Vůz na sypké hmoty Uacs (Raj) „KVK“

foto8Když jsem začal vyrábět vlastní modely, používal jsem štetec, koupené obtisky. První modely byly Uacs Raj cementárny Čížkovice. Byly nekvalitně slepené a natřené. Celkový dojem z modelů nebyl nejlepší. To byl důvod proč udělat nové, lepší. Stříkané a ještě s vlastními obtisky. Jejich stavbu se Vám budu snažit co nejlépe přiblížit. Musím moc poděkovat za možnost publikovat moje postupy ze staveb vagonů, lokomotiv a všeho možného v TT.

Pořídil jsem stavebnice od LPH Jičín s cílem udělat z nich dobré modely. Jako první jsem si připravil nádoby a vany vagonu. Nádoby do sebe jdou zacvaknout mírným tlakem, pro jistotu lepím pár kapkami lepidla. Dále prišlo na řadu tmelení spár nádob. Použil jsem jednosložkový tmel Tamiya Putty White. Pracuje se s ním velmi dobře. Po nanesení malé vrstvy čekám na vytvrdnutí, stačí pár minut. Poté jsem brousil brusným papírem 2000, raději pod vodou, jde to lépe. Cílem je, aby nádoby byly hladké. Vany lepím a zároveň rovnám. Vany bývají dost nerovné, což by se projevilo na celkovém vzhledu. Po nalepení bočních destiček s otvory do vany (z každé strany dva kusy) začínám ihned s rovnáním. Zalepené vany zatížím závažím na rovné ploše a nechám do druhého dne proschnout. Po proschnutí lepidla vytmelím jako nádoby. Nádoby a vany odmastím technickým benzínem, nechám aspoň dvě hodiny vyprchat. Po nastříkání Humbrol šedou (používám jako zakladovku) vidím, jak jsem brousil. Veškeré neduhy, škrábance a nerovnosti se ukážou. Bohužel nemám vyfoceno. Vytmelené nádoby a vany nastříkám barvou Humbrol – Bílá matná. Barvu po řádném promíchání ředím 5:2 (ředidlo:barva). Zhruba po šesti vrstvách nástřiku je výsledek dobrý. Chtěl bych upozornit na to, že bílá opravdu špatně kryje.

foto4

Slepil jsem nádoby s vanami. Dával jsem pozor na správnost nalepení nádob, otvory pro žebříky musí být jako na fotu:-) Opět nechat lepené spoje pořádně proschnout.

foto5

Při lepení nádob a van jsem slepil i podvozky a pokusil jsem se o patinu (můj první pokus). Použitá Humbrol – Rez.

foto2

Na fotu jsou vidět zalepeny matky do van pro lepší jízdní vlastnosti. Nedoporučuji lepit závaží do nádob, vagon má pak snahu se převracet.

foto1

Na obtisky jsem se opravdu těšil, moje vlastní výroba:-) Zhotovil jsem v textovém editoru Word předlohu a nechal vytisknout v reklamní agentuře na laserové tiskárně (nemám doma). Jejich aplikace se nemohla obejít bez použití vodiček AGAMA.

foto6

Uacs (Raj) „KVK“ po nátřiku polomatným lakem, dolepení žebříků a zábralí.

foto15

foto9

Uacs (Raj) „KVK“ z druhé strany.

foto13

„KVK“ souprava:-)

foto12

Čelní pohled na vozy.

foto7

Zde si můžete všimnout patinace podvozků.

foto8

Detail obtisků na nádobě a vaně vozu.

nove-fota-raj-kvk

Broušení nádob před nátřikem se podařilo. Příště si dám víc záležet na barvení vyustění z nádob.

nove-fota-raj-kvk-1

nove-fota-raj-kvk-4

Případné dotazy rád zodpovím, Cejnarxx.

Cejnarxx

cejnarxx@seznam.cz

26 komentářů: „Vůz na sypké hmoty Uacs (Raj) „KVK“

  • 10. 11. 2008 (12:54)
    Trvalý odkaz

    hmm, celkom pekne spracovane vozne raj. klobuk dole, chcem sa ale spytat ci nahodou neplanujes casom pouzit namiesto rebrikov a inych detailov lepty. nech sa dari.

  • 10. 11. 2008 (15:48)
    Trvalý odkaz

    Taky hezký, kdybys potřeboval staré logo KVK, tak jej mohu poskytnout 🙂

  • 10. 11. 2008 (17:52)
    Trvalý odkaz

    Díky, snažil jsem se. Abych se přiznal, tak jsem o detailech z leptů nepřemýšlel.

