Uacs 451 – Rajka s rozšířeným rámem

Dostala se mi do ruky novinka – odlitek rozšířeného rámu pro stavebnici Uacs od LPH. Takže už žádné domácí pokusy, otevírají se nové možnosti ve stavbě oblíbených „Rajek“.

Odlitek by měl být dostupný během několika dnů až týdnů na e-shopu SDV a bude mu předcházet prezentace zde na webu. Rámy jsou vyvedeny ve velmi dobré kvalitě z polyuretanu v sadě dvou kusů, tedy pro jeden vůz.

Předlohou vychází z Uacs typu 451, kdy se pod vozy Uacs montovaly rámy z plošinových vozů kvůli nedostatečné tuhosti původních rámů a ještě dnes lze spatřit početné soupravy obsahující právě toto provedení známých „Rajek“. Rámy jsou upraveny přímo pro náhradu rámů obsažených ve stavebnici LPH a přesně zapadnou do původní kostry rámu.

Oddělení od nálitku se dá zvládnout prostým odlomením rukou a po následném velmi krátkém začištění jsou odlitky připravené k osazení na model.

Zároveň „ušetříte“ na detailech, protože odlitek obsahuje kotvičky, přestavovače osazené přímo v rámu a schránky na dokumenty. Samozřejmě těm náročnějším modelářům nic nebrání, aby je nahradili leptanými.

Odlitky nejsou identické, každý pasuje pouze na jednu stranu rámu, protože se obě strany liší jednak zakončením a jednak jsou na každé straně jinak umístěné například přestavovače (ty jsou logicky zrcadlově proti sobě).

Navíc má odlitek zesílené vnitřní stěny, do kterých jde kostra rámu jednak přesně a jednoduše vložit a jednak (a to je ten hlavní důvod) nevzniká mezi rámem a rakví škvíra jako při použití továrních dílů bez úprav.

Tak asi vzhůru dolu… Rychlým přískokem (přetmelená rakev, naporcované odlitky) se přesunu už rovnou k tomu, co jsem dělal jinak. Protože jsem kostry rámů použil pro plošinové Smmp (o nich příště), tak jsem si tady musel poradit jinak. Ilustračně přikládám foto, jak by podélníky vypadaly vlepené do původního rámu ze stavebnice. Pasuje to dokonale přesně.

Nejprve jsem si začal naivně stavět úplně nový rám z Evergreenů. Protože jsem se pořád nemohl trefit, aby to bylo přesně, rozhodl jsem se bočnice přilepit rovnou k rakvi. Zde se ukázala jako obrovská výhoda to, že jsou právě stěny odlitků zesílené a bylo to za co přilepit.

Čelníky a plošinka mi zbyly z původního rámu a prokážou, zda jsem lepil přesně.

Je to sice nešikovné řešení, ale takto se dají opravdu z jedné stavebnice postavit dva vozy. Byla by škoda vyhodit celou stavebnici jen kvůli použití rámu na zvlášť plošiňák.

Ve výsledku to poznat není a bude to vypadat dobře 🙂

Cibule přetmelené Surfacerem 500.

Trochu záhadou bylo, jak do díry pod rakví uchytit podvozky, ale tahle fotka naznačuje, že se mi cosi zdařilo…

Tak prvně jsem (stejně jako u kotlových vozů) použil sadu pro úpravu vozů Y od Peha.

Nařezal jsem si tabulku, kterou jsem vlepil mezi podélníky (v nich jsou připravené výstupky pro vlepení původního koster rámu, takže o přesné umístění podvozků se není třeba bát). Do tabulky jsem vložil jeden ze šroubů. Protože už mi zbyly jen delší šrouby, tak jsem ho přilepil vteřinovým lepidlem zespodu za hlavičku na rakev. To má výhodu, že se dá ověřit středovost šroubu vůči díře pro vlepení cibulí, která je hned vedle.

