Nákladní vozy

Vůz Sklmmp – 200. článek s překvapením

Dnes to bude opět o jedné takové nevšední „raritce“ a ještě výročně – jedná se o dvoustý článek na webu, a tak je záhodno vypustit nějakou bombu 🙂 Jedná se o vůz určený pro průmysl a vyrobený jen ve čtyřech kusech… Vůz s nevšedním označením Sklmmp…

Nikde jinde než na Parostroji jsem o něm nic nenašel. Pro shrnutí – v roce 1970 byly vyrobeny první dva kusy s lichoběžníkovými podélníky (aneb jak já rád říkám – se zesíleným rámem). V roce 1980 pak následovaly další dva kusy, tentokrát s rámem rovným. A je jasné, kam tím mířím. Ten spodek je totiž Rajka bez nástavby. Pro stavbu starší verze lze využít právě odlitky zesíleného rámu SDV, pro novější verzi lze použít všechny díly ze stavebnice Uacs od LPH – tedy kostru rámu i rovné podélníky.

Nevýhodou číslo jedna je, že neexistuje nástavba, takže ta musí přijít na řadu výrobou svépomocí. A teoreticky neexistují vhodné nádoby na kyselinu. Ti šikovnější si vyrobí jeden kus, odlijí v potřebném množství a použijí, ti méně šikovní si je vyrobí všechny a ti důvtipní se podívají do Start setů s Rosničkou a zamyslí se nad smyslem nádob umístěných spolu s kontejnery v pytlíku nákladů pro vozy. Ty jsou totiž poměrně podobné a určitě půjdou využít. Ovšem je třeba si vše rozměřit už na počátku, Nádoby Tillig jsou totiž širší, než by bylo záhodno.

Začátek bude podobný jako u Rajky nebo Smmp – na výběr je rám zesílený nebo rovný, jak se komu líbí. Mně se líbí tentokrát rovný také kvůli tomu, že po instalaci zesílených rámů na Rajky mi rovné rámy „přebývají“. Zároveň jsem tvorbou „vlastních“ rámů na vozy Uacs ušetřil nějaké tovární rámy, které se tu při přestavbě budou také hodit. Ideální je stavět jedno Sklmmp spolu s jednou Uacs „v páru“ a využít stavebnici od LPH, rám SDV a lepty od Detailu. Tím bude dostatek dílů na oba vozy.

Slepil jsem podélníky s rámem, jakoby to byla obyčejná Rajka. Rámu jsem odřezal díly dle fotky tak, aby se daly pěkně instalovat kinematiky. Rovněž čelníky lze použít ze stavebnice, pokud jste je nepoužili na Uacs. Nebo se dají snadno nahradit kouskem tabulky s nárazníky SDV. Kdo se nechce pouštět do náhrad původních dílů. myslím, že obětovat jednu stavebnici Uacs za stovku také nebude žádná finanční sebevražda.

Osazená brzdařská plošina a nyní začne ta zajímavější část – začnu pracovat na nástavbě. Dle fotek je celá nástavba posazená na plné podlaze a vyvýšená. Takže jsem z plastové tabulky vyříznul o kousek užší podlahu než je šířka rámu a přilepil pořádně na vůz.

Upozorňuji, že jsem se rozhodl stavět opět tzv. „no stress“ variantu, která nemusí přesně odpovídat všemi detaily. Podlaha by měla být uprostřed vyvýšená a do boků se svažující (asi aby se obsluha vozu nebrodila kyselinou stékající z nádob). Ale to by se zase hůře dělala nástavba.

Nyní se pustím do přípravy nástavby. Moc se mi líbil výrok kolegy Trainmaniaka v jeho nedávném článku o vozu Gbgkks, kde prohlásil „modelář se stará, modelář má“, takže jsem se postaral a obstaral jsem si nástavbu. Původně to měla být nástavba opět ručně dělaná z evergreenů, asi jako v případě vozu Kils. Ale když už se modelář začne starat, tak ať ta satrost stojí za to.

Když už jsem byl v té starosti, tak jsem se postaral i o nové zábradlí na plošinu – více v samostatném článku.