  • 10. 11. 2008 (17:55)
    Trvalý odkaz

    Předem děkuji za nabídku, staré logo KVK mám 🙂

  • 10. 11. 2008 (18:38)
    Trvalý odkaz

    Lepty budu určitě používat miminálně já, takže řada na to určitě přijde. Jen nevím kdy, ještě ani nemám vybrané barevné kombinace a Uacs zrovna nejsou na pořadu dne 🙂

  • 10. 11. 2008 (20:55)
    Trvalý odkaz

    Super vypadájí moc krásně, mám jen jednu připomínku ohledně technologie, a to odmaštění technickým benzínem, ten je totiž sám o sobě mastný a neodmašťuje pro příště doporučuji použít technický líh.

  • 10. 11. 2008 (21:39)
    Trvalý odkaz

    Díky za pochvalu ohledně vzhledu. Měl jsem dříve problémy s nástřikem (hlavně tmavé odstíny) a zádrhel mohl být právě i v odmaštění modelu. Vyzkoušel jsem technický benzín (mimo jiné) a nástřik byl bezchybný. Vyzkouším Vaše doporučení, případně ,,přejdu,, na technický líh.

  • 11. 11. 2008 (18:36)
    Trvalý odkaz

    pekne! … hlavne ty vlastni obtisky jsou super 🙂

    Doplnky z leptu od detailu doporucuji, ja jich takhle uz par postavil a vypada to mnohem lip nez plastove zabradli a plosiny. Par fotek tady: http://www.flickr.com/photos/zao/sets/72157604018481787/

    Prototyp, ma nejake chybky, uz se chystam na dalsi, zmeny jsou hlavne v uchyceni leptanych zebriku, jinak jezdi paradne, kovova dvojkoli a kratke sprahlo delaji sve.

  • 11. 11. 2008 (21:30)
    Trvalý odkaz

    Ahoj, z obtisků mám radost :-). Prohlížel jsem Tvé vozy, jsou moc pěkné. S doplňky od f. Detail je vagon moc hezký. Začnu zvažovat použití těchto doplňků :-). Kovová soukolí dělají své, hned je jízda o něčem jiném. Plastová soukolí jsou minulostí. Ať se daří chystané změny, které popisuješ 🙂

  • 22. 11. 2008 (19:38)
    Trvalý odkaz

    Krásné cibuláčky 🙂
    Taky je mám nachystané k sestavení. Jen se mi ještě nepodařilo sehnat nějaké fotky provozních rajek. Nevěděl by někdo z vás o nějakém odkazu, případně neměl by někdo nějaké fotky? Např. vápenka Vitošov, čertovy schody, či jiné. Chtěl bych zkusit vlastní obtisky a potřeboval bych nějakou předlohu.

  • 22. 11. 2008 (22:12)
    Trvalý odkaz

    Nějaké fotky doma mám postahované z netu. Když mi napíšeš mailem, něco ti pošlu. Dám ti kdyžtak i nějaké info o Uacs Vápenka Čertovy Schody (výřez v záhlaví webu), které jsem dělal. Výhledově o nich bude krátkej článek. Zkus kdyžtak i k-report.net – diskuzi o nákladních vozech. Občas tam nějaké fotky jsou.

  • 23. 11. 2008 (10:21)
    Trvalý odkaz

    Ahoj otrubab. Bohužel fota, která sháníš nemám, mohu ti poslat jen fota Uacs (Raj) ,,KVK,, . Mám nafocené vagony (stará i nová loga) . V případě zájmu napiš e-mail. Zkusil bych také i k-report.net, jak píše kolega 🙂

  • 29. 11. 2008 (14:28)
    Trvalý odkaz

    Díky za nabídku Cejnarxx, určitě obrázky nepohrdnu, třeba budou další Rajky v kabátě KVK. Ještě bych měl konstrukční dotaz, jak jste nádoby připevnili k rámu. Přilepili? Já zvažuji do nádoby vespod přilepit matici M2 a zespod vany přidat plát plechu jako závaží, provrtat 4 díry a celek sešroubovat.

  • 29. 11. 2008 (18:20)
    Trvalý odkaz

    Není zač, otrubab.Fotky určitě pošlu. Nádoby k rámu lepím lepidlem Humbrol Liquid Poly. Před nástřikem plochy, které později lepím, maskuji páskou. Myslím, že sešroubování nádob s rámem je zbytečné, lepidlo opravdu drží dobře 🙂 Jako závaží jsem použil dvě matky M8 a vlepil jsem do rámu (vyfoceno). Přeji hodně uspěchů se stavbou 🙂

  • 29. 11. 2008 (22:39)
    Trvalý odkaz

    Já cibule lepím vteřiňákem, ten drží na všem (i na nastříkané barvě). To závaží fakt jak říká Cejnarxx dát až na rám, prostě těžiště co nejníže.

