Motorový a přípojný vůz ČD 810 + 010

100_1689Postrach českých lokálek, motorový vůz řady 810 (dříve M152.0) a k němu přípojný vůz řady 010 ze stavebnice LPH, doplňený o lepty od Detailu a s použitím pojezdu p. Bártka. To vše zabalené do „odésáckého“ nátěru, tedy bílo-modro-žlutého schématu, běžného na přelomu tisíciletí.

Na základě prvního článku o M152 / Baafx jsem získal pár nových tipů a triků od kolegů (tohle na tom mám rád, že lidi dají hlavy dohromady a sejdou se rozumy na jednom místě), a tak se je pokusím zapracovat do této stavby – některé věci tedy už předem přiznávám, že nejsou z mojí hlavy! Díky moc za ně 🙂

Po odstříhání z rámečků a začištění nálitků jsem se pustli do stavby motorového vozu, na kterém zatím není třeba dělat žádné změny. Způsobů, jak začít je nepochybně více. Já jsem zvolil začátek přilepením bočnic ke střeše. Jedna bočnice byla z výroby značně zkroucená, což vyrovná přilepení čela.

100_1444

Čela zapadnou přesně do růžku mezi střechu a boky a nebude tak potřeba ani tmelit přechod střechy a čumáku.

100_1445

Přípojný vůz si vyžádá několik úprav ideálně ještě před slepením dílů. Kvůli přípravě pro leptaná madla na dveřích jsem odstranil skalpelem ta původní. Navíc se u přípojného vozu odřízne roh skříně a zkrátí z jedné strany nástupní „schůdek“.

100_1441

Samozřejmě se odřežou pluhy a zatmelí se reflektor.

100_1442

Na straně WC je ve střeše komínek, tak alespoň ten odřezat.

100_1437

Pojezd použiju od p. Bártka. Jeho výhody jsem popisoval už dříve v článku o pojezdech.

100_3421

Jedinou úpravou na skřini bylo, že jsem odřezal kus přidržovacích výstupků z vnitřní strany bočnic, aby pojezd ideálně dosedl.

100_1448

Co na pojezdu překvapí je jeho nízké rozjezdové napětí. Na trafu ze start setu Tillig mi pojezd občas ujíždí i na „nulu“. Prostě se dá plynule do pohybu a odjíždí 🙂

100_1449

V pojezdu už je „z výroby“ instalovaná pružinka, proto jsem se rozhodl, že jí využiju a tentokrát osadím model novým Tillig spřáhlem na drátek.

100_1460

S tím průhledem skrz to nakonec nebude tak zlé.

100_1462

A po dosazení nárazníků nebude ani to spřáhlo tolik vadit. Jízdní zkoušky proběhly v pořádku, spřáhlo nedělá v provozu problém.

100_1458

Pro lepší vzhled hran je i při sebelepším lepení lepší je zatmelit.

100_1464

Zabrousit motorák…

100_1467

Zabrousit přípoják…

100_1469

Zbytek odřezaného komínku.

100_1470

Surfacer, broušení, tmelení, surfacer… pořád dokola.

100_1472

Dokud to není jakš takš.

100_1477

Leptané madlo dveří.

100_1482

Leptaná mřížka.

100_1484

Přípoják na sestaveném pojezdu.

100_1492

Pojezd dostal mosazná ložiska Peho.

100_1495

Z pojezdu jsem odstranil prostor pro spřáhlo a opižlal pojezd v prostoru nástupních schůdků, aby šel pojezd volně nasazovat.

100_1497

Kovová dvojkolí 7.0 (tedy vhodný průměr) od Modmuellera.

100_1493

Kolega Rosťa mě upozornil, že krabice pod skříň mají přijít obráceně, než mají připravené otvory.

100_1647

Na váhu jsem dal součásti, které jsem předpokládal, že bude motorák obsahovat. Tři matky byly váhově akorát tak lehce nad normu. Stačí natřit černě a nebudou vidět.

100_1724

Přípoják dostal ještě leptané kotvičky na kraje skříně a nárazníky.

