Nákladní vozy

Uacs Lafarge s lepty a dalšími detaily

Už jsou tu Rajky pro začátečníky i středně pokročilé. Ne, že by tyhle byly pro největší machry, ale svojí náročností je to další výzva pro ty, kteří svoje modely chtějí mít „natürlich pünktlich“.

Tentokrát by se zřejmě slušelo nahodit pár odkazů, které mi byly určitě v nemalé míře inspirací, takže inspiraci pro vestavbu kinematik mi vnuknul Jirka Sládek, inspirací pro osazování leptů mi byl především Twyggy zde a zde, a také Romino. Všem přátelům i nepřátelům, na které jsem zapomněl, se omlouvám za nezmínění 🙂

Dnešní rajka bude (jak jsem slíbil v článku o Uacs VČS) osazená kinematikami a hlavně osazená leptovou doplňkovou sadou od Detailu, která se za svojí detailnost stydět rozhodně nemusí. Základem bude samozřejmě opět stavebnice LPH, takže základy stavby už znovu zmiňovat nebudu (ty si můžete mimo jiné přečíst také v článku kolegy o vozech Uacs KVK) a zmíním se jen o těch vychytávkách nad úroveň běžné stavebnice.

Cibule. Ty se liší jen tím, že jsem do nich vrtákem 0.5 mm navrtal díry osvědčenou exaktní metodou „baj voko“ a vlepil do děr leptaná oka.

Zajímavější to bude na rámu. Jistě už jste se všichni při stavbě setkali s tím, že jste přilepili rakev k rámu a ejhle, díra byla na světě. Přesněji mezera mezi rámem a rakví. Tu jsem se rozhodl odstranit „optickým klamem“, pro který jsem vybral tabulku Evergreen o síle 0.13 mm. Tabulku jsem vyřízl přesně dle vnějších rozměrů rámu, případně vyřízl potřebné otvory tam, kde cokoliv vystupovalo nad úroveň rámu, a nalepil na celou plochu rámu lepidlem na plastikové stavebnice. Případné zabroušení hran a mám jistotu, že nic prosvítat nebude, protože nebude kudy 🙂

Já vyřezával díry jen pro dvě nevzhledně vypadající tabulky na koncích rámu.

Jejich smysl je poznat až zespodu. Už jsem osazoval kinematiky přímo na neupravovaný rám a vešly se – takový vůz pak projížděl i R310. Ale proč nejít štěstí trochu naproti a práci si ulehčit. Celé středové díly rámu jsem prostě vyřízl a tabulka nalepená shora bude tvořit plochu pro přilepení kinematiky.

Zrovna s tímhle nápadem přišel už výše zmíněný Jirka Sládek. Zpočátku jsem byl mírně skeptický, ale po vyzkoušení musím uznat, že je to snadné, funkční a vypadá to dobře – kinematika je zabudovaná přímo do rámu a není skoro vidět. Zesílené tabulky jsem osadil proto, aby měla kinematika pevné spojení s rámem, ale možná to ani není potřeba a drželo by to i na tom Evergreenu 0.13, protože ten je přilepený fest.

Stavba šla tak rychle, že mám tentokrát fotky až ve fázi prvního nástřiku, ale pro představu to myslím stačí. Je poznat i rozmístění leptů. Jen na schůdky to chce dát extra pozor, protože tady je možný jen jeden pokus. Jak se netrefíte s ohybem napoprvé a začnete ohýbat tam a zpátky, schůdky se ulomí. Na rám patři kromě plošiny i leptané kotvičky, madla pod nárazníky a schránky na dokumenty.

Kdo chce, může dle série (a zřejmě i dle jednotlivých pozdějších úprav vozů) dodělat další detaily – zde např. krycí plechy na rámu, zřejmě aby se zbývající materiál stékající z chobotů neusazoval v záhybech rámu?! Jiné vysvětlení mě nenapadá.

Tady už je vůz osazen podvozky (dvojkolí Modmueller 7.7) a kinematikami. Díra pro vsunutí strunkového spřáhla do štěrbiny je zatmelená.

Pojal jsem to tentokrát trochu „hardcore“ a naohýbal jsem si všechny zábradlí ze struny.

