Velká „zetka“ Zaz/ Has z ES jako porovnání
V tomto článku nechci vůbec znova představovat tuto stavebnici nákladního uzavřeného vozu řady Zaz/Has z produkce Elektroservisu Pečky, to už před časem zvládl kolega Rosťopiš, spíš bych se podělil se svým způsobem zpracování a k tomu ještě jakési porovnání s časy minulými.
Tak vzhůru do… Takže z této stavebnice jsem nejprve sestavil skříň, do níž jsem nejprve vlepil ta čtyři žebra, která jsem v horní partii seříznul přibližně ve stejném úhlu jako je střecha.





Na čela skříně vozu jsem nejprve umístil „svoje“ dodělávky, tedy madla pod nárazníky a středové háky.

Potom jsem se připravil drobné doplňky z přiloženého leptu.




Po osazení ještě následovala úprava bočnic podvozkových masek, ty naznačené otvory jsem zprůchodnil.

Zkusmo jsem celý vůz složil a postavil na kolej.

Nyní jsem ho odložil pro lakovnu a zapátral v historii. Po tomto:

Shodný typ vozu před lety začal vyrábět tehdejší Plastikom Kolín. V té době jsem ho jen tak sestavil, žádné úpravy, bočnice byly již tehdy vybaveny potiskem, takže se mi s tím nechtělo nic moc dělat, postupem času dokonce padlo rozhodnutí, že skončí někde ve smetí, ale nyní jsem se rozhodl dát mu poslední šanci…


Již pouhým pohledem je vidět ten rozdíl i na čelech obou vozů.

Při pohledu shora je patné, že ten z Plastikomu je o několik milimetrů kratší, ale to v provozu tak nevadí.

Potisky ale byly celkem čitelné, i některé detaily jsou ucházející.

Něco budu muset udělat s těmi prohlubněmi na střeše…

Na čelech jsem odstranil původní žebříky a plošinky.

Vše přijde nahradit lepty.

Z evegreenu jsem vyrobil nové svislé čelní výztuhy, pod nárazníky jsem ještě přidal čelní desky a taky středový hák. A taky doplnil ty leptané díly. Ještě z drátu jsem vyrobil madla pod nárazníky…


To samé i na druhé čelo.

Zbývají stupačky a potom zase všechny díly na bočnice.


Nesmí se zapomenout na podvozky, původní lisovaná dvojkolí přijdou nahradit, ale předtím ještě zprůchodnit otvory v maskách, potom osadit ložisky.


A co dál? Tak poslat k lakýrníkovi, potom naneseme obtisky z přiloženého aršíku, lak, patina. Skoro již není poznat, který vůz je nový a který ten starý.


Obtisky jsem použil ty ze stavebnice, pouze jsem přidal text na čelní černé tabule a na ten straší vůz jsem ještě využil nějaké nápisy z obtiskového aršíku „(s)prostonárodních“ nápisů z nabídky od p. Jirana.





Ještě detailnější pohledy na ty (s)prostonárodní nápisy na voze


Vozy jsem doplnil kinematikami se spřáhly a hybaj s nimi do provozu…






Zajímavá konfrontace stavby a recyklace.
Ale koukám, že na fotkách se povrchovka i přes patinu tváří jako pololesk, což mi dělají „matné“ laky taky. Lze se toho zbavit i jinak, než vtupováním práškového patinátoru do povrchu „na sucho“?
Přiznám se, že mě tento vůz zaujal hned co se objevil jako stavebnice, ale zpracování od Plastikomu mně odradilo. Nebyla to kvalita podobná např. stavebnicím od Detailu. Ale když se podívám, co se z toho dá vykouzlit, tak mám problém poznat co je od kterého výrobce. Pěkná práce. Pamatuji si, že se v těchto vozech vozili například dřevotřískové desky, než se objevili modernější konstrukce např. Habbillnss, Kils atp. Ještě ten pololesk, moje zkušenost říká, že je potřeba barvu před ředěním opravdu hodně promýchat, zvlášť pokud jsem jí dlouho nepoužíval. Díky za inspiraci Plech
Matné laky je téma samo o sobě. Dřív jsem třeba s matem lihovým od Agamy nedosahoval matného výsledku, dneska je to matné výborně.
Nooo, to se mi moc líbí,ten vůz je opravdu jako ze skutečného provozu,I ty nápisy, podobné jsem vídal v 89 a 90 roce, při kontrole nákladních vlaků ,přesně takové-)))) .