Na straně bez plošinky jsem si udělal podložku pro kinematiku.

A už přišroubované podvozky, ve kterých jsem opět jen zvětšil otvor vrtákem, aby se šroub mohl volně pohybovat.

Na stranu plošinky, kde jsem nechal původní kus rámu, aby to mělo alespoň nějaký tvar, budu muset přilepit kinematiku až na spodek rámu, ale vejde se v pohodě.

A už komplet podvozek. V tomto stavu nebude třeba vůz snad ani dovažovat – uvidí se po dosazení všech leptů a zbývajících dílů, ale je to tak +/- 2 gramy kolem normy. Místa pro závaží je tu habakuk.

A takto fešně by to tedy mělo vypadat.

Rajka bude v barvách Železáren Třinec – na burze jsem asi před rokem a půl sehnal od p. Slowiaczeka obtisky. Jen je otázkou, zda se mi je podaří nanést… S nanášením jeho obtisků jsem měl zatím vždycky potíže.

A po surfaceru. Zůstala spára, ale po nástřku to bude ok. Ona ta spára bude i u té Lafarge Rajky.

Jen to při reálném pohledu není vidět.

Už to zase vypadá lépe. Slepením rámu a rakve se samozřejmě komplikuje nástřik, ale zkusím se s tím popasovat pomocí maskovací pásky.

Samozřejmě dolepená leptaná plošinka, zábradlí, ruční brzda. Zde už se bude stavba hodně shodovat s Uacs Lafarge. Pak jsem přistoupil k nástřiku – nejprve červenohnědá, vymaskovat páskou a černá na rám. Už jsem dotřel i detaily (kotvičky, přestavovače). Vršek rakve nechám tentokrát v červenohnědé, ať je nějaké vzrůšo.

Obtisky od p. Slowiaczeka pro verzi ČD, vlastník Třinecké železárny.

Obtisky byly dost pekelné a až velmi intenzivní přelakování z nich udělalo něco nanesitelného, i když výsledek není nic moc.

Ale co bych pro tu unikátnost neudělal… Obtisky na rámu jsou už ovšem zase ze sady Faccs… 🙂

První fáze patiny – bílá olejovka.

A rozetřená.

A na druhé straně.

A z jiného úhlu.

A omazané podvozky.

Po přestřiku bílou a matným lakem.

Bílou jsem stříkal tak nějak systematicky dle předpokládaného prášení materiálu.

Podvozky jsou stříknuté místy bílou a pak rzí.

Už zbývá „jen“ udělat cibule. Ty jsou stříknuté lihovou Agamou N20M, která se ukázala jako velmi vhodný odstín „tak akorát“. Ptal jsem se kolegy Twyggyho, jakou použil barvu, a on použil nějakou Model Mater. Přes převodník Humbrol a deset dalších jsem se dostal až k ekvivalentu Agama N20M, což by měl být z Agam nejpodobnější odstín té jeho. A oba jsme s odstíny spokojení. Takže asi na tom něco bude. Ale vzhledem k tomu, jakým stylem jsem pojal rakev, to bude v tomto případě úúúúúplně jedno. Ono kdyby na rakvi nebyly obtisky, asi by to nikdo nepoznal přes ten bílý cementový závoj.

Obtisky na cibule jsou ze sady od Detailu.

Pak jsou každá cibule zvlášť střiknuté Bílou na vršky a suchým štětcem bílou olejovkou nadrbané hrany.

Vytvořily se dle mě parádní stékance a bylo to hned hotové.

Pak už jen matný lak a je hotovo.

Bude to určitě nejšpinavější Rajka, jakou jsem si do vozového parku vytvořil.

Ale překvapilo mě, jak šla patina zase pěkně od ruky a rychle, určitě na tom nic náročného není.

Prohnutý rám je výborná věc a určitě doporučuji!

Model vypadá hned o poznání jinak a mně se tenhle typ Rajek hodně líbí.

