DSC_1855.thumbnailO tom, že p. Štěpnička chystá další modifikaci stavebnice Tatry 138 nebo 148 jsem věděl již delší dobu, ale byl jsem mile překvapen, když jsem teď dostal stavebnici do ruky, jejím zpracováním.

Vůbec mě nenapadlo, že bude hned ve dvou verzích, tedy s plachtou a bez ní. Základ je notoricky známý, není zde nic nového, snad jen ten nosný rám pod nástavbu – je oproti dosud vyšlým variantám delší…

DSC_1777

DSC_1778

A lept – další překvápko, vlastně se jedná o dva lepty, základní pro všechny valníky a druhý doplňkový, pro variantu bez valníku bez plachty, jsou to bočnice. No a doplnil jsem to ještě leptíky řízení přední nápravy.

DSC_1780

Kabiny – zase jsem použil duté, jedna mi při začišťování praskla, tak jsem ji upravil…no jo, zase otevřený dveře…

DSC_1782

DSC_1783

Takže začištěné díly podvozků, tj. páteře jsem vybavil koly a u předních náprav i řízením.

DSC_1784

Pak jsem ze všech leptíků vycvakal tykadla a zpětná zrcátka a kabiny jimi vybavil.

DSC_1811

Vzhledem k tomu, že se mi nechtělo odbrušovat nálitky na zaplachtovaných nástavbách valníků, tak jsem dolepil z destiček plošky pro výškové usazení.

DSC_1786

Zkusmo „poskládaná“ auta už docela vypadají…

DSC_1787

Jak ve variantě zaplachtovaného valníku, tak i otevřeného valníku…

DSC_1788

…jako základ nástavby odlitek podlahy, jevil se mi docela silný, tak jsem je raději trochu zbrousil, pak již použijeme doplňkový leptík – bočnice

DSC_1789

Nic těžkého, dva díly po začištění ohnout do pravého úhlu, přiložit k sobě a sletovat, oba díly mají zámečky pro snadnější usazení.

DSC_1791

DSC_1792

Hned po sletování jsem vlepil podlahu a vyzkoušel celou sestavu „pohromadě“.

DSC_1793

DSC_1794

Teď už nezbylo nic jiného než začít osazovat doplňkové leptané díly na zespodu na jednotlivé korby, tedy skříňky nářadí, blatníky, kanystry a zadní rámy se závěsy nebo i bez nich.

DSC_1804

DSC_1810

A ještě na kabiny nesmíme zapomenout na poklopy nad sedadlo spolujezdce.

DSC_1811

Ještě jednou jsem vyzkoušel nasucho auta sestavit…myslím, že ta zaplachtovaná 138 nevypadá vůbec špatně…

DSC_1812

… a 148? Jak zaplachtovaná, tak i otevřená…

DSC_1815

… vzadu dobře vypadá i to čelo se světly a tažným závěsem…

DSC_1816

…a to bych si nemohl odpustit, když jsem zas nechal otevřené dveře kabiny, tak tedy i u valníku otevřené čelo, ale co s tím dál? Snad mě něco napadne…

DSC_1817

DSC_1818

Poslední pohled na tatrovky v surovém stavu…

DSC_1819

…správně olakované už můžu začít kompletovat.

DSC_1822

Takže tyto valníky mají převážně vojenské využití, disky bývaly leskle černé. Na dveře kabin výsostné znaky ČSLA…, „eSPéZetky“ pochopitelně také vojenské, tedy celočíselné, plachry trochu zašpinit, aby nesvítily novotou, no prostě jdeme kompletovat…

DSC_1824

DSC_1826

DSC_1828

DSC_1834

Ještě se musí doplnit stěrače, výfuky a palivové nádrže…

DSC_1837

A jednu také v „civilní“ verzi, hodí se mi právě ta s otevřenými dveřmi a sklopeným zadním čelem…

DSC_1838

…to bude chtít i nějaké úpravy na interiéru…

DSC_1840

…k ní by se hodily ještě stažené plachtové oblouky, ale o tom někdy příště… zatím se musíme spokojit jen s nějakým tím nákladem a figurkou řidiče uvnitř a ještě stavbyvedoucím u otevřených dveřích kabiny, vždyť „pan řidič“ dovezl stropní panely na staveniště rodinného domu, nějakého „zámožného“ pracujícího (nebo veksláka?), Kdoví, kdo si nechal „za totáče“ baráček postavit a nemakal na něm sám…pěkně svépomocí…

DSC_1841

DSC_1843

No, když je to auto stavební firmy, zasloužilo by nějaké označení na dveře, třeba Metrostav, Vojenské stavby, Pozemní stavby, nebo něco podobného – vzpomínejte, aby měl p. Štěpnička ještě nějakou inspiraci pro rozšíření nabídky obtisků…

DSC_1844

Tak jsem tedy doplnil ty drobnosti…

DSC_1846

DSC_1847

Na jeden otevřený valník jsem přidal dozadu žebříček…

DSC_1848

…a ještě jeden pohled na ty vojenské verze zepředu

DSC_1849

Do civilní verze bylo potřeba nějaký náklad, no vlastně ty stropní panely – k tomu se mi naskytla jedna taková „šikovná“ destička…

DSC_1850

No jo, problém nastal, když jsem ve zbytku nebarvených figurek hledal vhodnou osůbku na toho stavbyvedoucího – prostě nic, a tyhle figurky jaksi nějak nejsou momentálně ke koupi…a co teď? Nakonec jsem si vzpomněl, že mám někde v šuplíku sadu figurek manipulačních dělníků – tak se přeci někdo našel.

