Silniční vozidla

Tatra 815 S3 – má první sklápečka od Štěpničky

Dnéééés se podíváme zpátky do minulosti na tóóó, jak dřív vypadaly stavebnice Michala Štěpničky. Máte-li nedostatek náklaďáků, nebo už vás Ify na 120 způsobů omrzely, je tu možnost vyblbnout se na Tatrovkách. Tohle je konkrétně Tatra 815 S3 – starší verze stavebnice.

Hned na začátku jistě zaplesá srdce všech, kteří se na burzu nedostanou, protože kromě pražské burzy, kde je pan Štěpnička k sehnání, má také svůj web – ttauta.wz.cz. O téhle stavebnici už jsem se zmiňoval v článku o odlitcích. Je to totiž taky odlitek. Tedy ono je to složitější. Já mám starší verzi, kde je všechno tvořeno odlitkem. Dnes už dodává p. Štěpnička upgradovanoou verzi, kde je korba z leptu a kabinu je možno pořídit také jako samostatný doplněk v kombinaci leptu a odlitku. O tom v brzké době poreferuje kolega Rosťopiš, který se do těchto stavebnic zamiloval (viz jeho stavba „lesovozu„) a já určitě taky něco přidám. Jak si s automobily v měřítku 1:120 poradil kolega Mawerick se můžete podívat na jeho stránkách v sekci „auta 1:120“ a jak kolega konopaslik se můžete podívat pro změnu u něj na webu. No, konec rozjímání, radši začneme… Vybaleno z pytlíku.

Korba čekající na velmi decentní začištění.

Kabina odlitá jako celek. Zatím vypadá dobře, ale čeká na poměrně silný zásah pilníku…

Tady to taky neni úplně eňo ňůňo.

Ale nic, co by se nedalo očistit odlamovacím nožem a jehlovým pilníkem. Zatím jsem v klidu.

Kolečka všech zemí, spojte se…

Tady už tolik v klidu nejsem. Je tu celkem dost materiálu okolo. Popravdě, občas si nejsem jistý, co tam ještě patří a co už je nálitek… Ale jak jsem zjistil při pohledu na jiné stavebnice, je to spíš konkrétní (starší) kus, který na sobě má materiálu relativně víc.

Takže prostě vezmu odlamovací nožík a pojedu co to dá…

Tady nějaké drobnější detaily, je vidět, že je všechno odléváno lehce „podomácku“ v porovnáním s tím, na co jsme u PUR odlitků zvyklí, ale žádné bublinky a vždy to má správný tvar po troše té sochařiny…

Není zapomenuto ani na návod.

Začištěná korba. Jak už jsem psal, pokud si teď stavebnici koupíte, dostanete leptanou. Tohle berte jen jako takový úvod do stavebnic p. Štěpničky, něco jako „jak to bývalo dříve“. Pan Štěpnička na stavebnicích evidentně neustále pracuje a vylepšuje, což je výborná zpráva.

Vysochaný rám, dolepená kolečka (zadní nápravy jsem musel hodně zkracovat).

Všechna kolečka jsou lepená jen tak na tupo – žádné vrtání otvorů pro osy jsem nerealizoval. Příště to ale zkusím, tenhle způsob tupého lepení mě moc neuspokojil 🙂

Ale musím uznat, že to šlo rychle.

U kabiny musel jít pryč více jak milimetr materiálu.

Kabina je naštěstí z měkčího matroše, takže to šlo rychle.

Teď už jsem byl trochu rozpačitý, protože jsem ze všech stran slýchával reference, že stačí slepit a je to, a já se tu brousím a řežu a piluju jako ďas.

Na podvozek jsem z kancelářské A4 dodělal zástěrky za zadní i přední kola.

A nakonec i před přední… Fotek je na internetu haba kuk.

Tady sice v mezifázi bez některých zástěrek, ale tvar už to má…

A i když jsem si nedal tak úplně záležet s očišťováním podvozku, tak to nebude skoro vidět.

To mě dost uklidnilo, všechny viditelné díly jsou v kvalitě velmi dobré. Ono pořád tak nějak nic, pořád se mi něco nezdálo, a najednou stačí 10 vteřin, dva pohyby a má to perfektní tvar jako celek.

Už dříve jsem dolepil nějaké detaily – za kabinu něco ohledně vzduchu (znalejší jistě doplní) a mezi kola asi výfuk.

