotky to dost zkreslujou a trošku se snaží ztvárnit krémovou jako by to byla bílá. Proto zde dávám na ukázku, že model opravdu není bílý.

100_1218

Tím je tedy kompletně obtištěno, můžu se pustit na vrstvu lesklého laku jako ochranu obtisků.

100_1220

A potom polomatný nebo matný lak.

100_1221

Tím je kastle připravená na zasklení.

100_1222

Hotový pojezd. Ráfky u starších autobusů ne metalickou barvou, ale jen nějakou šedou. Pneumatiky jsem natřel barvou Asfalt, ve výsledku to vypadá celkem pěkně vyšisovaně.

100_1223

Sedačky – tedy spíše opěrky – jsem tentokrát natřel pěkně černě a tím je interiér připraven pro vsazení. Víc dovnitř opravdu vidět není.

100_1225

Zasklení je snadné. Za jakékoliv fólie si nařežu nebo nastříhám proužky. Toto je vrchní víčko od cottage sýru – doporučuje 6 z 5 výživových poradců. Nedoporučuji obaly od různých vajíčkových salátů. Ani ne tak, že by byl povrch plastu mastný, ale přiznejme si, že žraním majonézy v kelímku a sezením u modelů si člověk v životě štěstí nezajistí, tak proč alespoň nezměnit jídelníček 🙂

100_1229

Zde už nakrájeno. Nahoře a dole zbytky, uprostřed už hotové boční zasklení.

100_1230

Na přední části je hrana sešikmená, sešikmení respektuje sešikmení čelního skla. Zhruba v úrovni zlomu před dveřmi přejedu skalpelem a trošku ohnu.

100_1231

A naše stará známá barva na sklo se už připravuje na akci. Více si můžete přečíst v nedávném článku.

100_1232

Není to moc vidět, ale boční zasklení je na místě uložené do pár kapek barvy.

100_1233

Tady barva trochu zavzlínala do prostoru okna, ale to nevadí, to zmizí.

100_1234

Čelní a zadní okno dělám jednoduše. Uříznu zaručeně větší kus, než je okno, a postupně k oknu přikládám a podle toho ostřihuji.

100_1235

Za chvíli je ustřiženo na rozměr a já můžu zase barvou zalepit přesně do otvoru. Žádné podlepování, tady by to nevypadalo dobře. Prostě přesně na hrany plechu.

100_1236

A pak už zbývá sesadit hotovu kastli a hotový pojezd. Zapadnu jeden zámek, pak boční zámky, a poslednímu pomůžu trochu zapadnout nožíkem, kterým vlastně vyboulím zadní část a jak zámek zapadne, je pevné spojení hotovo. Zde je důležité, aby byly díly už na začátku kvalitně spájené, aby spoje nepraskly. Rozdělání se pak deje přesně opačně. Nejprve přední nebo zadní zámek pomocí nože ven, pak boční zámky roztažením bočnic rukou ven, a naposled vysounout z posledního čelního zámku.

100_1237

Posledním dílem jsou slavnostně stěrače. Ještě na rámečku je natřu černě.

100_1239

Jako kapátko na sidolux jsem použil vysloužilou nádobku od pájecí kapaliny.

100_1238

Stěrače umístím na sklo, zakápnu kapkou sidoluxu, která krásně zavzlíná, a skalpelem opatrně přesně umístím na své místo.

100_1240

A tím je autobus připraven na obdiv publika.

100_1241

Ještě během večera zaschnou stopy po zasklívání (zde malý čelní trojúhelníček).

100_1242

A zde více znatelné zadní zasklívání. Ale to se vše vytratí, není se třeba bát, jen to chce dát tomu čas do druhého dne.

100_1245

A autobus, historicky první atmosférák MojeTT, může mazat do vitríny mezi ostatní kolegy.

100_1243

Na závěr pár slušnějších fotek.

20140418_234755

Jak že se to dělá s tím nenápadným ukázáním budoucí práce? Jen někam do pozadí strčit ale nezmiňovat se o tom? Takže tady na té fotce není nic k vidění.

20140418_234602

Dneska mám ze stavby radost, myslím že se podařila.

20140418_234808

Tím tedy završuji vývoj stavebnic sedmistovek.

20140418_234909

Konečně můžu říct, že jsou stavebnice takové, jaké jsem je chtěl.

20140418_234921

Takže aniž bych to chtěl zakřiknout, doufám, že tohle už je poslední verze stavebnice. Tím byste snad už i mohli mít od článků o autobusech trošku pokoj 🙂

20140418_234933

Kdo by chtěl autobus vidět naživo (a další jiné hotové modely), doražte v červnu do Peček na výstavu.