Do nástavby se bohužel nevejdou nádoby Tillig, protože aby nástavba vypadala proporcionálně rozumně, musí být otvory pro nádoby o 2 mm menší než je průměr nádob – nádoby jsou tvořeny do starších (a kratších) vozů bez prostřední uličky. A přídat 4 milimetry na šířku prostě v tomto měřítku nebylo možné, to jistě uzná každý 🙂

Kromě hlavní části konstrukce jsou zvlášť připraveny čelní díly konstrukce pro uchycení nádob. Na stranu s brzdařskou plošinou patří dvě samostatná čela, na stranu bez plošiny poté čela propojená vrchním madlem.

Lept obsahuje ještě zábradlí, které patří na vršek konstrukce po celé její delce po obou stranách uličky, včetně zarážek pro správné výškové usazení do leptu.

Otvory pro něj jsou již připraveny skrz.

Součástí jsou i přestavovače určené pro novější verzi vozu s rovným rámem (v lichoběžníkovém podélníku jsou již naznačeny v odlitku a tak zůstanou nevyužity).

Rovněž plechy se schránkou na dokumenty jsou určeny jen pro novější verzi vozu s rovnými podélníky.

Stavbu jsem začal opláchnutím leptu v jarové vodě. Poté jsem si oddělil hlavní části konstrukce. Obě části konstrukce jsou samostatně, nejsou zatím nijak propojeny. Naohýbat dá trochu práce, nejlepší by byla ohýbačka, ale tu dost lidí nemá, takže opatrně dle ostré hrany, stačily mi na to i malé kleště s rovnými čelistmi.

Konstrukčně to možná není úplně šťastně vyřešeno, ale je to kompromis mezi snadností stavebnice a konečným vzhledem vůči reálu.

Ke stavbě mi vpodstatě postačily pouze tyto malé kleště a před započetím ohýbání jsem ohýbací drážku projel několikrát odlamovacím nožem, aby byla poddajnější.

Přesto, pokud se najde nějaký zájemce o lept, doporučuji tento lept pouze modelářům se zkušeností s lepty a pouze na vlastní riziko, ohýbání vyžaduje trpělivost a pečlivost 🙂

Zespodu se ohýbají plíšky pro přilepení k podlaze. Jejich ohýbání je díky pružnosti a „chatrnosti“ celé konstrukce opět otázkou citu a trpělivosti.

Něco jiného by bylo ohýbat plech vcelku, ale zde se jedná pouze o chatrnou konstrukci, dost často ještě zeslabenou na poloviční sílu plechu, což tvarování znepříjemňuje.

Opakuji to radši jako varování pro případné zájemce, aby to pak nebylo na mě, že je to leptem 🙂

Mně se to povedlo naohýbat nakonec celkem dobře, takže to skutečně jde i v domácích podmínkách 🙂

Nyní je možno osadit čelníky před lepením na vůz. V horizontální části konstrukce je malý zářez, kam čelníky zapadnou alespoň orientačně. Výškově je třeba je usadit dle bočních dílů konstrukce.

Poté jsem obě konstrukce přilepil na vůz velmi blízko kraju stran vozu, aby zůstala zachována ulička.

Madlo na čele bez plošiny zhruba určuje šířku celé konstrukce a rozestup obou konstrukcí. Já jsem tento díl vlepil až po přilepení celých konstrukcí na vůz a madlo jsem lehce tahem roztáhnul. Bylo by možné obě konstrukce spájet k sobě právě tímto dílem a pak jako celek přilepit na vůz, ale tam by asi hrozilo nechtěné zohýbání madla. Madlo se poté dle předlohy ohne směrem od vozu.

Tím je konstrukce hotová. Snažil jsem se při návrhu leptu o maximální jednoduchost. Samozřejmě by bylo technologicky možné vytvořit dokonalou kopii, ale jednak by to bylo prostorově mnohem náročnější (a tím neúměrně drahé) a stavebně složitější.

Je možno vše propájet, ale já preferuji vteřinové lepidlo. Lze obojí.

Zábradlí je vhodnější asi do otvorů pájet, já ho lepil a příště ho asi propájím.

Zábradlí na plošinu je ve spodních partiích lehce zesíleno, aby nedocházelo k nechtěnému ohybu. Stačí přilepit.

A poté osadit ruční brzdu, kterou jsem ponechal ze stavebnice Uacs stejně jako samotnou plošinu. Fajnšmekři mohou využít sadu Uacs od Detailu, rád od vás poté odkoupím zbytek leptu s lávkami a žebříky 🙂 Alespoň trochu jsem ruční brzdu opižlal aby byla štíhlejší.

