Ferdiánovské variace pro TT kolejivo Kuehn

DSCN9631 posunuta odstavnaV listopadu se na diskuze.modely.biz objevilo několik plánků od Milana Ferdiána. Měřítko bylo N a téma „sólo pro 810“. Šlo o mikrokolejiště pro jeden motorák a jednu zetku do minimálního prostoru. Počet plánků se postupně rozrůstal, ale pro mě byly zajímavé dva – „Kameničky“ a „Zadní Doubice“. V případě „Kameniček“ jde o prostou koncovou stanici, u „Zadní Doubice“ pak o jednoduchou úvrať. Za kulisou se skrývá odbočka na výklopný svážný pahrbek, který umožňoval manipulaci se zetkou bez přímého „ručního pohonu“. Zkusil jsem obě kolejiště vyskládat v TT ze dvou startsetů od Kuehna. Nejprve mi jako minimální plocha vyšlo 115×85 cm (ideálně 120), ale po přeskládání výhybek jsem se vešel na 100×82 cm. Použitelná délka kolejí v mikrostanici se pohybuje kolem 30 cm, mírné zvětšení základní plochy pak umožní koleje prodloužit.

DSCN9608 Kamenicky vetsi

DSCN9615 Zadni Doubice

Po vyskládání základních sestav samozřejmě nastala fáze vylepšování. Za „kulisu“ přibyla ještě jedna výhybka a kolej. Tímto jednoduchým krokem se rozšířily možnosti na použití dvou hnacích vozidel a odpadla nutnost instalace výklopného svážného pahrbku. Další variantou bylo umístit za kulisou výhybnu, umožňující objetí soupravy. Nakonec jsem zkombinoval „za kulisou“ výhybnu a „úvrať“, což umožní buďto připojení „někam dál“, nebo provoz tří hnacích vozidel s tím, že na soupravu najede jiná lokomotiva.

DSCN9621 Kamenicky mensi

DSCN9623 souprava

DSCN9625 dvakrat tri

DSCN9628 kamenicky a vyhybna

Souběžně jsem experimentoval s uspořádáním koncové stanice – vyzkoušel jsem několik odlišných umístění odstavné koleje a nádražních staveb, je zde i možnost zaústění úvratě/vlečky. Uvažoval jsem i o zakomponování výtopny, ale v tak kapesní stanici pro ni není místo.

DSCN9629 nadrazi s vyhybnou

Pokud se odstavné koleje vyvětví jako vlečky, lze na této bázi postavit i zajímavý industriál se spoustou průmyslových staveb a „šíbovat“ po libosti různé nákladní vozy v několika minisoupravách.

DSCN9631 posunuta odstavna

DSCN9633 stanice v obracenem gardu

DSCN9637 Kamenicky na pet

A co zde může jezdit? Malá lokálková lokomotiva se dvěma až třemi vozy či větší stroj se dvěma vozy. Motorák sólo, případně s vlečňákem. Zkoušek se účastnil motorák od BTTB, Br86, Br89 od PMT, Br81, z vozů zetka a dva uhláky, služebák Ds od LPH, Bi 30 od LPH (sedmiokno), dvě „pětiokna“ Ci 30 a ještě pár jiných vozů obdobné velikosti. Samozřejmě lze použít i Rosničku, Prasátko, nebo V 36.

DSCN9642 odstavna

DSCN9648 co se vejde do stanice

DSCN9650 co se vejde za kulisu

Rozhodneme-li se pro „venkovskou“ úpravu krajiny, lze kulisu úspěšně nahradit dostatečně vysokým a hustým porostem a střed kolejiště pojmout jako otevřenou krajinu – pole, nebo louku s občasným výskytem křovin. Jako nádražní budova se hodí odlévaná lokálková klasika z Peček, případně novinka „Adršpach“ od Šikulů, potažmo jiné variace na dané téma od KB model (Mladeč, Liteň). Malé skladiště také nabízí několik výrobců. Asi by se dalo použít to nejnovější od Malé Železnice, ale jejich nejstarší papírové také nevypadalo zle – na rozdíl od plastové příšernosti, kterou po většinu času produkovali. Velmi pěkně vypadá skladiště od KB model, ale lze ho nahradit skladištní přístavbou ke staniční budově od téhož výrobce a místo skladu ponechat jen volnou skládkovou plochu. Na snímcích jsou stavby povětšinou z ABC, pocházející ze zrušeného kolejiště a sloužící výhradně jako dočasná kulisa.

12 komentářů: „Ferdiánovské variace pro TT kolejivo Kuehn

  • 6. 12. 2013 (16:54)
    Trvalý odkaz

    Samozrejme to by nebyl autor, aby si nerypl do male zeleznice. Ale to uz je pod nasi uroven komentovat.
    Jen pro upresneni. Male skladiste pro TT pod objednacim cislem 21008.01 je vubec prvni stavebnici, kterou jsme zacali prodavat v roce 1993 a je k dostani doposud. Vyrobena je z papiru jako zminovana od KB modelu, ovsem vsechny dily jsou plne barvene vcetne dratu na okapy a folii na zaskleni.. Ale na druhou stranu dily se musi vystrihat. Porovnani vyslednych modelu je z pohledove vzdalenosti temer shodne a vubec nemluve o cene. Nase za 20,- Kc KB model 250,- Kc,
    Teprve od 6/2012 vyrabime male skladiste pro TT pod oznacenim 21005.01 a to od zacatku jako laser cur. Jeji provedeni si muzete prohlednout na nasich internetovych strankach vcetne fotonavodu na stavbu. Srovnani a nazor o “ prisernosti“ nechavam na modelarich. Jen poznamku: ty dvere na obou stranach budovy jsou zasouvaci od stredu a funkcni, coz z obrazku neuvidite.

