Nebojte se odlitků! (5) – novinky i evergreeny

Zima ještě neskončila, tento rok byla na můj vkus až příliš dlouhá a intenzivní. A tak je stále možnost ještě něco za dlouhých večerů pod lampou postavit. Určitě už máte 460ku i Bagetu z minula postavené, a tak nabízím další inspiraci.

Máte-li nedostatek osobních automobilů, určitě potěší další univerzálka do epochy IV i V – pětidvéřový Golf 2. generace, jehož stavba je popsána zde.

Máte-li nedostatek náklaďáků, nebo už vás Ify na 120 způsobů omrzely, je tu možnost vyblbnout se na Tatrovkách – zde „jakási“ (nejsem odborník na nákladní auta) Tatrovka s korbou od Michala Štěpničky, jejíž stavba je zde.

Máte-li velkou mezeru mezi rychlíkovými vozy a přestavba pomocí Peho kinematik vám příjde moc snadná, můžete u p. Bártka koupit polyuretanovou stavebnici kinematik pro tyto vozy. Sada (dva kusy kinematik na jeden vůz) stojí 130 – 140 Kč, teď nevím přesně. Cenově je to tedy zhruba stejné jako dvě Peho kinematiky.

Sada začíná těmito díly umístěnými nad podvozky – středový díl pojezdu si musíte sehnat jinde. Uchycení podvozků je zde čepové viz foto.

Kulisy pro pohyb spřáhla. Součástí jsou i schůdky.

Všechny díly je nutné začistit, jak říká ostatně i přiložený návod.

Pohyblivé části kinematik.

Nárazníky pro přilepení k pevným čelníkům.

Šachty pro spřáhlo.

A samozřejmě pružinky, které budou vracet kinematiku do středové polohy. To už máme na výběr Peho, DK-model a teď Bártek. A to není konec, v přípravě je další kinematika malých rozměrů, zatím ve fázi výroby, snad bude funkční, uvidíme do budoucna 🙂 První info o kinematice bude při jejím úspěšném odzkoušením doufám zde, tak čekejte a sledujte 🙂 Tuto kinematiku pro Y vozy v brzké době zřejmě skompletuji a zabuduji do nějakého vozu, zkusím o tom něco málo sepsat.

Ke kinematice se dají sehnat u p. Bártka i odlité podvozky. Výhodou je, že vůbec nepotřebujete pojezd ze starého rychlíkáče, pokud si zvládnete z plastové tabulky dodělat středový díl a bedny pod vůz. Dobrá varianta třeba pro odlitky Y vozů od p. Molaty.

Fotky podvozků poskytl kolega JBr z vlacky.brozek.org, děkujeme 🙂 Odlitky jsou už v použitelné tmavě šedé barvě bez nutnosti přestřiku. Stačí je nasadit na čepy na dílech kinematik a zajistit.

Novinkou na českém trhu je také spěšninový vůz Gbgkks, vyrobený z odlitku, v modrém provedení České pošty. Protože se jedná o zdařilý vůz a navíc první komerčně produkovaný „bezprolisový“ vůz tohoto typu u nás, zasloží si jistě pozornost. Vůz vyrábí p. Bártek a je možno ho sehnat jen jako kompletní model POUZE (a to radši řeknu dvakrát – POUZE! – žádný elektronický kontakt není) na pražské burze za cenu 550 Kč, což není jistě mnoho za tento atraktivní vůz.

Na prvních fotkách jsou předvýrobní prototypy osazené obtisky, které vyrábí p. Kwasnica. Chybí zde prolisy na dveřích.

Nejde o úpravu Tilligovského vozu s amputovanými prolisy, což je jistě pozitivní zpráva.

Laserem řezaný plech je součástí vozu jako závaží – díky tomu má celý model slušnou hmotnost.

Vůz má spřáhla uchycená na strunku. Spřáhla jsou klasická očková vzoru BTTB. Na dotaz by měla být dostupná i verze s hladkým spodkem pro kinematiku, kterou si každý dosadí dle své chuti. Rozsochy jsou odlité a kovová dvojkolí jsou uložena v polyuretanu, což ovšem jízdním vlastnostem nijak neškodí. Otázkou je opotřebení při dlouhodobějším používání, ale ložiska Peho už dnes zvládne instalovat každý.

