Sklízecí řezačka Fortschritt E281 na kukuřici
U Štěpničků o tom možná ani nevědí, ale svými modely provádí nenápadnou osvětu mezi železničními modeláři. Namísto vláčků totiž vyrábí modely, které nutí člověka zkoumat a učit se nové obory, které třeba dosud vůbec neznal.
Dalším takovým modelem je, jak by se tomu správně mělo říkat, sklízecí řezačka Fortschritt E281 s adaptérem E299 na kukuřici. Návod je tentokrát obsáhlejší a proto si ho můžete prohlédnout přímo na webu ttauta.wz.cz u Michala Štěpničky.
Posledně jsem si u valníku na řezanku postesknul, že ho není za čím tahat. To není tak úplně pravda, tehdy jsem myslel spíš nějaké tažné vozidlo stylu “traktor” nebo “tatrovka se stejnou nástavbou”, ale tenhle kousek zemědělské techniky si ten valník dokáže tahat sám za sebou a tak “to” při sklizni rovnou házet do valníku, jak ukazuje tato fotka.
Této stavebnice jsem se trochu bál, nebo jsem z ní měl alespoň respekt. Když jsem jí viděl složenou, říkal jsem si “páááni to je náročné, těch dílů co na tom musí být”. A nakonec to tak zlé nebude, protože zdání klame. Stavebnice je dělaná evidentně s cílem co nejvíce usnadit nám modelářům práci při zachování kvalitního členitého modelu. A to se cení.
Po očíštění hlavního dílu jsem natřel podstavec pod budku.
Ale to bylo celkem k ničemu, kabina pořád svítila vespodu bíle, takže jsem natřel i samotnou budku zespodu.
A už se začíná lepit.
Zatím je tu pět dílů a už to vypadá skoro hotové. Foukací chobot (jak tomu budu říkat) jsem natočil směrem dozadu, tedy do směru předpokládaného taženého valníku.
To vpředu bude nějaký podavač zeleného bordelu do útrob řezačky.
Dolepená osa přední nápravy.
Z návodu lze tentokrát vytušit většinu věcí, i když stále jsem tápal s přesným umisťováním (milimetr sem nebo tam).
Opět pohled na přilepenou přední nápravu a také na ten trojúhelníček vzadu – ten je důležitý – to je držák zadní nápravy.
Vypadá to sice jako UFO, ale není to UFO…
Ve stavebnici byl kousek plastové destičky, který patří zřejmě tam, kam jsem ho přilepil 🙂
A už z leptu zadní náprava s osazenými koly. Do kol jsem předvrtal lehké otvory pro usazení do leptu.
A přední náprava taky komplet. Osu z Evergreenu (která je součástí stavebnice) jsem zkrátil, kola obrousil od nálitků a navrtal do nich opět otvory. To celé jsem pak vsadil do sebe a zalepil, když se mi řezačka přestala potácet na třech kolech.
Zatím jen ilustrativně, jak by to mohlo vypadat jako komplet s “nástavcem”.
Osazení leptů na samotnou řezačku je poměrně snadné až na usazení držáků adaptéru, které nejsou úplně jasné, kam patří.
Jinak to bylo lehčí, než to původně vypadalo.
Okna už jsou natřená maskolem před stříkáním.
Občas jsem si s umístěním některých věcí opravdu nebyl jistý, návod je opět méně popisný.
Složitější byl adaptér a řádně mě vyškolil.
Některé lepty jsem osadil špatně a teď už to vím…
Proto doporučuju sehnat slušné podklady před stavbou.
Pokud chce někdo začít zrovna touto stavebnicí, tak za sebe doporučuji něco jednoduššího, případně alespoň ten samý stroj s nástavcem na píci.
A už komplet připraveno na nástřik – adaptér není nijak fixován ke stroji a budu ho stříkat zvlášť.
Abrakadabra a je hotovo. Nástřik je poměrně snadný a dobarvení detailů otázkou chvilky.
Patina je provedena patinátorem Hlína a přestřikem Rzí. Velmi jednoduše, za 10 minut hotovo. Když občas čtu, že pořádná patina trvá dva dny, tak na mě jdou mdloby.
Tím nechci říct, že tohle je pořádná patina, to rozhodně ne, ale v poměru výsledek / čas je to lehce efektivnější.
Ještě se dají osadit zrcátko a madlo na kabinu, které jsou součástí leptané sady doplňků.
Co tak říct celkově ke stavebnici…
Pokud jste nikdy nedělali cokoliv podobného, tak určitě doporučuju, je to zážitek 🙂
Na druhou stranu stavebnice je poměrně náročná na stavbu a vyžaduje již nějaké zkušenosti (a v mém případě ani to nestačilo a něco jsem tam zmotal).