Za těch pár kaček, co ten rám stojí, se to určitě vyplatí.

A pro porovnání s „rovnou“ kolegyní Lafarge.

31 komentářů: „Uacs 451 – Rajka s rozšířeným rámem

  • 29. 11. 2010 (10:24)
    Trvalý odkaz

    tak táto rajka vyzerá fakticky ako skutočná.Tým ostatným niečo chýbalo ale toto nemá chybu.

  • 29. 11. 2010 (11:37)
    Trvalý odkaz

    Ta rajka s Ti fakt povedla, patina jak na skutečném pěkně zašpiněném voze. Ten rám vypadá mnohem lépe než rovný, už aby byly k dostání široké veřejnosti. jak říkáš, určitě najde další využití.

  • 29. 11. 2010 (13:34)
    Trvalý odkaz

    Jeden malý detail. Čo tá „sranda“ koštuje?

  • 29. 11. 2010 (19:21)
    Trvalý odkaz

    Super práce!
    Ale úplně nejlepší bylo, jak sis poradil s podvozkem.

    Tomcat

  • 29. 11. 2010 (20:28)
    Trvalý odkaz

    Tak snad se brzy díly budou dat sehnat, stejne tak ty kinematiky… 🙂 uz se na ne tesim 🙂 jinak moc pekna Rajka… Tohle provedeni se mi lidi vic nez to originalni…

  • 30. 11. 2010 (9:41)
    Trvalý odkaz

    Zdravím všechny! Padnul tady dotaz na cenu – ta by se měla pohybovat do 40 korun za kus (tedy levý a pravý bok). Rámy měly být k dispozici už touhle dobou, ale zdrželo se odlití série, takže netrpělivě očekávám zásilku každým dnem.
    Jinak samozřejmě také chválím provedení stavby, bomba 🙂

  • 30. 11. 2010 (17:40)
    Trvalý odkaz

    Přesně tak, s tímhle rámem vypadá vagónek suprově, i patina je povedená.

  • 30. 11. 2010 (17:53)
    Trvalý odkaz

    Díky všem 🙂 Pokud by se někomu ta patina cibulí zdála zvláštní, tak jsem jel dle této fotky (pepa_kox má super galerii kde opravdu platí co vůz to unikát).

  • 30. 11. 2010 (22:35)
    Trvalý odkaz

    Moc měkná Rajka. Díval jsem se na stránky SDV model, zatím tam toto nenabízejí. Nezdá se mi, že by tato firma toto nabízela, neboť produkují věci v měřítku HO 1:87 a je mi divné, že by dělali extra bočnice pro Raj v měřítku TT. Je možno zjistit, kde toto zboží opravdu sehnat? Předem díky za odpověď.

  • 30. 11. 2010 (22:55)
    Trvalý odkaz

    😀 zdát se Ti to muže, ale co kdyby sis to tady přečetl ještě jednou 😀 je to tu dost jasně napsané… přídeš na to, že sis odpovedel otázkou plus poznatky o stavu vyrobených kusů 😀

  • 1. 12. 2010 (13:38)
    Trvalý odkaz

    No já tedy chválit nebudu, né proto že by si to VoVo nezasloužil, spíše proto že mě spadla brada… ale vážně…:-)

    Rám vypadá moc pěkně, celkové mechanické zapracování rámu do modelu také zdařilé, ale co tenhle model dělá modelem je ta patina… je prostě parádní.

    Opakovat, opakovat, opakovat…

  • 1. 12. 2010 (21:55)
    Trvalý odkaz

    Malej dotaz,nevadí ten rám pro otáčení podvozků v obloucích.Jinak vydařená rajka.