Vynechal jsem pružiny, které měly přijít mezi zadní nápravy a to z důvodu, že se mi tam nějak nevešly…

Proč se s tím stříkat, když za 5 minut je to natřeno černou akrylovkou štětcem…

A za dalších deset minut je Maskolem od Agamy vymaskovaná kabina…

A za deset vteřin je to sestavené… Stále ale nelepím k sobě.

Než mi dorazí ta správná barva na kabinu a korbu, tak jsem si začal hrát s dobarvováním detailů.

Prozatím ráfky a výfuk natřené Hliníkem.

Až do poslední chvíle jsem váhal s výběrem barvy.

Nakonec jsem zvolil v rámci pokusů „vojenskou“ Agamu a Tatrovka bude zařazena spolu s pár dalšími vozidly do příležitostného vojenského transportu, který se tak nějak sám od sebe začíná rýsovat.

Celá kabina je stejnou barvou, nijak jsem jí zevnitř nevybarvoval jiným odstínem jako ostatní. Zrovna tento odstín mi přišel tak nějak vhodný i do interiéru – kdo dal černou, stěžoval si, že to má tmavé, kdo dal světlou, stěžoval si, že to má světlé. Tohle je tak mezi…

A tady už se pokročilo, a to o dost… Kabinu a korbu jsem natřel štětcem Sidoluxem (není poznat, že je to natírané).

Měl jsem ještě starou verzi stavebnice, kde nebyly obtisky. Takže mi Rosťopiš dodal nápis Tatra a u p. Štěpničky mi sehnal kruhové znaky na dveře (asi za 4 koruny za pár, což je částka opravdu zanedbatelná). Dodělal jsem taky nějaké ty blinkry štětcem.

Rychlopatinu jsem tentokrát vyvedl patinátory Prach a Bláto. I když toho nejsem moc příznivcem, patinoval jsem rychlým šmrdláním štětcem ve všech směrech.

Do nákladového prostoru jsem trochu patinátoru nasypal, uvidí se, jestli ho matný lak dokáže zafixovat.

Armáda má sice většinou vozový park naleštěný jako nikdo, ale tahle Tatrovka jede zrovna ze zásahu…

Natřel jsem Sidoluxem i okna kabiny, která výrazně prokoukla, takže doporučuju zkusit 🙂

Protože jsem asi někam chytře založil sání, tak jsem si z Evergreenu vyrobil nové. Poslední dobou už jsem takhle uklidil víc věcí… Úklidem k chaosu…

A protože ten „něco na vzduch“ (co vede od sání = od slova sát, nikoliv sáně) má být světle modrý (sakra, ta mi asi zrovna došla…), tak jsem ho vzal světle šedou a trochu zapatlal patinátorem.

A jako důkaz že nekecám, že takové tatrovky (nebo podobné) opravdu jezdí, přikládám důkaz první a druhý.

Opět se všechen patinátor po matném laku vytratil.

Zůstalo trochu hlavně na kolech.

Ale zase to tím matným lakem chytlo takový nádech omšelosti, což není k zahození.

Mám to takové chudé – p. Štěpnička ale už dodává ke stavebnicím obtisky včetně SPZ a taky lepty zrcátek a stěračů.

No na to jak je to malé to myslím vypadá dobře – samozřejmě zvětšené fotky ukáží i to, co tam není.

Ale protože jde doba kupředu, rozhodl jsem se doplnit stavebnici o novinku v nabídce – leptané doplňky.

Celý leptík jsem natřel černě a pak začal vyřezávat a osazovat.

Zrcátka…

…stěrače…

…madlo pod přední nárazník…

…stupačky…

…a ochranný rám za kabinu. Zrcátka jsem natřel ze strany zracadla barvou hliníku, jen tak pro efekt. Teď už to podle mě fakt nemá chybu…

Na začátku jsem byl lehce překvapený – je to trochu jiný styl stavebnice, než jsem býval zvyklý, ale ve výsledku nezbývá, než stavebnici jedině pochválit! Můžu říct, že mám po složení pocit takové poctivé modelařiny, která se už dneska s nástupem přesných stavebnic trochu vytrácí – člověk tu musí trochu zapracovat a myslet u toho. Není to jen skládání, kde všechno zapadá (i když to má taky svoje kouzlo, to se zase nechci dotknout těch, kteří dělají přesné stavebnice). I tak je to ale velmi intuitivní a podle mě hodně promyšlená stavebnice. A je to velká pohodovka – po všech těch vláčcích složit něco jiného a přitom stejného, to mě opět hodně bavilo…

Tato stavebnice už není aktuální, radši to říkám znovu – došlo k přepracování velké části stavebnice, takže je to jen taková referenční stavba na ukázku. Za částku pod 200 Kč (což je dle mě cena příznivá) dostanete dneska komplet servis až pod nos s obtisky, lepty a vším, co ke stavbě potřebujete. Takže příště bude ukázka, jak se za dva roky stavebnice vylepšily 🙂 Ale už tahle starší verze je dle mě pecka!

