Eas od SDV – uhlák, který už lepší být nemůže

dsc_0089Už je to krásný rok a půl, co je tu s námi stavebnice vozů Eas od SDV. Teď konečně jsem se dokopal, abych si vozy postavil a něco pěkného o nich napsal.

Po voze Es to byla další velmi zajímavá předloha, která poměrně chyběla. Tillig využívá německé vozy, jen s českým potiskem. Dlouho tak byl lepší volbou vůz od Detailu, ten byl ale jen upravený německý se špatnými rozměry. Na vozech Eas se dá krásně vyzkoušet spousta postupů pro ty, kteří chtějí experimentovat – různé náklady, různé druhy patiny, různé stupně omšelosti – prostě cokoliv.

20160805_173222

20160805_173227

20160805_173228

Krabice je už v novém designu výrobce.

100_1974

Lepty a obtisky jsou zvlášť, aby nedošlo k jejich poškození. Ne u všech výrobců je taková péče pravidlem.

100_1975

Návod obsahuje něco historie a vývoje, aby modelář nestavěl nějaký úplný nesmysl.

100_1977

Návod je dost jasný a v případě vozu Eas mu není co vytknout.

100_1978

Rozmístění obtisků potěší, stejně jako rozpis leptaných dílů.

100_1976

Bočnice a čela jsou lisovaná v barvě vozu. Odstín je téměř perfektně chycený. Plast je sytý a neprosvítá.

100_1994

Na bocích je celkem 12 zbytků po „vyhazovácích“, které je třeba odstranit. Jsou ve dvou řadách a tentokrát jsou oproti vozu Es pouze na výztuze, takže je stačí opravdu jen odříznout nožíkem a je po nich.

100_1995

Z druhé strany je naznačené svařování plechů.

100_1996

Ve spodní části by hnidopiši našli trošku otřepů, ale musím pochválit, že jich je naprosté minimum. V tomto šla kvalita opět výrazně nahoru.

100_1997

Čela jsou dvě různá. Oddělit je jde, stejně jako hlavní díl, bez problému zatlačením nožem proti podložce. Spojky jsou slabší než samotné díly, lze tedy o hranu krásně opřít nožík a zatlačit.

100_1998

Zase zbytky nálitků, které by měly přijít pryč. Na každém čele 2, ale pozor, jednou dole a jednou nahoře.

100_1999

Pozornost je dobré věnovat horní hraně nákladového prostoru, tam se může desetinková blanka objevit a je možné jí snadno sjet nožíkem.

100_2000

Leptaný aršík obsahuje docela dost leptíků, později ukážu kam s nimi. Výtku mám ale už teď k provedení leptu. Jednak mě rozčiluje ta měkká mosaz – budí to i dnes v některých modelářích dojem, že lepty jsou pořád něco mystického, čeho se dotknete a ono se to rozplyne. Je to ale jen problém nevhodného materiálu. Druhak mě štvou ty tučné spojky. Nožem se to nedá oddělit bez ohnutí dílů (měkký materiál) a nůžkami se tam nedá dostat, pokud nechci nutně rozstříhat celý arch na prvočásti najednou.

100_2019

Dále jsou ve stavebnici spřáhla (zde Tillig, ale občas bývá i Kuehn – záleží od aktuálně dostupné série), čtyři magnety (dva do rámu a dva do jezdce) a závaží z plechu.

100_1979

Zajímavě je zde řešená kinematiky, a to přímo jezdci vestavěnými do rámu.

100_1980

Jak červenohnědé díly jsou vylisované perfektně, tak u černých je velmi často hodně silná blanka. U rámu to moc nevadí, u jezdce už trochu jo.

100_1983

Dále jsou zde dva podvozky Y25Cs, plastová dvojkolí a rám.

100_1985

Rám s viditelnou kulisou pro pohyb kinematiky.

100_1986

Naznačené brzdové ústrojí, otvory pro magnety a otvory pro čep podvozků.

100_1987

Toto řešení kinematiky se mi už na první pohled velmi líbi. Odpadne nudná práce se sestavováním běžných kinematik. Vše je zde podřízeno volnému prostoru, kam by se samostatné kinematiky osazovaly jen těžce.

100_1988

U rámu velmi kvituji naznačené místo, kde se má oddělit od rámečku. Místo je znázorněné schodem. Jak ukazuje nová stavebnice Rybáka, toto dobré řešení se bohužel nestane pravidlem.

100_2007

Podvozky jsou samozřejmě také SDV výroby – jejich dnes už ověřená klasika, vedle 26-2.8 od LPH se z toho opravdu rychle stalo spolehlivé, cenově přijatelné a snadné sestavitelné řešení podvozků.

100_1993

A podlaha vozu. Tentokrát jsem byl hodně překvapený, ani tu jsem nemusel začišťovat.

100_1992

Jedná se o vůz Eas, tedy s plechovou podlahou, což naznačují sváry jednotlivých plechů.

100_1991

Dále je součástí náklad uhlí. To je na nožičkách, které jdou zkrátit a tak mít vozy prázdnější (nebo naopak plnější).

100_1989

Imitace je podle mě hodně dobrá, jen je potřeba srazit lesk plastu, nejlépe přejetím patinátorem odstínu uhlí atp.

100_1990

A už se můžu pustit do lepení. Vůz je nejlepší lepit lepidlem na plastikové modely, ale posloužil by i vteřiňák.

100_2001

Ihned po sestavení čtyř stěn je vhodné vlepit do vozu podlahu, ta vytvoří správné pravé úhly a pojistí ostatní díly pro schnutí, aby se nekroutily.

100_2002

Toto je výsledek po 10ti minutách od začátku stavby.

100_2003

Podlahu vsazuji zespodu, a přilepím až po vsazení, abych si lepidlem neopatlal zevnitř moc bočnice.

100_2004

Prostě na pár místech zakápnu lepidlem.

100_2006

Vyhazováky stále před začištěním.

100_2008

Porovnání dvou typů podlah – nahoře plechová (Eas) a dole kombinovaná (plechový rošt a prkna – Eas-u).

100_2009

Pustím se do sestavení podvozků, ať mají čas proschnout. Oddělení je opět jasně naznačené.

100_2011

Zde se nachází na krajích nějaké nálitky, ty je nutné odstranit.

100_2012

Připravené dva podvozky včetně čepů.

100_2013

A už slepeno. Určitě můžu doporučit do podvozků už při sestavování vsadit dvojkolí, aby se správně vymezila šířka podvozku. Po zaschnutí samozřejmě dvojkolí lze stále vyjmout.

100_2014

Po zaschnutí skříně můžu jít lepit leptíky. Přestavovače a kola ruční brzdy. Přestavovačů jsou ve stavebnici 3 druhy, v manuálu je popsané, který typ použít.

100_2020

V drobných dílech, které jsem na začátku vynechal, se nacházejí samozřejmě také nárazníky. Ty stačí vlepit do připravených otvorů.

100_2021

A postupně můžu začít osazovat lepty. Na první čelo patří ohnutá střední stupačka, na strany dvě malé stupačky.

100_2022

Ty se lepí do připraveného otvoru a pro jejich správné usazení pomůže i malý výstupek pod otvorem. Tento způsob přípravy se mi velmi líbí.

100_2023

A už osazené všechny stupačky. Malým oříškem může být stupačka vpravo, měla by být v půlce ještě trošku přihnutá. Zmást může to, že má jen jednu drážku pro ohyb, ale ohyby jsou tam celkem 3.

100_2024

Pod nárazníky přijdou madla.

100_2025

Nahoru přijdou 3 stejná madla (může se lišit verzi od verze – konzultujte s návodem a s připravenými otvory). Otvory jsou dostatečně hluboké, že do nich jdou madla zalepit i bez vrtání – to opět vítám jako příjemný nápad usnadňující stavbu.

100_2027

Na druhou stranu přijde jen jedna stupačka posunovače a jedno malé madlo pro téhož člověka.

100_2026

Kompletně osazený vůz je otázkou tak 30 minut.

100_2028

Vypadá to podle mě hodně dobře – všechny detaily tam opravdu jsou, část je využita z plastu a zbytek se dolepí. Celkem jsem osazoval na plastové díly osazoval 22 doplňků.

100_2030

U prvních vozů může nastat tápání kam přesně s nimi, je potřeba najít nějaké fotky – z návodu se úplně přesné uložení stupaček vyčíst nedá.

100_2031

Kotvičku do každého rohu.

100_2045

Připravím si díly pojezdu. Nejprve začistit jezdce kinematik.

100_2033

Párkrát objet nožíkem. Nálitky jsou v místech, které vyloženě nevadí pohybu, nebo alespoň nezáleží moc na kvalitě začištění.