Vůz je s kvalitní povrchovou úpravou nástřikem a potisky tamponem. Správně umístěné kotvičky, správný počet prolisů na dveřích.

Pokud jste tedy prošvihli limitku od Tilliga s prolisy, udělali jste dobře, teď je možno sehnat vůz ve věrnějším provedení.

V tuto chvíli se jedná o jednorázovou sérii 25 kusů (těžko říct, kolik už jich je pryč). Do budoucna by mohly doufejme navázat další série, třeba v zelené spěšninové verzi ČD, ale jako vždy, vše záleží na zájmu. Buďme tedy rádi za další typicky český vůz na našich 120x zmenšených kolejích.

29 komentářů: „Nebojte se odlitků! (5) – novinky i evergreeny

  • 25. 2. 2010 (15:51)
    Trvalý odkaz

    ahoj chtěl bych se zeptat má ten Bártka ńakou webovou stránku???

  • 25. 2. 2010 (16:18)
    Trvalý odkaz

    Vždycky se někdo najde, v každým článku o odlitkách se někdo zeptá, dokonce i když to VoVo napíše dvakrát a velkými písmeny že p. Bártek je k sehnání pouze na burze…..a to neplatí jen o kontaktu ale celkově.
    Mě by spíš zajímalo jestli se nakonec p. Bártek dá do výroby i pouze odlitků-stavebnic těch vozů, nebo zda by se nechal přemluvit, přecejen mě by se zamlouval obyčejný hnědý a ničit kvůli tomu něco takovéhohle je vyloženě škoda. I když těch 550Kč vůbec není moc.

  • 25. 2. 2010 (16:53)
    Trvalý odkaz

    Já už to beru jako takový folklór, příště budeme uzavírat sázky 🙂 S tou stavebnicí – bylo by to určitě pěkné, aby začal nabízet plnohodnotnou stavebnici 🙂 Zkus to u něj na burze nadhodit jako téma do pranice 🙂

  • 25. 2. 2010 (17:18)
    Trvalý odkaz

    Zkusím, v březnu se tam asi chystám tak to bude akorát. Tak jak tak ten vůz chci, už jen proto že je to zase jeden z „typických“ ČS vozů. Lepší než Tillig, chtěl sem ho předělat ale je na tom poněkud jinak rozměrově.

  • 25. 2. 2010 (19:56)
    Trvalý odkaz

    Zdravím já jsem si před delší dobou několik verzí Tatry 815 od p. Štěpničky koupil a musím říct že kvalita dost dobrá a cena je velmi nízká,nejdražší stavebnici má asi za 200,-Kč.Vyrábí převážně vozy Tatra ale zato od řady 111 přes 813 až po 815,a to vždy několik verzí, také nějaké podvalníky a přívěsy a dokonce i kombajn, který se výborně hodí jak do epochy IV tak i V.Bohužel nemám moc času takže jsem zatím stačil postavit jen stejný sklápěč S3 jako je zde uvedený.Zde je foto jeho modelů:
    http://mawerick.rajce.idnes.cz/Stepnicka/ a
    http://jerry62.rajce.idnes.cz/Modely_Stepnicka/
    No já osobně ho vřele doporučuji.

  • 25. 2. 2010 (20:14)
    Trvalý odkaz

    a chci se zeptat kde ta burza je ja jsem začateční

  • 26. 2. 2010 (12:44)
    Trvalý odkaz

    Nevím jak to má ten pan Štěpnička zařízené, ale ta tatra mi připomíná sortiment firmy TomKit (p. Ducháček, Varnsdorf). Na burze dřív prodával někdo tyhle tatry, zily a vozy Habbillns. Všechno se mi zdálo jako kopie zboží jiných výrobců (TomKit, ROCO, VV-model,…) Mohl by mi to někdo potvrdit nebo vyvrátit?

  • 26. 2. 2010 (13:06)
    Trvalý odkaz

    Zdravím všechny, pan Bártek vytvořil perfektní vůz, já jsem si předělával ty staré od tilliga, ale nedaří se mi sehnat obtisky v provedení česká pošta, právě proto se Vás ptám, nemáte-li někdo kontakt na pana Kwasnicu, předem díky.

