Samovýsypný vůz Tds Tillig
Jako další novinku do svého vozového parku jsem zařadil limitku vozu Tds Tillig – limitka proto, že už se dneska moc sehnat nedá. Přesto jsem je ještě objevil na ttmodelar.cz, kde mě velmi ochotně obsloužili a vůz jsem měl za pár dní doma.
Oficiálně je výrobcem Modellbahnmanufaktur Sebnitz, ale krabička Tillig vás rychle vrátí do reality.
Je to prostě vůz Tillig s tím, že pro zvýšení jeho atraktivity mu byla přiřčena nálepka jiného výrobce a jiného popisku, žádnou vědu bych v tom nehledal.
Vůz je “standardní” kvality Tillig. Slovo standartní je zde schválně v uvozovkách, protože si myslím, že kvalita vozu je v měřítku TT nadstandartní.
Co překvapí už na začátku je balení do plastového lůžka.
Přibaleno je pevné spřáhlo v barvě vozu – to třeba pokud byste chtěli mít delší soupravu 🙂
Ono to může znít sice vtipně, ale mít pořádnou soupravu takovýchto vozů má své výhody.
Vůz je totiž krátký. Velmi krátký. A čím víc kratších vozů budete mít, tím víc se vám jich do soupravy na určitou délku koleje vejde.
Vůz má 92 mm na délku, dejme tedy tomu, že na metrovou kolej se vám vejde souprava devíti vozů a lokomotiva. A devět vozů, to už je slušný vlak i na domácí kolejiště.
Střecha je za použití větší síly odklápěcí. Rozhodně bych nepočítal s tím, že po příjezdu ke skladišti půjde odkolopit jedním prstem. Uvnitř jsou výztuhy a pod nimi závaží vozu, těžiště je tak umístěno relativně vysoko.
Provedení podvozku je velmi propracované. Uložení dvojkolí je hrotové, ale vůz nejezdí dokonale volně. Některé vozy vám při sebemenším klesání ujedou, tento potřebuje trochu pošťouchnout. Dvojkolí je přikryto docvakávacími brzdovými zdržemi.
Vůz sám o sobě je konstrukcí takový, že dvojkolí jsou velmi blízko koncům vozu, což způsobuje malé vyjíždění z profilu v ostrých obloucích a je tedy vhodný i pro malá kolejiště. Co je hodně zvárazněno fotkou a v reálu není tolik znatelné – dolepovací detaily, které má vůz už osazené, jsou v lehce jiném odstínu, přesněji řečeno v barvě plastu.
Za plošinou je vidět lesknoucí se pružinka kinematiky.
Kinematika má poměrně malý výkyv, který však vzhledem k délce vozu bohatě stačí.
Detailní provedení podvozku opravdu zaujme.
Velmi detailně provedené výsypky i s ovládáním.
Vůz je samozřejmě už osazen novým spřáhlem ve výměnné šachtě dle NEM.
Další pohled na detailní ovládání klapek.
Co je na tomto vozu důležité je určitě jeho potisk. Vůz se dělá v zelené a modré barvě, každá barva má dvě inventární čísla (pokud se nepletu, což je možné).
Potisk je povedený.
Vůz je určen pro přepravu hnojiv.
Ovladače nejsou natřené. Šance pro domácí kutily.
Občas potisk lehce ujíždí, ale to je viditelné až na fotkách a nepovažuji to za žádný nedostatek.
Mám pocit, že jsem jednou v nějaké diskuzi pochytil, že ty bílé značky v černém obdélníčku se na dvouosé vozy neumísťují, ale nevím. Berte to jako námět na zkoumání.
Dejme tomu, že vůz by měl odpovídat zřejmě tomuto skutečnému typu vozu. V tom případě jsou na modelu navíc ty otvory v bocích na krajích vozu. což lze přisuzovat německé předloze.
Potisk Agrofert. Modrá verze má potisk Lovochemie.
Věc, která mě nepotěšila, je lícování dílů, kde je po celém vozu znát spára, na krajích ovšem dost.
Na druhé straně se situace bohužel opakuje. Pokud už jste viděli nový Lhoist Uacns od Tilliga, poznáte, že si v tom Tillig zřejmě libuje. U elitních modelů s elitní cenovkou je to dost škoda.
Nárazníky jsou vyndavací a detailisté si je mohou vyměnit za hranaté, pokud je seženou nebo si je vyrobí.
Provedení plošiny a zábradlí je velmi detailní.
Tady je určitě znát, že se nejedná o žádnou předělávku ale o novou konstrukci celého vozu.
Hezký je i hák na čelníku.
Strana bez plošiny.
Tolik detailní obhlídka vozu.
Spojení s továrním nízkostěnným vozem. Na rovině.
V R310.
Shora.
Zde je dobře vidět, jak je vůz skutečně krátký.
Závěrečné zhodnocení… no… co říct… Jednoduše mě vůz velmi potěšil!
Provedení detailů je precizní, vůz jako takový vypadá velmi luxusně.
Jedinou nevýhodou je to slícování, které je ale vidět jen při bližším pohledu.
Jinak jsou to určitě velmi dobře investované peníze. Pokud jste ochotni dát 10 000 Kč, tak máte luxusní (a dlouze vypadající, i když jen metr dlouhou) ucelenou soupravu i s nějakou tou tovární lokomotivou a můžete brázdit kolejiště hlava nehlava.