100_2034

Jak už jsem říkal, ve stavebnici jsou výjimečně 4 magnety. 2 jsou vyšší, 2 nižší. Vyšší se usazuje do rámu, nižší do jezdce.

100_2035

Vpodstatě stačí tam magnety zatlačit, ale protože na ně působí dost velká magnetická síla, stalo se mi, že mi magnet vyskočil. Takže doporučuju zalít řídkým vteřiňákem.

100_2036

Při záměně magnetů by mohl mít jezdec problém s pohybem, takže pozor.

100_2037

Do rámu se vtlačí silnější magnet a opět zalepí. Pozor na polaritu magnetů, aby se od sebe neodtahovaly.

100_2038

Pro použití kinematik je nutné odřezat část rámu podvozků – je to popsané v manuálu a nedá se to splést.

100_2040

Pak už lze využít přiložený čep a zkusmo podvozek nasadit. Čep musím také pochválit, pasuje tam přesně tak akorát „na stisk“, ale jde pořád krásně vyndat pro rozebrání. Není třeba ho lepit.

100_2041

Osazené oba podvozky.

100_2042

Zkouška dvojkolí. Určitě použijte 7,7 mm, já jsem dokonce měl 1 situaci, kdy mi kola drhla okolky o rámy podvozků.

100_2043

Můžete zkusit i RP25, nevypadají vůbec špatně, nižší okolek je hodně znát. Ve stavebnici každopádně nejsou ani jedny, je třeba je koupit zvlášť.

100_2044

Plastová kola jsou opět jen špatně použitelná, je na nich opět velký límec, které se opravdu špatně čistí – nejlépe snad vsadit do vrtačky a osoustružit, jinak je to vždycky pižlání.

100_2047

Na trn jezdec nasadím sestavenou šachtu kinematiky se spřáhlem. Šachta nejde opět nasadit – klasická bolest. Musel jsem opět dost zbrousit jezdec, aby šla šachta alespoň trochu volně navléknout, vždy se bojím, že ty trny zlomím a nejednou se mi to bohužel stalo – akutně by to už chtělo vychytat vůle mezi takto důležitými díly – už to není vtipné 🙁

100_2049

Seřízení výšky šachty oproti Rosničce Tillig a zakápnutí lepidlem.

100_2050

Je lepší šachtu zakápnout vteřiňákem – logickým řešením by bylo lepidlo na plast, ale nikdy s ním ani po vytvrzení nedosáhnu tak kvalitního spoje, spoj má pořád tendenci se kroutit.

100_2051

Spojení a maximální vytočení. Musím říct, že tahle kinematika je prostě pecková. Strašně se mi líbí řešení, přitom je tak jednoduché a je tak krásně funkční úplně pro kohokoliv. Jezdec se pohybuje krásně volně, vrací se perfektně do středové polohy, nejsou zde téměř žádné vůle.

100_2052

Dva spojené vozy přes kinematiky na rovině.

100_2073

A v maximálním vytočené, kterého nejde snad ani nikde dosáhnout.

100_2074

To samé shora. Kinematiky mají opravdu rezervu.

100_2077

Takový běžný ostrý oblouk, nárazníky se dotýkají úplně krásně, aniž by si vadily.

100_2079

To samé ještě jednou.

100_2080

Skříň přestříkaná červenohnědou základovkou ve spreji.

100_2053

Odstín se nezměnil, ale je poznat, že už to není ten lesklý plast. Hlavní však bylo sjednotit leptané doplňky.

100_2054

Opět srovnání dvou typů podlah a tedy i vozů – Eas nahoře a Eas-u dole.

100_2055

V tuto chvíli (nebo před barvením) je také vhodné vlepit do vozu závaží. To je možné vlepit pod podlahu, nebo naopak na rám.

100_2056

Takto pěkně schované tam bude, rám počítá s prostorem pro něj, takže tam má závaží místo krásně určené.

100_2069

Dva vozy sestavené a čekající na obtisk.

100_2057

Musím zde upozornit na kvalitu nástřiku základovkou ve spreji, povrch je naprosto luxusní – sametově jemný, pravidelný, nikde žádné vady. Barvy už ze sprejů dokážou zalévat detaily, ale u základovky je výsledek naprosto dokonalý, troufnu si říct že v tomto případě k nerozeznání od továrních modelů. Bohužel na to ještě přijde několik vrstev laků, čímž se efekt trochu ztratí.

100_2059

Už můžu natřít žlutě kotvičky.

100_2060

Hmotnost vozu bez závaží – 21 gramů.

100_2065

A se závažím 26 g. Oba mají již kovová kola 7,7 mm.

100_2066

Náklad dřevěných klád, který byl dodávaný k jedné sérii vozů Eas.

100_2063

Dřevěné klády byly jako limitovaná série pro Pečky 2015, dnes už nesehnatelné.

100_2064

Samotný náklad klád váží 14 gramů, to je docela dost. Příčinou je masivní konstrukce pod nákladem.

100_2067

Oproti tomu uhlí je pírko, to má jen 2 gramy.

100_2068

Srovnání obou nákladů. Klády jsou snad moc vysoké, jinak jsou ale fajn.

100_2071

Vůz jsem stříknul lesklým lakem pod obtisky.

100_2093

Vozy jsem obtisknul přiloženými obtisky, kvalita tisku je super, nanáší se dobře. Standard u SDV – spokojenost.

100_2092

A dovnitř jsem nasypal nadrcenou křídu, kterou budu trochu rozšmrdlávat. Od dřeva spíše světlou, od uhlí spíše tmavou.

100_2104

Dá se s tím vyhrát, ale velká část toho stejně zmizí po přestříkání matným lakem.

100_2106

Přestříkal jsem vozy opět jen matným lakem ze spreje.

100_2108

Tady už po přestřiku, 3/4 efektu prachu je pryč.

100_2150

U uhlí černá zůstala, ale ztratily se šmrdlance štětcem.

100_2151

Dobré je trošku odlišit dřevěné fošny od kovového rámu u vozů s kombinovanou podlahou.

100_2152

Světlejší místa nevadí, i v reálu se někde otře nějaká kláda a strhne s sebou trošku toho šmíru. My prostě musíme mít na všechno výmluvu 🙂

100_2153

A hotovo.

100_2171

Pak už stačí jen slepit rám s nástavbou. Pokud se rám nekroutí a jde tak akorát vsadit, možná bych ho ani nutně nelepil.

100_2176

100_2172

100_2173

100_2174

100_2175

100_2177

Ještě pár posledních fotek obou verzí.

dsc_0076

S patinou bych si mohl určitě vyhrát víc, hodně se jí ztratilo po posledním přestřiku.

dsc_0077

Jízdní vlastnosti jsou celkově výborné. Vůz je radost stavět, zvládne to i naprostý začátečník.

dsc_0078

V dnešní době bych vůbec neuvažoval nad jakoukoliv jinou alternativou než tyto vozy mít ze stavebnice SDV.

dsc_0079

To samé bych určitě doporučil i u vozů Es. Ve své době nebyly špatné vozy od Malé Železnice, ty lze doporučit, pokud si chce někdo vyloženě zamodelařit, ale určitě bych se vyhnul obloukem třeba stavebnicím od Modelů mašinek, které jsou provedením naprosto tragické – možná před 10ti lety by obstály, ale ta neplastičnost posledních nákladních vozů z jejich dílny je opravdu nepovedená.

dsc_0080

dsc_0081

dsc_0082

dsc_0083

dsc_0084

dsc_0085

Přemýšlím, co mi na tomhle voze vlastně vadí – asi ten trn kinematiky, na který nejde nic nasadit. Když ho zlomím, je celý vůz k ničemu. Jinak se mi řešení kinematiky ohromně líbí.

dsc_0086

dsc_0087

Je to snad nejjednodušší plastiková stavebnice vagónu, co se u nás dá sehnat, provedením parádní, a hlavně uživatelsky přívětivá – při její tvorbě někdo uvažoval hlavou a výsledek je prostě super.

dsc_0090

Určitě jí lze doporučit všem začátečníkům, kteří mají zájem o snadný a přitom perfektně vypadající vůz.

dsc_0089

Stavebnice můžete objednat na e-shopu MojeTT.cz >>>

45 komentářů: „Eas od SDV – uhlák, který už lepší být nemůže

  • 10. 10. 2016 (19:42)
    Trvalý odkaz

    Souhlasím s vysoce kladným hodnocením. Nejlepší stavebnice, jakou jsem kdy měl v ruce, staví se to téměř samo. Jen lze vozy ještě několika detaily přiblížit realitě, on v drobných detailech není Eas (s plechovou podlahou) jako Eas-u (s kombinovanou podlahou). Pár drobných odlišností mezi nimi ještě je. Eas (11 skupiny s podvozky 26-2.8 a Eas 51. skupiny s podvozky Y 25) mají výstuhu pod bočními dveřmi plnou, zatímco Eas-u (52. a 53. skupina) ji mají obrácenou, žebrováním ven, jak je provedeno ve stavebnici, tudíž pro vozy Eas je třeba žebrování zatmelit. Je to dost piplačka, neboť při následném broušení je třeba dát pozor, aby nebyly odbroušeny i páky mechanismu otevírání dveří. Další odlišnost je provedení horní traverzy čelnic, která má pětiúhelníkový průřez, přičemž vozy Eas ji mají otočenou horní šikmou částí ven (na spoji s horní trverzou bočnic pak jsou patrné jakési rohy), zatímco Eas-u ji mají otočenou šikmou částí dovnitř, takže spoj s bočními traverzami není téměř znát. Mezi 52. a 53.skupinou je ještě odlišné provedení malé výstuhy v horních rozích bočnic, ale to je v modelu téměř neznatelné a hlavně na stavebnici (asi) neproveditelné. Dále jsou ještě Eas 54. skupiny vzniklé rekonstrukcemi výše uvedených typů, pro ně však zatím SDV nedělá obtisky.

