SDV model – staronový výrobce modelů TT
Trvalo to dlouho, ale nakonec jsme se přeci jen dočkali. Od tohoto pondělka se firma SDV model tak trochu vrací k výrobě modelů i v měřítku 1:120. Protože se tu hodně naslibovalo, je na místě, aby jsme se konečně podívali, o co vlastně tedy jde.Firma SDV model je český výrobce plastikových stavebnic, který působí už 20 let. Bohužel pro nás TTčkaře se ale věnuje výrobě modelů kolové a pásové techniky v měřítku HO (jestli to tu čte i nějaký HOlkář, tak právě vyšel aktuální katalog). Samozřejmě se ve výrobním programu najdou i nějaké vybočující modely, krom několika “dvaasedmdesátin” tu byla i trialová Praga UV80S v měřítku 1:48 a pro nás zajímavé BVP 1 v tétéčku. Hlavním působištěm firmy je ale stále pole autíček 1:87. Proto se po několika letech z nabídky vytratilo i ono BVP. Jen tak pro zajímavost: kdo už někdy potkal v TTčku cirkusové i dílenské maringorky, tak ty pocházejí také z nástrojárny SDV.
Tolik pohled do historie, vzhledem k tomu, že trochu vidím pod pokličku výroby, můžu vám tady dnes ukázat něco nového. Naštěstí pro nás zřejmě výrobce zmoudřel a objevil konečně tu správnou velikost, takže na denní světlo vylezlo pár nových produktů, především z kategorie doplňků. Abych to nepsal u každého výrobku zvlášť, hned na úvod řeknu, že výrobky jsou zhotoveny ve vysoké kvalitě a zpracovat je dokáže každý modelář, i naprostý začátečník.
TTčková řada dostala katalogová čísla 120 01 a výše (jak překvapivé 🙂 ) a pod tímto číslem je k dispozici už známý model vojenského pásáku BVP 1. Stavebnice je řešena klasickými plastikovými výlisky a potěší, že už je přímo v barvě khaki. Samozřejmě povrchová úprava model o dost zvedne, kdo se na to ale necítí, nemusí na barvy sáhnout. Stavba není nijak komplikovaná, vrchní karoserii spojíte se spodní vanou a chybí už jen doplnit věž s hlavní, pásy a na záď kládu. Opravdu jednoduchá, čistá práce. Víc snad není potřeba dodávat, o stavbě tohohle modelu už je psáno ve starším článku.
Pokud by přecijenom někdo rád koláče bez práce, bude mu vyhověno a pod katalogovým číslem 120 01M může získat kompletní postavený model včetně nastříkaných barev. Na fotce je vidět sice sestavené BVPčko, ale nenabarvené, jak vypadá sestavený model se můžete podívat přímo na webu a e-shopu výrobce. Tolik k první novince, která není až tak novinka. Ještě mám informace, že už je “zaděláno” na BVP 2, ovšem je předčasné uvádět nějaké termíny, takže zatím si musíme vystačit s jedničkovou verzí.
Teď už budou následovat opravdové novinky jak se patří. Všechny výrobky jsou balené v sáčcích, což je ale zcela dostatečné. Na etiketce se dozvíte co pytlík obsahuje a ze zadní strany je návod (někdy dopněný obrázkem) jak s konkrétním dílem naložit, čím lepit, barvit a podobně. Sice tam nestojí, že nemáte výrobek zkoušet jíst a strkat si ho do nosu, to by vám však už mělo být jasné, pokud je vám více jak 14 let.
První na mušku si vezmeme katalogové číslo 120 02. Pod tímhle numerem se skrývá zřejmě nejlepší vychytávka ze současného sortimentu. Je to totiž odlitek podélníků rámu pro vagon Uacs/Raj přímo uzpůsobený pro použití ve stavebnici LPH.
