Nákladní vozy

Stavebnice Smmp ČD/SDC Pardubice od SDV

Další stavebnicovou novinkou na trhu (to se nám ten pytel s novinkami nejen roztrhl, ale vypadá ještě bezedný) je plošiňák Smmp od SDV. Je to vpodstatě to samé, co jsem si v létě postavil ze samotných rámů na Rajky rovněž od SDV.

Ale dnes se podívám na zub komplet stavebnici tak, jak si jí můžete sehnat i vy na e-shopu SDV nebo u některých jiných prodejců – rámcově, pokud váš lokální prodejce vláčků odebírá H0 auta od SDV, měl by být schopný vám sehnat i TT doplňky a stavebnice, pro naše přátele ze Slovenska doporučuji například Elsikor, kde by se měly dát všechny SDV produkty také sehnat.

Jako první byla vypuštěna verze ČD – SDC Pardubice. Ta se výborně hodí třeba k Rosničce od Tilliga ve verzi rovněž ČD – SDC Pardubice 🙂 V brzké době by snad měla přibýt i verze ČSD a do budoucna snad není všem verzím konec. Tyto vozy jsou dnes už snad téměř výlučně ve vlastnictví stavebních podniků a údržby tratí, v běžném provozu se s nimi nesetkáte. Ale to určítě nevadí, protože komu to nevadí, může na nich vozit cokoliv, a komu to vadí, ten má další vůz do speciálních vlaků. Výhodou naopak je, že dnes už téměř co vůz, to unikát, takže se do budocuna nabízí mnoho variant. Já například vím o světle šedém vozu odstaveném v Poříčanech na trati Praha – Kolín s klanicemi, viděl jsem i modré verze a pak samořejmě černé s různými popisy s klanicemi i bez. Dále mají dnes vozy spoustu nástaveb – od vozů na kolejnice (druhé foto zde) přes několikavozové housenky na práci se štěrkovým lože, prý byly i jeřábové nástavby, viděl jsem „bednu“ v podání tárovacího vozu, vozy pro transport tramvají nebo spojovací vozy pro transport souprav metra, úpravy pro převoz pražců… Prostě zajímavých variant je spousta.

Teď už ale k samotné stavebnici. Ta je balena v obyčejném pytlíku, což má své výhody – stavebnice je v pytlíku tak akorát natěsno, aby nelítaly díly v balení ze strany na stranu. Odlitek byl umístěn tak, že by nemělo hrozit jeho deformování dlouhodobým skladováním.

Stavebnice obsahuje téměř vše, o čem by každý modelář snil. Kromě odlitku samotného vozu a klanic stavebnice obsahuje lisované nárazníky SDV, lisované podvozky LPH včetně plastových dvojkolí, lisované kinematiky SDV, obtisky a dokonce i Tillig spřáhla, což jsem ještě u žádné stavebnice nezažil. Myslím, že 90 % modelářů se za přítomnost kinematik a spřáhel zlobit určitě nebude, dalších 5 % by preferovalo spřáhla jiného výrobce (Kuehn kvůli pojistným plíškům, které lze ale sehnat i na spřáhla Tillig za velmi malou částku) a zbylých 5 % může nějakému známému věnovat kinematiky i se spřáhly a osadit si spřáhlo dle libosti. Návod obsahuje jednak návod na samotné kinematiky, jednak rozmístění popisků…

…a jednak samozřejmě obrázkový návod na sestavení.

Jediné, co ve stavebnici chybí, jsou kovová dvojkolí, ale to myslím není takový prohřešek, protože snad každý má doma nějakou tu zásobu. I tak se po dodání vlastních dvojkolí dostaneme někam na částku cca 400 Kč, což za stavebnici včetně dvojkolí, kinematik a spřáhel je cena přívětivá.

Obtisky jsou tisknuté černě na bílém obtiskovém papíru a počítají s tím, že vůz bude tedy nastříkán černou barvou (což ve skutečnosti je). Číslo máte sice jen jedno, ale sada obsahuje třeba i obtisky na podvozky.

Srdcem vozu je vlastně kompletní vůz odlitý z polyuretanu.

Jedná se o jeden jediný díl, kde je všechno.

Zespodu je rám a příprava na osazení přiložených kinematik SDV a podvozků LPH.

Jediný nálitek na celém modelu je tato blanka silná asi jako kancelářský papír. Stačí odříznout a začistit.