  • 11. 10. 2016 (8:48)
    Trvalý odkaz

    Uhlák lepší být nemůže, ale uhlí ano! Je to na mých vozech nejčastěji převážená komodita. Co taky chtít od Ostravaka. Ale používám zásadně uhlí opravdové. Ten přirozený lesk nejde nahradit žádným lakem. Ano pánové, uhlí se leskne, na rozdíl od koksu, který se na těchto vozech také často převáží.

  • 11. 10. 2016 (17:07)
    Trvalý odkaz

    Dovoluji si souhlasit s kolegou modelářem Ladis-63 – neber to VoVo jako kritiku, ale vozy s uhlím mi jezdí pod okny, docela často tam i stojí a vidím na ně na 3 metry, vnitřek vozu, náklad, tvary skříní (pokřivené plechy, nebo podlaha), naložené kolejnice, pražce, prostě cokoliv z nákladů (bydlím na vlakovém nádraží) a někdy jsem překvapen, co vše by se dalo na vozech ještě udělat…nepočítám patinu 🙂 Ale opravdu je to krásný model, hlavně jako ucelenka, každý jinak umouněný 🙂

    P.S. Uhlí se opravdu leskne, nikoliv celý náklad, ale blýská se, několikrát jsem toho byl svědkem 🙂 – nádhera

  • 11. 10. 2016 (18:33)
    Trvalý odkaz

    Rovněž používám pravé uhlí. Má to šmrnc, těžko se to napodobuje něčím jiným. Plastové uhlí v tomto modelu jsem jen přesypal skutečným, jako základ je dobré.

    Vojto, jakou konkrétně základovku jsi použil (značku, číslo nebo něco)? Já je používám taky, ale na posledním voze se mi skoro všechno oloupalo. Přitom odmašťuji opravdu poctivě.

  • 12. 10. 2016 (12:36)
    Trvalý odkaz

    Perfektní, opravdu perfektní stavebnice a stačí trochu pečlivosti při sestavování a vznikne, tak opravdu prvotřídní model . Jasně, po dráze jezdí tyto vozy s pokřivenými plechy, špinavé. To je pravda .Ale myslím si, že pokud vůz bude trochu napatinován bude mít své kouzlo opravdivosti. VoVo- je to na jedničku s hvězdičkou.

  • 12. 10. 2016 (16:03)
    Trvalý odkaz

    Pánové, s tím uhlím máte samozřejmě všichni pravdu, že zrovna u uhlí se tomu reálnému nic nevyrovná (což třeba nejde říct o všech větvičkách, co se občas na vagónech vidí jako klády). Bylo to myšleno tak, že tvarově je to povedené a při dobré barevné úpravě nebo právě přesypání nějakým prachem to bude dobré. Víc z toho plastu fakt dostat nepůjde 🙂

    Základovka je stejná jako v tomto článku: http://www.mojett.cz/36139 – hned ta druhá fotka shora. Jen odstín Červenohnědá.

  • 13. 10. 2016 (10:48)
    Trvalý odkaz

    Tak nevim,ale vozy od Modely mašinek jsou jinde. Na rozdíl od plastových stavebnic, kde se vše lepí „odhadem“ se to výborně skládá díky zámečkům, které jsou na každé stavebnici. O nějakém vyhýbání se,bych vůbec nemluvil, naopak, doporučuji! Ostatně je ale vidět, že v Modely Mašinek vidíte velkou konkurenci a proto asi haníte.. špatný krok. Je zajímavé, že od MM žádné hanění jiných modelů nevidíme.. smutné.

  • 13. 10. 2016 (10:55)
    Trvalý odkaz

    Čekal jsem, kdy se na mě vrhne nějaký příznivec modelů mašinek, ne-li dokonce někdo přímo z nich 🙂 MM určitě není konkurence pro SDV, to si troufnu tvrdit že ani náhodou. Že jsou jejich vozy plasticky ploché, za tím si stojím. Jestli se to tu má přenést na nějakou debatu MM proti všem, jako to bývá jinde, tak to je ale na úplně jiný článek a jinou diskuzi… Toto je srovnání vozů Eas, případně Es, od různých českých výrobců. A tam na SDV nic nemá.

  • 13. 10. 2016 (11:09)
    Trvalý odkaz

    Tak stavebnice mám jak od vás tak od MM a mohu tedy porovnat… za mě, jednoznačně hrajete druhé housle a za tím si také stojím. Tímto se zde s vámi loučím a lepení zdar.

  • 13. 10. 2016 (11:15)
    Trvalý odkaz

    V pořádku, já má svůj názor, Vy taky, já tyto dva komentáře nebudu považovat za účelový protiútok, a tím je to v pořádku. Já nedoporučuju MM, KoKo zase mě, a tak to má být, každý ať staví co mu vyhovuje a každý si může dneska svůj názor veřejně říkat, ne? Jen někdo se umí schovávat za anonymitu internetu a má to jednodušší 🙂 Snad ještě jen, že nevím, o jaké konkurenci je tu řeč? Já snad vyrábím vozy Eas, že to patří sem? Nebo vyrábím jiné nákladní vozy, které by se měly srovnávat?

  • 13. 10. 2016 (12:02)
    Trvalý odkaz

    Jaj pánové, vždyť jde „jenom“ o modelaření. Kdybychom se uměli tak prát i za jiné a podstatnější věci… No ale k uhlákům. Dle mně se jedná o nejzdařilejší stavebnici tohoto vozu na trhu. Skvěle se skládá, dobře vypadá a hlavně má českou předlohu „bez kompromisů“. Shodou okolností jsem před nedávnem stavěl Kns od MM. Vzhledem k mému neumu pájení, se z toho stal celkem hezký vůz, který určitě netrpí nedostatkem plasticity. Mám ještě Res 11 (tam už je plasticita na úkor technologie výroby). Držím ale palce oběma výrobcům. Moc se těším na další variace Rybáků od SDV i na další vozy z produkce MM. Modelům zdar Petr

  • 14. 10. 2016 (12:28)
    Trvalý odkaz

    Proboha o co tu jde, jeden má rád tyhle modely a druhý jiné. To neznamená, že po tom druhém budu plivat. VoVo to evidentně přehnal a upřímně nemyslím si, že tohle je cesta zachránit modelařinu v TT.