100_1498

Nakonec došlo k opravě umístění větrací mřížky.

100_1657

Motorák má také zkrácené nástupní schůdky, ne však tolik jako přípoják.

100_1487

Leptaný výdech od motoru.

100_1651

Madlo pod okny motoráku ze struny 0.3 mm.

100_1654

Pojezd jsem zkusil vymaskovat a stříknout, ale štětci stejně neunikne…

100_1486

Po korekci štětcem jsem ho nakonec stříkl ještě jednou. Stačí se pistolí vyhýbat pohyblivým místům a po nástřiku očistit dvojkolí gumou na čištění kolejí.

100_1698

Nejdříve jsem vzal celý vůz modrou – mix Modré a Tmavě modré. Odstíny na skutečných vozech se opět dost liší.

100_1659

Poté vymaskovat a stříknout Bílou. Výhodou je, že střecha je taktéž v bílé (je možná bílá i šedá varianta střechy).

100_1658

No a následně vymaskovat znovu a stříknout žlutou.

100_1663

Maskování žluté „náprsenky“ je akce pro otrlé, aby byl výsledek alespoň trochu k světu.

100_1679

Někteří rádobyvýrobci (mezi ně v tomto případě patří i Rubikon, nad jehož barevnými schématy zůstává občas rozum stát) se s maskováním tolik nestresují a dělají žlutý obdélník kolem celých čelních oken, občas si všimněte…

100_1674

Nárazníky jsou zpět natřené černě.

100_1669

Na čele motoráku je ještě žlutě stříknutý spodek pluhu.

100_1667

Přípoják i motorák mají trochu jinak spodní modrý pruh.

100_1677

Nastříkané oba kousky.

100_1684

Zde je vidět rozdíl v zalomení modrého pruhu u motoráku před dveřmi.

100_1690

Vše je děláno dle skutečných fotek, což samozřejmě nevylučuje možnost, že co vůz to unikát a u některých vozů to může být jinak.

100_1689

Přípoják má obroučky světel Hliníkem, motorák (včetně reflektoru) Černou.

100_1695

Schůdky natřené Černou.

100_1707

A poté žlutou.

100_1715

Motorák nasazený na pojezdu.

100_1700

A s nasazenými spřáhly.

100_1703

Pojezd motoráku je posazen na dvojkolí Luck, zřejmě 7.7 mm. Proti tomu Modmueller 7.0 mm na přípojáku způsobuje výškový rozdíl obou vozů. Spřahování probíhá ještě v pořádku, ale i výše umístěné spřáhlo je znát.

100_1712

Přestřik Sidoluxem naředěným Tamiya ředidlem (to samozřejmě nejsou moje nápady, ale funguje to výborně) a může se jít na obtisky.

100_1721

Ještě před obtisky mě však napadlo pár drobností. Do střechy motoráku jsem navrtal díru 0.5 mm a 1 mm a vlepil do nich plastové tyčinky různého průměru jako imitaci antének.

100_1743

Natřené modře to nevypadá zle.

100_1746

Do reflektorů je kápnuto párátkem trochu světle šedé jako imitace jednotlivých světel.

100_1748

Kliky natřené Hliníkem.

100_1740

Konečně přišla řada na kinematiky DK-model, které se do přípojáku vejdou v pohodě.

100_1751

Navíc se mi konečně povedlo je jakš takš složit, aby fungovaly. Trn jsem napájel a zbytek jsem slepil vteřiňákem.

100_1753

Až se to natře černou, tak to nebude vůbec vidět.

100_1755

Usazování kinematik trvá samozřejmě „o nějakou tu chvíli“ déle než kinematiky Peho, ale mám z toho zase radost že jsem si to složil sám a funguje to, v současné době navíc téměř za poloviční cenu než dva kusy kinematik Peho.

100_1758

Původně jsem chtěl naznačená madla jen natřit, ale ze strachu, že je natřu křivě, jsem radši vteřiňákem přilepil naporcovaný drát 0.4 mm a natřel Hliníkem.

