Bee273 a Bdt262 – pivák a baika v Najbrtu
Se mi nějak urodilo – mám přebytek bočnic na „piváky“ Beer / Bee 273 a na Bt278 (a odvozené), tak jsem se rozhodl, že si střihnu ještě jeden vůz od každého, tentokrát ale v Najbrtu. Protože souprava v Najbrtu od Tilliga sice sestavit lze, ale vypadá to dost monotónně.
Není divu, že zrovna tyto bočnice nepatří k nejprodávanějším. Když MTB vyrazilo nedávno se svou verzí Bt278… A druhý vůz – Bee273 – se od běžného „béčka“ moc neliší. Oba vozy ale stále stojí za to postavit si a opravit tak některé nepřesnosti na továrních modelech. Dneska ty vozy v Najbrtu vypadají všechny stejně a je tak celkem jedno, jestli člověk zapřáhne ještě staré B249 nebo něco novějšího. Ale když si chce člověk postavit nějaký současný expres, tak se na něj už stará Béčka moc nehodí, zatímco Bee272, Bee273 a podobné na nich ještě pár let můžou fungovat.
Zajímavá fotka a zároveň srovnání v nátěru Najbrt 1 – všimněte si té vynalézavost ohledně dodržení předpisu „čelo tmavě modré“, ale už se asi neřeklo, která jeho část… Jsou zde každopádně vedle sebe opět klasické B (zde krásně vidět malá kapsa na levé straně jednoho z čel – druhé čelo levou kapsu nemá) a vpravo pak Bdt262. (Zdroj: https://nastoupil.com/vozy-osobni/)

Dokud budu mít přestavbové sady skladem, hodil jsem na ně speciální cenu – tak je berte třeba jako první zkušební sadu, levněji už to v leptu nejde 🙂 Výsledkem je atypický „pivák“ pro pátou nebo šestou epochu, který bude určitě dělat radost svou výjimečností ohledně nátěru, nebo alespoň interiéru a plných oken.
A sada Bt278 / Bdt262. Ta sice ve slevě není, ale umožňuje proti tovární konkurenci od MTB postavit velmi věrně vypadající vůz.
Začal jsem klasicky – najít vhodného dárce. Hledám rozdíly dle dvou vs. tří stupňů schodů, dle spodní výbavy s výměníkem a bez a dle střechy, aby neměla mřížky odporového topení. Taková kombinace od Tilliga neexistuje, je tedy vhodné sáhnout do zásob a kanibalizovat ještě třetí vůz pro vhodné díly. Ale to už jsem zde mnohokrát zmiňoval. Zbyde třetí torzo, ze kterého časem ještě něco vymyslím. Dále nalepit bočnice a nastříkat RAL7035.

Následně nastříkat RAL5015. Tady mi došlo, že jsem vlastně ještě nelakoval klasické lámací dveře – je potřeba nechat nad dveřmi světlý proužek.

A do třetice RAL5003. Zde je maskování trochu obtížné, ale dá se. Možná je zde lepší stříknout nejprve tmavě modrou, tu vymaskovat, a pokračovat s dalšími odstíny. Rožky skříně pod dveřmi už pak natírám bílou jen štětcem nebo akrylovou fixou.

Obtisky Bee273 pro VI. epochu.

A obtisky Bdt262 pro VI. epochu. U obou vozů jsem samozřejmě využil i obtiskové pruhy pro Najbrt.

U vozu Bdt262 je potřeba dle fotek odstranit okenní příčku z jednoho malého okna na straně služebního oddílu (strana blíže mřížkám topení na bočnici, okno na straně prostoru pro uložení kol) a označit nad okny existenci služebního oddílu + piktogram přepravy kol. Zdá se mi, že podle roku úpravy mají některé vozy plná okna na jedné nebo obou stranách skříně.

Obtisknutý Bdt262.

U interiéru Beer je zachovaná původní barva obložení stěn tyrkysová + červené lišty. Jen sedačky jsou přečalouněné modře. U Bdt262 byly u některých vozů sedačky ponechané v kožence, někde byly přečalouněné modře. Já zvolil modrou.

Zároveň je potřeba odebrat v Bdt262 dvě sedačky a vytvořit oddíl pro kola. S tím souvisí odstranění WC a na jeho místě vznikla příčka s oknem mezi oddíly. Vše se zvládne úpravou původních dílů interiéru.

