Nové nárazníky pro patrové vozy Bmto
Někdy drobnosti potěší stejně jako velká stavba. Takovou novinkou byly pro mě nárazníky pro vozy Bmto od DaKo (neplést s JaKo), které slouží jako náhrada původních nárazníků Kuehn/Roco. Původní nárazníky neodpovídají typu používanému u ČSD/ČD a nové nárazníky by mohly tento nedostatek vylepšit.
Jedná se prostě o 3D výtisky – 4 kusy nárazníků z tisknutého resinu. Slouží jako prostá náhrada původního typu. Jsou již očištěné od podpěr, takto přesně přijdou v balení.
Pohled ještě na staré nárazníky – jsou malé. A před nimi jsou ty nové – jsou mnohem větší a mají jiné zkosení i zakřivení. Ze spodní strany mají výztuhy, aby byly pevnější, to je vidět v pravé části fotky.
Srovnání starého a nového. Kdo se zeptá, který je ten nový, má za pět… Původní nárazníky nejsou lepené, jdou velmi lehce vytáhnout.
Já jsem musel osičky trošku obrousit. Jednou přejet pilníkem okolo osičky, pak jdou nárazníky přiměřenou silou vsunout do otvorů ve voze. Prý se vyskytují rozdíly v průměru otvoru ve voze, že někdy nárazníky nedržely volně a je tedy těžké vychytat vhodný průměr pro všechny verze.
Nárazníky mají na ose dorazy, díky kterým jdou zasunout do správné hloubky. Přesto chce natlačování opatrnost a raději ubrousit, když jdou moc ztuha, než si nárazník zlomit.
Vypadá to pak prostě takto – působí to velké, ale podívejte se na skutečné fotky a zjistíte, že je to tak správně. Tyto nárazníky byly (a možná ještě jsou) největší v síti ČSD hlavně kvůli délce vozu a náročným tratím, kde se vozy používaly – aby nedošlo v ostrých obloucích k zaklesnutí nárazníků o sebe.
Rozměry vycházejí z oměření skutečného vozu, takže jsou rozměry v pořádku.
Nárazníky je nyní potřeba natřít černou. Narážecí ústrojí bývalo černé v každé době a každém nátěru vozu.
Vymaskování páskou je ideální na to, že se dají nárazníky natřít přímo na voze.
Barva ještě nezaschla, ale už lze tušit výsledek. Pak už stačí nárazníky trochu zašpinit, aby zapadly do okolní patiny, a je hotovo.
Srovnání původní verze vlevo, a nové nárazníky vpravo.
Pár fotek v přírodě, přesněji na vlečce skláren.
Někdo natírá styčné plochy nárazníků „mazivem“, pak se zvýrazní ještě víc. Já toto zatím nedělám, chci si to nechat časem a udělat to na více vozech najednou, až nebude co dělat 🙂
Nárazníky mají i výrazné zakřivení.
Jsou cca o 0,1 mm před návalky, takže nijak nepřesahují.
Na R310 se nárazníky těsně dotýkají. Při tažení to není problém.
Při sunutí ale na R310 dojde k ukázkovému zaklesnutí nárazníků o hrany a samozřejmě k vykolejení.
Stane se to při nájezdu do oblouku a na R310 se mi ukázalo, že šance je tak 50 %.
Zabrousil jsem doraz na nárazníku o cca 0,1 mm jen na jednom voze a problémy přestaly. Kdo tedy chce sunout a má ostré oblouky, bude si s tím muset pohrát, ale úprava je otázka pěti vteřin, takže v pohodě.
Práce na dvacet minut i s focením, a opět „jsme zase o krok před nimi!“.
Je to prostě taková drobnost, která posune tyhle povedené vozy opět o něco dál k věrnosti skutečným vozům.
Nárazníky jsou k zakoupení na e-shopu. První várka je vyprodaná, na další várce se pracuje.
Super! Tohle je pro české verze pater charakteristická věc a jako malý jsem na ty obr talíře koukal s vykulenýma očima. Ještě odstranit na čele tu levou kapsu a je to naprostá pecka. Jak se to chová na výhybkách a v obloucích?
Asi jsme to měli podobně, ty vozy byly prostě celé velké 🙂 Doplním ještě nějaké fotky a textík o provozu, až bude chvilka – dík za námět!
Doplnil jsem na konec pár fotek – zaklesnou se o sebe občas při sunutí, úprava spočívá ve větším zasunutí nárazníku do koše nárazníku cca o 0,1 – 0,2 mm. Při normálním tahu se mi to nestalo.