Tímto strojem mi vzniklo i ono chybějící “tažné” vozidlo před valník na řezanku, o kterém jsem psal nedávno.
Ale výsledek je určitě opět fajn 🙂
Vypadá dost dobře i s desetiminutovou patinou 🙂
Takova hezká stavebnice a takhle ji odfláknout,podle mně celkem nepovedená práce
Matt: Můžeš to nějak upřesnit? O žádné díly jsem jí neochudil, stříkání je taky provedeno jako obvykle… Možná kdybych já blbec napsal, že jsem tu patinu dělal 2 dny a nechal jí tak, že by to byla poctivější práce?
Náhodou se Ti to VoVo pěkně zadařilo, další hezký přírustek mezi vozidlové dopňky kolejiště.
nu neviem prist na chut tymto modelom, skoro ako klincom do oka
Ja si naopak myslím, že vedia krásne oživiť koľajisko, modul, prípadne diorámu. Škoda len, že ani jeden z týchto modelov som zatiaľ nevidel na vlastné oči. Pražská burza je pre mňa priďaleko. Takže len tu kľudne prispievajte takýmito novotami, nech máme prehľad, čo všetko sa ponúka na burze.
Vypadá to fakt úžasně a Vy pochlebové si to v tomto měřítku zkuste sami.
VoVo tohle je parádní – povedlo se. 😉 Nedokážu si představit to skládání adaptéru ještě v naší velikosti TT, chtělo to asi hodně pevnou ruku (spíše ruce) a nervy, že? 😀 Přidávám se k Jakubovi tato stavebnička vypadá z fotek o hodně větší než je. Jen se koukněte na poslední fotku na dioramatu tam lze pěkně vidět jak je to malé. 🙂
Vovo jako soráč ale MAtt má jaksi pravdu, z mého pohledu částečně… odspoda po kabinu je to dobrý, ale kabina je prasárna na entou, přitom stačilo okna zamaskovat kabuki páskou, obřezat a pohoda, o pár minut víc práce a výsledek nesrovnatelnej.
pardon, pozapoměl sem na podpis 🙂
No vidíš, tak nám už něco předveď Filipe, zatím máš jen dva roky spoustu ostrých slov jak jsou všichni nemehla a dělají jen prasárny, ale tvoje skvosty zatím schováváš…
No, pokud se Vojto podíváš na mé příspěvky tak sem Ti občas akorát V DOBREM vyčetl nějakou chybku o žádné SPOUSTE OSTRYCH SLOV nevim, pár ostrých slov s mírou slušnosti sem leda tak použil na nějaké chtráky, co dokázali neprávem něco odsoudit.
Poprosil bych nesrovnávat mě s nějakými náctiletými puboši, kteří si na obdobné weby chodí anonymně vylejvat svoje problémy… celkově nechápu tvojí reakci, co se Ti nezdá? slovo prasárna? Promin, ale ta kabina se dá vymaskovat a vypadá to uplně jinak… ale to sem už napsal hned za tou výtkou aby ta kritika byla věcná a dalo se o ni normálně diskutovat. Znám Tě jen z tohodle fajn webu, nic o tobě nevim, soudit Tě nemužu a ani nehodlám, díky tobě sem se dozvěděl o všech výrobcích jako DKmodel, Hektor, o dalších webech a tak dále…
ale co je mi proti srsti, je to, abych někomu psal jak to má nadherný a přitom to tak nebylo, svým způsobem je to takový dělání pitomců z těch druhých a bohužel děje se to všude a podle toho tendle národ takz vzpadá, druhá strana mince je ta, co se potom z těch “hýčkaných” lidí stává… ale abysme se vrátili po troše k psychologie k jádru pudla…
Pokud Tě někdo otráví komentem, že si to odflákl a zkazil a nevyjádří se k tomu dál nějak konstruktivně, tak hned nemusíš brát další negativní reakci jako něco zlého… no není to tak? Já sem pouze vyjádřil svoje stanovisko a také ho opodstatnil… Ted mě napadá, kdybych takovej nebyl, jak by asi vypadali děcka u nás v modelářským kroužku, kdybych řikal jenom hezké a porád dokola 🙁 … A nemysli si, když sem před delší dobou znova začínal a sezanmoval se se současnejma trendama, tu kritiku sem si musel taky snášet a sem za ni vděčnej, dokázalo mě to hodně naučit, a je to i v životě, bud si člověk bere dobře minene rady k srdci a je to pro něj přínosné, nebo si je nebere, uráží se a pak de bohužel jako člověk do kytek…
a omluva za Y na Z, sedím na anglický klábosnici v práci už od rána, tak občas hážu chybky …