100_2072

Tabulky na motoráku jsou jak kdy – občas červené, občas modré. Využil jsem příležitostí a tabulky podbarvil modře.

100_2097

Začal jsem s aplikací obtisků od Detailu, bohužel se trhaly, což bude vidět na více následujících fotkách. Opět platí, že makro režim je prevít a zobrazí všechny chyby. Některé motorové vozy nápis o řazení vozu na konci vlaku mají, některé nemají. Je tedy potřeba si prostě nějakou předlohu vybrat. Stejně tak číslo vozu je vpodst. smyšlené (použité ze sad od Detailu, ale bez úmyslu zobrazovat skutečný stroj).

100_2077

Připravil jsem i menší „konverzní“ sadu obtisků, protože sada od Detailu s tímto barevným nátěrem nepočítá. Vytiskl mi je kolega Cejnarxx, za což mu veřejně děkuji. Prvním obtiskem je nápis na čele přípojného vozu.

100_2080

Dalším výrazným doplňkem jsou černé dvojky na dveře. Piktogram jsem se rozhodl použít menší, protože ty větší mi přišly přehnaně velké.

100_2086

Když obtisky nejsou, použijí se třeba ty ze sady Faccs. Ta sada obtisků od Detailu je totiž taková „zvláštní“. Zároveň jsem přilepil předem nabarvené štítky od Detailu.

100_2084

Ovšem bez lupy je to celkem paráda.

100_2082

Motorák je opět taková obtisková improvizace.

100_2092

Piktogram zákazu kouření jsem původně použil menší, ale kvůli použití kočárku jsem ho nakonec přelepil těmi většími, které se také krásně trhly.

100_2091

Na druhé straně kočárek není, obtisky nad nápravou opět z Faccsu.

100_2090

Hotový motorák.

100_2098

Souprava čekající na další zpracování.

100_2099

A tím je patina. Patinu jsem chtěl decentní, ale zároveň odpovídající skutečnosti a dobře vypadající. Člověk občas po internetu potká modely (a tyto motoráky samozřejmě také), které jsou sice výborně zvládnuté co se týká patinovacích technik, ovšem výsledek je spíše k smíchu, protože to stéká odevšad a špinavé je to naprosto jinde, než by v reálu bylo. Použil jsem opět mojí oblíbenou Rez více naředěnou a nalitou do pistole. Stačí najít jednu fotku a kouknout se, jak vypadá zasviněná střecha.

100_2271

V otvorech mezi prolisy voda stéká a špínu tak smývá. Pistolí se samozřejmě nedocílí dokonalých přechodů barev, ale právě ty pozvolné vypadají ve výsledku efektněji.

100_2273

Lehce jsem zaprášil celý bok přípojáku, což vytvoří vzhled lehkého zašlého filmu. Podobný efekt by se dal docílit i s použitím olejovek, ale trvalo by to mnohonásobně déle.

100_2264

Kolem mřížky jsem střiknul trochu více.

100_2265

A trochu více i na čelo.

100_2267

Ve výsledku je přípoják ve starším laku (slovo více opotřebovaný asi není úplně vhodné, protože i opotřebovaná vozidla se umývají nebo lakují do nových barev).

100_2268

Střecha je řádně zašlá a v soupravě to bude jeden z nejvíce špinavých vozů (aby taky ne, tyto laky se už moc často neobnovují, i když zrovna včera jsem viděl motorák v celkem udržovaném „odésáckém“ nátěru na Pacifiku). Celý vůz je přestříkaný matným lakem.

100_2274

Kdyžu už je řeč o motoráku, ten skutečný byl nápadně podobný tomu mému 120x zmenšenému. Boky jsem nechal čisté. Když vůz projede myčkou, většinou se vydrhnou jen boky, střecha zůstane špinavá. Vůz by měl představovat motorák celkem nedávno po laku.

100_2276

Střcha stříknutá také Rzí, ale o dost méně.

100_2280

Kolem komínu Černá.

100_2283

Střechu jsem stříkl matným lakem.