  • 14. 10. 2016 (13:02)
    Trvalý odkaz

    Vy to tu všichni stavíte, jako že na něj plivu záměrně. Jako by to byla nějaká konkurence. Ne, já na něj plivu, protože říkám, že tohle (http://www.modely-masinek.cz/userFiles/es_jugoslavie4.jpg) uvádět v roce 2016 jako horkou novinku pro široký trh je prostě tragédie. Jestli si mám vybrat, jestli Eas nebo Es od SDV, nebo Es od MM, tak v porovnání s tím je ta stavebnice od MM prostě zoufalost. Je to strašně špatně zvolená technologie na takové vozy. Jako stavět budovy z leptu a pak je posypávat moukou, aby to vypadalo zase zpátky jako omítka, když to samé se dá za zlomek ceny udělat z kartonu už hotové. Ty stavebnice jsou jen omezeností výrobce – jako nás 5 let přesvědčoval že odlitky jsou nejlepší, tak najednou přešel na lepty a snaží se z toho leptu udělat i teplovodní potrubí a neumí prostě zvolit vhodné pojetí stavebnice. Mě je MM dost ukradený, já osobní vozy nedělám, nákladní taky ne. Takže nemám potřebu ho z obchodních důvodů pomlouvat, ale z důvodů srovnání kvality s vozem Eas (se kterým nemám jinak nic společného) si to prostě neodpustím. Za to jsme tu posledních 8 let bojovali, abychom se dobrali k tomu, že se tu trh zaplevelí takovými plackami? Všichni tu pořád byli celou dobu chytří, že vozy nemají kotvičky, a nejdnou nevadí, když se 20 cm splácne do reliéfu 0,16 mm? Svět se fakt zbláznil, je to samá korektnost sem, korektnost tam. Tyhle stránky se bohužel zabijí tím, že se už dneska nesluší říkat názor, protože to není správně „korektní“. Dneska abychom tu všechno jen chválii, protože bychom se mohli někoho dotknout. Dokud to byl malý web, tak si tu člověk mohl říct svůj názor, že je něco špatně udělané. Ale dneska už to bohužel nejde. Tak já už budu ode dneška všechno jen chválit, ale zvykněte si, že to bude nuda, a nikam to tu modelařinu už neposune…

  • 14. 10. 2016 (13:34)
    Trvalý odkaz

    Ještě k tomu dodám jednu věc. Nezapomenu na chvíli, kdy mi sám Pavel před asi 3 roky říkal osobně „víš, mně by hrozně pomohlo, kdybys o mě napsal na tvůj web něco pěkného“ – v tu chvíli jsem pochopil, že to je jen kšeft schovaný za modelařinu. Člověk, který si nikdy nekoupil snad žádný vagón, žádnou stavebnici od nikoho jiného, který si to radši udělá za každou cenu po svém, i kdyby to mělo stát za prd. Člověk, který nerespektuje žádné zažité normy, který nechce v roce 2016 uznat, že standardem je dneska spřáhlo Tillig, a snaží se lidi přesvědčit na nějaká svoje vlastní spřáhla. Místo toho, aby se dneska ty věci k sobě přibližovaly a standardizovaly, aby člověk přišel ke stavebnici a měl tam věci, které zná a které umí sestavit, tak on si jede naopak totálně po svém. Chybí mu rozhled, proto ty stavebnice vypadají jak vypadají. Nemá žádné srovnání, protože vozy třeba od SDV snad nikdy nedržel v ruce, jinak by to snad musel vidět. Třeba ty osobní vozy jsou v pohodě, proti těm nic nemám, ale to už ze mě stejně nesmázne flastr toho hajzla, co se ho snaží za každou cenu potopit, žejo… Když DH-loko oznámilo drátenické vozy Uk, hned MM všude psalo, že „se nám zase kradou nápady“ jako by na to měl nějaký patent. Místo aby se sjednotily podvozky, tak on si radši vyvine podvozky 26-2.8 znova a hůř (to jsou ty podvozky 2.0m, které ani neví, jak se jmenují). Hlavně jen aby je nemusel někde kupovat. Tohle já prostě neuznávám. Ten sortiment je chvályhodný, detailnost některých věcí je záviděníhodná. Ale na druhou stranu se snaží znovu vynalézt kolo. Tak to je tak asi všechno, co jsem k tomu chtěl říct, a myslete si o mě co chcete.. Mrzí mě, že se to dneska podává tak, jako že MojeTT má sílu hýbat kontinenty a co se tam řekne, to se musí považovat za pravdu. Takhle to přece být nemá – každý snad má svůj rozum, něco odsoudí, něco přijme, a nemusí si nechávat vnucovat názor někoho jiného. Tady pan KoKo se tu krásně může schovat za anonymitu internetu, a může si tu narozdíl ode mě říkat co chce, aniž by znal někdo jeho ksicht. Já jsem svůj názor řekl, bohužel jsem ho řekl veřejně, a ono se pak lehce házejí kameny, když se ví kam…

  • 15. 10. 2016 (13:45)
    Trvalý odkaz

    No mám obrovskou sbírku od řady modelář§ v ČR a ani při svém věku si nedovolím někoho kritizovat. Buď se mi model libí a vezmu si ho nebo ne a prostě ho přejdu. Třeba vyhoví někomu jinému. Ale to co jsem si právě přečetl je opravdu značně nekolegiální a svědčí to spíš o netěšeném egu a potřeby si ho zahojit. Myslím, že toho blití hnoje si užijeme dost v životě a tady ho není potřeba. Takže by bylo fajn, kdyby ty bláboly skončily a každý se věnoval svému.

  • 15. 10. 2016 (16:05)
    Trvalý odkaz

    Můj „ksicht“ není důležitý, ostatně znáš každého kdo sem píše 🙂 🙂 to asi těžko.. ale spilnim ti to přání mě poznat. Až bude nějaká akce v Pečkách nebo burza v Praze, hodíme „spicha“ pak mě můžeš říct co máš na srdci. A nemusíš mít strach, jsem v jádru velice klidný člověk.

  • 15. 10. 2016 (21:17)
    Trvalý odkaz

    Nevidím jediný důvod, proč by někdo někam neměl psát svůj názor. To se fakt nesmí? Nesrovnával bych sběratelství a aktivní modelařinu. Fór je v tom, že tenhle web čtou lidi, co si chtějí něco postavit a zajímá je, kdo si s čím jak poradil, na co si mají při stavbě dát pozor, pomůžeme jim v tom, aby zvážili svoje schopnosti. Nevím, co je špatného na tom, že napíšeme, že je něco konstrukčně i modelově nezvládnuté, navíc třeba ještě drahé. Nebo když něco někomu doporučíme. Krom ostřílených modelářů, kteří si dovedou všechno vysochat doma sami z plastových tabulek je potřeba myslet i na absolutní začátečníky. Za ty roky modelaření a psaní pro radost (fakt ty články děláme, protože nás to baví, nebo když vycítíme, že je potřeba o něčem dát vědět, nic víc z toho nemáme) bych řekl, že má autorský kolektiv mojett dostatečnou praxi na to, aby mohl prezentovat svoje názory, které navíc nejsou kecy od počítače, ale vlastnoručně osahaná realita. Je to stejné, jako tlumení kritiky modelů MTB, nevím, proč by mělo být nepodstatné a nepatřičné zmínění milimetrových rozměrových odchylek a mizerné povrchovky, upozornit na neobjektivní informace. I já osobně mám mnohem radši recenze akční, než jakoby nestranné, čistě informační. Novinařina (tedy ne, že bych si tu připadal jako Borovský 🙂 ) by měla přnést kompletní sadu informací, aby si čtenář dokázal udělat nějaký názor, i osobní stanovisko. Umělá neutralita je to nejhorší, nikoho nikam neposune a nikomu nepomůže, nikoho nevyprovokuje k akci.

  • 15. 10. 2016 (21:26)
    Trvalý odkaz

    Rosťopiši, naprosto s Tebou souhlasím. Tento web je o tom co se komu podařilo nebo ne a ne o tom kdo je lepší.

  • 16. 10. 2016 (9:00)
    Trvalý odkaz

    Můj názor na SDV je, že mají perfektní stavebnice i s možností je koupit komplet, ale u těch nákladních vozů opravdu nic moc. Možná někdo využije ten jejich Taes/ Has, kde jdou výborně otevřít dveře, což u plastikových stavebnic moc nejde, respektive jde, ale bude to docela risk i pro zkušenější modeláře. Vůbec možná bude chyba v tom, že s nákladními vozy začali, protože to po jejich budovách vidím jako druhý nejhorší krok. A když už jsem u těch staveb- myslím, že MM se snaží všechny přesvědčit, že lept je to nejlepší a žádný jiný materiál ho nenahradí… Laserovou řezačku už mají, tak jim třeba časem dojde, že by mohli pár položek ze sortimentu jednoduše převést do kartonu.

  • 16. 10. 2016 (11:41)
    Trvalý odkaz

    Pardon, nějak se mi to pomíchalo dohromady- samozřejmě myslím celým příspěvkem Modely Mašinek, omlouvám se.

  • 16. 10. 2016 (13:54)
    Trvalý odkaz

    Fuško, ještě že jsi se opravil, ale napsal jsi to naprosto přesně. A Rosťa je člověk s nadhledem. naprosto mi mluví z duše. Budu rád, jestli se s ním osobně seznámím.

  • 16. 10. 2016 (20:42)
    Trvalý odkaz

    Tomu se říká bláznivina. Na webu, kde se píše o stavění modelů, není možné napsat zkušenosti ze stavby a vzhledu výrobku. Jak si má člověk udělat obrázek o nějaké stavebnici, než se do ní pustí? Autoři zdejších článků, prosím, nenechte se odradit a prosím stále přinášejte postřehy, které dokopou i sběratele ke stavbě modelů – třeba mě.

