Recenze

Jedno kvatro s vodou sodovou, hou hou (MTB ČD 842)

Další „nenovinka“, kterou MTBčko opět překvapilo náš malý TTčkový rybníček, bylo Kvatro – tedy motorový vůz řady 842. Silně úzkoprofilový model spadající jen do epoch 5 a 6, navíc ne moc početně zastoupený na našich českých tratích (na slovenských navíc vůbec).

Opět platí, že kdyby mi někdo řekl, že se bude továrně vyrábět něco na způsob Kvatra, tak povím „jo tak určitě, ale to už budou všechny ostatní motoráky taky ke koupi“. A ono zase MTB překvapilo, z ničeho nic vydalo Kvatro, když ještě spousta atraktivnějších předloh chybí. Ale jak je vidět po roce, postupně se k tomu MTB propracovává, když nyní je již na trhu nově 810tka, Singrovka a „Katr“ (reko Hydra).

U vozu je takové klasické příslušenství – houkačky, háky atd, navíc jedno dvojkolí s bandáží, které zvýší tah a sníží sběr proudu.

Digitalizace je celkem běžná, byť napoprvé mi nešel motorák vůbec rozdělat. Chce to roztáhnout boky a jemně „sypat“ pojezd ven z kastle, nejlépe nízko nad měkkou podložkou. Najednou pojezd prostě povolí a vypadne. Příští rozborka šla už pak celkem s přiměřenou vůli. Patice je u motoráků vyvedená vždy stejně – vzhůru nohama. Přístup k tomu moc dobrý není, navíc Plux16 nejde moc snadno vycvaknout, takže to chce na analogovou propojku trochu zapáčit, aby vypadla. Dekodér se pak nad sedačky vejde jen tak tak protlačit, ale plošný spoj není nutné sundávat.

Osobně mi nefunguje kombinace MTB motoráky s rozhraním Plux16 a dekodéry LaisDCC – motoráky si dělají víceméně co chtějí, nepravidelně zrychlují, jízda není plynulá, rozjezd je trhavý. Zvláštní, že u Zamračených, kde je taky Plux16, naopak dekodéry LaisDCC fungují výborně bez jakéhokoliv problému. Tipuju, že musí být někde něco jinak na DPS, co dekodérům „nechutná“, nebo nevhodný motor.

Kdo nechce dávat dražší Zimo, slušná alternativa je například dekodér Kuehn, který se mi také osvědčil.

S paticí se pojí jedna veselá ukázka a to, že ve skříni je dodatečně vyškrábnutý výkus pro patici, protože se s ní asi při tvorbě skříně nepočítalo.

Čelní osvětlení je kryté plastem, který by měl zabránit prosvítání, bohužel tomu tak úplně není.

Tunel horního reflektoru pak jasně říká, že tudy to svítit bude určitě. Jednoduché řešení by bylo tady přelepit vršek páskou proti prosvitání, ani by se nemusela tolik zabarvovat skříň zevnitř.

Hnaný je jeden podvozek, na tuto koncepci už jsme si zvykli.

Já osobně jsem provozoval Kvatro na 4cm/m stoupání, a utáhlo mi celkem bez problémů 2-3 vozy různých výrobců, dokonce i Bmto Kuehn nedělalo kvatru problém, a to je celkem těžký vůz (byť s nízkým jízdním odporem). S takovou soupravou se kvatro nejen vyškrábalo, ale dokázalo se ve stoupání i rozjet. Takže za mě tažná síla v pořádku.

Od motoru skrytého pod nástupním prostorem vede šikmo setrvačník k hnanému podvozku.

Druhý podvozek je jen pro sběr proudu.

Jedná se již o sériový model, kde byly vychytané některé nedostatky předprodukční várky, jako byla špatně vysoko nastříkaná střecha. Více o porovnání vzhledu je možné najít u Jacka a ještě jednou.

Vzhled nijak nevybočuje ze standardu MTB. Kvatro to připomíná, ale k dokonalosti tomu něco chybí.

Zde už jsou dobře barevně ošetřené rámy oken (šedá – ne stříbrná).

Potisk je opět na velmi dobré úrovni, ale zde si nad logem ČD můžete všimnout vady krémového pruhu.

Takto na fotce mi to čelo přijde dobré, byť proporčně je opět špatně – světla jsou jako obvykle větší, to natahuje celý modul světel do výšky, a protože pruh je stříkaný ne podle normy 60 cm ale podle proporcí skříně, tak je pruh vyšší, než by měl být.

Odstíny na modelu jsou zvolené celkem dobře, ale krémová by mohla být tmavší, naopak červená je příjemně světlejší. Jak to s volbou odstínu u MTB je, nemusím snad ani připomínat, rozhodně se nedrží výrobce normy pro motorové vozy, ale každá série vyjde v trochu jiném odstínu.

