Hnací vozidla

ČD 853 – odlitek z kterého zbyla jen čela

853-19Nedávno jsem na internetu objevil lepty od firmy Modely Mašinek na řadu 853. Protože jsem měl rozpracovaný odlitek, neváhal jsem a lepty zakoupil.

Jedná se o vylepšení interiéru i exteriéru vozidla, níže pojednám o leptech vylepšujících vnější vzhled modelu. Jak ale lepty použít? V době, kdy jsem se stavbou začínal, ještě nebyly k dispozici leptané boky, takže jsem zvažoval dvě varianty. První předpokládala zachování  boku skříně a výroba jednotlivých oken. To jsem zavrhl a pustil se do varianty číslo dvě, tedy výroby komplet nových boků.

853-2

Na odlitku jsem vyrobil novou střechu. Jako základ posloužila střecha ze staré ypsilonky rozřezaná a opět poskládaná v optimálním tvaru. Otvory pro žaluzie jsou vyřezané a vybroušené, vlastní žaluzie jsou z tenké plastové destičky.

853-3

Z té je vyrobena i střešní nástavba s ventilátory. Ty jsem vyřezal z karoserie nějakého BR-ka. Výfuky jsou z dutinek, jejich lem z měděného drátku.

853-4

Z průhledné fólie síly 0,75mm a destičky stejné tloušťky jsem vyrobil nové boky. Snažil jsem se znázornit, že dveře pro cestující zhruba uprostřed vozu jsou mírně zapadlé. U nich jsem také vyřízl otvor pro okno a doplnil tam průhlednou destičku.

853-5

Vymaskoval jsem zadní část boku. Jednotlivé díly jsem  nalepil pomocí vteřinového lepidla. Díl jsem položil na vyměřené místo, přitlačil a obtáhl vteřiňákem. Přebytečné lepidloj sem odstranil debondérem. Poté jsem  bok přilepil na místo, velmi opatrně, aby se lepidlo nedostalo na místa budoucích oken.

853-6

Na střechu jsem přilepil další díly, ty vzhledu skutečně výrazně pomohou.

853-7

Pomocí maskovací pásky a přebytečného okna jsem si vyrobil masky. Nalepit, obstřihnout, sundat a nalepit na okno, to celé šestnáctkrát.

853-8

V této fázi mě napadlo některé žaluzie mírně zohýbat pomocí horkého šroubováku

853-9

Zasklil jsem čelní okna pomocí fólie vytvarované na kopytu, zastřižené a dobroušené. Jsou „natvrdo“ přilepené vteřiňákem, případné potřísnění či zmatnění vyřešil debondér.

853-10

Vyřízl jsem spojovací dveře a sestavil jejich leptanou náhradu. Lepil jsem opět vteřinovým lepidlem. Sestava nebude namáhaná, mělo by to stačit.

853-11

853-12

Doplnil jsem stupačky a lept na čele u háku. Stupačky drží velmi dobře, jsou vlepeny do mezery mezi deskami.

853-21

Opět z dutinek jsou vyrobeny základny pro nárazníky, zbylá menší okna jsem zamaskoval Mascolem.

853-13

Pomocí posuvného měřítka jsem si změřil madla a pak jsem získané rozměry přenesl na bočnici

853-14

Následoval nástřik Surfacerem a drobné opravy.

853-15

Takto vypadá Hydra po nástřiku  karoserie. Okna sice mírně trčí, ale není to zas tak hrozné

853-16

Po nástřiku střech jsem zabílil toaletní okénko a doplnil samolepky na okna v oddíle pro cestující. Také jsem obrousil kliky až na kov

853-17

Zde je doplněné spřáhlo, madla, schůdky a zásuvka dálkového ovládání, na kterou jsem jaksi pozapomněl ještě před sjednocením  povrchu

853-18

Na dveře jsem natáhl rozřízlou bužírku, zde bych se přimluvil, aby výrobce nechal dveře o cca 0,5mm povyrůst. Lepit cokoliv ke dveřím natupo se mi nejeví ideální.

853-19

Následovalo doplnění hadic, nátěr zbylých detailů a nějaké obtisky. Ještě čekám na lepty stěračů a řadových tabulek + nějaké chybějící obtisky. Nakonec osvětlení a „Hydra“ bude hotová.

853-1

Počin Modelů Mašinek hodnotím vcelku kladně, navíc je v nabídce i interiér pro cestující i strojvedoucí. Přesto bych vytkl několik drobností. Zejména mi na planžetě chyběly díly pro žaluzie, čela dálkových reflektorů a díly pro ventilátory, nebo alespoň mřížky na ně. Nový počin s přidanými plechovými boky mě také nenadchl, v podstatě kopíruje chyby odlitku, tj. špatná délka a „mitropácká“ vzdálenost mezi okny. Nicméně jsem si touto zkušební stavbou ověřil, že se tímto stavebním postupem mohu dopracovat vcelku uspokojivého výsledku. A pokud firma udělá i plechy na 854-ku, budu v sedmém nebi.