Odlitek je rezinový, bez bublinek, od nálitku jdou díly odlomit jednoduše a součástí jsou kotvičky, brzdové přestavovače, schránka na dokumenty, prostě všechny nezbytné detaily, na kterých si tolik potrpíme.
Instalace na model je snadná, stačí si nepoplést levou a pravou stranu, což ale díky výstupkům na dílech ani dost dobře nejde. Dalším plusem pro tenhle rám je určitě taky to, že při jeho použití nevznikne mezi rámem a rakví vozu mezera, které se při stavbě originální Rajky nejde až tak jednoduše zbavit. Protože byl pro tyhle novoty VoVo testovacím pilotem, má už Rajku s širokým rámem postavenou, proto se zase můžete mrknout do jeho staršího článku.
Další odlitkovou novotou je položka 120 03, která zahrnuje sadu vzduchojemů pro motorové lokomotivy. Tady vás opravdu žádné broušení a pilování nečeká, stačí odlomit od nálitku a přilepit a model. Sada obsahuje vždycky jeden 1000l vzduchojem pro “pozdní” zamračené a dva 500l vzduchojemy pro ostatní lokomotivy.
Jak už jsem psal, použití je jednoduché a netřeba se o něm dále rozepisovat. Na odlitku nenajdete žádnou zřetelnou dělící rovinu, jenom odloupnete blanku mezi opásáním na vrchní části.
Co víc ještě chtít? Jo, možná byste chtěli vysvětlení, proč jsou některé fotky shodné s těmi, co má na webu SDV model. Jednoduše proto, že jsou to ty samé fotky, já to líp vyfotit neumím, takže jsem je po dohodě použil. Ukázka malých vzduchojemů na 751.116, velké 1000l provedení zatím nikde osazené nemám, takže si na snímky musíme počkat…
Další ve frontě na představení čeká naftová nádrž s číslem 120 04. Její míry jsou v nejlepším pořádku a váží skoro 50 gramů! Jestli je tedy vaší favoritkou na Miss nádrž 1:120, určitě jí pošlete svůj hlas. Mezi její záliby patří projížďky vlakem, vytváření nízko položeného těžiště a pokud by se stala vítězkou, zasadila by se v boji za světový mír a věrnější železniční modely.
Nádrž jako taková je určena hlavně pro modely brejlovců. Je odlita z bílého kovu, takže váží necelých 50 gramů, což je hmotnost, jaké nedosáhnete ani při vylití leptové nádrže olovem. Zároveň je tvarově věrná, takže nejspíš rozklíčuje nešťastnou situaci s nádržemi balenými k odlitkům z burzy. Samozřejmě není problém jí použít i na zamračenou, jen je potřeba ořezat písečníky na čelech, případně zmenšit spodní zkosení boku. To ale není problém (kov jde krásně opracovat obyčejným skaleplem a frézkou) a ani nutnost. Kolik lidí má pod modelem brejlovce i zamračené stejnou nádrž???
Pokračujeme v krasojízdě a zaměříme se na vozové nárazníky, které se zhostily pozice s číslem 120 05.
Jedná se o plastikový výlisek přímo v černé barvě. Revoluční novota těchhle nárazníků tkví v tom, že jednak nemají dělící rovinu lisování vprostřed talíře (takže netřeba žádné pilování a talíř je dokobnale čistý) a druhak jsou včetně podkladnice (to je ta destička, za kterou drží na vagonu). Dají se tedy osadit buď do dírky ve vozidle, nebo je prostě i s podkladnicí přilepíte kam chcete.
Z tohoto mikroskopického snímku je zřejmý tvar talíře, takže jde o variantu 590 kN, používanou od 80. let na všech možných nákladních vozech dodnes.
Protože se jedná o výrobek tak malý, že prakticky není co fotit, je situace s dokumentací více než svízelná 🙂 Zkušební várka se lisovala v šedé barvě, na které jsou aspoň vidět trochu detaily, takže pro úplnost jedna fotka od VoVa.
