Rah – jak naložit s dosloužilou cisternou BTTB?

DSC_1868Nejdřív jsem přemýšlel, že ty staré cisterny nabídnu někomu přes portál Aukro…, ale pořád jsem otálel až se mi to vyplatilo…na Slovensku se objevil velmi zdařilý leptík na jejich upgrade.

Jeho použitím se docílí přestavby pro modelový provoz již nevyhovujícího vozu na vůz podle skutečné předlohy, neboť tyto vozy ve správě ČSD zůstaly po válce jako válečná kořist.

DSC_1591

Tak jsem dlouho neváhal a požádal kolegu VoVa o poskytnutí tohoto leptu, který nabízí ve svém e-shopu. Vybral jsem jednu obyčejnou starou cisternu a pustil se do přestavby.

DSC_1593

Celý vagónek je nutno rozebrat. Nakonec bude použit pouze kotel a oba díly rámu podvozku.

DSC_1592

Tak to vezmeme posupně a začneme s úpravou rámů podvozků, nejdříve se musí odříznout čela kotle, původní boční tabule i nárazníky. Taky zespodu zafrézovat plochu pro umístění kinematiky.

DSC_1594

DSC_1595

A už přicházejí na řadu první díly z leptíku, nejdříve tedy nové čelníky, ty budou hned osazeny opěrnými deskami nárazníků a vlečnými háky. Součástí čelníků jsou madla pod nárazníky, jenže leptík, který jsem měl k dispozici, byl asi vyleptán „poctivě“, takže ta madla byla tak zeslabená, že při montáži došlo k jejich poškození, byl jsem tedy nucen vyrobit nová z drátků.

DSC_1596

DSC_1597

Takto jsem osadil obě poloviny rámu podvozku, zkusmo jsem použil i boční tabule…

DSC_1598

DSC_1599

DSC_1600

Na stranu podvozku s brzdařskou plošinou je potřeba také usadit boční schůdky, které musíme nejprve sestavit z vyleptaných dílků. A taky konstrukce pro umístění podlahy plošiny.

DSC_1604

DSC_1606

DSC_1602

DSC_1603

DSC_1608

Ještě v nějakém mezičase jsem vyzkoušel sestavení celého vozu, taky bylo nutné původní otvory po lávkách přetmelit a podle přiloženého vrtacího přípravku „vyrobit“ nové otvory pro hezčí plošinky.

DSC_1605

Z dalších leptaných dílů jsem tedy sestavil – sletoval nové plošinky, s jemně provedeným zábradlím, dále zbývalo udělat napouštěcí ventil a spodní výstroj, jak vypouštěcí potrubí, tak i brzdovou soustavu.

DSC_1607

DSC_1609

DSC_1612

DSC_1613

DSC_1614

Všechny nově vyrobené části jsem usadil na zkoušku na vagón, no koukám na to a na dobové fotky, něco tu není to pravé, a sice jsou to podvozky, ty na původním vagónku jsou ryze německé, takže je musím nahradit těmi českými typu 26-2.

DSC_1624

DSC_1625

DSC_1626

Tak nové podvozky-tzn. použít lept z produkce fy.Hekttor. Z nouze by se daly použít i ty plastové od LPH Jičín, ale já volil ty leptané, alespoň trochu vůz dováží…

DSC_1644

DSC_1645

DSC_1648

Po jejich sletování jsem vrtáčkem z vnitřní strany „vyrobil“ i ložiska pro dvojkolí, nakonec podvozky naohýbat a ještě zajistit zaletováním.

DSC_1654

DSC_1657

Chvíli jsem přemýšlel nad jejich upevněním a zajištěním do rámu, k tomu poslouží nakonec dva šroubky M3 do předem zalepených matiček v rámu.

DSC_1655

Ještě se vrátím k úpravě vlastního kotle, nelíbila se mi ta vysouvací čela, takže jsem je zalepil, hrany zabrousil, podvozky se tedy nebudou moci nasunovat, ale odřezal jsem z nich západky a budou do kotle zalepeny ještě před nastříkáním. Asi poslední upravovanou věcí bylo odstranění původních plastových „uší“ z kotle (slouží ve skutečnosti k upevnění koncových tabulek) a nahrazení leptanými ze zbytku leptu vozu Sas/Faccp. Také jsem je doplnil do čela rámu na protější stranu.

