Nákladní vozy

Stavba vozu ČD Kils vlastními silami

Tak co bychom si postavili tentokrát z pár plastových tabulek… Nebude to žádné překvapení – je to už uvedeno v nadpisu. Bude to Kils, vůz vzniklý rekonstrukcí vozů Gbgkks.

Přemýšlel jsem, že ani článek o tom psát nebudu, ale nakonec jsem si řekl, že třeba to někoho bude inspirovat – doufám že v dobrém, že se na mě nesesypete s výkřiky „fuj to je hnus“. Už od začátku mého modelaření jsem obdivoval kohokoliv, kdo si postavil něco svého. Samozřejmě, dobrá a dobře postavená stavebnice, to je paráda a výsledek může být skvělý, ale občas má pro každého z nás větší hodnotu něco, co sice není tak dokonalé, ale dali jsme do toho vlastní snahu od úplného začátku, kdy na počátku byl nápad a na stole něco, co trojrozměrný model nepřipomínalo ani z dálky.

Aby bylo mezi námi jasno o čem je řeč – je to Kils na spodku obyčejných „gábin“. Posloužím leda jednou velmi dokumentační fotkou z vlastní zahrádky (zachyceno v Lužné kdysi dávno). Vůz se začal vyrábět někdy v roce 2006, takže je určen pouze pro milovníky ČD nebo ČD Cargo.

Skříň vozu jsem se rozhodl vysochat z plastových tabulek. Je to už asi rok a půl nazpátek co jsem se stavbou začal. Dnes bych zkusil ukecat některého z kamarádů, kteří se mezi tím naučili kreslit lepty (zdravím ***** a *****, čau kluci).

Dnes, když doba a technologie pokročily, bychom se možná mohli časem dočkat tohoto vozu z produkce ES Pečky. Podvozek už na to mají… Prozatím si to můžeme jen přát, ale nějakou anketu v tomto smyslu jsem u nich na webu potkal 🙂 Tak uvidíme…

Snažil jsem se rámcově zachovat tvar vozu a samozřejmě jsem zachytil i jednu polovinu posuvných bočnic širší než druhou.

Pohled dovnitř, kde ovšem není nic k vidění.

Zkušebně usazeno na podvozku – rozměry jsem dělal dle typáku a trefil jsem se akorát.

Technologie je opravdu jednoduchá – změřit, načrtnout, uříznout a slepit, než je z toho takováto budka (možná bude dobrá leda tak pro kolibříky na zimu, ale to ještě uvidíme).

Poté už mě samozřejmě nenapadlo nic blbějšího, než koupit pytel nejmenších proužků Evergreen, nařezat je a začít lepit jeden za druhým…

Když už padlo i půl pytle domácích zásob, zjistil jsem, že mám hotovou pořád tak nějak teprve polovinu vozu.

Takže hurá do obchodu pro další pytel…

Snažil jsem se co to šlo, přesto nejsou všechny profily přesně souběžné nebo stejně dlouhé…

A rychlým pohybem už to tu vypadá trochu k světu – vůz je „oprolisovaný“, tabule jsou ze čtvrtky.

Profily na čele jsou samozřejmě z Evergreenů. Snažil jsem se zachovat základní charakteristické tvary při zohlednění dostupných profilů, což je občas taky makačka… Ale dřív Evergreeny nebyly a také to šlo, tak co…

Pohled odspodu – pojezd je tovární Tillig. Skříň vozu je „převlečená“ přes celý pojezd. Nárazníky jsou přilepené rovnou na skříň. Nárazníky jsou zatím Čambalíkovy, ale protože jsou moc dlouhé, půjdou pryč a budou nahrazeny nárazníky SDV.

Model je již částečně v bílé základovce…

Původně jsem si myslel, že by se to mohlo zaformovat a odlít, ale asi si ho nechám radši sobecky pro sebe, zas taková paráda to není 🙂

Takže budu mít jeden raritní kousek a než ho dodělám, vsadím se, že na trhu bude nějaká stavebnice 🙂

Zde je vidět, jak je každý profil trochu jinak dlouhý. Po nástřiku si myslím, že to bude vypadat dobře, ale počítače nýtů tímto článkem opět nepotěším 😛

Pojezd zůstane úplně bez úprav, jen přijde nastříkat červenohnědě jako v reálu.

Madla na čele jsou z drátu a ze zbytků leptu. Zajištění posuvných bočnic opět z drátu.

Nakonec jsem trochu předělal zámky bočnic – lepty a drát.

Pohled na čelo znovu.

Opět detail ovládání zámků a madla.