A zatím poslední novinkou jsou nárazníky pro lokomotivy. Tenhle typ dosud nikdo nenabíel, takže třikrát sláva!
Seženete je jako katalogové číslo 120 06 a neměly by chybět na žádném modelu současné lokomotivy. Ve skutečnosti se vyskytují na mašinách od poloviny 80. let bez rozdílu trakce. Co se výhod použití týče, platí to samé, jako u vozových nárazníků, talíř je čistý a koš je lisován i s podkladnicí. To je oproti předchozím nárazníkům rozdíl, ale vítaný. U leptu nebo novostavby totiž nalepíte kompletní nárazník, zatímco u odlitku například brejlovce si vystačíte s talířem na trubce, který osadíte do předvrtaného koše, kterýje součástí odlitku.
Na fotce výše je použit celý nárazník. Stejně tak na fotce níže. Pokud by jste potřebovali zkosený tvar talíře, není nic snazšího než si ho seříznout, stejně jako to udělal Vovo u leptové 714. Na jeho fotce jsou také lépe patrné detaily
Toť zatím vše. Nezbývá než konstatovat, že se čekání vyplatilo a těšit se na další novinky. Vzhledem k tomu, že pro SDV je stále prioritou HO, nelze očekávat raketový boom v TT sortimentu, něco však časem určtě přibude. Nejblíž odhalení je pravděpodobně stavebnice kinematiky, která se v průběhu následujícího měsíce snad už konečně vynoří do nabídkového listu. V současné době se také intenzivně pracuje na kompletní stavebnici nákladního vozu Smmp/Pa v několika provedeních. Na co je třeba upozornit je to, že modely jde zakoupit zatím jen přes e-shop výrobce. Na burze zatím k mání nejsou a v běžných modelářských prodejnách také ne. Také ještě musím říct, že výroba je stále svým charakterem malosériová. Proto se stala taková věc, že ačkoliv tento článek vzniká ani ne 48 hodin po uvedení novinek na trh, je už u SDV skoro vyprodáno. Nezoufejte, výrobky samozřejmě v nabídce budou i dál, musí se ale opět naplnit sklad, což může chvilku trvat. U každé položky je uveden i počet kusů skladem, podle čehož se jde informovat. Ještějsem dostal pověření sem napsat, že není možné výrobky osobně vyzvedávat na adrese firmy. Je to jako by jste si šli koupit škodovku přímo na montážní linku do Mladé Boleslavi 🙂 Víc už asi není co říct, já jsem spokojený a snad nebudu sám 🙂
SDVéčkem jsem pěkně zklamaný… Šel jsem schválně na veletrh do Brna, že si tedy pořádně nakoupím, ale asi jsou tak nenabažení, že i tam prodávali za plné ceny..
To Jan: A co jsi svým příspěvkem chtěl vlastně říct? Za jaké ceny by podle tebe měli prodávat? Neměli by to rovnou dávat zadarmo?
A co ty, také jsi ochoten dělat svou práci za míň peněz? Pokud ano, skoč za nadřízeným a požaduj snížení platu, určitě ho to potěší. 🙂
Má kolega pravdu, když chceš po živnostníkovi slevu, je to stejný jako když si mu řekneš o peníze.
Zdeněk
A ty veletrhy a různé výstavy, to je taková zabíračka tolik dní skoro nespíš pořádně nejíš, ještě musíš zaplatit stánek, zboží přivezt….a s úsměvem dát slevu. Mám z toho husí kůži.
doplňky na TT jsou levné ,a HO mě ty stavebnice taky nepříjdou drahé no nevím slevit třeba ty rámy TT na poloviční cenu tak to asi by dělal zadarmo
Neumím posoudit jestli je to drahé či levné, protože nevím, co výroba takovéhoto doplňku v daném počtu kusů a při dané technologii obnáší, podstatnější pro mě je jestli ten doplněk chci a za jakou cenu. Platí že za každým výrobkem je nějaká práce, a ten kdo ji udělal za ni chce logicky dostat zaplaceno.