Okna se zdají být trochu menší a hodně nízko položená – nedávno jsem dostal tip, jestli to nemůže být tím, že se změří okno ve světlém rozměru a pak se vymodeluje otvor, kde se nepočítá s tloušťkou rámu a po vložení rámů oken se zasklením je tak vlastně okno menší o tloušťku rámu?!

Působí na mě motorák celý trochu neproporčně. Někde jsem četl, že je širší asi o 2 mm, než by měl být, ale vlastně jsem to neměl potřebu poměřovat. K jiným vozům pasuje šířkou „normálně“ a nijak široce nevypadá. Je to v kontextu všech modelů MTB, které vždycky někde „ujedou“ a je to takový standard, že si MTB vytvořilo vlastní výklad představy o měřítku TT. Problém je, že u 1 až 2 modelů se to ztratí. Ale když na kolejišti začne převažovat MTB, pak vlastně ostatní výrobci působí v menšině nepatřičně jinak provedením rozměrů nebo detailů. U mě třeba nastalo to, že MTB modely „požraly“ ostatní výrobce a na kolejišti nakonec úplně převážily a ty chyby se v tom „stádu“ staly standardem. Není to ideální, ale co s tím… Nekupovat? A s čím jezdit? Dvě Zamračené Kuehn, pár Kocourů Tillig a motoráky dělat pořád z odlitků a leptů?!

Na střeše je znázorněno to nejnutnější a jsou zde otvory pro dolepovací doplňky.

Čelo je na tom podobně jako bočnice, okna působí opět o trochu menší, ale jejich orámování černou to trochu vylepšuje.

Je to celé proporčně prostě trošku jinak

Jedna fotka pro srovnání – nejvíce vadí u MTB, stejně jako u ostatních jejich modelů, ta předimenzovaná velikost světel a kvůli tomu nabourané proporce. Kvůli tomu každý motorák vypadá jak se zvětšovacími skly. Kvatro je pro mě v reálu takový vzor hranatosti s lehkostí, ale v modelu je to takové „BUM“. (Zdroj: k-report).

Pluh je zjednodušený a celý rám je v barvě pojezdu (šedá), asi by pomohlo natřít ho červeně v okolí nárazníků.

Provedení dveří nelze vytknout snaha o detailnost včetně natřených otevíracích madel. Ale je to jen malá náplast za to, že zásadní tvary modelu takovou péči nedostanou.

Pod vozem jsou naznačené baterie, byť trochu křivě.

Celkový dojem za mě je, že mu pořád nemůžu přijít na chuť. Kvatro to jako je, ale musím mít dobrou představivost, abych z toho ten pocit měl.

Původně jsem se na něj těšil, ale když ho mám na kolejišti, tak musím říct, že to není úplně ten vlak, na který se rád dívám a který by tam nutně musel kroužit. Ani, když za něj připojím vagóny, mi nedává ten pocit elegantního vlaku, který jsem od toho čekal.

Jak se daří Kvatru na kolejích? Jako dá se to. Je to takový standard – na jednu stranu jezdí trochu jinak než na druhou, do oblouků si kardany někde škrtají, takže je hlučnější. Ale to nevybočuje nijak ze standardu dlouhých motoráků od MTB, takže mě to nijak nevzrušuje a rozhodně hned neposílám motoráky na reklamaci.

Já možná nejsem správný typ na hodnocení dlouhodobé výdrže, u mě se zatím vozidla ani pořádně nezajedou, takže třeba se chod po pár hodinách uklidní – můžete někdo potvrdit nebo vyvrátit?

Kolega říkal, že nepravidelný chod, jakési „zrychlování a zpomalování v pravidelném intervalu“ může být způsobené vůlemi v převodech, které nejsou vždy 100% přesné / pravidelné. Dokonce jsem zaznamenal, že třeba na Čmeláky se od ALS racing dá koupit přestavbová sada převodů, které jsou mnohem přesnější.

Jízdně je na můj vkus Kvatro trochu moc rychlé, neumí moc nějakou extra pomalou jízdu (ani po přiškrcení dekodérem – jízda není klidná a není ani na nejmenší stupně vyloženě ladná pomalá). Přitom tyhle hydraulické mrchy, než se rozjedou ze stanice, tak jim to celkem dlouho trvá, obzvláště, když mají za sebou dva vozy. Snesl bych převody trochu víc do pomala, málokdy tyhle motoráky využijí svojí maximálku, obzvláště na kolejišti.

Ale jako jo, je to prostě standard. Jezdí to, jako Kvatro to celkem vypadá (i když výtky by byly), kdo chce – pořídí.