Stavebnici můžete zakoupit na e-shopu MojeTT.cz >>>

27 komentářů: „Tatra 815 S3 – má první sklápečka od Štěpničky

  • předpokládám že opět na burze k sehnání… nemá pán web, eventuelně nějakej mejl, kde by mi ochotně sdělil, co vyrábí a že by to šlo i poslat… ?

  • Moc hezky. Takhle bych to ani já nesvedl 😉 . Možná kdybych si dal záležet. 😀

  • Filipe, na začátku článku je web napsaný.
    VoVo, čím je to lepené? Já mám doma tři kousky (tuhle, hasiče a tahač s přívěsem), trošku se mi nezadařilo opracovat tenší díly a polámaly se. Lepil jsem to obyč vteřiňákem a nějak to nechce držet… Ještě mám hustý vteřiňák od Pelikána, tím jsem to nezkoušel.
    Já na kolejišti plánuju buď pískový lom s vlečkou a silnicí nebo jen vlečku či silnici. Ten lom tam pravděpodobně bude jen okrajově. Tahle Tatra bude na té silnici v příkopě, tahač bude stát kousek vedle připraven na přeložení nákladu a Hasiči to budou zachraňovat. Sakra, nějak moc tu fantazíruju :-D, ale myslím, že jako oživení rovné silnice to bude dobré.

  • Pardon, já zapoměl že není 1. dubna 😀 jestli to není tím že sem to nečet 😀 no tak alespoň malá vložka pro pobavení…

    Abych nezapoměl, jo, líbí, líbí a líbí…

  • To by musel bejt sakra prikop aby te Tatre vadil 🙂

  • Twyggy, ona bude mít něco jako píchlé přední kolo. Jako, že mu buchla guma a smykem se dostal do bezvýchodné situace. Hned vedle té silnice bude za příkopem kousek svahu nahoru a do něj se ta Tatra „zapíchne”. No a hasičská ji bude tahat na tyči ven 🙂

  • Suvis: všechno je to lepené vteřiňákem (krom stěračů pochopitelně). zkus odstranit vrstvy starého lepidla a znova slepit, nebo zkus aktivátor na vteřinové lepidlo, to by bylo aby to nedrželo. případně zkusit vyrobit svépomocí jako já to sání…

  • Co zkusit patinovací fixy „Gundammarker“ od Gunze? Sada obsahuje pět barev a „zmizík“ („fix“ bílé barvy), sady jsou minimálně dvě. Než nátěr vyschne, dá se rozpatlat či smazat i vlhkým papírovým kapesníkem nebo štětcem…

  • VoVo: opět moc pěkná prácička. Každá Tatra a nejen ty se dají vybavit zpětnými zrcátky, ještě dřív než začal p. Štěpnička nabízet doplňkový leptík, tak jsem náklaďáky vybavoval vlastnoručně vyráběnými zrcátky – držáky z drátku 0,25 mm a jako zrcátka jsem sestřihl kousek alpaky, tedy bílého mosazného plíšku (odpad od leptaných tabulek).
    Ale ještě bych té tvojí tatrovečce přeci jen něco přidal, vzhledem k tomu, že nástupní schůdky jsou za předními koly, tan na hraně kabiny by měly být madla, opět by stačilo kousek drátku.

  • Suvis: Jasný, na silnici se může stát cokoli 🙂 Ikdyž už jsem někde videl snad video jak 815 jede bez jednoho předního kola a ani jí to moc nevadilo 😀 Nic ve zlym, jen mi to nedalo nešťouchnout 😉 A od Štepničky mám taky jednu stavebnici, gelový vteřiňák v mém případě fungoval skvěle.

  • Jirka: ad zrcátka – moc práce, ten lept je super, ale máš můj obdiv 🙂 ad schůdky – odstraním, je, protože jsem se dozvěděl, že tam nepatří 🙂 Jen tak mimo téma – ví někdo, k čemu jsou na hranách čela ty černé plastové „spojlery“? Kvůli přítlaku to asi nebude…

  • „Spojlery“…no dnes uz to ma v podstate kazdy nakladak. Tipuju usmerneni obtekani kabiny. Bud smerova stabilita, a nebo snizeni aerodynamickeho hluku/odporu….