Od 11/2025 jsou k sadám vozů ze Studénky dodávány vylepšené výměníky na spodek vozu. Zde je výměník pod Fa/Post a Bai/Bt278. Sestaví se podle čísel od 1 do 9, jednička je pohledová strana.

Ze zadní části je část výměníku širší, končí devítkou.

Pohled z přední části.

Pro vozy Postm/Postmw a Bdt278/Bdt280/Bp288 je výměník novějšího typu složený z 6 vrstev.

Pohledová strana.

A vnitřní strana. Když byste někdo chtěli dodat pro starší, dříve dodané přestavbové sady, stačí napsat e-mailem a domluvíme se na dodání.

Někdy je jednodušší vyrobit celý spodek znovu na kousku kartonu v původním rozměru, než se drbat s ořezáním 3/4 původního spodku, aby se na jiné místo nalepily úplně jiné díly.

Pohled na výměník. Ještě udělám pár změn, není to žádná 3D tisknutá perfektnost, ale pro naznačení, že pod vozem něco je, to úplně stačí.

Nástřik tmavě šedou „najbrtí podvozkovou“ včetně dvoudílných schůdků.

Hotový Bdt262 ze strany výměníku – myslím, že úplně stačí.

Druhá strana s ponechanými původními okny WC.

Podvozky jsem opět jen zkrátil původní Görlitz V, i když v některých částech nesedí s podvozky VÚKV.

U vozu Bee273 jsem nechal spodek bez změn, možná je tam nějaká jedna bedna přesunutá, ale v zásadě to souhlasí s Tilligovským provedením.

Zasklení jsem volil pro Najbrt z kouřové folie, i když u verze „Humberto“ jsem použil čirou. Vypadalo by to v Najbrtu v čiré folii moc ordinérně.

Hlavní odlišovací znak proti běžně ypsilonce je pak absence příček oken na straně chodby.

Srovnání s původním barevným řešením.

Opět je potřeba u jakýchkoliv „ee“ vozů odebrat alternátor z podvozku.

Zasklení, secvakání zpět, dolepení madel a topných kabelů je poslední úkon kompletace.

Obě stavby jsou si hodně podobné postupem a daly se celkem dobře dělat najednou.

Když už člověk ví co a jak, stavba jde poměrně snadno a rychle.

Výsledné vozy jsou však svým určením odlišné – velkoprostorové Bdt262 pro osobní vlaky, Bee273 pro rychlíky nebo expresy.

Tady mě ještě napadlo zajímavé srovnání bočnice lept (nahoře) a originál Tillig B249 (dole) hlavně s ohledem na provedení oken – velikost, síla rámů a radius rohů oken. Na druhou stranu je potřeba říct, že opět kdo hledá jen rychlíkáč v Najbrtu, toho asi Bee273 nezaujme, protože vnější rozdíl není proti obyčejnému B zas tak velký. Kdo chce reálnou (a odlišnou) soupravu, ten Bee273 třeba ocení.

Výsledkem vozu Bdt262 je opět klasická „Baika ze Studénky“, která jezdila minimálně do roku 2024 v pravidelném provozu. Pro ty, kdo už vzdali čekání na nějaké další barevné mutace vozů pro lokální dráhy (neberu kupé B249 apod. od Roco) nebo rezignovali nad provedením těch dostupných (a tímto mířím především na nepovedené barevné řešení vozů „Bt-náhodnéčíslovnáhodnémnátěru“ od MTB) je to dobrý způsob, jak získat velkoprostorový vůz v barevném nátěru Najbrtu 2. Obtisky samotné lze samozřejmě použít například k přestřiku modelu MTB. Vhodné provozovat s vozy Bdt279/Bdt280/Bp282 nebo Bdtee276 ve stejném nátěru. Případně zapojit nějaké B249 / AB349 a dvouvozový osobák je na světě.

Zajímavé přírůstky jsou to každopádně.

Jízdní vlastnosti opět Tilligovsky-tovární, vzhled vozů jednotný svým profilem, šířka vozů správná (určitě se nejedná o narážku na vozy MTB).

Kdo tedy do šesté epochy hledá něco nového, berte to jako dobrou inspiraci.

Ještě odkaz na obtisky Bdt262, které jdou samozřejmě použít třeba i pro přestřik vozů MTB.