  • 6. 12. 2013 (19:27)
    Trvalý odkaz

    Souhlasím, že v tomto článku byla ta poznámka naprosto zbytečná a nevhodná!

  • 7. 12. 2013 (21:33)
    Trvalý odkaz

    To:Strelec Kde na Diskuzi najdu, prosim, ony zminovane planky? Nemuzu to nikde najit..
    Diky Jjira

  • 7. 12. 2013 (21:46)
    Trvalý odkaz

    Modelová kolejiště -> Plan kolajiska VII – cca od 7 stránky. Bacha, originály jsou velikost N, to může mást.

  • 9. 12. 2013 (16:34)
    Trvalý odkaz

    Inu proti gustu žádný dišputát, kolik modelářů tolik názorů,jen si myslím, že plocha o rozměrech 115 cm x 85 cm se dá lépe využít pro kolejiště, viz kolejové plánky, nebo i vlastní nápad. Ale jak říkám, je to každého věc .

  • 10. 12. 2013 (7:12)
    Trvalý odkaz

    S limitem dva startsety Kuehn a s danou geometrií nic lepšího (navíc v jedné rovině) nebude. Samozřejmě by tam toho šlo narvat víc – s plechovým kolejivem BTTB jsem se vešel na 100×80 cm, pokud bych členil kolejiště výškově, tak by to bylo ještě zajímavější. Na něco ve stylu „Sněžná“ dotace, ani geometrie daného kolejiva nestačí. Stoupání by navíc bylo nad síly plánovaných lokomotiv, přibyly by problémy s obsluhou ve skryťáku. Původní limit plochy byl 100×82 (světlá deska) a rozšíření na 115×85 by umožnilo použití vozidel, která by jinak skončila v krabici. Navíc zbyde místo na krajinu, která se při „lepším využití pro kolejiště“ smrskne na pár domečků uprostřed vlakodromu. Tohle ale bude koncová na lokálce kdesi v krajině. Nádraží, hajzlíky, skladiště. Možná navíc vodojem, nebo strážní domek a šraňky. Kolem louky/pole a na obzoru smíšený les.

  • 10. 12. 2013 (13:36)
    Trvalý odkaz

    Střelec: a co takhle flexku a kroutit a kroutit? Já plánuju klukovi pod stromeček dát BR80 Roco a vozy PMT, nejspíš budem stavět minikolejiště 80 x 50 cm s R=160 mm 🙂 (samo, že jsem to zkoušel, a je to OK)

  • 10. 12. 2013 (15:00)
    Trvalý odkaz

    S bednou socialistickýho vozovýho parku a původníma spřáhlama Zeuke, který se mi vzhledem k množství nevyplatí měnit za moderní, se mi jaksi jeví shánět Kuehnovo krátký flexi a nějak zuřivě je kroutit jako neekonomický. Sice by se mi při „enderáckým“ poloměru kolem 25 cm asi na plochu 120×85 nejspíš vešlo „esíčko“, ale přineslo by to jiné problémy.
    Tyhle „plánky“ byly reakcí na skuhrání TTčkářů ve zmíněný diskusi, že Milanovo mikrokolejiště jsou v Nku. Tak jsem je převed prakticky do TT v kolejivu Kuehn a pak odvodil další subvarianty.

  • 10. 12. 2013 (19:05)
    Trvalý odkaz

    Jak jsem psal proti gustu….. možná bych použil opravdu flexi koleje a při těchto rozměrech by šlo pohodlně zvládnout i stoupání.také mám vozový park staršího data, některé loko a vozy dokonce z roku 1968 a jezdí mi dobře po flexy kolejích. Při stavbě jsem vycházel z toho že si oblouky mohu přizpůsobit podle sebe, jen je třeba dávat pozor aby nebyl menší poloměr než minimální oblouk plecháčů tj, tuším 286 mm. Ale to, jak bude vypadat kolejiště, je každého věc. I malá kolejiště mají někdy větší kouzlo, než ta velká .

  • 12. 12. 2013 (13:45)
    Trvalý odkaz

    malá železnice: V zápalu boje jste si nevšimli, že za použitelná označuji dvě Vaše skladiště ze tří obdobného typu – první a poslední. Stavěl jsem to první a ke své smůle to druhé, které už naštěstí nenabízíte, ale někde ještě bude v prodeji.
    Můžete směle udělat další verzi – třeba podle vzoru skladiště v Davli. To znamená vyšší štíty, střecha krytá eternitem/břidlou, bobrovkami, případně plechem. Sočasný pokryv střechy skladiště v Davli tvoří plechy podobné, jako na jednom z nových rodinných domků z Vaší nabídky. Skladiště také může mít komín někde poblíž jednoho z rohů – v případě, že tam bylo vyhrazené místo pro vyřizování administrativy. Jinak vydařená verze č.3 má podle návodu frézované drážky „dřevěného“ povrchu. Pokud Vám to technologie umožní, odfrézujte prkna a drážky nechte vystouplé – pak to bude v souladu s realitou, protože u skutečných skladišť jsou spáry mezi prkny pobité vystupujícími lištami.
    Nakrytí střech lepenkou je ve starším období (za parního provozu) málo pravděpodobné z důvodu požární bezpečnosti. Dlouhá léta se „tebichdehťák“ používal jen na podružné stavby a patrně ne oficiálně.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..