http://modelforum.cz/download/file.php?id=351874&mode=view
Pro ukázku, aktuální stav zakázkového modelu, po barvě, sejmutí mnou již uváděných masek ( mimo kabinky ) a před lakem a následných washových efektech…
Výrobce Hasegawa, 1-48 barvy Agama lihové, ředěno Gunze ředidlem na řadu “C” masky samovýroba z pásky “kabuki”
Další foto jindy, víc toho v práci nemám. V podobném duchu mam rozestavěná železničná mozidka, zatím pouze vagony
Možná jsme se nenápadně dostali k tomu problému – něco jiného je maskovat páskou profi výlisek v 1:48 a něco jiného “domácí” odlitek v 1:120… U tohohle stroje jsou okna zaoblená a hrany rámů nejsou úplně ostré = nelze perfektně vlepit páska do hrany. Možná jsou to jen moje výmluvy, že se mi to dělat nechce, ale až mi někdo dokáže, že to jde, tak pak tomu teprve uvěřím. Maskol má výhodu, že v relativně nepravidelném odlitku zateče tak nějak všude… K tomu mému “nepovedenému” modelu – možná vidím problém v tom, že já už jsem se dostal na jakousi hranici, kdy dokážu dělat modely v určitě kvalitě v poměru vynaložené práce, času, úsilí, chuti a dalších faktorů. A možná už to lépe neumím a nebo nechci umět. Přitom každý čtenář čeká, že s každým článkem přinesu zase nějakou “bombu” a ohromím novinkami… Ale přiznejme si, že v poslední době je to spíše opakování již řečeného a je to jen o prezentaci dalších výrobků našich českých výrobců… Co se týče “nových” nápadů, tak mám sám pocit, že jsem už na tomto webu řekl vše, co jsem chtěl a co jsem uměl…
re jakub: neviem co znamena pochlebove, mam na lehatku … 🙂 ale co som robil v TT vojensku techniku BVP-1 je tu clanok o nich a pod tak kvalita vyliskov bola fakt good, co sa o tomto povedat neda.
To Filip: tak jistě že ta kabinka mohla být udělána líp, to je nepochybně fakt, otázka je jak na to?
Tvůj nápad z páskou je dobrý, taky ji používám ale tuhle drobotinu bych si asi netroufnul ručně řezat, to budou plošky 3 x 5 mm s rádiusem a podobně, a to od ruky nedám, takže možná namalovat na PC a nechat vyřezat na plotru, a nebo ještě lépe namalovat kabinku z leptu a nechat vyleptat.
Jinak s tebou souhlasím, napsal jsi věcně co se ti nelíbí, a k tomu by diskuse pod článkem měla sloužit.
To by vám fakt stálo za to dělat na jeden kombajn za 150 Kč kabinu z leptu? Jde o to, co je sice pěkný nápad, ale naprosto zbytečný, a kdy má cenu se něčím namáhat. Pro mě prostě takovýhle stroj jakožto doplněk nemá takovou hodnotu, abych s ním strávil rok… Ale chcete-li kabinu z leptu, tak vydrže do pondělí, to něco uvidíte 🙂
Ta kabina ma nejakych 8 mm na sirku a neco pres 1 cm je hluboka. Ramecky maji cca 0,5mm (to jsem si schvalne rano premeril), jsou roztrepene a okna nemaji presny tvar. Hodne stesti s vystrihovanim nebo plotrovanim masky…
Postavil jsem zatim od Stepnicku dva kombajny a jeden mackac a jako nejlepsi mi prijde proste vzit stetec a natrit to (na ramecky velikost 00). Trosku hustsi barva (pouzivam Revell Aqua) neni na skodu, protoze lip zakryje ruzne puklinky a bublinky v tom odlitku kabiny. Vysledek viz treba muj clanecek o E-301 zde.
No a jeste jedna drobnost. Jak pise VoVo, tohle je doplnek krajiny, ne soutezni model, ktery vam porota prohlizi s lupou a porovnavaji s plankem. Mam hluboky respekt k lidem jako je Ondrej Nadrchal, kteri jsou schopni si pulku kitu vyrobit uplne od nuly, ale aplikovat to na 4 cm velkou blechu, ktera bude stat nekde vzadu v rohu na poli, to by clovek to kolejiste nemusel za svuj zivot vubec dodelat. Az budete stat metr dva od kolejiste, tak proste stezi uvidite ze tam ta sekacka stoji, natoz ze ma otrepany ramecek na kabine…
Ke kabině kombajnu: Pár tahů štětcem, popřípadě následná oprava třeba kousíčkem ubrousku namočeným v ředidle (pochybuji že to resin naleptá) by to spravilo.