DSC_1851

DSC_1852

…a už můžem naložit…(Hele, Franto, nacouvej s tím vpravo před sklepní stěny, za chvíli přijede Lojza s jeřábem a složíme tě…pak se dneska ještě jednou otočíš…)

DSC_1853

DSC_1854

DSC_1855

No a nakonec náhledy na všechny valníky pohromadě…

DSC_1856

Tak to je vše, a utíkejte taky nakoupit – však už víte kam, postavit a pochlubte se s výsledkem…

DSC_1857

Stavebnici valníků bez plachty můžete zakoupit na e-shopu MojeTT.cz >>>
Stavebnici valníků s plachtou můžete zakoupit na e-shopu MojeTT.cz >>>

12 komentářů k článku “Tatra 138 a 148 VNM aneb „flotila“ valníků vyjíždí”

  1. Michal :

    slintám

  2. Střelec :

    Do tý klece by spíš seděly hranatý balíky slámy (tak do dvou třetin), ke dvířkám babka s obědem v kastrůlkách a dozadu nějakej traktor s nakladačem, co by ty balíky hrnul na korbu.

  3. milostt :

    Super!! zvětším kasárna

  4. Ladis :

    Musím se přidat ke Střelcovi. Nemusí to být zrovna balíky slámy, ale ty panely? Nevím kolik váží jeden a jaká byla nosnost té tatrovky, ale pravděpodobně by měl řidič velký problém se zatáčením,pokud byly betonové a byly naloženy s takovým přesahem dozadu, jejikož by se přední kola sotva dotýkala země. Ale jinak parádní autíčka, jako ostatně všechno, co dělá Jirka. Nádhera!

  5. vober :

    …ty panely to jsou spiroly z předpjatáho betonu. Použití hlavně jako stropáky a nebo mostovky. Jirka správně naložil dva, protože to jsou šestimetrovky a dohromady váží dvanáct tun.

  6. Střelec :

    Obecně občas pozoruju problém s nákladem u modelu, kdy výrobce či majitel na ložnou plochu nacpe „co se vejde“ bez ohledu na reálnou nosnost předlohy. Tatrovky s naloženými betonovými prvky jsem vídal relativně často, ale mívaly jiný typ valníku, nebo něco jako klanice – nebyly to „klece“.

  7. Zlámalík :

    Paráda. Opět palec nahoru, jirka jede!

    Co se týká log, pro tatrovky se hodí i mateřský podnik mého otce Ingstav, celé logo zde: http://goo.gl/WoxnKS. Později se používal i samotný nápis bez obrázku, na webu je taky k nalezení. A ve filmech o tehdejších stavbách (Kdo hledá zlaté dno, např. – o výstavbě VD Dalešice) jsou i Tatry v akci.

  8. Larry :

    Pěkná stavebnice, supr práce. Před deseti lety nemožné. 🙂 L.

  9. Střelec :

    Nezkusí někdo udělat obtisky s logem socialistických „pozemních staveb“? Dost by to rozšířilo možnosti. Býval to rovnoramenný trojúhelník, umístěný na dveřích špičkou nahoru – ve zdvojeném rantlu byl po stranách nápis „pozemní stavby“ a v podstavě pak místo sídla podniku. Uprostřed bývalo jakési relativně drobné logo, které také mívalo souvislost se sídlem podniku – v měřítku TT ale bude stejně pod hranicí rozlišení. Barva nástřiku byla bílá či žlutá, vozidla (Tatry, V3S) většinou v armádní zeleni. Najiném (světlém – třeba žlutém) podkladu mohlo být tmavou barvou (modré).

  10. VoVo :

    Myslím, že se o tom Jirka v článku zmiňoval, stačí si to přečíst 🙂

  11. Číra :

    Pěkná stavebnice,velice dobře postavená.Není co vytknout.
    K stavebním podnikům soc.éry:
    stavby slibů a žalů,neboli Stavby silnic a železnic,firemní barva žlutá,logo SSaŽ červené,Průmstav firemní barva modrá,přibližně RAL 5017,logo bílé a silueta továrny s komínem,Zemědělské stavby,firemní barvu snad neměly,
    na logo si momentálně nevzpomínám.

  12. zdenál :

    Žlutý auta mívaly Vodohospodářský stavby,ale jestli ne až po spojení s Pozemníma stavbama,nejsem si jistej.Stejně tak ty poklopy na kabině měly většinou vojenský Tatry,nebo Lesáci.Jako děckant si pamatuju,jak u nás dělali novou asfaltku,tak k finišeru jezdila žlutá T148 se žlutým návěsem Trailor-byl jsem z toho hotovej a chlapi mě svezli na finišeru. 🙂

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.