  • 1. 12. 2010 (22:02)
    Trvalý odkaz

    R310 bez problémů, Rosťopiš to prý zkoušel na R286 a taky to fungovalo. Možná je to na fotkách vidět, v prostoru podvozků je rám zeslabený aby se mohly otáčet. Pro menší poloměry není problém u podvozků jen zaříznout na konci podvozku ty drobné výstupky, vidět stejně nejsou protože jsou skryté za rámem 🙂

  • 4. 12. 2010 (11:49)
    Trvalý odkaz

    Ahoj obtisky no ty jsou hodně tenké já už přišel na to jak na ně hodně podmočit pak vysušit a potom používám vodičky gunze pod a na obtisky ,můžeš použít i od agamy ,ale chce to vyzkoušet jak které reagují někdy se stane ,že se obtisk vodičkama zničí spíš je to ,ale rukama používám to i na modely letadel.Hlavně po vodičkách přilnou k povrchu nestříbří po zaschnutí a lak je jen už sjednotí z povrchem .No píšu to tu ,že jsem na aukru viděl několik modelu z obtisky jen hrůza a to i z velkou cenou .
    VoVo super práce máš to vymáklí do echt modelu mám inspiraci jako pr…se! 😀

  • 19. 1. 2011 (10:36)
    Trvalý odkaz

    Zdravím všechny, musím vyjádřit svůj obdiv nad krásou zde uveřejňovaných modelu a smekám před šikovností vašich rukou :). Chtěl jsem se zeptat, jestli máte nějaké novější zrpávy se zákulisí firmy SDV model? Jestli se blíží termín, kdy SDV model uveřejní na svém webu tyto rozšířené bočnice a případně i další věci ve velikosti TT, nebo to šlo do ztracena? Je tím problémem patentové řízení ohledně kulis, nebo usoudili, že velikost TT není pro ně lukrativní trh? Díky za případnou odpověď a přeji ještě zpoustu krásně postavených modelů. Jarek

  • 19. 1. 2011 (10:50)
    Trvalý odkaz

    Do ztracena to určitě nešlo, čeká se na dodání většího počtu rámů, protože nechtěli brát předobjednávky na něco, co není zatím vyrobeno. Jinak je vše připraveno, vyrobeno. Až rámy dorazí (prý cca do půlky února, co jsem pochopil), mělo by se objevit všechno najednou (kromě kinematik zatím). Tak snad už…

  • 18. 5. 2011 (10:23)
    Trvalý odkaz

    Mám takový trochu odborný dotaz. Na jakých jiných vozech tyto rámy jsou použity?

  • 18. 5. 2011 (10:28)
    Trvalý odkaz

    Jo, díky. V textu jsem to přehlédl. Ale myslel jsem, že to bude nějaký plošinák 😀 Mám doma Rajku z dob, kdy jsem ještě neuměl vůbec nic, tak si ji překopu na plošinák. Dík za tip. 🙂

  • 5. 12. 2011 (6:32)
    Trvalý odkaz

    Jen pro zajímavost. Včera jsem viděl soupravu vozů, co vypadaly jako Eas, ale některé měly tento (nebo hodně podobný) rám. Bylo to v noci a jelo to rychle, ale myslím, že zkratka vlastnické železnice byla RHS.

  • 14. 3. 2012 (18:43)
    Trvalý odkaz

    Dobrý den.Po delším váhání jsem předělal Rajku na rozšířený rám.Ale i po usazení na podvozky se šrouby Rajka oblouky moc nezvládá.Podvozky se v oblouku o rám opírají a tím jim nedovolí se natočit.Máte to nějak vyřešené,nebo se vám tento problém neprojevil.Moc děkuji za odpověď.Jinak máte opravdu šikovné ruce.
    Zdravím.

  • 14. 3. 2012 (19:53)
    Trvalý odkaz

    Tenhle „problém“ se mi opravdu u žádného vozu neprojevil, ani u verze „bez rámu“ (jen podélníky), ani s rámem LPH + těmito podélníky, ani u Smmp od SDV. Zkoušeno na R310. Teoreticky lze z hran podvozků seříznout držáky pružin, které jsou výrazněji vystouplé a mohlo by to po jejich odstranění mít větší „rejd“ – vpodstatě lze z podvozků ubrat poměrně velkou část materiálu, která je schovaný za rámem.