Kéž by Tillig opět vypustil verzi ČD – byla totiž jen limitka tříkusové sady. Pro domácí kutily by měl obtisky pro přestřik německé verze nabízet Parostroj.
U mého vozu jsou dolepovací doplňky v jedné barvě s vozem.
Cit.: Přibaleno je pevné spřáhlo v barvě vozu – to třeba pokud byste chtěli mít delší soupravu 🙂
A já jsem přemýšlel asi hodinu, k čemu to patří a kam to nalepit 🙂
Nepřesné slícování je i v sadě ČD,jinak doplňky v jedné barvě s vozem i v modré Lovochemii.
Ten foťák si s barvou doplňků opravdu hodně pohrál 🙂 V reálu nepoznatelné, při podrobném zkoumání postřehnutelné (plast je lehce průsvitný v tenkých částech).
Eda1965: :))))))
podle mne to slicovani neni az takova veda.mne se ten vuz velice libi a byl bych mozna ochocen do nich tech deset tisic i dat.podle mne tillig vyrabi nakladni vozy hezci nez osobni,protoze a jelikoz u osobaku se mi moc nelibi popisky-vetsinou jsou nepravdive,ale nakladni jsou jakz takz.ja osobne mam otevrene vozy cd cargo,samozrejme od tilliga:)
V odkazu na můj poslední článek najdete fotku tohodle vozu
(3. fotka od konce), snad tam jde vidět rozdíl délky oproti Eas-u.
http://vojtovyvlaky.blog.cz/1002/zimni-inspirace
Jen mám na Vova takový dotěrný dotaz: Proč jsi stáhl článek(asi před půl rokem) ve kterém byly fotky tvého kolejiště?
Chlapci kdy už prosím konečně pochopíte, že zde píše více lidí a autor článku je vždy uveden v hlavičce článku?! To kolejiště nebylo moje!
tak jsem to měřil a v TT je délka českého Tds/Tdns/Tdgns jen 80mm a ne 92mm jak má ten němec 🙂 🙁
Ahoj Vovo, tyto vozy vyráběl Tillig pro Modellbahn Manufaktur Sebnitz, který to prodával… To na doplnění k té krabičce. 🙂
Zelené vozy AGROFERT i modré LOVOCHEMIE byly skutečne vyrobeny se dvěma různými inventárními čísly…
můžu jen potvrdit,že ucelenka s těchhle vozů vypadá super.Mám jich zatim 15(ČD,Agro,Lovo verze)a když se kroutí v obloucích je to super pohled.
No tak to závidím 🙂
Tak už ho mám doma taky,ale u mě lze střecha odklopit,fakt jen jedním prstem ;-D
Estimatul VoVo,
am citit articolul si mi-a placut, foarte frumos. Am vazut pozele (fotografiile) foarte clare ale tale (cele mari) numerele 6, 7, 14, 16, 23, 24, 33, 34, 35, 36, 37, 38, (39?), 41 si 42 unde se vede mai clar sfarsitul vagonului cu platforma cu scara (fara balustrada). As vrea sa-ti atrag la atentie ca am studiat modelele mele de acest tip (Tds), mai ales vagoanele de tipul Fcs, si ce crezi toate vagoanele au treptele din spatele vagonului (o treapta in fiecare parte, una pe partea stanga si una pe partea dreapta) situate langa anchore dupa placa de sustinere a tampoanelor (buffer holder) instalate gresit. Pozitia lor ar trebui sa fie catre iesirea din spate a vagonului sub tampoane, nu catre afara vagonului. Lucru simplu de remediat, am folosit o solutie de a deslipi lipiciul care tine treptele pe sasiul vagonului, am folosit varful unei scobitori (nu am vrut sa folosesc in abundanta ca solutia poate manca, distruge plasticul) si am aplicat picaturi in locurile unde au fost lipite, le-am scos (treptele), am curatat cu alcol unde lipiciul a avut contact pe acele suprafete, am asteptat sa se usuce suprafetele si am lipit inapoi treptele in pozitii corecte.
lidi, ty bile trojuhelnicky oznacuji otocny bod podvozku na 4osem voze, takze tam fakt nemaji co delat:-D
Honzabanzaji, nemáš pravdu. Tato značka označuje místo, kde se vůz zvedá. Nevím, jak to je u tohoto vozu, ale podle obrázků z netu by měly být tyto ” trojúhelníčky” trochu víc do středu vozu. Na vůz samozřejmě patří.
Já se tady s dovolením vrátím k dvanáct let starému příspěvku: Vůz v odkazu je z České Lípy, ale chemička v Lovosicích – byť prakticky za rohem – v té době provozovala vozy pocházející z vagónek v Belgii a Francii, v nájmu od firmy EEWS Trnava a právě takový vůz si vzali u Tilliga za předlohu, takže ty otvory (jeden elipsovitý a druhý trojúhelníkový) skutečně odpovídají zvolené předloze, to mají u Tilliga správně. Vozy z Lípy u nás jezdí pod hlavičkou ČD Carga a Unipetrolu. Co ale fakt neodpovídá skutečnému vozu ve stavu v roce 2005-2010, to jsou nárazníkyz doby III/IV. epochy. Doporučuji použít na výměnu třeba ze stavebnice SDV, nebo Malé železnice.