Malinká drobnost:
opravdu se správně píše “H0” (há-nula) a ne “HO” (há-ó), ač se to nezdá, rozdíl je vidět 🙂
Pánové prosím diskutujte věcně 🙂
To Hunter: jistě mělo by to být “Há-nul”a protože to H je z anglického “half” neboli poloviční, to “0” neboli nula je základní modelářsko železniční rozměr “0” má rozteč kolejí 32 mm, “H0” tuším 16,5 mm. ale paradoxně i hodně zarití modeláři píší HO a evidentně jim to nevadí, ještě štěstí že děláme TT, není jak ze sebe udělat blbce. 🙂
To VoVo: rádi bychom diskutovali věcně, ale všichni čekáme na kynematiky, pak teprve začne palba. Ale abych byl věcný, bočnice rámu nákladního vozu, a nádrž a vzdušník na Brejle či zamračenou vypadají dobře.
Pánové, asi zapomínáte, jaká je vubec podstata veletrhů.. Je to promo firmy.. Představení výrobků, možnost nakoupit si je a otestovat, dále propagovat, získat si nové zákazníky.. To je principem veletrhů.. Zde se odjakživa zboží nakupovalo vždy minimálně bez marže, mnohdy navíc za ještě sníženější cenu.. Až v poslední době nenasytností a mamonem firem po stále větším zisku toto u mnohých přestalo platit.. Já jsem měl zájem mj. o novou tatru v hasičském provedení.. Pokud máte znalosti o výrobě, jistě víte, že vyrobit takový artikl, obvzlášt tak “velký” co do počtu dílků i co do velikosti, není nic nákladného.. Přirovnal bych to asi k trikům, v tomto oboru jsem též orientován.. Takové průměrné triko, které už není jen pruhledná hadra, která se stále mačká, stojí okolo 250Kč, u značkových pak navíc “příplatek za značku”.. Výrobní náklady jsou mezi 40 – 60 Kč.. Jistě, že provoz firmy něco stojí, platy zamětnanců atp. ale při produkci takové jako sdv a “náročnosti” výroby je 380.- dosti vysoká suma, a je tomu tak proto, že firma navíc využívá jistoty, že si zákazník bude muset připlatit za novinku..Nic nového pod sluncem, to tak asi dělá každá. Nicméně kdo si brněnský veletrh prohlédl celý, zjistil, že téměř každý stánek poskytoval značné slevy..asi si byli vědomi toho, co každý dobrý podnikatel ví, toho, co jsem naspal před chvílí – reklama, prezentace. Na přihlouplé námitky uživatele airwara se snad nehodí ani reagovat. Myslím, že když si přečte pořádně příspěvek, jistě pochopí, co jsem tím chtěl říct a také to, že je jistě nechci zadarmo.. K primitivnímu osobnímu útoku se nebudu vyjadřovat, asi jako typický muž uvažoval na chvíli něčím jiným. Panu Zudenkovi bych rád sdělil, že podobných výstav jsem se s firmou účastnil několikrát a vždy zisk prodávaného zboží ve slevě několikanásobně převýšil poplatek za stánek i další náklady spojené s prezentací, včetně dopravy. Zabíračka, nespaní a nejezení je spíše věcí Vaší vyrovnanosti, životního stylu a schopností zvládat stres. Nicméně já jsem se narozdíl od některých uživatelů nepřišel pouštět do bezduchých osobních útoků, jejichž autoři si tak snaží ve svých očích zvednout ego, proto na ně nebudu dále reagovat. Přeji spokojené nákupy, spokojené zákazníky..
To Jan: Omlouvám se netušil jsem jak perfektně znáte problematiku a financování tohoto typu firem.Určitě bych si svůj názor nechal pro sebe. Máte pravdu stres nezvládám a vždychy si zalezu do kouta a tam se klepu.Hodně úspěchů ve Vaší firmě.