100_2285

Boky jsem zkusil stříknout polomatem (čistá skříň). Proti tomu „sukně“ vozu a čelní pluhy matem. Snahou bylo rozbití jednolitého polomatného povrchu. Na fotkách to samozřejmě poznat nebude…

100_2284

Pojezd motoráku jsem lehce zaprášil Rzí.

100_2286

Pojezd přípojáku také, ale trochu víc (aby odpovídalo zašpinění skříně).

100_2290

Interiér přípojáku je stříknutý Surfacerem a hala bala natřený Krémovou a Tmavou červenou. Za okny stejně není skoro vidět.

100_2547

A poslední věcí je zasklení. Boční okna jsem dovnitř pořádně napevno vlepil vteřiňákem.

100_2556

Rámečky jsou z leptu od Detailu. Někteří mávnou rukou, že je to vyhozených 30 Kč a že si to natřou štětcem metalickou barvou.

100_2551

Ovšem nikdy se nedosáhne ve výsledku tak dobrého efektu. Materiál leptu je totiž ideální, co se týče „lesku“ jako imitace skutečných hliníkových rámečků.

100_2550

Navíc jsou rámečky leptané ve dvou vrstvách, takže působí plasticky.

100_2548

Rámečky jsou do oken „trochu větší“ a jdou občas jen tak tak. Možná kdyby byly o kousínek menší, tak by se s nim pracovalo lépe. Ale toto vystoupnutí ukáže jen foťák. Pracoval jsem tak, že jsem celou stranu vozu vyložil rámečky nasucho a pak je nakápnul Sidoluxem, který zatekl pod rámečky a vše spolehlivě spojil.

100_2553

Okno na WC zatřené zevnitř Krémovu.

100_2549

A rámeček na čele natřený Bílou (tedy barvou skříně).

100_2555

A pak už se dá vrazit do skříně interiér a nacvaknout pojezd.

100_2559

Už jsem říkal minule, že do hotového modelu rvát imitace světel je sebevražda. Proto jsem opět využil lépe vypadající zasklení pomocí ClearFixu.

100_2563

A pohled na skompletovaný přípoják.

100_2558

Dalo by se diskutovat, zda se leptané detaily od Detailu vyplatí. Na přípoják přijde vhod tak akorát leptaná mřížka. Na motorák se zase hodí řadové tabulky, které lze ovšem nahradit tabulkami s číslem na přání od p. Banka. Ostatní detaily (kotvičky, štítky) se dají nahradit buďto obtiskem v případě štítků, nebo vynechat v případě nepostřehnutelných kotviček. Další dobrou vychytávkou na motorák jsou stěrače a zrcátka (bude ukázáno dále).

100_2566

Oproti tomu rámečky oken jsou dobrá věc a vzhledu modelu hodně prospějí.

100_2576

Ovšem pro ten pocit, že „víc už to vylepšit nešlo“, to není zase tak velká investice.

100_2568

Téměř hotový přípoják v krajině.

100_2579

Ty rámečky dělají opravdu hodně.

100_2583

Jak už někdo říkal, stavebnička vypadá snadně, ale při stavbě je potřeba si některé věci pohlídat. Není to ovšem nic, co by se nedalo zvládnout vlastními silami.

100_2586

Zasklení u motoráku proběhlo úplně stejně, takže není ani co popisovat a zde už je pohled na téměř hotový motorový vůz.

100_2602

Střcha vypadá poměrně čistá, tak to mělo být.

100_2608

Vozejky to budou do provozu pěkné a jízdně spolehlivé.

100_2610

Historie a výskyt tohoto nátěru by zřejmě vydaly na zvláštní článek, ovšem své místo mezi modely si díky značnému rozšíření v době své největší slávy jistě zašlouží, protože natřených vozidel byly desítky až stovky.