  • 4. 12. 2008 (8:55)
    Trvalý odkaz

    Otrubab napiš e-mail 🙂 Pošlu ti nějaké materiály a staré i nové loga VčS a nějaké fotky 🙂

  • 4. 6. 2009 (22:14)
    Trvalý odkaz

    Pěkné rajky, sám jich pár mám ale tyhle se mi moc líbí. Budou i nějaké další barevné varianty? Jen tak dál!

  • 5. 6. 2009 (12:36)
    Trvalý odkaz

    Novy : Díky za pochvalu, jsem rád, že se líbí. Zatím jsem o jiných barevných variantách nepřemýšlel. Možná budu dělat Uacs (Raj) ,,KVK,, se starým logem:-)

  • 21. 6. 2009 (11:31)
    Trvalý odkaz

    Cejnarxx: Krásná práce. Mohl bych Vás poprosit, zda byste mi poslal na mail vojtahruby@gmail.com fotky Uacs KVK a případně taky ty obtisky ve Wordu? Moc by mi to pomohlo 😉 Díky.

  • 21. 6. 2009 (21:46)
    Trvalý odkaz

    Vojta Hrubý : Pochvala udělá radost:-) Nějaká fota Uacs KVK Vám pošlu. Jsem přesvědčen o tom, že by Vám návrhy obtisků moc pomohly, ale nepošlu. Dalo mi dost práce, než jsem návrhy zhotovil do konečné podoby a do ,,světa,, je pouštět nehodlám 🙂 Díky za komentář.

  • 19. 1. 2010 (10:41)
    Trvalý odkaz

    Ahoj vášniví modeláři,
    velmi mě zaujala stavba vozu řady Raj, jakožto strojvedoucí a vášnivý modelář tyto vozy pro mě jsou velmi rozšířeným modelem. Celkem jich mám 30, z toho asi 14 kousků s krásnou painou, na internetových stránkách mého profilu (WWW.centrum.cz – nick energy.star) Jinak vozy, tu první 16tikusovou sérii jsem zatěžoval vrtáky, které jsem dělal ve fabrice, vždy po třech mezi rakvu a rám podvozku, dneska, když vozy stavím, vkládám nad každý podvozek vhodně upravenou matičku M14, do toho samého prostoru. Pokud kouknete na fotečky, tak tam uvidíte i hodně složité zhlaví, které pohodlně s 15ti Rajkami a Segejem v čele nebo dvěma 720 projedu, bez vykolejení. Sice vozy nemají popisky, ale k tomu časem dojde. Jen jsem se chtěl zeptat, na čem jsi to prosím vytiskl v té reklamní agentuře, je to na nějakou fólii nebo tak něco? Děkuji za odpověĎ, klidně i na mailíka. Jarda modelář TT

  • 19. 1. 2010 (21:47)
    Trvalý odkaz

    Ahoj Jardo:-)
    Obtisk na KVK Raj jsem vyrobil pomocí obtiskového papíru, který koupíš např. ve firmě Propagteam, kde si ho také objednávám. Cena je tuším 40kč ( A4 ). Obtiskový papír donesu spolu s vytvořenými návrhy v pc do reklamní agentury, tam mi návrhy popisů vytisknou na laserové tiskárně (nemám doma) na obtiskový papír a je hotovo:-)
    Jsem rád, že se ti KVK Rajka líbí:-)

  • 20. 1. 2010 (23:18)
    Trvalý odkaz

    Obtiskový papír nemusíš přelakovávat ?

  • 21. 1. 2010 (10:12)
    Trvalý odkaz

    Ahoj,
    díky za radu, jsem to ale tele, Prapegteam je na Vsetníně a shodou náhod z tama pocházím. :D:D:D jsem se praštil do hlavy…takže u nich děláš všechny takové obtisky ju? a mohl bych tě poprosit o zaslání nějakého vzoru? byl bych rád zhruba jak to vypadá, udělám si to podle sebe, ale víš jak, abbych měl vzor, byl bych moc rád a určitě vděčný, stačí poslat na mailíka, díky moc Jarda.

  • 21. 1. 2010 (18:06)
    Trvalý odkaz

    Geni : Po nanesení obtisků (používám vodičky na obtisky od f. Agama) vždy model přestříkám polomatným lakem 🙂 Zábrání se tak případnému poškození obtisků. Zdá se mi i že polomatný lak celý model sjednotí. Doporučuji určitě ,,přelakovat,, 🙂

    Jarda : Napíšu ti na mejl.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..