    (jen tak mě napadlo – jestlipak pánové odsuzující výroky na adresu MM podobně vystupují ve chvíli, kdy někdo kritizuje například úředníky, státní aparát a svého zaměstnavatele? Když tady, tak ve všem, ne?)

    Dost keců ode mě, jdu obtiskovat Gbgkks z Peček… byť v H0.

  • 16. 10. 2016 (22:43)
    Trvalý odkaz

    Jsem pro, aby někdo, kdo staví modely od MM napíše článek o stavbě některého z vozu podle fotek ze stavby modelu lze pak posoudit kvalitu stavebnice i její zpracování. Snad nejlepší by bylo ,aby to byl tento, výše jmenovaný typ vozu., a pak ať si každý vybere co bude stavět. Pomáhejme si tu , to je to, proč tu tento Web je .Osobně věřím VoVovi a Rosťopišovi . Mám ještě poznatek k uhlí, Na jeho výrobu používám hrubý cukr-krystal ,který pak nastříkám černou, nebo hnědočernou matovou barvou.

  • 17. 10. 2016 (11:30)
    Trvalý odkaz

    Ahoj, nákladní vozy od MM sice nemám a mít nebudu, ale jestli budou mít kluci zájem tak jim můžu sesmolit článek s pár fotkama na zveřejnění o stavbě malého stavědla a případně o stavbě skladiště. Rovnou můžu říct, že poměr ceny/výkon není zrovna moc lichotivý. Dá se z toho postavit celkem slušná budova, ale s tím. že polovinu dílů si vyrobíte samy. Především co mě dráždí u MM je to, že vymýšlí vymyšlené a výsledek je horší než u konkurence a to teď nemám na mysli SDV, ale ostatní výrobce leptů.
    Osobní/služební/poštovní vozy od MM se mi líbí a nějaký v budoucnu pořídím, ale ty nákladní jsou dost úlet, které jsou v dnešní době, pokud nejste zaujatý, neokecatelné… Souhlasím s Vovem, že MM si to za všech okolností dělá po svém, což je ne vždy ku prospěchu věci. A cenově je to prakticky stejné jako u ostatních výrobců.
    Stačí srovnat Pxx od MM a Pxx od Hekttora
    Pao od MM a Pao od Hekttora
    Has od MM a Has od ES Pečky
    atd…
    A teď mi dokažte, že MM je lepší, než konkurence…
    Jiřik.

  • 17. 10. 2016 (13:08)
    Trvalý odkaz

    Když to tak čtu, je mi poněkud smutno, po přečtení komentářů až blivno. Jak píšou ostatní, lidi sem chodí kvůli návodům, inspiraci a podobně. Ale ne kvůli nějaké rivalitě a závisti mezi jednotlivci. Ať se na mě nikdo nezlobí, ale už ten titulek je těžký úlet, chtělo by to trochu soudnosti.
    Sám píšu recenze a zastávám názor, že recenze musí být neutrální, spíše informativní, bez emocí. V žádném případě nesmí být manipulativní. Názor si má udělat čtenář, od toho není recenzent, aby vnucoval lidem svůj názor ! Stačí se podívat na komedii kolem kocourů MTB a Tillig. Na stránkách DS je zrovna „recenze“. Jako čtenář nemám rád, když mi někdo valí klíny do hlavy siláckými řečmi o tom, jak jedině my to máme správně a jak konkurence úplně špatně. Jako modelář mám svůj mozek, umím to porovnat sám. A taky se sám rozhodnu jestli koupím ten nebo onen, případně oba nebo žádný. Proč DS vyzdvihuje pouze klady a nedostatky vůbec nezmiňuje? Že by žádné nebyly? Ale jsou. A není jich málo. On totiž dokonalý model neexistuje… Stačí si vzpomenout na výrok „teď poznáte, kdo hraje první ligu“ při přípravě brejlovců Kuehn. A jak to dopadlo, víme všichni. Výrobní vada, špatný tvar žaluzií, nemožnost ozvučení, nekonečné termíny. Ve finále spíš okresní přebor…

    Je to konkurenčí boj mezi „velkými“, jde oběma pouze o zisky a ne o nějakou modelařinu. Tento článek však na mě působí stejně neohrabaně – jediný, nenahraditelný, nejlepší, který už ani lepší být nemůže. Opravdu nemůže? Např. trn kinematiky je Achillovou patou, velmi snadno se zlomí. Držák spřáhla je oproti Peho humpolácký, stavebnice obsahuje naprosto zbytečné výlisky kol, atd. Vždy se dá něco vylepšit. Ovšem druhá věc je spojení těchto stránek s firmou SDV. Sám Rosťopiš tu někde psal, že pro ně kreslí vozy TT. Je tu e-shop, ve kterém nabízíte jejich výrobky. Tudíž jakákoliv recenze jejich výrobku je reklamou. A vzhledem k tomu, že už o této stavebnici píšete potřetí a ještě s takovým titulkem, je to dost „řupoňská“ reklama.

    Mimochodem z vlastní zkušenosti, když Vám nějaký prodejce dá zdarma stavebnici a chce za to napsat recenzi, co napíšete? Budete objektivní? Sotva…

    Píšete cosi o tom, že už snad ani nemůžete vyjádřit svůj vlastní názor. Můžete, máte na to právo, když je ta demokracie. Ale je třeba si taky uvědomit co to slovo znamená. To není že si můžu dělat co chci. Vaše právo a svoboda končí tam, kde začíná právo a svoboda někoho jiného… Jestliže záměrně pošpiním výrobek někoho jiného, už se to dá brát jako pomluva. Tím spíš, že máte něco společného s prodejem těchto stavebnic. A tento výrok, cituji:

    „ale určitě bych se vyhnul obloukem třeba stavebnicím od Modelů mašinek, které jsou provedením naprosto tragické“

    je opravdu sprostý kopanec v té spojitosti s SDV. To už není vyjádření nezávislého názoru, ale je to hodně přes čáru…

    Rosťo, o sousedovi asi taky veřejně nenapíšeš „Pepa je vůl“ protože máš právo napsat názor, ne?

    Jen pro zamyšlení, jistá rádoby firma mi kvůli podobným výrokům pohrozila žalobou pro pomluvu ! Smetl jsem je tunou argumentů a podkladů. Rozdíly mezi výkresy, fotkami a jejich výtvory byly naprosto zjevné, abych si stál za tím co jsem napsal. Nebyly to milimetry, ale metry. V tomto článku však vidím jen tu pomluvu.

    Závěrem, protože znám obě strany,
    zcela zjevně ani jeden tvůrce nikdy nestavěl stavebnici toho druhého, oba vidí dokonalost jen v té své a jinou neuznávají. Jeden druhému nemůžete přijít na jméno. Ale to si vyřiďte někde u piva a ne šířením nenávisti prostřednictvím modelářské veřejnosti. My modeláři chceme modelařit a ne místo toho řešit nějaké žabomyší spory.

  • 17. 10. 2016 (14:02)
    Trvalý odkaz

    Vážení, neznalost – nebo snad arogantnost až hloupost – některých z vás mi nedá nadále spát. Jak můžete vůbec mluvit o nějakém konkurenčním boji? Copak VoVo tyto uhláky vyrábí, aby tu mohl chválit „svůj“ výrobek, jak se někteří z vás domnívají? Sám mám těchto doma několik a na krabici každého z nich je čistě a jasně napsáno SDV.

    Pokud chce někdo hledat v článku pomluvu, nechť se raději zamyslí nad svým vlastním příspěvkem do komentářů, byť se jedná jen o náznak. Mysleme si každý to své, ale ať zvedne ruku ten, kdo viděl VoVa přebírat „stavebnici zdarma“ výměnou za pozitivní recenzi.

    Je třeba si uvědomit, že recenze je slohový útvar především subjektivní. Recenzi píše člověk mající s výrobkem své vlastní zkušenosti, které ostatním tímto způsobem předává. Jeho názory jsou potom logicky zatíženy pocity, které z užívání má. Je jedině žádoucí, aby autor – jakožto zkušený modelář – vyjádřil svůj názor a napověděl nám tak, kterým směrem se při výběru zboží ubírat. V neposlední řadě, pokud mají být články zde zajímavé i jinak než jen z odborného hlediska, troška „pepře“ jim jedině prospěje.

    Pokud se někomu zdejší články nelíbí, nechť si najde a přečte články na jiných webech (pokud ovšem nějaké jiné, za slovo stojící, vůbec ještě existují), snad tam dojde většího názorového uspokojení. Zde jsou nám pravidelně servírovány bez obalu zkušenosti a poznatky, bez kterých by se mnoho z nás neobešlo. Myslím, že většina z nás bude ráda, když to tak bude i nadále.