Prozatím jedinou úpravou na rakvi je dolepení leptaných ovládacích pák. Zvolil jsem pro tento vůz zeleno-bílou variantu Lafarge, kde jsem ovšem musel tak trochu „risknout“ odstín zelené. Jak mi poradil Twyggy, odstín odpovídá „reflexní“ zelené, kterou ovšem zrovna dneska doma nemám (jaká náhoda), takže jsem smíchal zelenou a žlutou a po patině by to mohlo být ok…

Bez lepení sestaveno, takto nějak by to mohlo vypadat. Vršek rakve jsem nechal v barvě cibulí, protože mám ověřeno, že opravdu některé Rajky to opravdu tak mají (nejlépe se to pozoruje z horního patra CityElefanta třeba v Praze-Libni).

A hurá na obtisky od p. Jirana. Asi jsem nešikovný, všichni ostatní si jeho obtisky jen chválí, ale já s nimi moc rád nedělám. Lak je velmi jemný, což je výhoda na modelu, ale pro mě neštěstí při aplikaci.

Souvisí to s tím, že p. Jiran opravdu extrémně šetří místem na obtiskovém papíru a tak není většinou možné dosáhnout nějakého hezkého ostříhnutí popisu, ale jsou to různé mnohoúhelníky nebo polokruhy. Je pak potřeba pohlídat, aby to na modelu nezůstalo viditelné. A to je pro mě právě ten problém – obtisk se mi při nepravidelném ostřihnutí různě krabatí a hranu mám tak občas dvojitě silnou, protože se obtisk začal sám zabalovat při sundavání z podkladu do sebe. A narovnat to téměř nejde. Zároveň jsem měl i v této sadě rozdílnou kvalitu tisku – některé popisky jsou ještě slušně ostré (i když už jsem viděl od p. Jirana mnohem lepší), některé jsou už nerozpoznatelné. Ale protože se jedná o asi rok starou verzi, mohlo se už mnohé změnit (a dle referencí kolegů jsou teď s kvalitou velmi spokojeni).

V celkovém pojetí ovšem není na co si stěžovat – především množství popisků až po ty nejdrobnější je výborné. Jediné, co jsem u této sady postrádal, byl potisk na podvozky, tak jsem si ho vzal ze zbytků z Faccs od Detailu a také výstražné značky na cibulích, které jsem si vzal z vlastních zásob.

A také fakt, že obtisky jsou ve verzi ČSD, což vyřešila troška chirurgické práce se skalpelem a spousta trpělivosti při usazování.

Pohled na celek, kde už jsou červeně natřené ovládací páky a uzávěry „chobotů“… na konci to budete mít bez překvapení, protože vidíte, jak se to postupně rýsuje 🙂

Co jsem ještě nezmínil je, že na konci bez plošinky jsem vyrobil takové improvizované „pevné koncovky“.

Na druhé straně jsou taky, ale jsou součástí leptu. A měly by být tímto směrem ještě jedny na rakvi, ale ty už jsem vypustil.

Pak už jen dosadit leptané lávky a žebřiky. K tomu dolepit a modře natřit středový ventil v rakvi.

Patina je v tomto článku relativně nepodstatná, takže se o ní zmiňovat nebudu, snad jen, že je to opět kombinace olejovek a trocha patinátoru. Ovšem co se mi vzepřelo, byla bílá olejovka, která se nějak „zdrcla“. Fotky po opravě už nemám, takže si můžete domyslet 🙂 Šlo mi o vytvoření stékanců, i když ty sypké materiály se občas chovají nepředvídatelně – výbroné alibi pro patinu. Zde na fotce pózuje s právě (téměř) dokončeným Velkým Hektorem.

Co jsem ještě doplnil jako dobrý detail jsou ochranné plechy pod choboty. Jedná se o nařezanou tabulku Evergreen 0.13 mm, nastříkanou stejnou barvou jako rakev a přilepení na své místo. To jsem dělal až po obtiscích a přilepení rakve na rám, aby se překlenul spoj právě mezi rakví a rámem.

A protože bílý cement není na bílé rajce moc vidět, tak jen lehce olejovkou „opršet“ některé exponované části rakve a cibulí.

No určitě by na modelu bylo ještě co zlepšit, takže alespoň snad motivace pro ostatní 🙂

Na závěr pár fotek v krajince.

29 komentářů: „Uacs Lafarge s lepty a dalšími detaily

  • Aj keď niesom moc zástancom Raj-ok tak táto je pekne prevedená.

  • tady se nám někdo zlepšuje, povedené 😀

  • No tak tomuto říkám fajnovka. Aktuálně mám 10 koupených stavebnic Rajek ve skříňce, ale vidím, že laťka je zatraceně vysoko! Bravo!