853-20

 

15 komentářů: „ČD 853 – odlitek z kterého zbyla jen čela

  • Na začátku mi chvíli trvalo, než jsem vlastně pochopil oč tu přesně šlo, ale musím smeknout za kvalitní kus poctivé modelařiny! Výsledek je perfektní a ten způsob, kterým se k němu došlo, je obdivuhodný 🙂 Jen víc takových modelářů. Tady musím i pochválit výrobek od MM (minule jsem hanil, tak ať je vidět, že to nemám v úmyslu prvoplánově vše smést ze stolu), takovéhle lepty mají smysl. Pro autora škoda, že to stihl před tím, než se objevily celé bočnice, ale o to víc si může své práce vážit. Místo bočnic pak určitě bude mít úspěch spíš celá stavebnice motoráku (že střechu u MM umí už Pavel dokázal na 053) a zbývá vyřešit čela střechy, ale na to je taky několik způsobů, jak se s tím v leptu poprat. A když se časem dočkáme i BRam a Aam, tak to bude naprosto parádní leptaná Vindobona… (pro zájemce o historii Vindobony dávám opět odkazy na dva velmi návykové články: http://854foto.net/text/s852,853part10.html a http://854foto.net/text/s852,853part12_den_Vindobona_M296.html)

  • Konečně také pro samé tempo nových leptů vidím, co se s tímto dá vykouzlit. Hydra je velmi povedená. A za tento článek jsem velmi rád. Cesta k vylepšené hydře není jen tato. Možná to veřejně známo je, možná ne, ale na řadu 852 nedám dopustit, je to srdcová záležitost. Takže prvním leptem byly ,,jen,, tyto doplňky ( na odlitek ), dalším byly doplňky s bočnicí ( na odlitek ) a určitě je v plánu i celý lept 853 a podobně bude řešena i 854 a 954, tedy konečně nezkrácené verze. Každý si může pak zvolit míru zásahu a toho, na co si také troufá, popř. jak moc chce do výsledku investovat…Teď se dořešily poslední úpravy vozů celo-lepty 053 a 054 před jejich zadáním do série.

    Vovo: Díky. Vindobona ano, také bude, můj odhad je únor 2014 🙂
    První prototyp celo-leptu 853 snad už prosinec 2013 ??

    http://www.modely-masinek.cz

  • Koukam, plastikářská klasika, kdysi provozovaná u letadýlek. Rozřežemě několik modelů a slepíme z nich to, co to má ve skutečnosti představovat. Podařená záležitost pro fajnšmekry.
    Ale bacha na debondér – některé fólie může místo očištění zcela rozpustit! Naběh jsem si takhle na vidle dvakrát.

  • Pavle, neuvažoval jsi na ty vozy nějaký drobný okap? Chápu, že se to tam dá v téhle konstrukci osadit špatně, ale takhle na fotkách co máš na webu tam „něco chybí“ a na každém modelu (včetně této hydry) je vidět, že ten malý rantlík tam prostě pozitivně „zahraje“.

  • Vovo : Díky za postřeh, okapničky ještě tedy pořeším.

  • Necpi prosím příště všude ty odkazy, od toho máš tu adresu pod jménem, které je pak klikací 😉

  • no pane jo…to fakt byla mordovačka!!mě to teprve čeká…jen u M 286.0ale asi to tak tadikální nebude…no a ještě plus Balm a Aalm…takže mám co dělat

  • petr: Ale pre M286 uz existuje aj moznost leptu vid. Jirkov clanok asi spred mesiaca. Myslim ze uprava odliatku je urcite casovo narocnejsia ako postavit cely model z leptu.

  • Se zájmem jsem si prohlédl fotky,ale hlavně přečetl celý článek. Musím po pravdě napsat, že se to moc líbí, jak se říká “ zatraceně dobrá práce“. věřím, že to byla pořádná „makačka“ ale povedlo se . Teď budu netrpělivě čekat až se pustíš do vozů Balm a Aalm, /zejména jak budeš řešit spřažení vozů /je to velká inspirace, držím ti pěsti, ať máš štěstí,ať se ti to podaří.

  • Byla to skutečně fuška, něco podobného bych absolvoval už jen v nouzi. Kdybych tušil, že se Hydra i Katr již chystají, asi bych šel radši do lesa na dříví, nadřel bych se míň 😀 Nu co už, holka půjde do jiného depa a já začínám šetřit na celou „plechovou kavalerii“

  • jojo vím…ale asi to broušení nechám na jaro…abych si mohl na zahradě pořádně zaprášit!ale už se na to těším…jen asi neseženu obtisky na 001…a nebo musím zvolit karoserii , variantu-sériový motor…

  • nevíte kde sehnat i obtisky na Aalm,a Balm?v prototypové variantě?plus tedy M 283.101??děkuji

  • petr“ obtisky – zkus Parostroj ,myslím, že je tam mají zadej si obtisky Parostroj

  • jojojo…zkusím ale nevím nevím…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..