    Poroučím se.

  • 17. 10. 2016 (15:16)
    Trvalý odkaz

    sukovf:
    např. tady, opravdu žádná souvislost s SDV? http://www.mojett.cz/30079

    Aby nedošlo k nedorozumění, stavebnicí zdarma za recenzi jsem myslel vlastní zkušenost. Já jsem psal párkrát takový článek, ale to se píše poněkud těžko, když už z principu musíte chválit a nehledat chyby a dotyčný si to chce přečíst ještě před zveřejněním, aby řekl o čem radši nepsát.

    Neznalost, arogantnost? Když budete mít firmu a někdo o Vašem výrobku veřejně napíše „vyhněte se mu obloukem, je to tragedie“, asi jen nemávnete rukou, poškodí vás to, odradí zákazníky. SDV i MM jsou firmy, tudíž to je konkurence.
    A mezi modeláři se takové věci nedělají.

  • 17. 10. 2016 (15:49)
    Trvalý odkaz

    Je rozdíl, když bych řekl, že celé MM jsou tragické (což jsem neřekl), a že stavebnice NÁKLADNÍCH vozů od MM jsou tragické. To záleží, jak se to komu hodí do krámu, že 🙂 Třeba zrovna stavebnice Has/Zas od ESP, která je podle mě hodně dobrá a je z úplně „nezávislého“ zdroje, a proti tomu musíme nutně teď mít to samé od MM? Sám Jacek se nedávno zmiňoval, že proč výrobci dávají úsilí do těch stále stejných stavebnic. A teď když srovnám 2 stavebnice stejné konstrukce, tak už je to špatně. Stavebnice Easu je opravdu to nejlepší, co jsem za hodně dlouho stavěl. Mám se stydět za to, že jí vyzdvihnu víc než jiné? O nějaké „úplatnosti“ nemůže být ani řeč, minule jsem Rybáka dost rozcupoval, možná se jich teď kvůli mě třeba 50 neprodá, podle této logiky už by mi od SDV nepřijelo ani kolečko. Ostatně s Jackem jsme se dostali k dost podobným závěrům a problémům u vozů Be. Jen Jacek to prezentuje výrazně smířlivější formou. I kdybych se doma koupal ve stavebnicích (jako že se mi to zatím kupodivu neděje) tak bych ty stavebnice v první řadě chtěl srovnávat objektivně. Mohl bych si naopak koupit něco od MM schválně, abych o tom napsal záměrně něco špatného, ale kupodivu jsem to taky neudělal. Jediná věta dokáže rozjet takovou bouři. Co by pak udělal celý článek? Usuzuju tak z fotek, kterých je u MM dostatek, a je to možná v jejich neprospěch. U Kuehna se objednává na základě fotky skutečné lokomotivy, to se pak těžko hodnotí. Že se nabízí nebo nenabízí tady na e-shopu třeba zrovna Eas s tím pramálo souvisí. Proč bych cupoval Rybáka, když bych ho chtěl prvoplánově hlavně prodat? Ano, to spojení eshopu s „článkovým“ webem nemusí být všem po chuti, ale kromě propojených odkazů to jsou 2 odlišné činnosti. Jestli SDV prodá 100 rybáků, tak já z toho počtu prodám třeba 1 nebo 2, prostě kšeft o ničem, aby mi stály neobjektivní recenze za to. Nechci tu reagovat na všechny podněty, pokud někdo chcete něco probrat, můžeme to vyřešit po e-mailu. Pokud to někdo ještě neviděl, doporučuju skočit k MM a přečíst si jejich vyjádření k situaci, ať to máte oboustranné. Mám doma třeba díly trakčního vedení od MM, které jsem uvažoval používat na svoje kolejiště, ale nakonec jsem si je udělal sám, protože přes 50 % věcí podle skutečných předloh mi v sortimentu chybělo. Máme teď sice stejné položky, třeba i jinak provedené, ale neberu to jako nějaký problém. Mám připravený i srovnávací článek (už asi 3 týdny hotový) a k dílům trakčního vedení, kromě šířky sortimentu, třeba nemám skoro žádné připomínky, i když některé věci jsem se rozhodl řešit jinak, pro mě víc vyhovujícím způsobem. Jsou-li výrobky dobré, pak si zaslouží dobré hodnocení. Pokud jsou špatné, pak si dobré hodnocení nezaslouží. Ale být neutrální, to je cesta do pekel…

    Ještě doplněno 16:23 Ještě k těm trakčním vedením – může se zdát, že si protiřečím ohledně Has/Zas, že nejsou potřeba 2, a najednou jsou dvoje stejné stožáry trakčního vedení. Ano, několik položek se skutečně překrývá, ale většina se naopak doplňuje, já naopak nemám některé věci, co u MM jsou, a držáky, ač stejného typu, mám trošku jiné, které se skutečně v reálu vyskytují spolu v kombinaci. To nepovažuju za srovnatelnou situaci, jako kdy jeden i druhý dělá ty stejné vozy.

  • 17. 10. 2016 (19:37)
    Trvalý odkaz

    Chlapci,chlapci,chlapci,jestlipak by nebylo jednodušší si to napsat do mailu,než sem,kam si chodí většina modelek pro objektivní pomoc? Tisíc slov a pořád otazník ve vzduchu! Co takhle ty stavebnice postavit a porovnat? Za mne bych řekl,že ideální je kombinace materiálů,vlastně i stavebnic. Přeberte si to jak chcete,ale můj Da od MM jezdí na kompletním spodku Pečky! Prostě mi to přišlo jednoduššíHlavně tím chci ale říct,že možnost si vybrat,čí stavebnici budu stavět je super.Třeba Has mám ES,ale chci i od MM,protože si můžu pohrát s větráky a otevřenými vratamami! 😉
    ale popravdě řečeno skládání masek podvozků vím,že bude činnost jež mne nenadchne.Zkrátka,buďme rádi za tu hojnost,ne? 😉

  • 17. 10. 2016 (22:20)
    Trvalý odkaz

    Už jsem nechtěl reagovat, ale nepřímo se mě to týká, takže naposledy krátké shrnutí. Vojta napsal článek, kde se jednou větou zmínil o tom, že stavebnice SDV preferuje před ostatními výrobci (když to zjednoduším). Následně se tu vyrojily až hysterické komentáře, že jsou to kecy, že jsou to pomluvy atd. Následně kolega sepsal celkem jasně konkrétní body, proč se mu jedna stavebnice líbí a druhá ne. Následovala vyhrocená reakce na webu i facebooku MM, že se nejspíš jedná o špinavý konkurenční boj a kdoví co všechno, a byl jsem do toho zatažen i já. Čehož se drží další komentáře.

    Tak za prvé, jaký konkurenční boj? Naprosto samostatně fungující výrobci, jeden dělá z leptu, druhý z plastu. Tyto materiály jsou natolik odlišné, že i mezi modeláři jsou skupiny zájemců o ně poměrně separované. Zkrátka ne každý lepty zvládá a pro někoho naopak není secvaknutí pěti výlisků dostatečným modelářským dobrodružstvím. Když už, tak by jako konkurenci mohl SDV brát třeba Detail, Malá železnice, nebo Tillig, kde se skutečně jedná i o podobné typy vozidel. Tito „tradiční“ výrobci ale vědí jak se chovat, takže nemají potřebu veřejných výlevů. A hlavně to vůbec neřeší.

    Za druhé, jaká zaujatost recenzí? Vojta si postavil vagonek a napsal, jak se mu to stavělo+je tam jedna věta, ze které přívrženci MM udělali oheň na střeše. Píšu teď sám za sebe, ale myslím, že u ostatních z mojett to bude stejné. Ze psaní recenzí žádné výhody nemám. Ano, najdou se výrobci, kteří by rádi recenzi svého výrobku a nabídnou model se slevou, vzácně zdarma. Rozhodně to ale není záruka kladného hodnocení. Naopak už jsem některé výrobky odmítl, abych zbytečně některé modely neshazoval tím, že jsou z jiného oboru, než je můj zájem, nebo mě svým zpracováním neoslovily. Z toho důvodu také necítím žádnou újmu na duši, když pak recenzi píšu, protože nemám absolutně potřebu něco zkreslovat a ohýbat jak se to hodí. Srovnání s ostatními podobnými výrobky se logicky nabízí a podle mě je nedílnou součástí. Nebo snad myslíte, že se dá za 350 korun koupit něčí názor, aby pak dotyčný udělal ze sebe blba na internetu? Nikdy jsem žádný text před uveřejněním nedával schavlovat a stejně tak jsem to nikdy nežádal po nikom jiném. Tohle se mě fakt netýká a jenom by to dost možná recenze připravilo o ty nejzajímavější pasáže. Pokud někdo chce nezaujatou recenzi (což je podle mě v podobě, jaká nám je tu předhazována totální nesmysl), ať si přečte příbalový text výrobce a bude to mít podle mě naprosto stejnou hodnotu.