Zdeněk
To Ostatní: Omlouvám se za Váš čas o který jsem Vás obral plkáním…
Jan: Jsem rád, že k nám do diskuze zavítal odborník ovládající problematiku výroby triček na Taiwanu, výstavnictví a veletržnictví a podmínky a politiku firmy SDVmodel. Přiznám se, že sám nejspíš disponuji jen zlomkem vašich znalostí. Bezpečně ale vím, že výroba vámi zmiňované šestikolky 815-7 spolkla nemalou šesticifernou sumu a za 40 korun si lze pořídit leda krabičku obsahující sáček s návodem. Co je ale nejdůležitější: žádná část vašich příspěvků nemá nic společného s výše umístěným článkem, tedy novými TT výrobky (na veletrhu v Brně ještě nebyly). Pojďme tedy řešit podstatnější věci které k něčemu povedou. To platí pro všechny včetně mě, takže končím 🙂
Předpokládám, že máte ve firmě známé, jinak byste za jejich přemrštěné ceny tak horlivě nebojoval. Dovolte mi, abych Vás vyvedl z omylu:
http://www.tonerprint.cz/produkt/773-sacek-klip-10×15-1bal-100ks/
100ks = 21,24 Kč, Tj. 0,21Kč za sáček.. Zbytek, tedy ten papír, teď asi musí být ze zlata.. Ne ne, myslím, že tu závratnou “cenu” listu papíru si asi každý sám dokáže představit…
Co se týče Taiwanu, pokud myslíte, že ulice Podnásepní ve městě Brně, je Taiwan, nebudu se s Vámi hádat, trička tohoto výrobce máte doma ve skříni.
A k tomu nejduležitějšímu – má to společného, a dívím se, že to většinu nezajímá… cena výrobku..
Jendo tak si ty modely od firmy nekupuj tím ji potrestáš a jeto.
My jsme rádi, že se na trhu objevilo něco pro nás Téčkaře a z vlastní zkušenosti mohu říct, že za ty “drobnosti” jsme určitě rádi. Osobně jsem dnes již některé doplňky namontoval a jsem velmi spokojen. I z cenou. Když se mi něco zdá drahé nekoupím a je to. Je otázka kolik člověk na takovém veletrhu vypije piv a sní klobás za někdy opravdu nekřestanské peníze. Tak už se nerozčiluj a věnuj se svému koníčku.
Zdeněk
Milý Jendo, nebuď tak vznětlivý a než něco řekneš, tak počítej do deseti, protože já, a to ti mohu odpřísáhnout, jsem ve své reakci neměl ani 1% osobního útoku vůči tobě. Já se v pozici člověka který dělá sám na sebe (OSVČ) pohybuji cca. 15 let, a proto mě vždy doslova vytočí každý z druhého břeh ukdo si představuje jak je to jednoduché a ajk každý kdo podniká, je podvodník. Pro úplnost dodávám že se pohybuji v branži grafiky, sazby knih a nikoli modelářské.
Ale obraťme list, pokud máš pravdu a je mamon firem skutečně takový jak říkáš, je zde i velké pole pro dalšího výrobce. Co třeba zkusit to rukavici zvednout a do roka a do dne nám ostatním ukázat že to jde dělat i jinak, lépe, kvalitněji a za lepší cenu. K tomu ti přeji vše nejlepší a už se na tvé výrobky moc těším.
Dobrý den pánové,
v prvé řadě chci poděkovat firmě SDV, že se vůbec začala znovu věnovat i modelům ve velikosti TT. Co se týče ceny, zdá se mně velmi přijatelná a je jen na každém, zda na ni přistoupí.