Podlaha je špičková, co se týče zpracování. Jsou znázorněna jednotlivá prkna i léta v prknech.

Tady už je blanka začištěná.

Při začišťování to chce přeci jen trochu opatrnosti – strhnul jsem si kousek hrany, takže jsem jí nastavil kouskem čtvrtky a papíru napuštěného vteřiňákem.

Nyní už je čas přilepit přiložené lisované nárazníky SDV. Podkladnice už jsou součástí odlitku a mají zvětšené otvory, takže nárazník jde pěkně volně zasunout. Stačí přilepit kapičkou vteřiňáku.

Tím je téměř hotová verze vozu bez klanic a čelnic (která se v reálu vyskytuje).

Já budu osazovat vše, co je ve stavebnici přiloženo. Zde je odlitek klanic a čelnic tak, jak mi přišel – žádné blanky na očišťování, což je opravdu skvělé.

Té jedné chybějící klanice si nevšímejte, měl jsem jí v pytlíku zvlášť, předpokládám že jsem možná chytil nějaký předváděcí kus. U druhého vozu, který mám, jsou klanice všechny na místě.

Všechny díly jsem odříznul žiletkovou pilkou. Ulomit to nejde a ani nedoporučuju to zkoušet.

Přilepené čelnice. Tím je hotová druhá verze vozu, která se v provozu může vyskytovat.

Čelnice jsou, stejně jako zbytek vozu, velmi pěkně provedeny. Určitě jste si už všimli, že rám vozu obsahuje všechny detaily – kola ruční brzdy, přestavovače, vázací oka, schránku na dokumenty, kotvičky… prostě nic není potřeba dosazovat zvlášť.

Čep podvozku nedrží v otvoru bez lepení jako u LPH stavebnic, já jsem si provizorně pomohl, že jsem otvor vycpal kouskem papíru.

Zkušebně osazené provizorní podvozky z jiného vozu prozrazují téměř finální vzhled vozu – dle mě to vypadá suprově.

Kdo už zkoušel samotné rámy na Rajky (z nichž vpodstatě tento vůz vychází), tak ví, že průjezd R310 je bez problému.

Můžu tedy začít s osazováním klanic. Pro ty není připravené žádné speciální místo, chce to kouknout na fotku a lepit dle orientačních bodů jako jsou vázací oka.

Chce to lepit rovně a všechny stejně daleko od sebe.

Pro představu umístění klanic…

…na obou stranách vozu…

…by vám tyto tři fotky měly stačit.

Osazené všechny klanice a také jediné lepty ve stavebnici – 4 leptané stupačky z vlastní SDV produkce.

Ještě k podlaze vozu – je vidět, že se možná podlaha na mustru trochu vzpříčila a některá prkna tak vypadají vystouplejší než jiná. To považuji za výhodu, protože v reálu jsou prkna také různě vystouplá, ale myslím, že úmysl to nebyl. Je to opravdu jen malinko a je to vidět jen při bližším pohledu a ničemu to nevadí. Takže budou spokojeni náročnější modeláři, že mají „něco navíc“ i méně pokročilí, kteří takový detail řešit nebudou.

Bližší pohled na stupačky.

Tím mám vůz složený.

Podvozky mám stále osazené z jiného vozu, ale u modelu jsou úplně ty samé – lisované LPH včetně plastových dvojkolí tak, jak je známe třeba z Rajek nebo Faccsů.

A může se jít na stříkání…

Lehce jsem model přejel základovkou a pak už jsem ho nastříkal celý úplně obyčejnou černou. Poté lesklý lak pod obtisky.

Obtisky jsou fajn – nanáší se krásně a při nastříkání modelu opravdovou černou je odstín okolí obtisků ve stejném odstínu, takže není téměř poznat, že jsou obtisky tvořeny inverzně.

Jediné, s čím jsem zápasil u verze s klanicemi, je umístění jednotlivých popisků. Některé se prostě nevejdou. Jeden se mi nevešel vůbec, některé jsem musel hodně podusit pod Hypersolem, aby zapluly například do okolí přestavovačů nebo kola ruční brzdy. Když se kouknete na model, je vidět, že je to všude nějaký ten výstupek. Rozmístění obtisků dle návodu bude možná fungovat u verze bez klanic, tady nefunguje, ale lepší mít obtisků víc a něco si vybrat, než jich mít nedostatek…

Zde už postaveno na podvozcích.