DSC_1656

DSC_1660

DSC_1661

DSC_1659

Následovalo ještě jedno poslední kontrolní sestavení a vůz si to nasměřoval do lakovny, kde po základovce dostal černý lak, ideální pro otisky z nabídky p. Jirana, Dechtochema Praha.

DSC_1672

DSC_1673

DSC_1674

DSC_1675

DSC_1676

DSC_1701

DSC_1704

DSC_1744

Z balzy jsem vyrobil dřevěnou podlahu pro přechodovou lávku a připravil se na montáž podvozků

DSC_1863

DSC_1864

Vůz pak vybavil kinematikami Peho a spřáhly Tillig.

DSC_1860

Pochopitelně nakonec bude provedena nějaká ta patina…

DSC_1866

DSC_1868

A úplně nakonec byly doplněny na čelníky vzduchové hadice brzdového rozvodu, vyrobeny byly z mosazného odpadu.

DSC_1881

Hotovo a vůz může vyjet třeba do chemičky nebo i do vitrínky. Zase jeden starý zachráněný vůz, v původním stavu by už byl akorát tak ostudou modelového provozu na kolejišti.

DSC_1880

Leptané doplňky můžete zakoupit na e-shopu MojeTT.cz >>>

12 komentářů: „Rah – jak naložit s dosloužilou cisternou BTTB?

  • 17. 8. 2015 (21:50)
    Trvalý odkaz

    Tohle mě výhledově taky čeká, ikdyž v klasické ČSD zelené… Tentokrát se mi líbí i patina, je to celý takový správně umaštěný a kontrast matu a lesku u víka tomu dodává provozní šmrnc, stačí málo, jen tak dál 🙂

  • 18. 8. 2015 (14:05)
    Trvalý odkaz

    Jirko, ty jsi ďábel. To je parádní výkon, včetně množství potřebného času… Závidím.

  • 19. 8. 2015 (0:39)
    Trvalý odkaz

    Krásná práce, to mě také čeká, těchto vozů pár mám…

  • 19. 8. 2015 (12:04)
    Trvalý odkaz

    Tak tahle cisterna se mi moc líbí. Asi se budu muset do něčeho takového rovněž pustit, nějaké staré BTTB mám také a vypadají už dost sešle. Dobrý nápad, perfektní provedení a patina, palec nahoru a aby se dařilo i u dalších modelů.

  • 19. 8. 2015 (12:44)
    Trvalý odkaz

    Vypadá to opravdu dobře!
    Vzhledem k plánované lokálce šly všechny moje vícenápravové vozy už před lety do komise, takže mě tohle nečeká. Tyhle cisterny jsem ale měl s plechovým vyložením podvozků, které jednak zpevňovalo konstrukci, druhak suplovalo ložiska (žluto-oranžové krabičky, patrně zeště „Zeuke TT bahnen“).
    Jinak co se týká výměny podvozků, pro starší období (III epocha) by mohla být považována za bezpředmětnou. Přezouvání na české podvozky asi nezačalo hned po válce a navíc to musel být celkem dlouhodobý proces.

  • 20. 8. 2015 (0:20)
    Trvalý odkaz

    Pěkná práce! Též na nich makám.Jen malý detail podle fotek co jsou na netu máš obráceně kotel! Plnící otvor je směrem k brzdařské plošině! Jinak povedené!!

  • 22. 8. 2015 (21:55)
    Trvalý odkaz

    Paráda, pěkná práce,
    škoda vyhazovat staré modely. Alespoň mám další inspiraci. Starých kotlů mám dost.
    Držím palce.

  • 24. 8. 2015 (22:26)
    Trvalý odkaz

    Prima inspirace a zhodnocení starého modelu.Také se mi
    jich v krabici pár válí a čeká na novou příležitost.
    Podvozky bych asi také neměnil.Dvě cisterny s původními podvozky používalo depo Nymburk ještě v devadesátých letech.Jinak 1 .

  • 29. 8. 2015 (23:21)
    Trvalý odkaz

    Krásná práce, už zase nemám ani slov, jen zírám…

  • 25. 11. 2015 (22:47)
    Trvalý odkaz

    No to je parádní, moc pěkně repasovaný model, který by jistě jinak skončil někde v propadlišti dějin…

  • 11. 10. 2017 (10:36)
    Trvalý odkaz

    Ta patina vypadá na fotkách opravdu povedeně… šlo by přidat pár slov o tom, jak je udělaná?

  • 24. 8. 2018 (8:11)
    Trvalý odkaz

    A Dehtochema v TT existuje dost věrná, takže je kam jezdit s těmito kotly

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..