Tatra 148 PLF 6000 TOTAL
O připravované novinkové limitce mezi stavebnicemi od pánů Štěpničkových (tt.auta.cz) jsme byli všichni dostatečně informováni z jejich webovek. Předlohou bylo skutečné vozidlo, které působilo a stále působí v podniku Duslo Šala, hasičská nástavba je výrobkem německé firmy Total.
Kopřivnické Tatra tyto vozy dodávala nejen pro naše chemické podniky, ale i do okolních států, např. do Polska nebo Bulharska. A protože se mi skutečná předloha budoucího modelu líbila, zajistil jsem si včas několik stavebnic. A nakonec mě vlastní stavebnice mile překvapily.
Nejprve jsem si rozrovnal jednu stavebnici, abych si udělal konkrétní představu, co mě tentokrát čeká.
A začal jsem již tradičně sestavením podvozku, tedy nejprve řiditelnou přední nápravu (detailně popsáno zde: https://www.mojett.cz/35941), potom doplnění odpružení zadních náprav a kol.
Dále kompletace rámu, přilepit nádrž, a na zkoušku hned i kabinu, tu jsem předtím jako obvykle uvnitř trochu vybrousil a prořízl jednotlivá okna.
Z planžety leptu hned na kabinu přidal tykadla a zpětná zrcátka. A na rám zadní čelo a vzpěru.
Nyní už je čas na nástavbu, je celá odlitá, takže bude stačit doplnit jen několik detailů. Největším z nich je horní krycí plech se zábradlím, to jsem nejprve ohnul, potom ze spodku tohoto plechu vpředu je nutné doplnit spodní mřížky. Později jsem zjistil, že při stavbě na různých místech a používáním více přístrojů prostě některé fotky nejsou. Nakonec se tento plech přilepí na horní plochu nástavby.
A teď ještě něco málo navíc ze stavění. Protože mě p. Štěpnička už zná, že auta ještě různě upravuji, tak mě tentokrát velmi mile překvapil, při přípravě stavebnic mi nechal něco málo z prototypů…leptané bočnice nástavby, to abych mohl zase něco řezat…
No tak jsem toho využil a rozřezal nástavbu. A taky zase jednu kabinu, tady bohužel byla i frézka rychlejší. Takže nakonec muselo dojít i na drobné opravy.
Část nástavby jsem tedy odřízl a nové stěny vyrobil z destičky. Potom bylo nutné na bočnici „otevřít“ nějaká dvířka.
Kabinu jsem opravil a dveře zůstanou rovněž otevřené. Bylo nutné vyrobit rám okna těchto dveří, ale to je hračka, kousek drátku to zvládne…
Ještě doplnit leptané detaily – tykadla a zrcátka, ale i desku pod sirénu s majákem. To je opět jeden dílek z leptíku. Jen vytvarovat a přilepit. Základovka to pak vše patřičně vyrovná.
Už asi zbývají sestavit jen prášková děla a blatníky nad zadní nápravy. Tady je možno volit dokonce ze dvou variant, tedy oblé nebo hranaté. Obě varianty najdeme na planžetě.
Nakonec jsem zkusil auta poskládat „nasucho“, než je pošlu do lakovny.
K lakování částí můžu jen dodat, že jsem horní krycí plech stříkal samostatně, natřel i detaily a samostatně některé drobné dílky.
Na kabinách jsem ještě vyměnil přední masky, které byly součástí leptíku.
Zbývalo nanést obtisky podle skutečné předlohy a potom přelakovat. Několik fotek skutečného vozu se nechá vygooglit.
Mezitím jsem zkompletoval podvozky a do interiéru přidal z doplňkového leptíku volanty.
Po zaschnutí laku stačilo zasklít kabiny, o mém způsobu zasklívání jsem se zmiňoval zde – https://www.mojett.cz/35941, potom už stačilo jen přilípnout stěrače a auta dokompletovat.
No vlastně tu otevřenou Tatru ještě doplnit o nějaké ty detailíky, samozřejmě figurky hasičů a drobotinku – třeba leptaný kýbl od DH-loko, hadici…
Na závěr musím jen uznat, že páni Štěpničkové opět odvedli perfektní práci při přípravě další stavebnice, modely se stavěly skoro sami, byla to parádní oddychovka. Určitě takové auto najde uplatnění na nejednom kolejišti nebo jen ve vitrínce třeba k rozšíření sbírky hasičských aut. A můžeme se ještě těšit na další variantu – vůz pro Vítkovické železárny v modrém zbarvení.
No Jirko , je pěkné že pochválíš pány Štěpničkovy,ale taky musí někdo pochválit tebe.Tohle je teda od tebe opět mazec, rozkrájet novou stavebnici a zase si ji poskládat podle sebe to je kus kumštu.Moc pěkný kousek, jen tak dál a víc…Budu se těšit na další tvůj článek …
Rád sa pripájam s pochvalným komentárom. Jirka, proste paráda. Je vidieť, že tvoje poňatie stavebníc je vždy jedinečné a to, že Štěpničkové ti nechali priestor aj na sebarealizáciu, bol dobrý počin. Tvoje autíčka z tejto dielne s tvojími nápadmi ma vždy dostanú. Takže z mojej strany chvála, chvála a opäť chvála. Viem, že celá obmezdená séria týchto Tatroviek je už vypredaná a mám tiež prísľub od Štěpničkov, že je možná aj druhá séria týchto vozidiel, takže nemusíme zúfať, tí ktorí by ste mali ešte záujem.
Tedy, jedním slovem paráda. Opravdu pěkná stavebnice od Štěpničků, která ještě více vynikne po perfektním zpracování Jirkou. Nedivím, se, že tato stavebnice vyprodaná.