Kaplička Modelscene
Mezi novými stavbami od Modelscene se objevila i kaplička. Je k mání v H0 i v TT a v duchu současného trendu se obě stavebnice liší jen rozměry. Stavba je vylaserována z kartonu a lepenky různé síly, papíru, fólie a dřeva.
Ze stylu stavby jsem poněkud rozpačitý – jde o jakýsi hybrid běžného vesnického baroka se strohou zvonicí mexického střihu, která působí dojmem dodatečné přístavby. Využití této sakrální stavby je dost různorodé – od solitérní stavby kdesi v terénu přes součást zástavby někde na návsi až po součást hřbitova.
V malé plastové krabičce najdeme návod a neuvěřitelné množství „rámečků“ s díly. Osobně jsem stavbu spáchal v měřítku TT, H0 mířila (nafocené díly) ke známému. V měřítku H0 už by se vyplatilo otevřít vrata a vytvořit interiér. Bohužel musím předeslat, že tahle stavba se mi nepovedla – stavěl jsem ji ve fofru po večerech a je to na ní vidět. Přesto, či právě proto jsem narazil na pár záludností, na které je nutno dávat pozor.
Vlastní stavbu jsem zahájil klasicky předbarvením dílů. Dřevěná vrata jsou dost členitá, navíc z několika dílů, takže pro nátěr je dobré použít řidší barvu a natírat několikrát. Díly, ze kterých se skládá vrstvená štuková výzdoba, je zapotřebí důkladně prohlédnout – ostění oken a dveří je dost natěsno a je nutné předen identifikovat místa, kde díly oddělit od „rámečku“.
Stavbu lze v zásadě sestavit podle návodu, ale pár věcí bude zapotřebí udělat jinak. Návod radí nejprve olepit stěny štukovými dekoracemi, pak vlepit sestavená vrata a okna a pak sestavit základ stavby. Potom pokračovat podezdívkami, vyzdívkami pod střechou a dalšími detaily. Tento postup ale přináší řadu problémů. Znemožňuje opravy případných nepřesností a vůlí, které mohou při stavbě vzniknout, ať už je chyba mezi židlí a stavebnicí, nebo v rozměrových odchylkách, limitovaných lepidlem, nebo použitým nátěrem.
Po zkušenostech doporučuji začít sestavením oken a vrat. Největší opruz bude klika se štítkem, které jsou v TT na hranici rozlišovacích schopností. Sestavená vrata a okna vlepíme do otvorů ve stěnách a slepíme korpus stavby. Spoje zajišťují masivní zámky, které zakryjí další díly. Po proschnutí vlepíme podstřešní vyzdívky (č. 23) tak, aby z vnitřní strany sedly na čela a zakryly zámky stropu. Pod jejich spodní hranu pak vlepíme štukové dekorace (č. 33). Pokud budou spáry na stycích vyzdívek s čely příliš zjevné, bude třeba je přetmelit. Ideální je to vteřiňákem, po vyschnutí lze povrch bez problémů brousit. Stavbu oblepíme podezdívkou a budeme pokračovat štukovými ozdobami na stěnách. Nejprve ve štítech, pak u oken a nakonec kolem vrat. Zde je třeba dávat pozor a doladit přechod dekorace kolem vrat do podezdívky. Bude nutno zkoušet díly na sucho a upravit jejich spodní partie. Při postupu podle návodu by se díly nemusely optimálně sejít.
Po dokončení spodní stavby je na řadě zvonice se zvonem. Zvon se v podání výrobce skládá ze čtyř vrstev silné lepenky a stejně je vrstvený (tentokrát z papíru) jeho závěs a srdce. Posledně jmenované díly jsou velmi malé. Doporučuji proto zvon důkladně slepit, podélně provrtat a protáhnout tenkým drátem, který zastoupí závěs i srdce. Pak nabarvit. Vlastní zvonice má čtyři nosné stěny z masivní lepenky, čtyřdílný papírový potah a strop s kostrou střechy ze tří dílů, taktéž z masivní lepenky. Stěny zvonice je třeba sestavovat postupně na sucho a pak teprve spoj zajistit zevnitř lepidlem (ideálně vteřiňákem). Pokud nejprve namázneme spoj a pak zacvakneme další díl, jako jsem to dělal já, zvonice nabyde na objemu a potah bude na šířku malý. To se povedlo mě – spáry jsem pak dotmeloval vteřiňákem a barvou. Po slepení obvodových stěn slepíme strop a kostru stříšky. Hrany kostry stříšky doporučuji zpevnit vteřiňákem a zabrousit je, aby na ně posléze dobře sedlo oplechování. Do spodku stropu vlepíme za závěs zvon a zkompletovaný díl vlepíme do zvonice. Potáhneme stěny zvonice, zaretušujeme případné nepřesnosti a zvonici přilepíme do výřezů ve stropě kapličky za předním štítem. Po zaschnutí instalujeme střechu kapličky včetně dvoudílného hřebenu, střešní kování kolem zvonice, zaplechování a poslední „štukové“ díly štítů. Stavbu završíme nalepením střechy zvonice, kterou tvoří čtyři trojúhelníkové díly imitující plech a čtyři kusy kování, zakrývající rohové spáry. Tím jsme skončili s obsahem krabičky. Provedeme opravy nátěrů a případné retuše a můžeme na stavbu doplnit okapy a další doplňky podle charakteru kolejiště, okolního terénu a epochy.
Pokud bych měl kapličku stavět ještě jednou (a podstatně lépe), stavěl bych podle výše doporučeného postupu a ne podle návodu. Nejspíš bych také vynechal cizorodě působící zvonici, což by ale znamenalo zásadní přestavbu střechy. Závěrem mohu jen konstatovat, že stavebnice není špatná, ale vyžaduje daleko více času a pozornosti při stavbě, než jsem jí věnoval já…
Kolego, zeptám se: Neřešil jsi problém s tím, že by překážely dveře při vsazování podlahy? Podle obrázků vidím, že máš v podlaze větší výřez, než byl u mé stavebnice. Zvětšoval jsi, nebo už tak byl z výroby? Moje reportáž zde: http://www.trainmania.info/zapisky2015.html#kaplicka a konkrétně obrázek 9 ukazuje problém. Upozornil jsem na to výrobce, tak je možné, že je to již napraveno.
S vratama jsem problém neměl, mezera pro ně byla patrně větší, než dříve. Problém je věžička – potah je rozměrově na hraně a možná bude lepší ho vynechat – zámky přetmelit vteřiňákem, vybrousit do hladka a nabílit. Navíc ta věžička stylem pasuje spíš na hasičskou zbrojnici. Pokud jsem potkal kapličky s věžičkou, mívaly ji situovanou spíš doprostřed délky střechy a měly vysokou hrotitou střechu v gotickém stylu.
Za mě, úměrně ceně je i kvalita. Taky jsem si ji koupil, že chyběla podesta, jsem neřešil, není až tak zásadní pro umístění a po zapracování do krajiny stejně není vidět, ale je potřeba doladit vzhled. Odpalování vrstev laseru je velmi znatelné a řekl bych i různorodé na jednom archu, jako by se stejné části dělali jinou silou nebo na víckrát nebo co?!? Opět se potvrdilo, že u nás máme kvalitnější výrobce…
Poměr cena/výkon v našich poměrech ujde. Postavit se to dá líp, ale i když se to totálně zbodá a nenatře, bude to pořád odpovídat reálu ze středního či koncovýho období socialismu. Leckde tyhle stavby za bolševika sloužily jako ,,polní“ sklady nářadí pro jezedáky nebo lesáky, pokud tedy stály někde příhodně za vsí.