Když si vezmu, že se do ni musí rozpočítat práce na návrhu modelu, odladění prototypu, cena formy, cena materiálu a hlavně cena práce. Nevím, kolik má firma zaměstnanců, ale i kdyby byli jen dva s průměrným platem (jeden na vývoj a výrobu a jeden obchodník), tak musí firma vyprodukovat měsíčně 60 000Kč zisk na zaplacení superhrubé mzdy. Když prodali za 20 let 250 000 stavebnic (vychází prodej1041 stavebnic měsíčně), tak to pak musí být minimální průměrný zisk na jedné stavebnici 60Kč a to není započítány ještě pronájem prostor, energie, nástroje, konstrukční software…
Navíc triko si potřebuje koupit občas každý – zajištěná určitá poptávka s minimálními náklady na vývoj a výrobu a cena stoupá se značkou (kamenný obchod v centru má větší náklady na pronájem než velký obchoďák na periferií mající ještě zisk z dalších tisíců produktů).
Model si ale koupí jen pár jedinců a navíc až poté co zajistí určité životní podmínky sobě a rodině. Kdyby modelařil každý, tak je široká škála seriových modelů za minimální cenu.
Ještě jednou děkuji firmě SDV, že do toho šla. Jestli si někdo myslí, že jenom bez námahy rejžují, může začít také. Budu rád, když budu mít více možností na výběr. Jarek
To jarek, píšeš přesně to co si myslím i já, jednak opravdu nelze srovnávat spotřební zboží které má potenciálně 6 miliard zákazníků a zboží pro cca. několik stovek zákazníků.
Mám docela dobrý kontakt s jedním malovýrobcem pojezdů na TT a ten v loňském roce vyprodukoval cca. 170 pojezdů v celách 900-2500, podel toho zda se jedná o holý pojezd. Ten ma,ovýrobce jsou ve skutečnosti 2 lidé kteří to dělají po své práci, po večerech, sobotách a nedělích. I kdyby měli průměrně zisk z jednoho pojezdu 300 kč tak celkový zisk za roky by byl cca. 50 tisíc, což je vzhledem k času který tomu dávají naprosto směšná odměna.
Také jsem na toto téma nedávno vedl hovor s jedním výrobcem leptů který pro TT chystá další leptovou páru, výsledek byl asi takový že leptová stavebnice na parní lokomotivu je cca. 1,5 roku shánění podkladů, tvorby stavebnice + řešení pojezdu, přitom předchozího modelu se prodalo cca. 65 ks, opět jednoduchým výpočtem mě vchází že tohle opravdu není činnost na které se dá zbohatnout.
Asi žijete trochu jinde, ne? ty náklady na zminovanou hasicskou tatru jsou po rozpočtu práce a materialu někde mezi 20 a 30kč se vším všudy.. 360 jde do kapsy SDV.. Jste vážně asi hodně naivní..
Jen pro zajímavost- pokud si vyděláváte sami na sebe (OSVČ) tak z každé 100Kč vašeho obratu jde 60Kč na daně ,sociální a zdravotní pojištění ,takže vám z ní zůstane 40Kč na náklady a zisk.
Tenhle veb sleduju poměrně často , ale to co se tu rozpoutalo v této diskusito je fakt nechutné – mám dojem, že to je modelářský veb.
Být šéfem SDV tak po této “lavině” na nás TT-čkáře kašlu. Třeba si zas vystačíme s tím co nám vyrobili soudruzi z NDR.
To Petr a Jan:
Dobře, když je to tak snadné a levné, tak mně udělejte jednu hasičskou Tatru 813 a dvě hasičské Tatry 111 v měřítku TT. Doufám, že se Vaše cena vleze do 100Kč a vozy půjdou alespoň trochu poznat.
To SDV: Doufám, že Vás tato diskuze neodradí od rozšiřování Vašeho sortimentu v měřítku TT a že se najde dost příznivců modelů TT, kteří Vaši práci ocení koupí Vašich modelů. Jarek
To Petr: Skvělá zpráva, díky, také objednávám jednu hasičskou Tatru 111, dva valníky Tatra 111, a dva valníky Škoda 706, a co nějaké třeti až čtvrtiepošní autobusy? Pokud budou taky za 20-30 kč, něco bych vzal. 🙂
Jak říká David – vysrat se na nás, nic jiného si opravdu, podle toho co tu někteří píší, nezasloužíme.