100_2592

Další dobrou věcí je zvýraznění těsnění kolem dveří. Problém ovšem je, jak ho nejlépe udělat. Na štětec se může rovnou zapomenout, to by rovné určitě nebylo. Nejlepší je „nějaká“ fixa. Obyčejná tenká černá fixa ovšem na povrch laku nepíše zrovna dobře. Nejlepší volbou by byla lihovka, ta ovšem díky svému silnému záběru popíše spíše okolí než konkrétní štěrbinu. Takže jsem obětoval jeden popisovač na CD a nožíkem ho seříznul do větší špičky.

100_2634

Takovýmto „přípravkem“ už to jde jedna báseň a efekt je parádní. Jen se to musí udělat až na hotový vůz, jinak by fixa při nástřiku mohla slézt a rozpít se po modelu (zažito na vlastní kůži).

100_2612

Zrcátka z leptíků přilepená vteřiňákem, přihnuté a pak až z vnější strany natřené černě popisovačem CD. Vnitřní strana (ta proleptaná) zůstala lesklá, jakože zrcátko odrážející světlo, ale přihnuté to stejně není poznat.

100_2614

Stěrače jsou z leptu a jsou přilepené Sidoluxem, který prostě nenechá na skle žádné stopy, což je paráda.

100_2619

Sidoluxem jsem přilepil do prostoru reflektorů původní imitaci „prosklení“. Jen jsem z ní uřezal ty neodpovídající „ťuflíky“ imitující jednotlivé reflektory za krytem. Vysvětluje se to asi špatně, ale až to uvidíte, poznáte 🙂 Teď za plastem prosvítá namalovaná černá plocha se dvěma naznačenými reflektory, což je tak akorát. Chtěl jsem udělat i imitaci stanoviště. První verze se nevešla, druhá taky ne, nakonec z kusu kartonu zbyl takový 5mm kousek přilepený ke střeše, protože níže už sahají pružinky uchycení spřáhel nebo uchycení kardanu, tedy vše, co brání umístění alespoň částečně odpovídajícího stanoviště. Zbyla opět jen taková přepážka zabraňující prosvítání skrz celý vůz, i když nutno podotknout, že i ta pomůže. Inspirace se v tomto případě dá brát u Rubikonu.

100_2615

Nevím, zda je to záměr, ale ve výsledku je to celkem parádně vymyšlené. Setrvačník se částečně schovává v prostoru WC, motor sice přesahuje přes dvě okna, ale zbytek prostoru je vpodstatě volný a umožňuje průhled skrz. Pojezd je totiž samozřejmě kvůli „krabicím“ na spodku uzpůsobený k umístění jen jedním směrem.

100_2620

Rozdíl mezi oběma vozy v patině je znát.

100_2623

No a teď už zbývá jen dodělat leptané madlo na vnitřní stranu čelního prosklení přípojného vozu, ale to opravdu až jindy.

100_2626

Vyndavání interiéru přípojného vozu je opravdu očistec a nerad bych už něco poškodil.

100_2629

Motorák i přípoják jsou parádní, sám jsem rád, že se povedly. I když problémy mě neminuly. Ale je to jen taková ta moje klasická nešikonvnost, se kterou se musí člověk umět poprat a improvizovat. Ale to už je na každém, aby vyvinul trochu vlastní iniciativy. Jak už jsem mnohokrát říkal, nejsem zastánce 100% opisování od druhých, ale každý by měl svému modelu dodat toho správného „ducha“.

100_2630

No a i přes spokojenost s pojezdem bude příští 810 na pojezdu p. Fialy, který už nějakou tu dobu čeká v šuplíku. Takže do budoucna bude opět o čem psát 🙂

100_2632

35 komentářů: „Motorový a přípojný vůz ČD 810 + 010

  • 4. 7. 2009 (13:44)
    Trvalý odkaz

    Krasne modely! Zase, ako vzdy!
    Aj ja mam uz hotove moje, ale este cakaju na farbu, a obtisky.

  • 4. 7. 2009 (20:28)
    Trvalý odkaz

    Krásná práce, těším se na dokončení.
    Rozhodně doporučuji kinematiky od DK-modelu pájet. První pár jsem taky zkoušel lepit, ale po krátké době v provozu se objevily problémy. Kinematika je dost namáhaná, takže vyžaduje opravdu pevné spoje (samozřejmě nejvíc oba konce trnu).