Ono to zní zase jako bych přehlížel chyby a nedostatky, ale ta pravda je prostě někde uprostřed. Jsou modeláři, kterým to nesmí přes práh a jsou modeláři, kteří budou rádi za Kvatro takové, jaké je. Vzhledem k tomu, že opět obě série zmizely celkem obratem, tak není co řešit. Dá se očekávat, že do budoucna se objeví verze nátěru Najbrt, a to bude asi tak všechno. Kdo ho nutně potřebuje, asi už ho má. Ke koupi jsem ho už nikde nenašel. Kdo váhá, tak možná může klidně počkat váhat na jiné motoráky, které jistě přijdou.

10 komentářů: „Jedno kvatro s vodou sodovou, hou hou (MTB ČD 842)

  • Nejvíce mě zaujala teze, že modely MTB „požraly“ ostatní výrobce a zaplavily nepřesnými modely kolejiště – s tímto naprosto souhlasím a je to velmi výstižně řečeno. U mě je to ještě horší třeba u 810, kdy se na kolejišti potkává Roco, MTB a Bramos, neboť modelařím v H0.

    Jinak zkušenosti z provozu 842 v H0: Po cca roce začal nepříjemně pískat a jinak hlučet nehnaný podvozek, snad postačí jen hloubkové čištění. Vzhledem ke shodné koncepci modelu jsem zvědav, zda se s tím někdo potkal i v TT. Oproti jiným modelům MTB ale drží motor – v jedné zamračené už jsem ho měnil, u druhé čekám, kdy to přijde, a kocour (742) půjde do reklamace, neboť motor nevydržel ani rok občasného provozu. Obávám se, že s nákupem modelů MTB jsem skončil, a to mám pět zamračených, dva kocoury, 810, 842, dva balmy a Bnp (to je mimochodem taky pěkně zmršený model)

  • Tenhle model pro mě představuje asi největší peklo z dílny MTB. Aby bylo jasno, nevyčítal bych modelu, že nemá všechny detaily, co skutečné vozidlo, že je do značné míry zjednodušený. Pokud je dobrý základ, od toho jsme moděláři, aby chom si něco případně doupravili na úroveň, která se nám bude líbit. Tenhle model ale ukazuje, že je MTB naprosto ukradené, co vyrábí a kam by bylo rozumné se dále posunout. V TT vyráběli motorák o něco později než v H0, takže měli příležitost promítnout do něj zkušenosti s reakcemi na většího předskokana. Ale na modelu je přesto hrozná spousta hrubek, a to jenom proto, že je to MTB zkrátka jedno. Začíná to už tím, že je někdo líný změřit si obdélník a nakreslí všechna okna blbě, což je patrné na první pohled. Proč je model vozu širší o 2 mm, když tu v žádném případě nemůžou kolidovat podvozky se skříní při jakémkoliv poloměru oblouku (což je jediný důvod, proč se dřív modely rozšiřovaly a dneska už to nikdo soudný nedělá)? Prohlíželi jste si bandážovanou nápravu? Bandáže jsou spíš instalatérská těsnění a v modelovém provozu je náprava nepoužitelná. Všichi víme, že pruh kolem celé skříně má vždy po přepočtu 5 mm. To MTB dokáže trefit jenom vzácně, 850 to má blbě, tenhle motorák to má blbě, aktuální zamračená taky. Naprosto zbytečné základní chyby, které zazdí model, na kterém se původně zdálo, že ani nebude co zkazit. A zábavná je na tom všem také cenovka, pokud jí porovná člověk třeba s Kresem, který také není žádný vysloveně velkosériový výrobce… Je zkrátka potřeba při pohledu na jakýkoliv výrobek od sebe odlišit zjednodušení (která můžou mít svoje opodstatnění) a lajdáctví. V tomhle případě bohužel převážilo lajdáctví…

  • Pánové, také mně vadí takové úlety na modelech MTB. Některé jejich modely si prostě nekoupím. A štve mě to, protože mám české kolejiště. Doporučil bych firmě MTB, aby nechrlila každý rok toliko nových typů lokomotiv, ale aby se zaměřila na modelovou věrnost a kvalitu. A co je snad nejdůležitější, tak když přichází na trh s novým modelem, ať předem osloví s konzultací nějakého zkušeného odborníka-modeláře a spolupracuje s ním. Toť vše. Hezké vánoční svátky všem.