Když to vezmu tak, že bych si měl stavět model komplet od začátku (jak jsem to dělával dřív, když stavebnice nebo polotovary na konkrétní stroj nebyly, no na spoustu nejsou ani dnes), spočítám si, jak dlouho bych to dělal, pak mi stavebnice každopádně ušetří spoustu času (a i peněz, čas jsou prý peníze).
Vezmu – li v úvahu stavebničku za 400,-, tak při přepočtu na 100,- Kč / hod. jsou to čtyři hodiny práce, při 50,- Kč / hod to je osm hodin práce, během kterých bych měl postavit polotovar alespoň do podoby té konkrétní stavebničky. Pokud se mi to nepodaří (mohou být různé důvody), pak už je ta stavebnička přínosem. Ale osobně jsem skeptik, že by to někdo zvládal. A to vůbec nemluvím o lidech, kteří jsou méně zruční.
Takže pak ani stavebnice za 400,- (i víc) není drahá.
A k některým názorům tady mohu říci pouze to, že nejvíce řečí, připomínek rad a komentářů (jak to dělat správně, samozřejmě) mají právě ti, co sami nic nedokázali. Autor jedné povídky pro to použil trefný termín “kulturista teoretik”.
Jinak bych se taky přidal k té objednávce, ale obávám se, že bych je asi vůbec nekoupil, až bych je viděl…
Koukam, že někteří nejmenovaní jedinci mají k věci “parlamentní” (nebo socialistický?) přístup – “protože šmelíme my, šmelí všichni”. Přitom stačí málo – když na to nemam (nebo se mi to z nějakého důvodu nelíbí), tak to prostě nekupuju. A pokud to chci, tak si našetřím. Ve srovnání s klasickýma doplňkama na kitařinu to vychází dobře, líbí se mi to, ale sám to nepořídím, protože je to do mý koncepce moc moderní.
Předpokládám, že si výše uvedení stěžovači staví všechny modely sami, protože platit třeba Tilligovi za vůz 750 korun, když to hrne ve “velkosérii”, je přece taky zlodějna, že ano… Pokud máte nějaké svoje fotky, sem s nimi, rádi se přiučíme, jak na to levněji a lépe.
To Zlámalík : Souhlas 😉
Nechcete toho už všichni nechat? Jak malé děti na pískovišti… Já, a myslím, že nejsem jediný, se sem chodím dívat na pěkné modely a hlavně pro inspiraci… A né sledovat názory některých, co který výrobce dělá dobře nebo špatně.
Souhlsasím s suvisem… kdyť to tady je jak v politice. Pořád se jen někdo hádá co kdo jak dělá. Takhle stránka je o modelech, tak sakra komentujte danej model a nezahejbejte k tilligu.. kurde
Doplňky jsou hezký, ale co nějakej celej vagón na TT, třeba osobák z II/III epochy? Takový BCi + Ci šestiokno (+ Df, aby byla běžná lokálková sestava komplet) by bylo terno. Sice se dá obojí přepižlat ze stavebnice LPH, ale není to úplně to pravý. Lisuje starý Bi “dřeváky” ještě někdo, nebo jsou formy v háji? Rybák v plastu by taky bodnul….
Dřeváci se furt lisujou v LPM.
Modely a doplňky SDV se mi líbí, ceny považuji za slušné. Jen co se mi podaří dostat se k místnímu prodejci modelů SDV, objednám si podélníky na RAJky a nárazníky. Jen více výrobců pro TT, ať můžeme modelovat českou železnici 🙂
Pánové, jen vás chci upozornit, aby jste se vyhnuli stejné chybě co já… Nádrž z bílého kovu je nevhodná na 754. Je o cca 8 mm delší. Dalo by se zkrátit, ale musela by se ještě jinak upravit a to už např. leptová ze ztavebnice vylitá olovem může být těžší. Vyzkouším a napíšu, když si vzpomenu…
No nic, budu muset udělat další stroj, aby se mi doma jen tak neválela 😀
Tak ta vylitá 35g, což by mohlo být tak nějak nastejno s upravenou od SDV.