Podvozky jsou originál osvědčené provedení LPH i s plastovými dvojkolími. Jsme sice zmlsaní od Detailu, že přikládají kovová dvojkolí, ale třeba ES Pečky dává k Fall/Wa taky plastová a svět se nehroutí.

V odlitku je připravené místo na kinematiky SDV nebo Peho – dalo by se to nazvat takovou „univerzální dírou na kinematiky TT“.

A kinematiky SDV už osazené. Zde je vidět, co se mi přihodilo poprvé u těchto kinematik – praskla mi objímka při nasazování na šachtu. Na funkčnost to nemá žádný vliv, ale je to nemilé. O podobné zkušenosti psal i kolega v komentáři u článku o sestavení kinematik. Prý to je takto navlečené obráceně a proto to praská. Takže pozor na to 🙂

Problémem u těchto vozů je závaží. Prostě není moc kam ho schovat. Olověné pásky přilepené tedy do prostoru rámu. Nejsou vidět brzdové válce, ale alespoň je to zatížené dle normy.

Zde již komplet osazeno, již dříve byly natřeny přestavovače, kotvičky a kola ruční brzdy.

Podlaha je opět udělaná patinátorem Prach.

Podvozky jsou obtisknuté přiloženými obtisky.

Odlité doplňky, jako jsou kotvičky a kola ruční brzdy, lze samozřejmě odříznout a nahradit leptem pro fajnšmekry.

Některé vozy mají na čelech ještě jakési profily jako výztuhy, stejně jako jsem je osazoval já ve své stavbě. Tato stavebnice je neobsahuje, takže zájemci si je mohou dodělat doma například z profilů Evergreen.

Co se týče hodnocení stavebnice, tak dle mě stavebnice je hodně povedená.

Jednak obsahuje vše, co budete k sestavení funkčního vozu potřebovat, dále provedení modelu je velmi dobré – odlití je špičkové a úroveň detailů na odlitku se mi také moc líbí.

Už teď lze z modelu sestavit několik variant a další by měly přibývat především z pohledu nových variant obtisků.

Jistě netrpělivě očekávaná bude varianta ČSD, která by měla za několik týdnů.

Pokud jste nikdy nic nestavěli, a tím myslím opravdu nic, tak tohle je zatím ta nejlepší stavebnice pro úplné začátečníky, jakou jsem kdy viděl.

A pro ty pokročilejší to bude úžasná oddechovka s velmi podařeným výsledkem.

Stavebnice vozu Smmp/Pa můžete zakoupit na e-shopu MojeTT.cz >>>

28 komentářů: „Stavebnice Smmp ČD/SDC Pardubice od SDV

  • Dobrá práce. Vcelku zajímavý model. Škoda, že výrobce neuvažoval o umístění závaží (i když ten spodek není vidět). Například místo brzdových válců, že by byl plochý prostor pro závaží a brzdové válce by se pak na to přilepily jako samostatný výlisek…

  • To by se zase našli tací, kteří by říkali, že ty válce tam měly být… 🙂 Nedávno jsem tu někde zmiňoval že například do podvozků lze zalepit matku a teoreticky kdo si to bude chtít udělat s nákladem, má závaží v nákladu, případně jak budou přibývat verze tak třeba bude možnost zase mít ten vůz těžší jinak, takže „je to otevřené“ 🙂 Dle mě snad lepší, když je to v maximálním možném provedení dle reálu a každý modelář si to „zmrví“ sám dle libosti 🙂

  • Dáš sem porovnávací fotku s tím vlastnoručním? 😀 Jinak moc pěkná prácička…

  • Ještě jsem zapoměl,že s tím popisem SDC Pardubice se to dokonale hodí k 710 607 od Tilliga… 😀

  • Tu zmínku o Rosničce jsem zapomněl, už jsem jí tam dopsal, díky a je to pravda 🙂 Porovnání nevím, možná jindy, vpodstatě na tom nic neuvidíte, musím uznat, že stavebnice má některé věci vyřešené samozřejmě lépe, jedinou výhodou u mé stavby je, že se tam vešlo to hranaté závaží z Faccsů.