Schránka na dokumenty se usazuje jen u vozů s rovným podélníkem, stejně tak přestavovače.

Tabule na popisy jsou v rámci zjednodušení opět součástí konstrukce vozu. Stejně tak profily konstrukce, kdy v reálu jsou svařované profily do L, zde jen naznačeno. Nedokážu si představit, jak to řešit jinak 🙂 Kotvičky jsem osadil zrovna z leptané sady Uacs od Detailu, ale jdou samozřejmě použít jakékoliv.

Jako poslední jsem přilepil plastové schůdky na brzdařskou plošinu.

Tím je vůz hotový a připravený na nástřik.

Dle mě rychlá a pohodová stavba!

Vůz už je v základovce a vypadá to zatím nadějně.

Ač se to možná nezdá, celá nástavba je ve výsledku dostatečně pevná pro ruční manipulaci a není tak třeba se bát. Prostě plech je plech…

 

Leptané zábradlí dle mě dodá modelu na jemnosti a přitom to není viditelně křivolaké jako při ohýbání ze struny.

Škoda, že nejsou nádoby, ale máme alespoň úkol na další pětiletku 🙂

Příště se chystám na Sklmmp se zesílenými podélníky 🙂

Rám jsem stříkl černě, tam není co řešit.

Horší je to s barvou nástavby.

Pro verzi ČD to bude všechno černé s trochou rzi. Černobílá fotky ČSD verze na Parostroji ale udělá v hlavě spíše zmatek než pořádek. Je to šedivá? Modrá? Žlutá? Puntíkatá? Těžko říct…

Protože konzervativní podnik jako bývaly ČSD by si puntíkatě nenechaly natřít jakýkoliv vůz, bude to zřejmě obyčejná šedá.

Upřesnění uvítám.

Hotové obtisky.

Popisky na rám jsou jen v základní verzi, fajnšmekři si doplní z nějakých domácích zásob.

Zde umístěna verze ČSD pro rovný rám, tedy Osvětlovací sklo Valašské Meziříčí. Obtiskový papír je od Propagteamu, takže známá klasika. Jen v tomto úzkém rámu má trochu tendenci praskat – proto radím obstříhnout velmi blízko popisům tak, aby se celý obtisk vešel do žlabu rámu a nehrozilo tak jeho praskání přes hrany. Případně můžou zájemci zkusit přestřik lakem před nanášením, tím nic nezkazíte. Přesto jdou obtisky nanášet dobře i bez jakýchkoliv úprav. Základem je kvalitní obstřižení – obtisky mají navíc trochu okraj, aby se hned nestříhalo „do bílého“.

Verze ČSD pro lichoběžníkové podélníky – Sklárny Bohemia Poděbrady. Obě verze ČSD nesou označení Slmmp – někdy během této éry teprve došlo k přeznačení na Sklmmp a kdybych měl tvořit všechny verze popisků, tak i na ty čtyři vyrobené vozy tohoto typu by to bylo tak 16 – 20 verzí obtisků 🙂

Verze ČD Skláren Bohemia Poděbrady – inventární číslo 001.

A inventární číslo 002 – dvojka je dle fotek na parostroji, jedničku jsem tak nějak „odhadl“ že když se tohoto typu vozu vyrobily dva kusy a jeden z nich má číslo 002, tak ten druhý asi nebude mít 003 a výš, že 🙂

Verze s rovnými podélníky má potíž, že opravdu není kam schovat závaží. Já ho schoval jako výplň žeber rámu. Tím jsem přišel o znázornění vzduchojemů (i ty by šly ale po lehkém zabroušení osadit), ale nepřišel jsem o volný průhled pod vozem 🙂

Kinematiky jsem díky předem vyříznutému rámu osadil krásně.

A to na obě strany 🙂

Na závěr samozřejmě přelakovat a hurá nasadit vůz „do práce“.

Nástavba splnila to, co jsem od ní chtěl.

Není nijak extrémně složitá na složení a obsahuje vše podstatné pro základní vyobrazení požadované konstrukce.

Nakonec se i několik zájemců o lept ozvalo, takže jsem rád, že jsem nevymýšlel žádné přehnané složitosti a může si to tak doma složit každý.