  • 26. 2. 2010 (13:10)
    Trvalý odkaz

    Má-li to kolega Mawerick správně zařazené (a on se v tom vyzná, takže věřím, že jo), tak je to opravdu p. Štěpnička – viz odkaz na rajče v předchozích komentářích. Pozadí neznám…

    crazycharlie: obtisky.parostroj.net

  • 26. 2. 2010 (22:26)
    Trvalý odkaz

    Štěpnička rozhodně nezkopíroval tatry od Ducháčka, stačí se zaměřit na detaily jako kola, korba a jiné. Co se týče kabiny tak Štěpnička má kabinu odpovídající T815, zatímco Ducháčkova připomíná spíše T815 TerrNo1, je poněkud kulatější a jsou tam rozdíly. Koneckonců i ta kola odpovídají víc Terrnům.

  • 27. 2. 2010 (11:56)
    Trvalý odkaz

    Aha, tak děkuji za vyvrácení, já je zas tak detailně nezkoumal. Ale dřív býval na burze někdo kdo prodával stavebnice, které byly až moc podobné jíným výrobcům. Např. ZIL od VV model, nebo Hbbillnss od ROCA. Býval vedle pana Banka.

  • 27. 2. 2010 (13:06)
    Trvalý odkaz

    Jo toho si taky pamatuju, pokud ale vím tak to všechno byli HO odlitky. Každopádně Štěpnička to nebyl, ten se na burze objevuje až cca v posledním roce, a většinou bývá na konci prostřední řady, to ten odlitkář vedle Banka tam nebyl snad dobrý dva roky jestli si to dobře pamatuju.

  • 27. 2. 2010 (16:26)
    Trvalý odkaz

    Já už se tam moc často nevyskytuji, ale ty odlitky byly TT, koupil jsem od něj Habbillns, tedy ještě předtím než ho vydal Tillig.

  • 1. 3. 2010 (1:32)
    Trvalý odkaz

    Super vozy,jen škoda že jsem neprošvih limitku tilliga a mám je od něj.Jo a ten Golf je II vim to mám ho(i odlitek i 1:1) :-))

  • 1. 3. 2010 (7:40)
    Trvalý odkaz

    Nikdy není pozdě je prodat, na Odklepnuto jeden známý sběratel prodává Tillig Českou poštu za 1500 Kč jako extra super raritku 🙂 S tím golfem jsem to opravil, nejsem na ně moc znalec a myslel jsem, že I. generace měla dvě světla a II. čtyři, ale vidím, že v tom pravidlo není.

  • 2. 3. 2010 (14:36)
    Trvalý odkaz

    bude něco nového já bych doporučoval postavit si 714 nebo 451 jsou to krásné modely

  • 14. 7. 2010 (22:18)
    Trvalý odkaz

    Jedině asi u Molaty, ale bez záruky. Spíš nevím, že by to dělal někdo jiný, takže mi zbývá vylučovací metodou Molata. Každopádně až je postavíš, tak se pochlub. Já už sháněl takových věcí a zatím jsem toho moc nepostavil… 🙂

  • 15. 7. 2010 (14:07)
    Trvalý odkaz

    Našel jsem na stránce vlaky.net v reportážích z modelářství na fotce Zeleného Antona neboli 486.0 v TT. Zkusím se tam zeptat jestli je to postavené a z čeho nebo to někdo vyrábí. A v galerii modelů je 498.0 opět v TT a tu si jeden modelář postavil sám.

  • 5. 9. 2010 (15:59)
    Trvalý odkaz

    podvozky mají rozvor 2300mm(jestli se nepletu což je možné)takže asi nějaká ůprava pojezdu z V100

  • 8. 9. 2010 (22:55)
    Trvalý odkaz

    Ad Tomas: Tuto lokomotivu jsem, myslím, viděl u polských modelářů na setkání klubu Zababov, jednalo se o lept postavený na staré známé V 100. Tillig nás chce o tuhle krásku připravit, asi modelářům závidí její oblíbenost.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..