  • Z mé strany to byl návrh na vylepšení stavebnice 😀 Bez nároku na odměnu 😀

  • No nápad to není zlej! Jen si myslím, že v TT sekci SDV jsou dost tvrdohlaví, tak uvidíme 🙂 Tady už se to asi předělávat nebude, ale jestli budou nějaké další stavebnice, tak to třeba bude vyřešené jinak 🙂

  • Nešlo by použít podvozky z minulýho článku a skříňovou příčku v nich vylejt olovem? Pak by se možná nemusela lepit zátěž přes ten luxusní spodek…

  • Vyšlo by to podstatně dráž (podvozky + nechat odlít masky je jednak pracnější a druhak o dost dražší) – buďme rádi, že u toho jsou LPH tovární podvozky 🙂 Třeba Malá Železnice si udělala podvozky svoje a ač jim fandím, tak ty podvozky mi moc nevyhovují. Ale chápu to – potřebovali omezit vliv dodavatelů na minimum. A s tím „nešlo by“ – jistě že by šlo, všechno jde, ale taky musíme trochu nechat výrobce dýchat a on musí být schopný něco vyrábět a) aby to bylo jednoduché a proveditelné, b) aby na tom bylo co nejméně subdodávek, c) aby se mu to taky vyplatilo – z lásky k nám to určitě nedělá. To nemyslím nijak špatně, ale taková je prostě realita a jsme čím dál víc nároční a když se podívám, co za stavebnice se prodávalo před 3 nebo 4 lety tak výrobci udělali výrazný skok kupředu 🙂

  • Souhlas s prvním příspěvkem – se závažím se mohlo počítat. Taky bych se přimlouval za dolepovací kola brzdy atd. Ovšem musím výrobce pochválit za komplet sadu stavebnice, kovová kola a spřáhla Kühn místo Tilliga by byly dokonalost. Vím, že chci asi moc, ale když nebudeme chtít, nebudeme mít.

  • Dokud bude 95 % lidí sledovat jen cenu (350 Kč jsou ochotni dát) a ne obsah (410 Kč je vydřidušství, i když budou dvojkolí ve stavebnici) tak to lepší nebude 🙂 Že ale po kusech seženou dvojkolí o 10 % dráž než kdyby to bylo přibalené ve stavebnici už je nezajímá, protože to už jsou jen „korunové položky“ a méně bolí vydat 10×50 Kč než 450 Kč najednou… 🙂

  • No, to je bohužel pravda. Občas sice přemýšlím, zda si jen draze nekupuju právo si model slepit sám. Asi bych tedy očekával, že výsledek předčí tovární modely, což se bohužel často neděje (zde problém se závažím, u Gbqs/Gbgkks z Peček zase chybějící kousek střechy nad vraty a nutnost řezat přepážku, to tyto drobnosti nejdou vychytat, než se díly vrhnou na trh? U velkovýrobců je na modelech někdy chyb jak máku a ohledně jejich nápravy se všichni jen modlí „zda nás výrobce vyslyší“ – a když je možnost to v malovýrobě upravit ve spolupráci s (zde publikujícími) kolegy modeláři, tak zase nic.
    Sorry, zase už remcám, ale nemám rád plácání po zádech, jak jsme dobří, když všichni víme, že se dalo udělat víc. Jsem ale určitě rád za stavebnice ryze českých vozů a věřím, že díky zlepšující se kvalitě (a potažmo tedy i odbytu?) se výrobci taky pochlapí a detaily dotáhnou.

  • Nemohl by mi někdo poradit ,jak srovnat odlitek,je minimálně
    o 1,5mm prohnutý jakoby od těžkého nákladu.
    děkuji,zdravím J.P.

  • Tipuju na nevhodné skladování (v tom pytlíku to je celkem natěsno). Každopádně v návodu je něco o teplé vodě, doporučuji zkusit, ale osobně jsem to nezkoušel.

  • Přesně tak, stačí odlitek nahřát (v teplé vodě, na sluníčku za oknem…) a potom jde tvarovat. Nehorozí žádné nebezpečí poškození, otlačení a podobně, jenom to umožní pozvolné ohýbání, takže žádný strach. Balení se postupem času vychytává, Dnes SDV vypustilo nový model cisterny Zekks, ten už je v krabičkách (foto na jejich webu) a na stejný standard přejdou postupně i „plošiňáky“.

  • Zkusil jsem to nahřát v teplé vodě,potom jsem to na rovné podložce zchladil,trochu se to vrátilo, ale lepší to je.
    Díky za radu.J.P.