  • Ještě bych doporučil dvě věci.
    Tyhle čiré kabiny je dobré po vymaskování skel stříknout šedou základovkou a pak natřít konečnou barvou. Výsledkem je to, že interiér má jinou barvu než jaká je z venku a navíc neprosvítají díly rámu v barvě hmoty. Tváří se to mnohem líp a neruší to.
    A okna je dobré přetřít úplně nakonec (po závěrečném laku) opravným lakem od Agamy. Já osobně stříkám konečný lak bez okolků přes skla bez maskování, protože tento opravný lak s tím udělá neuvěřitelné divy, sklo je naprosto čisté a průzračné!
    Jestli se nepletu, tak to u mě Twyggy viděl a potvrdí. 🙂

  • Kluci, ale lepší je přeci jen ta dutá kabina, už se s tím dají dělat další vychytávky.

  • ak mozem nieco k tzpovemu prevedeniu. trosku mi nesedi na teomto type teda S 3 olejovy vzduchovy filter. mali klasicky s papierovou vlozkou a tym padom by mal byt filter na lezato. a stupacky pred prednym kolesom niesu pokial ma schodiky vzadu. ale to len tak na okraj. inac velmi pekny model. Ako si napisal ti znalejsi vedia.

  • Jirka1: dají se dokoupit zvlášť jako doplněk. Díval jsem se jim na web. VoVo mě nevědomky přinutil objednat si lepty a obtisky. No a zároveň jsem objednsl tuhle tatru s tou leptovou korbou. Jestli tam je ta nová kabina netuším, ale můžu to sem napsat, až přijde. Mimochodem pro ty, co se nedostanou na burzu, pan Štěpnička byl velmi ochotný poslat zboží na dobírku! A mám pocit, že na burze jsem ty modely onehdá kupoval dráž, než jaké má ceny na webu. Což by bylo vzhledem k nutné cestě tam logické.

  • Leptaná kabina je vždycky jako doplněk zvlášť k dokoupení. Až se Rosťopiš rozhoupe, tak má už jednu takovou kabinu hotovou tak bude snad článeček, ale musíte ho hodně prosit 😀

  • Suvis + VoVo: já neměl na mysli jenom auta od p. Štěpničky, ale i dalších výrobců.
    A jestli se nepletu, tak ani u p. Štěpničky nejsou duté kabiny na všechny typy aut…

  • Duté kabiny jsou zatím jen na 815ky. Budu stavět TerrNo a tam jsou zatím jen „celolité“.

  • Znám dobře stavebnice Kamila Štěpničky, ale i jeho samotného. Je to můj dobrý kamarád, kterého jsem možná tak trošku k modelařině přivedl. Znám začátky, kdy se pokoušel o stavebnice a jsem moc rád, že každou svoji stavebnici jsou tyto lepší a kvalitnější. Mám od něj skoro celou sbírku jeho autíček a tak si z něj občas dělám legraci ,že je na mém kolejišti „přetatrováno“. Ale jsem rád, že mám na kolejišti jeho další stavebnice jako je kombajn, válec, sekačka, to dělá pěkný detail českého kolejiště. Přeji mu aby spolu se synem dál pro nás stavěli skvělé stavebnice a tím vylepšovali a oživovali naše sbírky a kolejiště.

  • Ještě chci dodat, že občas“zlobím“ oba Štěpničky, že když dělají podvozky k tatrám, aby vyrobili stavebnici samohybného děla známého jako DANA-krásně by se vyjímali na žel. vozech

  • Moje řeč, že do toho skáču, DANA by byla skvost….zrovna jsem na to myslel…

  • Tak mě tato Tatra, ale s leptovou korbou, už přišla. Kabinu má odlévanou, ale je hodně hezká – pěkně průhledná. Až postavím, dám na net fotky.

  • VoVo: pěkně popsaná stavba a pochopitelně i výsledek. Já osobně radši preferuji (aspoň u TT) celoodlévané kabiny. A to z důvodu větší věrnosti „zasklení“. U duté je sklo až moc „utopené“. A vybrušovat ho u modelu, který je svým způsobem doplněk kolejiště až zbytečně složité. Ale to je jen můj názor. Jinak já okna přetírám „opravným lakem“ od Agamy. Dle doporučení mistra modelářského Jirky1.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..