  • Moc pěkná, hlavně ten nápad s rámem. Já jsem to kdysy udělal tak že jsem ten rám jakoby zúžil. Tohle je ale řekl bych lepší způsob. Jen se zeptám, co na tom máš za kinematiku? Podle šachty to poznat nejde a nikde jinde není vidět.

  • Je to ta nová česká kinematika, o které už se dlouho mluví ale nikdo ji zatim neviděl 🙂 Jinak díky všem za chválu, to jsem ani nečekal, já sám s ní nejsem úplně spokojenej 🙂

  • Už víte kdy budou k dispozici české kinematiky? Rajka se mi mooc líbí. 🙂 S potisky od pana Jirana nemám žádné problémy, ale dostali se mi do ruky od parostroje na vůz Ab a jejich kvalita mě moc nepřesvědčila…

  • před rokem sem řešil rám jeho zúžením o 1.7 mm a jeho následné odlití abych do budoucna nemusel ladit další a další rámy. Kdyby někdo chtěl, rámy jsou k dispozici, forma stále je. Odlitky v kvalitě plastu – matroš AX F-16. KApku ještě zabrousím vedle, jelikož dělám přelom III/IV epochy, budu tam dávat soustružené nárazníky od Detailu, teda rád bych, má s nimi někdo zkušenost? oplatí se?

  • napiš mi prosím maila – zajímají mě fotky odlitku a cena, možná bych dva kousky vzal. ty nárazníky – není v poměru cena/výkon lepší sada od Čambalíka? tam jsou i tvarované talíře myslím (jeden plochý a jeden vypouklý). nevím jak u těch soustružených, ale pro vagón mi to osobně přijde jako velký luxus.

  • ok, až bude čas, pár jich odleju, pro úplnost, čelníky jsou nové bez děr pro kinematiky, ještě sem měl nápad udělat vylepšené čelníky s detailama, na to možna taky dojde

  • mně nejdřív ale určitě zajímá za kolik a jak 🙂 zatím nezávazně.

  • Vovo super, přidávám se k pochvale, je zřetelně vidět posun od kvantity ke kvalitě, tenhle vagónek se ti opravdu povedl. Jestli si nespokojený, jenom dobře, ale z fotek tam tedy žádné nedodělky nevidím.

  • Filip: No o zůžené rámy by zájem byl i u mě, ale hlavní problém s kterým jsem se potýkal je to že pokud jsem měřil dobře tak rám je vpořádku. Rakev je úzká, a mě osobně se to zdálo že už tak celkem vysoký vůz byl ještě opticky vyšší. Navíc to byl takový pokus, závaží bylo v cibulích, z podvozků ulámané pacičky takže jezdil kolíbavě a nemluvě o plasto-plechových kolech alá MŽ.

    VoVo: Já si to hned myslel, nebyl by záběr i třeba přímo na ně? Třeba jen na mail (pokud ho nikde nevyhrabeš, jakože tady jsem ho taky myslím dával a jinak jsme si taky už nějaké postřehy vzájemně vyměňovali).

    Jinak obecně, těmhle rajkám hodně přidají ty lepty. Nechci říkat že to není umění ten vůz takhle dopracovat ale kdyby na něm zůstaly plasty vypadal by o poznání hůř. Jinak někdo tuším sliboval i prohnutý rámy, jak to vypadá s nimi?

  • Takže nebudu se vyjadřovat k vysokým kvalitám modelu, to by bylo jenom nošení dříví do lesa…. S kinematikami je trochu potíž v tom, že musí být utajeny, dokud nebudou oficiálně předvedeny na trhu a neschválí je Patentový úřad, protože nechci mít problémy s Pehem, kterému se to v jistých bodech podobá. Na všem se ale pracuje,a čeká se vyloženě na „úředničinu“, formy jou hotové a je i nalisováno… ale zdá se, že to všechno spějeke zdárnému konci, do vánoc je máte.
    No a rámy na Uacs 451 už jsou hotové, jenom se musím dokopat k vytvoření nějakého obalu, přecijenom to bude oficiální výrobek. Nicméně vzorový model je už postavený a rámy na zkoušku má i VoVo. Stejně tak jsou hotové vzduchojemy, nárazníky na lokomotivy (velký obdélníkový talíř) a na vozy (typ od 80. let výše). Hotová bude brzy i celokovová naftová nádrž pod T 478, která je oproti burzovním odlitkům neporovnatelně detailnější, ale také těžší. Tu ještě nemám v ruce, stále se odlévá, takže až bude (tak 14 dní), pustím do světa i ostatní doplňky. A kinematika je kapitola sama pro sebe, půjde hned jak to bude možné.