Vůz připraven na lakování. Některé detaily doplním ještě později, ale rámcově je vůz hotový. Bez evrgrýnů by to taky šlo, ale bylo by to na delší práci…

Celý spodek jsem nastříkal klasickou červenohnědou.

Nejprve jsem nastříkal čela červenohnědě.

Ta jsem pak lehce vymaskoval a stříkl bočnice mixem metalického Hliníku a R3M od Agamy. V podvozku jsem odřízl střední příčku z výztuhy, skutečný vůz jí taky nemá.

Pak už jsem mohl štětcem dotřít červenohnědou zbylé části, které červenohnědé být mají.

Obtisky jsou v naprosté míře ze sady Tams od Detailu (počítači nýtů opět prominou).

Podstatné jsou piktogramy zakazující jízdu s otevřenými bočnicemi, zbytek obtisků se dá vždy zaimprovizovat z čehokoliv.

Madla už jsou natřená žlutě.

Hliník opět trochu zvýraznil křivost některých prolisů, ale v tom počtu si to sám musím umět omluvit 🙂

Vůz už teď vypadá hodně pěkně, tedy alespoň mně se líbí 🙂

Zdá se, že vůz je tvarově velmi jednoduchý, ale hlavně při barvení to byl občas oříšek.

S obtisky už vůz vypadá opravdu dobře.

Tabule pod vozem jsou ze čtvrtky natřené černě.

Kotvičky z leptu, stejně tak stupačky. Dosazoval jsem je až teď a dobarvoval štětcem.

Obtisky na tabulích pod vozem jsou opět co dům dal.

Kolo ruční brzdy opět z letpu. Jediné, co jsem záměrně vynechal, jsou přestavovače. Leptané nemám a jsou zrovna tak zajímavě umístěné na skutečném voze, že se mi je dělat moc nechtělo.

Teď už chybí jen matný lak a vůz mám hotový.

Tím je vůz připravený do provozu a myslím, že ostudu si mezi továrními a stavebnicovými vozy určitě neudělá, spíše naopak.

Patinu žádnou dělat nebudu, vůz vyjel právě z fabriky (a tentokrát celkem doslova).

Já osobně jsem nakonec s vozem spokojený. Tovární pojezd je bez debat velmi dobrá volba a vzhledově se to nakonec povedlo dotáhnout do koukatelného výsledku.

Samozřejmě to má rezervy ve zpracování a v tvarové přesnosti, ale jako celek ten vůz „funguje“. Uvidíme, jestli se časem dočkáme stavebnice, tenhle vůz by za ní určitě stál!

20 komentářů: „Stavba vozu ČD Kils vlastními silami

  • Paráda,líbí se mi,ale toho evergreenu se dalo určo použít míň,a bylo by to ještě víc low-cost,hezkej vagónek z toho vznikl,taky bych si ho postavil…

  • Super. Lepit ty pásky muselo být teda docela maso – neuvažoval jsi o použití profilového deskového Evergreenu 4527? Rozteč žeber by měla být dle skutečnosti 1,2 mm, 4527 má sice 1,5, ale to by nemuselo tolik vadit (na „tenčí“, pravou půlku vozu by se tak vešlo 12 žeber místo 15). Menší rozteč žeber má profil 4526, jen 1 mm, ale to by už myslím působilo moc drobně).

    A vidím, že jsi „zbaběle“ zvolil provedení bez nastříkaného loga Carga 🙂

    Bezva idea co s mými starými vozy BTTB, které na Gbgkks předělávat nebudu, toto by je ale mohlo ještě zachránit.

    Pro ostatní s dovolením pár odkazů:
    – typák zde: http://vozy.cdcargo.cz/katalog_vozu/kryte-vozy/kils-12.html
    – fotky zde: http://parostroj.net/katalog/nv/clanky/Rekonstrukce_Gbgkks/reko_Gbgkks.php3 a zde: http://eldar.cz/kank/model/cd_Kils/img/
    – kudy rozhodně ne: http://www.cstrain.cz/htm/62220.htm

  • No maso to bylo 🙂 Ale v době, kdy jsem stavbu začal, ještě vhodné desky nebyly… Těch 12 by bylo určitě přežitelných, pokud do toho někdo půjde, poreferujte 🙂 Máš recht, že logo Carga jsem vynechal, ale ne že bych si ho nedokázal obstarat (už mám ta samá, jen větší, doma na Rils – o tom v budoucnu), ale z důvodu, že by půlka loga zmizela v hranách prolisů a vypadalo by to blbě. Ale podle mě bez loga je to samozřejmě i hezčí, abych na to měl výmluvu 🙂 Jinak variant na přestavbu těchto spodků je dost – viz tvůj link. Nejzajímavější pro nás právě Kils nebo Laaps.