  • Vůbec není čeho se bát. Klidně díly snesou po rovnoměrným prohřátí větší ohnutí. Ono to ztepláním jakoby zgumovatí, takže není problém to onout i víc než je třeba, díl se sám trochu vrátí. A kdyby se náhodou stalo, že se to napoprvý nepovede a bude to ohnutý málo nebao naopak moc, materiál snese opakování. Tohle platí obecně pro odlitky, který mají tuhle krémovou barvu (ovšem dá se při odlívání použít barvivo, takže se jenom na barvu spolehnout nedá) a dokonce i pro „burzovní odlitky“ lokomotivních skříní, ikdyž to už je trochu jinej materiál a je třeba u něj dávat větší pozor, protože je mnohem náchylnější k praskání.
    Funguje to ale jenom pro ohýbání. Před časem jsem zkoušel nahřátím natáhnout bočnici u Gbgkks, ale ani po koupání ve vroucí vodě se délka upravt nedala. Příklad: Pokud tedy seženete brejlovce, který je o půl centimetru kratší než má být, nenatáhnete ho. Jestli je ale do vrtule, to se dá relativně snadno srovnat. Takže tvaru zdar! 🙂

  • Jelikož jsem co se žel. modelařiny týče úplný začátečník(68),
    tak bych velice uvítal,kdyby mě někdo zasvětil do tajů lakování modelů.(kompresor z ledničky a stříkací pistoli z injekční stříkačky
    jsem si udělal už dávno).Používám akrylové barvy pro modeláře a kutily,ale bez základu to moc nedrží.Dále by mě zajímalo jaký lak přes obtisky.Nebo by se tohle všechno nechalo sehnat v jedné sadě?(Kde?)
    Aco se týče té prohnuté plošiny,tak to už jsem vychytal.
    Předem děkuji za případné rady.
    S pozdravem J.P.

  • O stříkání je tady na webu článek, pokud si dobře vzpomínám. O používání obtisků je téměř v každém článku zmínka, (nejen) VoVo stavby popisuje poctivě.

  • Základovku používám rád tu z článku: http://www.mojett.cz/?p=812 Kupuju v Hornbachu a zatím měla pro mě asi nejlepší poměr ceny/výkonu, kryje dobře, dobře drží atp… A na obtisky je tu speciální článek http://www.mojett.cz/?p=99 přičemž jako lesklý lak mám opravdu dobrou zkušenost s obyčejným sidoluxem na podlahy a jiný lesklý lak nepoužívám.

  • Děkuji za výborné rady.
    Zdravím,J.P.(Pro p.VoVo)

  • Zdravím všechny železniční fandy,jen zírám co všechno dokážete
    vyrobit.Na těhle stránkách bych vydržel hodiny ,ještě že jsem důchodce.Nikdy jsem se modelařinou nezabýval(kutilstvím
    odjakživa),ale když jsem dostal startset,tak se pokouším o malé
    TT kolejištátko(nevím jak se píše t s háčkem).Už jsem se tu dozvěděl něco o povrch.úpravách,aleod začátku mi vrtá hlavou,
    z čeho udělat vodu(řeka),levněji,než nabízí model.obchody.Prosím o radu , nebo o odkaz na nějaký článek,
    možná že tady něco bude ,ale nemohu to najít.
    Předem děkuji za případné rady.
    S pozdravem J.P.
    ,

  • Jospole, ja jsem na opacna strane modelarskehoveku, je mi 13, modelarim asi 5 let, vlacky asi 1 rok, a uz mam dost nastudovano:Pokod chces kaluz, nebo vodu do necek, pouzij hekules,studanka v lese : muzes taky, ale na reky,potoky a rybniky pouzij jen neco z obchodu,byt drahe a pokud mas krajinu s polystyrenu, nepouzivej nahrivaci granule od nocha, nebo pripravkyna bazi acetonu!

  • pardon, chyba, z polystyrenu

  • Pro honzajbanzaj.
    Díky za radu,ještě počkám ,jestli se někdo neozve s nějakým nápadem a přeju Ti aby Ti to vydrželo.(Tu krajinu mám opravdu z polystyrenu-extrudovaného.
    Zdravím.J.P.

  • Ja ji mam z normallniho, ale asi prejdu na papir, pokud chces vedet, co by to udelalo, vezmi krychli polystyrenu 10*10*10cm a kapni na ni aceton, velka cast polystyrenu se vypari, ja vodu budu teprve delat, ale asi bude nejlepsi epoxid od modelscene, sece 400kc ale kvalita se vyplati.

  • VoVo opět velmi dobrý model vozu ,prostě kda umí ten umí .

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..