  • S tím prohnutým rámem je to přesně tak. Už s ním dělám, ale zatím se to zasekne do burzy dokud neseženu další leptané doplňky. Ale zatím jsem z něj nadšený. Výborně se s tím pracuje a výborně to vypadá. A současně z toho samého rámu stavím plošiňák Smmp. Z obou bude článek pro inspiraci. Ukázka plošiňáku ze včera (obsahuje i prototypy těch nových nárazníků vč. podkladnic) zde a tady ten vzorový model, o kterém mluvil Rosťopiš (a je autorem modelu).

  • Koukal jsem na ty nárazníky, Rosťopiši mohli bychom se nějak domluvit na větším odběru těch nárazníků. Víc kdyžtak po mailu (petr25muller@seznam.cz), jen zmíním že se jedná o stavebnici naší Es (něco jako udělala MŽ ale nebude z papíru) a kdo chodí na DF modely.biz tak ví.

  • Nevidím problém, víc po mailu.

  • Mmmmm krásné nárazníčky, bude i verze s kulatým talířem? Mám na vše typový vejkresy, jen sem línej 😀 jich pár udělat a hodit je do „gumy“

    TTMili – víš jak to je…. jednodušší zúžit rám, než rozšiřovat rakev. Ohledně toho rámu mě ještě napadlo, zamíchat do uretanu klasicky hliníkové piliny nebo jemný FeO2, přecijenom uretan jakoby porád pracuje, takže kdyby náhodou po několika letech se někomu ten nevyužitej rám vlivem skladování nějak lehce zdeformoval, tak bych byl nerad, aby si pak řikal, co sem to sakra koupil…
    Začátkem měsíce jedu do prahy odevzdat hotové modely na kšeft, tak vemu 2 kilka uretanu a můžeme to dál řešit, cenu budeme řešit pak, raději budu ale preferovat nějakou protislužbičku nebo tak 😀 prostě to má eště chviličku čas 😀

    ještě k těm Es … Už víš, kdy budou k dispozici? Nějak sme to řešili na modely biz, něco sem si rezervoval, tak se zeptám rovnou zde 🙂

  • Sice se taky nebudu moc vyjadřovat k modelu kolegy Vova (klobouk dolů, kvalita na úrovni a s rámem sis taky vyhrál), ale ohledně těch „paováckých“ rámů pod Uacs 451 bych byl velice rád, kdybych se info dozvěděl nejlépe na těchto stránkách, až to bude ofiko. Děláte mi velkou radost pánové!

  • Filip: Pod jakým jménem sis je rezervoval? Jinak korbu budu na odlití předávat také nejspíš příští sobotu na burze (pokud se tam dostanu) takže základ bude tak do měsíce bez problémů. V průběhu odlívání doufám p. Hovorka stihne dodat pojezdy a pak už chybí jen nakoupit a porozdělovat kotvičky, háčky, schránky atd. a zabalit. Myslím že tak do konce listopadu, začátku prosince by mohli být připravené k rozeslání.

  • Samozřejmě ohledně nových dílů pro TT se to tady dozvíte mezi prvními. Tím že to není jenom rám na Rajku se bude jednat o představení komplet sortimentu „staronového“ výrobce. Tak do tří týdnů čekejte rozřešení záhady 🙂

  • jake je cislo te zelene ve vzorniku revell?

  • Já bych se chtěl zeptat jestli jsi opilovával čepy držáků jak se píše na stránkách „hekttora“ ? viz odkaz a text níže. Dík.
    http://vytopna.hekttor.biz/view.php?cisloclanku=2008120008
    Osazení držáků čepů podvozků je nutné zapilovat tak, aby bylo stejně vysoké jako bočnice (pro lepší pohyblivost podvozků a větší stabilitu vozu).

  • Ne, tyhle nepiluju a neměl jsem s tím problém. Podvozky jsou stejně výškově vymezeny vůči rámu malými ťuflíky na rámu podvozku, tenhle držák to neovlivňuje.

  • Jak bych měl srovnat rám vozu který se mi prohnul po slepení do kolíbky ? Myslel jsem nalepit na něj plech o síle 0.2 mm který by byl dost pevný a po nalepení by se rám vyrovnal. Musel by být absolutně rovný a tak ,aby ho potom zakryla nástavba „rakev“
    Dík za radu-y.

  • Ahoj, inspirace super ♻️

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..