Zdravím,
po dlouhé době se na stránkách firmy SDV model objevili stavebnice kinematiky krátkého spřáhla. Poprosil bych VoVo o podělení se se zkušenostmi. Měl jsi nějaké k otestování? Stavba i provoz jsou asi bez problému, že? Jarek
Je to tak. Kinematiky jsem už zkoušel a můj názor je takovýto: Kinematiky nabízí výborný poměr ceny a výkonu, to je bez debat. Pokud se složí dobře (! je to poměrně jemná práce i když velmi jednoduchá !) tak fungují v provozu bez problému. Složení mi už po pár kusech trvalo ani ne 5 minut na kus, pár prvních kinematik však padlo za vlast (většinou jsem urval trn při nasazování šachty) – chce to vyzkoušet a brát tak první 2 – 4 kousky jako “školné” s tím, že pak už to půjde skoro samo. Kinematiky mají lehkou vůli v uložení trnu, takže hodně záleží na složení a instalaci, může taky nastat situace “schlíplý spřáhlo” (nesrovnatelně méně než u Loco kinematik) což ovšem odstrańují pojistky od Twyggyho 🙂 Schlíplý spřáhlo se mi vyskytuje náhodně a proto to přisuzuju pečlivosti, s jakou se kinematika složí. Při delší soupravě by mohlo teoreticky nastat drobné pružení soupravy, ale to dělají i Tillig kinematiky. Šachta je trošku jinak provedená a i když se tváří jako zacvakávací, tak je to takové “polozacvakávací” a leší je tam dát spřáhlo a neměnit ho každý den za jiné – časem by došlo k přílišnému opotřebení a spřáhlo by nedrželo. Osazoval jsem je na krátké dvouosé vozy i dlouhé rychlíkáče a všude bez problému. Rozměry jsou podobné jako Peho, po pár zaříznutích padnou i do modelů, které jsou z výroby připravené pro Peho. Šachta je výškově stavitelná podobně jako u Peha. Otvor v šachtě je potřeba trochu zvětšit vrtákem (nebo zbrousit trn) jinak zlomíte trn jako já. Po usazení šachty to chce zakápnout lepidlem. Já už každopádně nic jiného neosazuju protože je to prostě za poloviční cenu než Peho a s 80% funkčností Peha. Na vyzkoušení určitě doporučuju, za ty prachy se totiž dají tolerovat drobné nedostatky oproti konkurenci.
A já jenom doplním provozní zkušenosti ode mě. Jak píše VoVo, stavbu si to hce napřed vyzkoušet, než rozdělat 10 kinematik najednou. První kousek bude spíš ve stylu “dvakrát měř a potom lep”. Když ale člověk ví, že “tady to začistím trochu vrtáčkem a pak to do sebe zapadne samo”, jde savba rychle od ruky. Já zkoušel s těmito kinematikami vlak o 15 vozech (úpravy továrních, stavebnice Detail i LPH) a i na křivě položených plechových R286 bylo všechno v pohodě, ani schlíplé kousky se nerozpojovaly. Fakt je to, že i na sebelíp položených kolejích mají při delších a těžších soupavách kinematiky Tillig tendenci navzájem se vyhazovat z kolejí. To se tady neděje, díky lépe tvarované kulise pro pohyb šachty. Já teda hlásím spokojenost 🙂 V plánu je zveřejnit tady v brzké době podrobnější článek, takže se dozvíte víc.
To VoVo a Rosťopiš:
Díky moc za rychlou reakci a velmi obsáhlý komentář. Jarek