  • 5. 7. 2009 (18:31)
    Trvalý odkaz

    Díky, vždycky když jsem doposud pájel šachtu na trn tak mi povolilo spojení trn – vodící plech. Máš na to nějaký „trik“ jak toho v domácích podmínkách docílit aby se to nerozdělalo? V tu chvíli je totiž už celá kinematika složená a musí se vpodst. začít znovu.

  • 5. 7. 2009 (20:33)
    Trvalý odkaz

    Nevím, čím to je, ale nestalo se mi to :-). Pájím odporovou páječkou s regulací, takže spoje zbytečně nepřehřívám. Dál používám pájecí kapalinu podle doporučení na stránkách DK-modelu, se kterou jsem velmi spokojený. Na místo ošetřené kapalinou pájka chytá velmi rychle, takže připájení šachty na trn je věc okamžiku. Tak asi tak 🙂

  • 6. 7. 2009 (17:01)
    Trvalý odkaz

    Pozor při pokládání obtisků, při stavbě na podvozku ze startky jste jich umístil moc, i z přívěsného vozu. Sada od Detailu je do období 1992 až 1998. Starší byly žlutě, na novějších vozech jsou další a novější symboly.Chybí : hvězda, domovská stanice,depo, nyní DKV, jiné názvy, symboly bodů na zavěšení, starý symbol ruč. brzdy, nejsou bílé symboly nátěr vozu. Je obsažen nesmyslný nápis váha vozu a sedadel 68. Původní obtisk TONDA MODEL měl i černé a červené 2.Modré číslo 810 a možnost sestavit si vlastní číslo. Je tu možnost použít obtisk od Kvasnici, ale stojí 4x více.
    Zbytky obtisků doporučuji vyhodit.Proč? protože svádějí k použití na VŠECHNY modely , přeborníci jsou Rubikon, Pavel 23, Vass, 77Plz. posledně jmenovaný asi neviděl předlohu-motorový vůz 810.

  • 25. 7. 2009 (1:22)
    Trvalý odkaz

    Zdarec, prfektní model ješťě co ti tam však chybí je nějaký strojvedoucí který také model pěkně oživý a také sluneční clony které udělají také pěkný efekt a navíc není tak moc do modelu vydět nemusí být stažené moc ale jen trochu a třeba i každá polovina okna jinak vzhledem k tomu že jsou dělené ono když se člověk podívá na opravdové stroje převážně je vždy clona vydět už jen stačí vybrat nějaký sušivý odstín kterých je mnoho variant

  • 25. 7. 2009 (8:31)
    Trvalý odkaz

    Ahoj, díky za tip, na těch roletách ještě zkusím zamakat. Co se týče postaviček, tak ty vynechávám z jednoduchého důvodu, po otočení soupravy v koncové stanici by toho chudák moc neodřídil a ještě by se poblil 🙂

  • 26. 7. 2009 (11:09)
    Trvalý odkaz

    ten motorak budu stavet taky a s tim srrojvedoucim si nas pobavil ale mas pravdu ale rolety tam nedelej

  • 13. 9. 2009 (18:35)
    Trvalý odkaz

    Ad. vojtěch suchan: Proč by se neměli dělat roletky? Na každém voze ve skutečném provozu jsou .. a i když jsou vytažené, tak jsou vidět.

  • 30. 9. 2009 (17:14)
    Trvalý odkaz

    ad rolety: Asi záleží, jak zrovna svítí sluníčko, žejo 🙂
    ad P.B: Díky a přeju hodně štěstí do stavby 🙂

  • 14. 10. 2009 (13:27)
    Trvalý odkaz

    Moc pěkné.

    K tomu lihovému popisovači: dělají se lihové či propanolové (nebo co to do toho dávají 🙂 ) popisovače na CD už od tloušťky 0.5mm a dokonce ve čtyřech základních barvách. Já ten tenký používám na obtahování veškerých tenkých čar a je to úplně v pohodě i bez seřezávání (ono by ani nebylo co).