    Tlačenka SDV na mojett? Když už to oponenti tak ochotně naprášili, ano spolupracuji s SDV. Netajím to, na druhou stranu jsem ale necítil potřebu se s tím chlubit. Proto tady občas vypustím nějaké zákulisní informace, nebo se snažím vysvětlit věci, které nemusí být zřejmé. A právě proto tady taky ode mě nikde není žádná recenze na výrobky SDV (vyjma úplně prvního článku, kdy sdv s TT začínalo), ikdyž jsem jich stavěl víc než dost. S jistotou proto můžu prohlásit, že já, ani nikdo jiný z SDV nikdy nezasahoval do toho, to tu (nebo na jiných webech, a že jich je) o SDV bylo psáno ať už Vojtou, nebo jinými modeláři. A tím jsme u dalšího bodu, a sice u četnosti článků o modelech SDV zde. Není pravda, že by se tu o nich psalo pořád dokola, to je zase ohnutá báchorka, co se hodila do krámu. Je pravda, že některé vozy se opakují, ale články také píše víc modelářů, máme tady tedy několik pohledů od několika stavitelů. Každý píše i fotí jiným stylem, soustředí se na jiné detaily. Takže to není pořád to samé do kola a není to žádným taháním za nitky z moci SDV (to by nám touhle logikou musel třeba pan Štěpnička platit zlatem), alébrž atraktivitou stavebnic, za kterou skutečně nemůžu. Teda vlastně můžu, ale nemyslím to tak, jak myslíte vy 😀 Co se nabízí na mojett v eshopu je čistě na Vojtovi, asi nabízí to, čemu sám věří. Víc k tomu nemám co říct.

    Zmíněno také bylo moje (potažmo sdv) napadnutí produkce MM tím, že si dovolím vyrábět nákladní vůz Gkks. (nemá to nic společného s článekm výše, ale MM holt vadí všechno) Tenhle vůz nikdo v čechách nevyrábí, ani nemá ohlášený. Těžko tak můžu někomu konkurovat. Vůz vyrábím čistě sám za sebe, pod svým jménem, ve volném čase, s SDV nemá naprosto vůbec nic společného, tudíž je jakékoliv spojení zcestné. Zajímavé je, že leptanou stavebnici toho samého vozu vyrábí polská firma ModArt, a od nich se mi zatím nikdo neozval, ikdyž jsou jediní, kdo k tomu teoreticky mají důvod. Jediné, co má moje stavebnice společné s MM, je leták. Jako vystudovaného designéra mě „grafické peklo“ MM docela zaujalo a s humornou nadsázkou jsem nakreslil leták volně inspirovaný. Ze stejného profesního důvodu si také zakládám na co možná největší modelové věrnosti mých výrobků. To se snad ani dotknout nikoho soudného nemůže.

    Tímto sjem snad vyjádřil vše, co jsem chtěl a co se sluší. Pokud ani poté někomu nebude něco jasné, nebo tomu nebude věřit, pak je to celé marné. Nevím, kam na ty mafiánské představy o temné scéně železničního modelářství chodíte. Mějte se, já jdu lepit vláčky 🙂

  • 18. 10. 2016 (0:00)
    Trvalý odkaz

    Ahoj Vojto,

    myslím si, že jsi si toto mohl u recenze k vozu Eas odpustit nepatří to sem a zbytečně jsi tím naštval hodně modelářů.

    „To samé bych určitě doporučil i u vozů Es. Ve své době nebyly špatné vozy od Malé Železnice, ty lze doporučit, pokud si chce někdo vyloženě zamodelařit, ale určitě bych se vyhnul obloukem třeba stavebnicím od Modelů mašinek, které jsou provedením naprosto tragické – možná před 10ti lety by obstály, ale ta neplastičnost posledních nákladních vozů z jejich dílny je opravdu nepovedená.“

    Ahoj Petr

  • 18. 10. 2016 (8:01)
    Trvalý odkaz

    Petře, jestli do článku o uhlácích nepatří jejich srovnání, pak opravdu nemá smysl sem už nic psát… Zbytečné to, jak vidíš, určitě není.

    Hlavně jsem naštval skalní příznivce MM, tak to bývá. To my tu jednou za čas takhle někoho naštveme. Jestli sem 20 lidí přestane chodit, tak mě to mrzí, ale nikoho k tomu nenutíme. Proč jinde nemají taky volnou tribunu a otevřené komentáře? My tu píšeme otevřeně, necháváme tu prostor i pro reakce. To je rozdíl od všech výrobců, kteří na ty vaše názory zvědaví nejsou, ještě by to kvůli vám museli předělávat 🙂 Vzpomeňte si na tuhle diskuzi všichni za 3-5 let. Jednak si sami shrňte, jestli něco přinesla, a jednak, až půjdete kupovat příští stavebnice, se zapřemýšlejte, jestli je kupujete, protože se vám líbí, nebo z nějakého jiného důvodu (jako třeba „nic lepšího není“ nebo „kupuju je z principu že proti nim na MojeTT psali špatné názory“). Až budete k některým stavebnicím kupovat třeba kinematiky nebo nárazníky, vzpomeňte si, že jsme vám to tu říkali. A ve výsledku, stejně si u nás lidi kupují sady kinematik – a já se jich neptám na co to mají a je mi to jedno. A třeba to mají zrovna do takových stavebnic. Protože někteří výrobci už dneska považují za standard tyto věci do stavebnic dávat. Ti druzí říkají „my nemáme názor, ať si modelář udělá názor sám“. Já osobně nemám chuť dělat si názor na všechno, rád si ho někdy přečtu, abych to měl jednodušší. Třeba potřebuju předělat podlahu. Kdybych si měl dělat názor na všechny typy podlah, nedělal bych rok nic jiného. S tímhle vaším přístupem pak ale nebude nikdo, kdo ten názor už napsal, protože se všichni báli, aby se na ně náhodou nikdo nenaštval…

  • 18. 10. 2016 (14:01)
    Trvalý odkaz

    Vovo, jenže ať se dívám jak se dívám, nikde žádné srovnání nevidím. Kdyby tam byly fotky všech tří modelů s komentářem „tohle je ploché, tohle je tlusté, tohle je jiné“, bylo by to naprosto v pořádku. To by byla konstruktivní kritika. Ale radíš vyhnout se jednomu obloukem. Tzn. tohle kupujte, tohle nekupujte. A to je špatně. Jak by Ti bylo, kdybych ve svém článku napsal „vyhněte se obloukem stavebnicím autobusů od Vovo“ protože mě připadají z fotky ploché jak deska? Mimochodem pokud bych měl měřit stejným metrem, tohle bych měl taky nazvat tou tragedií ne? – http://www.mojett.cz/Produkt/osobni-automobily/leptana-stavebnice-automobilu-s105-s120 , v tomto autu jsem najezdil tisíce kilometrů, jako krabice to nevypadalo, je zaoblené víc než dost. Taky bych řekl, pro tyto tvary technologie leptů zcela nevhodná. Ale stavebnici nemám, nevím jak se dá naohýbat, tak přece nebudu někde psát „tohle nekupujte, bo mě se to nelíbí“…

    Píšeš „v recenzi těch druhých“, asi myslíš mě. Na psaní recenzí máme asi odlišný názor. Pro srovnání, občas si čtu recenze filmové. Autor tam obvykle rozcupuje všechno co jde a na konci dá hodnocení. Jeden vychvalovaný film dostal 85% a druhý, prý totální propadák, 15%. Když jsem ale oba viděl, pro mě byl ten hodnotný stupidní slátaninou, naopak na „propadák“ se dívat dalo až do konce. K čemu je tedy taková recenze? Naprosto k ničemu, jako čtenář nesnáším, když mi někdo vnucuje svůj „jediný správný“ názor. Má snad patent na rozum? A u modelu je to stejné. Jako modelář stavitel a jezdič na kolejišti mám názory na tovární modely úplně jiné než vitrinkář, který nikdy nic nepostavil. Ale proč mu vnucovat svůj?
    Sám jsem začínal v dobách, kdy nebylo ale vůbec NIC. A všem dnes uniká jedna maličkost, nejsou žádní následovníci, je jiná doba. Dnes jsou v kurzu tablety, mobily, fejsbúky. Za pár let zase nemusí být nic nebo to bude koníček bohatých, protože to nebude kupovat tolik lidí, výrobci zkrachují.
    Ono je ve finále jedno jestli je to v pravém slova smyslu recenze, článek nebo fotogalerie předlohy a modelu. Účel to splní, no minimálně se s nikým nebudu do krve hádat kvůli jedné větě jako Ty teď tady…