  • Hezky se to kroutí, ale z dálky to vypadá celkem věrohodně. Podobně jsem kdysi před lety napodoboval vlnitej plech na záslepkách otvorů pro křídelních věže TB-3 (od ICM), šmrdolil jsem to tehdá ze zbytku rámečku vytaženejch nití. Výsledek je zhruba stejnej…

  • tak nám autor modelu opět ukázal, že když se chce, tak všechno jde, takže určitě pochvalu zaslouží, jen mě teď tak napadlo, co nejdříve na nařezané plastové destičky nalinkovat tužkou čáry a podle nich pak nalepit ty proužky evergreenu a teprve potom to poslepovat k sobě ?, ale je to jen momentální nápad

  • Vypadá to dost dobře 🙂

    Lepení rovnoběžných proužků jde udělat fintou – jeden přilepit co nejrovněji (třeba podle pravítka), pak jeden položit, další přilepit – prostě střídat nalepený a položený a ty položené pak vyndat. Proužky lze nechat delší a zaříznout až nakonec.

  • Schotek: lepils někdy půlmilimetrové proužky, aby se ti ten „jen položený“ nepřilepil taky? Síla žeber má být 0,5 mm, mezera 0,7 mm. Neříkám, že to nejde, jen tady se musím Vova trochu zastat… Řešením by možná byla kombinace obou příspěvků výše – podle linek lepit delší proužky.

  • kolega Schotek to myslel dobře, jen místo toho volného proužku evergreenu (nevím jestli to píšu dobře) bych použil něco pevnějšího, ale rozhodně je to taky dobrý nápad, inspirace pro někoho, kdy by se chtěl o stavbu pokusit taky

  • To už by bylo možná fakt jednodušší naučit se kreslit lepty a udělat to pořádně a sériově 🙂 Ale nápady máte dobré, to musím uznat! Kdo do toho půjde? 🙂

  • nad lepty jsem přemýšlel, ale pak jsem někde, tuším, že to bylo na Výtopně.cz, četl článeček, jak se o to některý z kolegů modelářů pokoušel, a byla to taková pakárna, že jsem od toho upustil :-), ale nechával jsem si teď dělat na zakázku malá leptaná kolečka, ještě jsem si je tedy na poště nevyzvedl, takže nemůžu říct jaká je kvalita, ale s tím člověkem, co mi to dělal, byla hrozně dobrá spolupráce a ani to netrvalo tak dlouho, ovšem možnosti tohoto člověka neznám, takže nevím, jestli by měl třeba chuť se o to pokusit

  • Ono bohužel takhle velkou kraksnu z leptu, to je celkem dost peněz už jen za samotný materiál a leptání.

  • Takovýhle vagon z leptu počítejte cca 500 +/- autobus pouze a jenom za stavebnici. To se polovina osazenstva zkácí a začne do pusy brát zloděje, lehké děvy a jím podobné profese…tohle chce odlitek a doplnit lepty. Nebo tedy leptat skříň a stavět to na tovární Tillig pojezd…

  • Prosim, byl by někdo ochoten změřit velikos letanych doplnku, rad bych si skusil, jake je to, kdyz jsou z papiru, a original jsem na premereni jeste nemel,potrebuji:
    kolo rucni brzdy-prumer
    kotvicky-vyska
    stupacku- velikost toho ctverce bez nasaz, oka
    🙂

  • Oprava, ne bez nasaz. oka ale tycky, tu vyrobim z dratu:-D

  • co to je za matariál

  • jirkatix: VoVo to tam píše – plastové destičky a profily fy Evergreen – vše je z polystyrenu. Destičky jdou vzít i z výstražných tabulek (to je tvrzené PVC, jako třeba i reklamní desky Kömatex apod.), nebo vše koupit u p. Litomyského: http://www.litomysky.cz/mat/index.html či jinde.

  • VOVO víš že kilski jezdí pouze ve dvoijcich zvaních laails a s jiníimi obtisk
    y

  • Pěkný prd 🙂 Vozy Kils jezdí pouze samostatně, a je jich docela dost. Původně byly vyrobené jenom vozy Kils. Postupně se ale část vozů natrvalo spojila do jenotek Laails. Tyhle vozy mají skutečně jiný obtisk a i jinou řadu. Ovšem zdaleka to není tak, že by vytvořením dvojic Laails zmizly z provozu všechny Kilsy, i dneska jich jde potkat celkem dost.

    A teď pod čarou: chtělo by si to příště příspěvek před odesláním buď přečíst, nebo nechat pravopis zkontrolovat rodiči, či jinou způsobilou osobou, tohle je hrůza hrůzoucí…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..