  • 14. 3. 2012 (21:40)
    Trvalý odkaz

    Luboš a VoVo: Další možností je použití leptaných podvozků, ty zase budou tenčí a tedy dovolí rovněž větší „rejd“.

  • 5. 3. 2013 (0:08)
    Trvalý odkaz

    Zdravím,
    chtěl bych se zeptat, kdo jste stavěl tuhle verzi Rajky v poslední době, nestalo se vám, že byly ty bočnice o cca 1 mm oproti rámu LPH kratší? Vypadalo to, jako by ten milimetr chyběl ve středu bočnic, takže jsem v druhé půlce musel probrousit zářezy. Stalo se mi to u dvou balení, třetí jsem zatím nepoužil a raděj z ní udělal „rovnou“ Rajku.

  • 5. 3. 2013 (0:15)
    Trvalý odkaz

    Já mám rámy cca rok staré a jedny byly ok a jedny byly o 1 mm delší – takže to vůbec nešlo nasadit na rám. Mám je připravené na „novostavbu“ rámu. Výrobce jsem o tomto faktu kontaktoval, nejprve mi věřit něchtěl, ale nakonec se nechal přesvědčit. V rámci zpětné odezvy doporučuji napsat jim maila (neříkám „reklamovat“ a rovnou naštvaně posílat zpět, ale pokud se k výrobci nevrátí zpětná odezva, tak o tom nemusí ani vědět). Snad jsme diskutovali nějakou důkladnější kontrolu odlitků, ale to už si nepamatuji…

  • 5. 3. 2013 (19:12)
    Trvalý odkaz

    Přesně jak říká VoVo. SDV je normální oficiální výrobce, ne jako burzovní odlitky s pochybným původem a ještě pochybnějším složením… Takže pokud je nějaký problém, na obalu je uveden kontakt a stačí napsat mail. Skutečně byla zjištěná jedna vadná várka (kontrolovalo se namátkově průběžně) rámů, ale tam šlo o to, že byly delší, ta byla stažená z prodeje, ale bohužel se z ní už něco stihlo mezitím prodat. Kontrola je teď zpřísněná a každý kus se přeměřuje podle šablony. Pokud teda něco na modelu nesedí, buď jdou odlitky po nahřátí lehce „dotáhnout“ (normálně hodím na chvilku do uvařené vody), nebo se to dá reklamovat třeba kus za kus. Když bude každý doma v koutě naštvaný, je to k ničemu, ale komunikací s výrobcem se dá kde co vychytat.

  • 6. 3. 2013 (0:34)
    Trvalý odkaz

    Jj, do SDV napíšu, tady jsem se ptal, protože jsem si nebyl jistej, jestli jsem něco při přípravě stavby nepřehlídl. Díky za info.

  • 25. 1. 2022 (10:51)
    Trvalý odkaz

    Ahoj,
    koupil jsem si od SDV zesílené rámy, odlitky, ovšem problém nastal, že po nalepení, záměnou za LPH podélníky, se podvozky opírají o zesílenou část. Jak jste toto vyřešili?

  • 25. 1. 2022 (14:01)
    Trvalý odkaz

    Pokud to jsou původní podvozky LPH, tak ne té zadní straně (vnitřní), rohy toho rámu podvozku odbrus, co to půjde a v tom podélníku vybrus žlábek v místě, kde se ti to dotýká. Získáš tak na každou stranu cca 2 mm. Z venku to není vidět a problém to odstraní. Taky jsem to tak svého času udělal

  • 12. 2. 2022 (8:42)
    Trvalý odkaz

    Ladis-63 díky za radu, žiletkovou pilkou jsem to upravil, již nasadil a uvidím, jak to nastříkám a sestavím, zatížím, co to bude dělat 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..