20140418_234941

Budete si moct i prohlédnout a porovnat modely zakulacené (od Rosťopiše) a hranaté ode mě, ať můžete sami posoudit, jestli fotky zkreslují nebo ne.

20140418_234950

Zadní autobus je v bílé, přední v krémové. Osvětlení smazalo barevný rozdíl, přesto jde trošku rozdíl stále vidět.

20140418_235027

A se svou starší kolegyní, se kterou se potkávaly oba autobusy v pravidelném provozu poměrně dlouho.Krémová je na obou modelech, přesto se zdá sedmistovka světlejší, ale není tomu tak.

20140418_235104

Takže dnes vše, snad tento podrobnější popis pomůže těm, kteří se na stavbu teprve chystají.

20140418_235129

Stavebnice autobusů můžete zakoupit na e-shopu MojeTT.cz >>>

11 komentářů: „Stavba sedmistovky od A do Z (atmosférák)

  • 23. 4. 2014 (9:55)
    Trvalý odkaz

    Ďalší vydarený kúsok. A tak sa natíska otázka: Okrem videnia modelov na výstave v Pečkách ich tam bude možné i zakúpiť?

  • 23. 4. 2014 (21:06)
    Trvalý odkaz

    Ano, několik jich s sebou plánuju vzít na prodej. „Bohužel“ to bude fungovat stylem „kdo přijde dřív, ten si konkrétní odnese“ protože to budou různé typy a barevná provedení, takže třeba doufám že v sobotu večer už žádné C734 nezbydou 🙂 Druhá varianta bude předobjednat na eshopu a tam už jen vyzvednout, ale zase v nabídce eshopu nebudou všechny.

  • 24. 4. 2014 (8:49)
    Trvalý odkaz

    Ty autobusy jsou fakt dobrý VoVo 🙂 pár jich doma mám, ale ještě na ně nedošla řada 🙂 Jen mám postřech, jestli by nestálo za zvážení, dát sem na tvoje stránky ke stažení střih na okna na jednotlivé řady. není to o tom že bych si nedokázal sám změřit a udělat šablonu ani o pohodlnosti, ale když ti to zasklení tak pěkně jde tak to máš určitě vychytaný a my ostatní bychom nemuseli zbytečně měřit a pasovat. Podle mě ta okna by měla být u všech postavených kusů stejná 🙂
    Já osobně bych střihy uvítal. A jinak jen tak dál 🙂

  • 24. 4. 2014 (13:18)
    Trvalý odkaz

    VoVo: Samozrejme, ten druhý spôsob bude pre mňa a mojich kolegov modelárov schodnejší…:-)

  • 8. 5. 2014 (20:40)
    Trvalý odkaz

    Tak na eshop jsem vystavil všechny hotové modely, které je možno aktuálně objednat a které bude možno vyzvednout v Pečkách. Při objednání do tohoto pondělí a vyzvednutí v Pečkách sleva 10 % z eshopové ceny (bude řešeno slevou na místě při převzetí).

  • 20. 5. 2014 (22:03)
    Trvalý odkaz

    Moc pekny Karosy ;-)a co Ikarusy 280 budou nekdy;-)

  • 21. 5. 2014 (21:36)
    Trvalý odkaz

    Teď mi tempo trochu opadlo, tak nevím 🙂 Ale snad jsem někde četl, že nějaký velkovýrobce Ikarusy chystá? Nebo to má být jen ta reinkarnace těch starých krátkách Ikarusů?

  • 21. 5. 2014 (22:30)
    Trvalý odkaz

    Kdepak, Ikarusy 280 i 260 chystá opravdu jako nové hotové plastové modely nějaké německá firma, leták jsem snad viděl na shopu MBM Sebnitz… Ale co jsem tak koukal, cena nebude z nejnižších..

  • 17. 10. 2017 (20:16)
    Trvalý odkaz

    Stavím sedmistovku s červenou střechou a nemohu trefit barvu k obtiskům. Barvy používám od agamy. poradíte?

  • 17. 10. 2017 (20:48)
    Trvalý odkaz

    04m mi funguje naprosto vyborne.

  • 17. 10. 2017 (23:11)
    Trvalý odkaz

    Případně 60L, ta je taková „živější“, 04M je proti ní spíš bledší, světlejší. Poslední dobou častěji používám právě tu 60L, dělá už se nově ve všech provedeních, tedy email/akryl/líh.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..