I jsem něco zaslechl o tom, že někteří čerství majitelé leptu už chystají k odlití nádoby, o čemž bych vás případně informoval prostřednictvím webu, pokud se se mnou oni podělí o tuto informaci.

Takže se necháme překvapit, pak už by opravdu nic nechybělo a řádně napatinované nádoby na kyselinu by vozu jistě dodaly mnoho na reálném vzhledu.

Tento vůz pro mě měl své kouzlo už hodně dlouho, jen nebyla chuť ho dělat z plastových profilů. Mám tak ohromnou radost, že se povedl takovýto výsledek.

A že by to sneslo nějaká vylepšení? To určitě ano, ale na to si počkáme na některého profesionálního kresliče leptů, tohle byla čistě fanouškovská práce 🙂

Nástavbu vozu Sklmmp můžete zakoupit na e-shopu MojeTT.cz >>>

19 komentářů: „Vůz Sklmmp – 200. článek s překvapením

  • Fajn praca, kde dávaš leptat tie tvoje lepty? Dakujem

  • VoVo: Parádní práce, příjemně jsi překvapil. Jak chceš vyřešit ty nádoby? Jinak už jsem ti napsal meilík.

  • Měl jsem si nejdřív přečíst článek, teď už vím, jak je to s těmi nádobami. Možná bych měl i řešení.

  • Pěkná práce. Moc se mi líbí, když někdo něco sám vymyslí. Jen tak dál !
    Honza

    PS:Jediné co mě na tvém modelu mrzí je fakt, že jsem měl na tuhle nástavbu taky zálusk. 🙂 🙂

  • Rizoto: Zkoušel jsem p. Hanáka – HASPOJ a spokojenost. Měl jsem i doporučení na Haulera, cenově podobné. Dodací lhůta přesně 14 dní (jedno úterý jsem objednal, přespříští úterý doručeno) což je paráda. Relativně dražší bylo poštovné a balné, chce to dělat větší objednávku, aby se to rozpočetlo. Byla to moje premiéra, takže těžko vynášet nějaké soudy, já byl ale spokojený.

    TT-Jenik: Díky. Ty bys to určitě vymyslel mnohem detailněji a komplexněji, určitě přijde moje provedení spoustě lidí moc zjednodušené 🙂 Tak se toho nápadu nevzdávej a třeba v budoucnu?! 🙂

  • Koukam, že jako dobrej nácvik na tuhle stavbu je model portálovýho jeřábu Friese od Haulera. Jak mají ty nádoby od Tilliga tlustý stěny? Možná by šly osoustružit na žádoucí průměr, pokud je síla „enderácká“ (tedy víc jak milimetr).

  • tloustka sten nadob tilig je 1,15 mm, mereno suplerou

  • Mám zájem o jednu stavebnici nástvby tohoto vozu včetně obtisků. Jak by to vypadalo cenově a přibližně termín dodání. Jinak chválím pěkný veb a perfektní nápady. Zdravím a díky Láďa

  • Mněl bych taky zájem o dvě nástavby vozu včetně obtisků ČSD a o dva leptíky na přípojné vozy 010.Dík Vláďa

  • Pánové, máte to tu tučným písmem, napiště mi prosím do mailu! 🙂

  • Pane kolego, nádherná práce. A pro mne, Poděbraďáka, kus vzpomínek …

  • Na tenhle vůz mám „žízeň“ od roku 94,kdy jsem jej oměřoval a fotil pro
    Bramos,ale z výroby sešlo.Pěkná práce,může jezdit i bez nádob.
    Celou dobu mě odrazovalo lepení nástavby,ale díky Vovovi to bude paráda.

  • Ten valašský vůz pamatuju odstavený ve sklárnách ještě někdy koncem 90. let. Barva nástavby byla světle šedá. Jinak moc pěkný model a dobrá inspirace pro stavbu v H0 🙂

  • to: Číra
    můžete / můžeš mě prosím kontaktovat pře e-mail

    Předem moc díky

  • Nádoby tillig obrousit jdou>už to mám 🙂

  • Momentálně poslední přestavbová sada volná, má někdo zájem? 🙂

  • Chtěl bych se zeptat, jestli je ještě nějáká stavebnice nebo už nejsou?

  • Platí poslední odstavec článku, všechny varianty jsou možné 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..