To Vovo: no úpřímě vzato dělat to jako speciálnmě jeden kus by mě to za to nestálo, ale na něco podobného se chystám, protože budu nějaké leptání zadávat a k tomu takové drobné hlouposti přihodím.
Jinak chápu že když to člověk hodí do kolejiště jako doplněk není nutné si s tím zase až tak lámat hlavu.
To JBr: já vím jak jsou tyhle věci titěrné, možná právě proto leží v jedné z nejspodnějších krabic a čekají až dostanu odvahu a bude po ruce dostatek alkoholu 🙂
Hezky jste se nám do Vova pustili 😀 Makro je prevít, svědomí a rejpavost ještě větší. Co však můžu říct je to, že když jsem vzal své “vypocené” modely na veřejnou výstavu a moje souprava poprvé vyjela z tunelu, dmul jsem se pýchou hrdého otce, který obětoval mnoho času a nervů, aby barva byla jak má, lepty nalepeny souměrně, obtisky stoprocentně zrcadlově…….a lidi jen prohlásí: “Jééé, vláček! S cibulema! Koukej Pepo”…
Takže otřepané okraje miniaturní kabinky nějakeho JZD stroje vyfoceného Makro režimem mě nechávají klidným 😀
On si málokdo uvědomuje, že na jeho 24′ monitoru je to 4x větší než ve skutečnosti 🙂
Super, skvělá práce…Ale měl bych technickou připomínku k tomu předposlednímu obrázku…: Tedy, nikdy jsem to neviděl jinak, ale ten stroj tahal jako vlek tu sekací lištu, když se přesouval z jednoho pole píce/louky na druhou. Na poli tahal ten vlek na píci traktor a nic se nepřepřahalo, protože se točily mezi siláží a polem 2 -3 traktory s vlekem. Takže fukar by měl být do boku. Mimochodem taky proto má ten vlek tu jednu bočnici jinak než druhou, aby to nelítalo mimo. Ale jak říkám, já viděl jen tuto situaci…
Pietro:Fukar zpracovaného materialu je natačecí ve skutečnosti takže muže být do boku i do zadu.
Pravda, ale natáčení fukaru řeší problém s průjezdním profilem – je-li vzadu nebude strýcům česat tašky na střeše, lámat stromy u silnice… atd. Ten fukar je docela velká věc. Trochu sem popřemejšlel a pohledal. obrázky, videa na youtube.. Na poli fachá tenhle stroj. Vedle něj jede traktor s vlekem, kam plive řezanku. A o kus dál drží druhej strejda s traktorem a vlekem lahváče, cucá a čeká až na něj přijde řada. Asi ten vlek může tahat i za sebou, ale kolik času se ztratí při přepřahu za traktor Nebo kolik legrace se užije, když ten plnej odpojenej vlek prchá bez traktoru z kopce 🙂 . Takže bude-li tahle řezačka “makat” někde na modelu, tak realističtější zřejmě bude, když vedle ní pojede traktor s vlekem.
Ten vlek řezačka tahala za sebou v případě, když sklízela první řadu a traktor by musel jet vedle v neposečeným, což by v kukuřici byla celkem pěkná spoušť, při sklizni běžné nízké píce, se na to samozřejmě sr..o, po sklizení této řady se dál fachčilo bez přepřahání, ale záleželo na ochotě zemědělců či lépe řečeno na důslednosti rostlináře to přepřahat, tedy celkem vzácný obrázek. Takže řezačku s vlekem umístit do “panenské” řady. Sey.
Chlapi, u nás jezdí vedle řezačky místo traktoru s vlekem jen pragovka V3S s nástavbou jako má ten vlek. Zatím se mi to ale nepodařilo vyfotit nikde v akci. Těch zemedělských “vehiklů” je hrozně moc, jednotlivé dílny v JZD si i sami vyráběly různé samochody.
to Sey: Aha! díky za objasnění 🙂
Kabina opravdu nevypadá nejlíp, ale to je víc problém konstrukce stavebnice, než stříkání. Možná by to příště chtělo před stříkáním barvy použít jemný Surfacer a lehce přebrousit (zubatý okraj dělají podle fotky převážně bublinky v odlitku), nebo plochy, které mají být neprůhledné nabarvit vhodným odstínem patinovacího fixu “gundammarker” a pak to bude vypadat, že se barva “loupe” z přestříkaného těsnění kolem oken. Osobně všechno mydlím štětcem (viz “modelárna pro scifisty” na Fantasyplanet) a s laskavou pomocí kabuki pásky se mi i celkem daří. V TT mám náklaďák Laurin a Klement a lokomobilu od Davo – ta by v orezlém provedení skvěle doplnila nějakou zarostlou hromadu šrotu v buřeni za stodolou.
Je to pěkný