  • Zdravím! Pro mne je to hodně kontroverzní model. Když jsem si ho pořizoval, už jsem věděl o těch X chybách. Ale díky vozům 043 a 943 (zde je pruh skoro přesně) jsem si sestavil vratnou „reálnou“ českou soupravu. A to jsem je ještě naštěstí pořídil i s osvětlením!!! Jízdní vlastnosti má solidní, to si nemohu stěžovat. Na mém kolejišti hodně provozovaná souprava díky koncové stanici.
    A v roce 2021 i u mne MTB „požralo“ provoz na kolejišti, ale i v pozitivním smyslu. Nejdříve Šukafon, pak Hydra a teď i Singrovky úplně změnily provoz na kolejišti. A k tomu ještě krátké Balmy. Ještě před pěti lety by mě nenapadlo, že bych měl tolik motoráků dle české předlohy.
    Tak i já MBT proklínám za zbytečné chyby a nedostatky, a na druhou stranu jsem za ty modely rád.
    A ještě dvě malinké poznámky k recenzi:
    1. Dají se najít fotky z provozu 842, kde je rám pod nárazníky šedý.
    2. Když se model doplní všemi doplňky, které jsou přiloženy, vypadá o něco lépe. Tak by neškodilo ukázat na fotografiích kompletní model.

  • Paráda, děkuji za takovéto postřehy a připomínky k továrním modelům. Ale na Vánoce jsem dostal motoráka M286.0048 (850), zajímala by mě recenze na tento kousek, klidně i verzi ČD. Bude někdy? Děkuji.

  • Zdravím všechny. Každopádně jsem rád, že i přes veškeré nedostatky se něco takového vyrábí. Nicméně po odzkoušení na oválu jedním směrem můj konkrétní vůz jede celkem slušně, druhým směrem ale v převodech něco vyloženě drhne. Po rozebrání podvozku jsem zjistil, že tři ozubená kolečka, která přenáší záběr na hnací nápravy, neuvěřitelně šmajdají. Je tam vyosený otvor koleček uložení v osičce. Na ALS Racing je zmíněná opravná sada na MTB čmeláka, budu to řešit asi tím, jsou tam stejná kolečka – modul 0,4, 11 zubů. Jen nepochopím, že je možné něco takového vypustit do prodeje. U sebemenšího projetí u výrobce, by to bylo okamžitě poznat. Když to srovnám s 854 taky od MTB tak tam je propastný rozdíl. Pokud bude MTB pokračovat trendem z 854, tak už v podstatě není tolik co vytýkat.

  • Můžeme se nad tím podivovat, můžeme kroutit hlavou, dokonce můžeme i nesouhlasit, ale to je tak vše, co k MTB můžeme. Pan Báňa svůj přístup bohužel nezmění a bude to stále dokola, něco se povede více, něco méně. Jsou to však k mnohým vůzům a loko jediné české „tovrární“ modely, a tak se budou prodávat dále a kdo nechce, nekoupí. Všechny nás štve, že ty chyby jsou zcela zbytečné a náprava v počátku projekce by nestála prakticky nic.
    U mne na kolejišti je MTB zatím v dolní části žebříčku, ale dle novinek vidím, že se počet o něco zvětší. Mám krokodýla, čeká mne asi singrovka a možná i hydra (853) ČSD.

    Chtěl bych se zeptat, zda měníte ta zvláštní MTB spřáhla za jiná, nebo je necháváte? U mého krokodýla jsou proklatě nízko a štrejchají o výhybky. Zatím jsem to řešil vyndáním, neboť nemá jaké vozy vozit. Je to stejné i u ostatních modelů?

  • Ohledně „největšího pekla“ mám osobně výherce 943ku – to je jen kostka, která nevypadá jako žádný skutečný vlak. Hned za tím je 043. A jejich nutné spojení s 842 (a ne 843) to jen dokonává 🙂

    Ohledně nějakého článku o 850, možná časem něco bude, ale ještě jsem neměl šanci model prozkoumat.

    Ohledně spřáhel, nechávám je, když nezlobí. Na Kvatru mi zasekávalo o výhybky, přihnul jsem spodní zobáček kleštemi nahoru a dobrý. Kde to nezlobí (třeba Zamračené), nechávám. U Singrovek problém, že půlka spřáhel se nevrací (jsou ohnuté plíšky a drhne to), je tam úplně jinak řešené spřáhlo. Samozřejmě mám radši Tilliga (snad i víc než Kuehna), ale ta výměna pro mě zatím není nijak horká, abych do toho musel dávat peníze.

  • Děkuji za článek, taky pořád váhám jestli koupit nebo nekoupit, je to pro mě srdeční záležitost to kvatro. I když tak nad tím přemýšlím je jiná možnost jak si 842 obstarat? Vím že je akorát tohle a lept od Kubera

  • Já se spřáhly měl také problém. Nejen že zasahovala do profilu kolejí, ale také se rozpojovala. Na konec jsem je u 842, 043 i 943 vyměnil za magnetická peho 330, která převání napětí z kolejí a mám tak lepší sběr proudu. Do 943 jsem osadil funkční dekodér a ovládám čelní osvětlení zároveň s 842.
    Po dosazení doplňků 842 vypadá o něco lépe. Třeba by jí pomohla i lehká patina.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..