  • 14. 10. 2009 (21:08)
    Trvalý odkaz

    Díky za tip, skočím do nejbližšího papírnictví to okouknout. Nejhorší je ten pocit, že člověk to v 10 večer potřebuje udělat hned teď, a nastává problém „jak“ 🙂

  • 25. 10. 2009 (17:18)
    Trvalý odkaz

    Takový menší dotaz od začátečníka – od toho DK-modelu, to jsou pouze ty leptané kinematiky, nebo součastí je i to plastové spřáhlo?

    Díky

  • 25. 10. 2009 (18:49)
    Trvalý odkaz

    Spřáhlo ne, obsahuje všechno až po tu polyuretanovou světlou normovanou šachtu, do které už si dokoupíš a zacvakneš spřáhlo, jaké budeš chtít.

  • 3. 11. 2009 (19:14)
    Trvalý odkaz

    Ahoj chcel som sa ťa opýtať akou páskou si zakrýval tie pásy-je to obyčajná papierová?bojím sa aby mi pod to nezatieklo

  • 3. 11. 2009 (19:20)
    Trvalý odkaz

    S papírovou to jde, ale Tamiya páska je lepší.

  • 8. 11. 2009 (18:59)
    Trvalý odkaz

    Zatéct ti to může pod cokoliv.

  • 8. 11. 2009 (20:10)
    Trvalý odkaz

    Pod dobře přilepenou Tamiyu na hladkym povrchu mi to teda ještě nezateklo…

  • 9. 11. 2009 (20:00)
    Trvalý odkaz

    Poistil som sa tým že som si namiešal hustú farbu:D tá nezatečie nikam:D

  • 9. 11. 2009 (22:02)
    Trvalý odkaz

    Časem ti to ale taky někde prosákne to se boj 😀
    Ne teď vážně vykrývání je vždy (alespoň u mě) takové překvapení co z toho vyleze.

  • 10. 11. 2009 (12:48)
    Trvalý odkaz

    no to vždy keď dávam pásku dole radšej zavriem oči…ale už mi tá 810-ka frčí a som moc,moc spokojný

  • 11. 4. 2010 (12:08)
    Trvalý odkaz

    lol … ! no z čeho by asi tak mohly být, že by z nějaké plastikové tyčky ?

  • 22. 3. 2012 (20:10)
    Trvalý odkaz

    jen dotaz, jakemu odstinu ral by mela odpovidat ta modra?

  • 13. 11. 2012 (0:10)
    Trvalý odkaz

    VoVo jsi kouzelník ,parádní práce, k tomu není co dodat.Modelařím více jak 40 let takže vím o čem píši.

  • 25. 7. 2014 (9:38)
    Trvalý odkaz

    Hallo, kann mir jemand helfen wo ich Abziehbild für 2. Klasse bekomme in Farben rot (f. M152 gelbe untergrund) und blau oder schwarz (f.810 weisse untergrund) , habe bisher nur weiße Ziffern gefunden

  • 8. 12. 2016 (15:49)
    Trvalý odkaz

    Můžu poprosit…nemáte prosím návod na stavbu a jakým (značka) kytem zadelavate ty světlomety na 010? Dekuju JK

  • 8. 12. 2016 (16:20)
    Trvalý odkaz

    JKorb: návod na stavbu sand eni neexistuje a světla na 010 se jednoduše zapatlají tmelem 🙂

  • 9. 12. 2016 (10:19)
    Trvalý odkaz

    Návod na to dokonce existuje, nechávaly si ho snad dělat Pečky později, než byla samotná stavebnice. Měl jsem je doma, ale aktuálně nemám. Ale podle těchto článků snad nebude problém to postavit i lépe než podle návodu 🙂 Světlomety zadělávat čímkoliv, co po vytvrdnutí trochu drží tvar – např. tmel Agama v plechovce je fajn. Ale co modelář, to tmel. Dal by se i tmel na dřevo nebo něco podobného, ale pak nemusí jít tak jemně dobrousit do hladka.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..