  • 18. 10. 2016 (14:38)
    Trvalý odkaz

    Já se nehádám do krve o jedné větě, ale vzniká tu spousta názorů, a ty je potřeba částečně korigovat, protože z nich vznikají nepravdy. Obviňuje se tu Rosťa, který s tím nemá nic společného. Obviňuje se tu SDV, se kterým to nemá nic společného. Že mi to máte (vy = více) za zlé, za to se nezlobím, to je váš názor jako můj je říct co si myslím. Ale vy to stavíte že já to říct nesmím – a s tím nesouhlasím. Dokonce mi tu radíte, co mám psát a co ne. A to prostě nepřichází v úvahu. 8 let to tu piplám, snažím se to ubírat určitým směrem. Po všech přispivatelích chci, aby do toho vkládali právě ty svoje pohledy. To je to, co odlišuje nudné návody v krabičkách od zajímavých článků. Toto všechno do toho směru patří. Buďto sem chodíte rádi, čtete to tu rádi a počítáte s tím, že ne vždy jsme na té správné straně, jak by si každý přál. Nebo ne, ale pak nám to nevyčítejte. Mě to naštěstí vůbec neživí, když toho nechám, tak hlad mít nebudu – narozdíl od jiných, kteří to „musí“ tlačit aby se něco prodalo a oni měli na chleba. A proti těm my stojíme jako protiváha – protože pak se zákazník neumí rozhodnout, jak je zblbnutý ze všech těch super nejlepších věcí. Bere se tu na nás jiný metr – když vyšlo MTB s modely, všichni říkali „nekupujte to, je to hnus, počkejte na Kuehna“. V tu dobu Kuehna nikdo neviděl a už byl MTB pod gilotinou, že je určitě horší. Když to tu řekneme my (já) tak je to konkurenční boj. Jako že moje autobusy bojují proti nákladním vozům MM? Ale prosímvás…

    Když o mém modelu někdo napíše, že to je tragédie, tak na to má nárok. Já mu to za zlé mít nebudu, pokud má ten člověk dostatečný rozhled. I kdyby to jen zmínil stejně jako jsem to udělal já. Když třeba pan X napíše, že ty autobusy jsou tragédie, tak vím, že to říká člověk, který má za sebou stovky modelů a dokáže to i jednou větou posoudit. Když někdo napíše článek, který bude vycházet z jeho zkušeností, tak ho tu klidně i uveřejním (říkám to záměrně, protože se může najít blb, co je schopen napsat článek jen „neviděl jsem to, nikdy jsem lepty nestavěl, ,ale je to tragédie“ jen aby se mi pomstil). Já to ani nedělám, abych se zavděčil všem. To souvisí s tím co jsem psal výš – mě to neživí, mě to jen baví. Jestli Jacku chceš, rád Ti třeba zrovna 2 stavebnice škodovek pošlu a nic za ně nechci. Napiš na to článek, zavázán mi být nemusíš. Jestli to dopadne jako tragédie nebo ne, rád to tu uveřejním! Já se kritiky nebojím. Někdo hned vyskakuje jak čertík z krabičky a dělá z toho kauzu pro internet… To o něčem taky svědčí, jak je na tom s tolerancí.

    Nikde nemůžu najít to „v recenzi druhých“. Jestli myslíš „Protože někteří výrobci už dneska považují za standard tyto věci do stavebnic dávat. Ti druzí říkají“ tak bylo myšleno „ti druzí výrobci“. Tedy nic na Tebe.

  • 18. 10. 2016 (17:59)
    Trvalý odkaz

    Ahoj Vojto,
    celý článek je o vozu Eas a na konec tam zamotáš vozy Es, jestli to měl být článek o vozech Es a jejich srovnání tak to sem potom patří, ale nikde o tom nepíšeš. Takže typ na příští článek o vozech Es, srovnání všech tří výrobců stavebnic a úkol pro šikovného modeláře.

    Jinak stavebnice si vybírám ne podle výrobce, ani podle recenze, ale podle roku výrovy/provozu vozu cca do roku 1970.

    Petr

  • 18. 10. 2016 (23:27)
    Trvalý odkaz

    Ano, to zní dobře, dává to smysl, uznávám a díky!

  • 25. 10. 2016 (11:04)
    Trvalý odkaz

    Diskusie takéhoto charakteru milujem. Normálny výrobca má dobré aj zlé modely, modelár má podarené a nepodarené modely. Stavby budov z leptu je z akéhokoľvek pohľadu čistá hovadina, doplnky budov aj koľajiska nevyhnutnosť. Uhlák SDV patrí k tomu lepšiemu a konštrukčne premyslenejšiemu modelu z pohľadu stavby a výsledného efektu. Oslovilo ma riešenie kinematík, fungujú parádne a s pôvodnými od SDV sa nedajú ani porovnať, tie po dlhšom používaní aj tak kolabujú, takže ich nahrádzam inými. U uhláku to nebude potrebné, uvidíme. Cena je z môjho pohľadu tiež v pohode. Jednoznačne by som po tom modely siahol znovu a kto chce začať modelárčiť a stavať modely žel. vozidiel, nech sa páči, toto ho neodradí a výsledok ho nesklame a povzbudí do budúcnosti:).

  • 9. 11. 2016 (7:53)
    Trvalý odkaz

    Stavebnice je velmi pěkná akorát je škoda že podvozky 26.2.8 dost degradují celkový model. Když s Y25 se to vůbec nedá srovnat. Myslím že by stálo za to je udělat nově.

  • 1. 4. 2017 (21:25)
    Trvalý odkaz

    Super stavebnice. Snadné na sestavení a s kvalitními detaily. Chválím 🙂

  • 23. 4. 2017 (9:13)
    Trvalý odkaz

    Super stavebnice, taky jsem ji stavěl a není co vytknout i ten trn bych oželel já jsem to vyřešil zvětšením otvoru na šachtě jehlovým pilníčkem a zalil jsem to pak vteřiňákem a funguje skvěle.
    A Rosťo kde a kdy budou k sehnání těch stavebnic Gkks?

  • 23. 4. 2017 (12:39)
    Trvalý odkaz

    Gkks bohužel potkalo zdržení kvůli nevyhovující kvalitě odlitků. Nakonec to dopadlo tak, že co si člověk neudělá sám, to nemá. Gkks se tím zdrželo ještě víc, ale zase to přinese urychlení budoucích projektů. V současnosti práce na stavebnicích finišují, s prodejem se určitě počítá na květnové výstavě v Pečkách, ale je možné, že se objeví o pár týdnů dřív už tady na eshopu. Nemá cenu plašit, dokud není na 100% hotovo, všechno důležité pak hodím sem na web. Prozatím děkuji za přízeň a trpělivost, které už je na mě potřeba skoro stejně jako na Kuehna 😀

  • 24. 2. 2021 (19:24)
    Trvalý odkaz

    Děkuji za článek. Tyto články na Moje TT využívám jako podrobné rozšíření návodu. V roce 2021 jsou už stavebnice SDV dodávány s kovovými dvojkolími. Verze stavebnice s podvozky 26-2.8 má možnost výběru bočnic podvozku s hranatým nebo kulatým otvorem.

  • 9. 4. 2022 (8:53)
    Trvalý odkaz

    DĚKUJI autorovi za tento návod, sice jsme jej objevil až po sestavení 2 vozů,ale to není konečný počet.
    Alespoň jsme se přesvědčil o správném postupu.
    Velice přínosné rady ohledně doplňku ( leptů ),když se člověk vrátí k modelařině po 30 letech,tak žasne ,kde je současné provedení detailů.
    Pouze mě zarazilo,že se ani dnes při dodání s kovovým soukolím , nedodávají v balení ložiska ,instalovat jsem je a pohyb vagónu je neskutečný.
    Nebudu nikdy znalec přesných značení a užití,(nedělám okolo dráhy) občas si něco upravím ,důležité je, že to člověka baví, tato stavebnice, alespoň pro mne je do opětovného začátku velkým přínosem.
    Bohužel i zde se najdou až “ fanatický “ formulované komentáře, toto akorát odradí začínající zájemce o dotaz ke zkušenějším kolegům, ohledně problémů v začátku tohoto krásného hobby!!!
    Naštěstí je stále dost autorů a zde je důkaz, kteří nedělají jen machry a raději ukáží své zkušenosti a znalosti!
    Za což, ještě jednou děkuji.
    Modré provedení ČD , šedé AWT , 15 – 20 kousků pro ucelenku a nadělá se parády a hlavně radosti 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..